Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: TMA wokół Warszawy

Mam pytanie do bywających tu lotników - czy ktoś wie dlaczego TMA Mińska Maz. zaczyna się na 1050mAMSL i obejmuje obszar o promieniu chyba 150km - EPWA sektor A i B? Przecież wojskowi z Mińska na tym terenie poniżej 10km chyba nie latają, a samoloty pasażerskie schodzą poniżej 5km dopiero w odległości 10-20km (i dla nich jest CTR przy Okęciu).

Pytam, bo dla mnie akurat silnik w powietrzu to jak silnik na wodzie (małe faux pas wobec pięknych okoliczności przyrody), a TMA oznacza możliwość poruszania się jedynie pewnej klasy statków powietrznych (motolotnie chyba nie, microflighty - ... tu nie wiem), no i oczywiście na radiu - czyli bez szybowców (poza strefą wokół Babic), lotni, motolotni, paralotni i paralotni z napędem.

konto usunięte

Temat: TMA wokół Warszawy

Andrzej O.:
Mam pytanie do bywających tu lotników - czy ktoś wie dlaczego TMA Mińska Maz. zaczyna się na 1050mAMSL i obejmuje obszar o promieniu chyba 150km - EPWA sektor A i B? Przecież wojskowi z Mińska na tym terenie poniżej 10km chyba nie latają, a samoloty pasażerskie schodzą poniżej 5km dopiero w odległości 10-20km (i dla nich jest CTR przy Okęciu).

Nie rozumiem pytania za bardzo. Chodzi Ci o TMA Warszawa sektor od 1050m AMSL do poziomu FL225? O ten fragment TMA Warszawa m.in. nad Mińskiem Mazowieckim?
Jeśli tak, to nie ma on nic wspólnego z obecnością wojska i jest po prostu częścią TMA Warszawa przez którą przelatują dość licznie samoloty do- i odlatujące z Okęcia.
Zejście samolotu z 5km na odcinku 10-20km byłoby jednak dość trudne, a już na pewno niezbyt przyjemne :)
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: TMA wokół Warszawy

Wydaje mi się, że w większości przypadków jest na wysokości FL95, co w pełni umożliwia podejście do podstawy chmur. A obniżenie dolnego pułapu (dla wspomnianych obiektów szybujących - sufit) mogłoby wynikać z potrzeby miejsca na strefę wyższą, ale FL225 (czyli 7,5km) chyba jest wystarczające na przeloty małych samolotów, bo chyba nie z potrzeby miejsca na przeloty (nie wiem dlaczego) na wysokości 300-500m.

Ciekaw jestem skąd się wzięła taka potrzeba na tak dużym obszarze? Korytarze przelotowe zaczynają się chyba od FL400, czyli wojsko zajmuje chyba FL225-FL400, a mały ruch FL31-FL225 - strasznie dużo, tak?

konto usunięte

Temat: TMA wokół Warszawy

Polecam wejść na http://amc.pansa.pl - następnie kliknąć na Elementy przestrzeni/AUP, gdzie zobaczyć można wszystkie elementy przestrzeni nad Polską.

Jak widać strefa wojskowa dla Mińska (MATZ EPMM) sięga od gruntu do wysokości 3500 stóp. Nad tą strefą - i praktycznie wokół niej - znajduje się TMA Warszawa. Jeśli wojsko chce polatać sobie wyżej, to zwykle aktywuje i zajmuje określone strefy TSA lub TRA.

Co do wielkości TMA... Tyle miejsca potrzeba by zmieścić ruch dolotowy i odlotowy, SIDy, STARy. Oczywiście można to sobie wyobrazić inaczej (tak, by general aviation mogło latać wysoko pod podniesionym TMA) i na pewno jest to do zrealizowania. Pytanie tylko, jakie są priorytety i o liczbę statków powietrznych, które by na tym skorzystały, a które straciły.

A wracając do pierwszego postu, w przestrzeni kontrolowanej możesz latać czymkolwiek: lotnią, motolotnią, balonem, szybowcem etc. Problemem jest sprzęt (radio i transponder), złożony plan lotu i uzyskanie zezwolenia od ATC.

Nadal nie do końca chyba rozumiem Twojego posta. Drogi lotnicze w Polsce zaczynają się od różnych poziomów, sporo z nich np. od FL95. Duża część lotów odbywa się poza drogami lotniczymi ("po prostej", "po skrótach"). Nie ma czegoś takiego, że "wojsko zajmuje FL225-FL400"). Na mapce, do której przesłałem Ci linka zobaczysz, które strefy TSA/TRA mogą być zajęte i np. które są planowane do zajęcia na następny dzień.

Temat: TMA wokół Warszawy

Adrian B.:
Zejście samolotu z 5km na odcinku 10-20km byłoby jednak dość trudne, a już na pewno niezbyt przyjemne :)

Przy 300km/h ground speed i uproszczeniami, bo sie latwo liczy :) to 5km/min czyli 20km to 4 minuty.

Teraz predkosc pionowa: 5km/4min czyli 16k feet/4min czyli 40 kresek na VSI :) Niezle, ale mysle, ze niektorzy by doplacili do biletu za taki zjazd do pasa :) Jeszcze kontrukcja musi wytrzymac.
Andrzej O.:
Mam pytanie do bywających tu lotników.....

Doprecyzuj o co Ci chodzi? bo mieszasz podzial przestrzeni z wysokosciami, podstawe chmur z FL95, co tez ma sie nijak, i przytaczasz AWY i szybowce.

Swoja droga jakbys sprawdzil czy okecie przyjmuje szybowce w lotach nieszkoleniowych (szkoleniowych nie przyjmuje zadnych) to... mozna by zawisnac gdzies pod TMA i zglosic w ramach AFIL ladowanie na okeciu :) Co prawda bylby po szybowcu, bo pas bez trawy, ale checa bylaby niezla :) Hardcore na maksa... i tvn24 :)
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: TMA wokół Warszawy

Adrian B.:
Polecam wejść na http://amc.pansa.pl - następnie kliknąć na Elementy przestrzeni/AUP, gdzie zobaczyć można wszystkie elementy przestrzeni nad Polską.
ja korzystam z http://www.aim.pansa.pl/
Przemyslaw Zambrzycki:
Swoja droga jakbys sprawdzil czy okecie przyjmuje szybowce w lotach nieszkoleniowych (szkoleniowych nie przyjmuje zadnych) to... mozna by zawisnac gdzies pod TMA i zglosic w ramach AFIL ladowanie na okeciu :) Co prawda bylby po szybowcu, bo pas bez trawy, ale checa bylaby niezla :) Hardcore na maksa... i tvn24 :)
nie chodzi o to, zeby lądowac na Okęciu tylko o to, że warszawiacy chcący sobie poszybować muszą jeździć minimum 200km od Warszawy, żeby nie być ograniczonym od góry TMA znacznie poniżej podstawy chmur, do której lata się na termice, czego jak widzę nie wiesz. Dziwi mnie bardzo takie ograniczenie i chcę się dowiedzieć z czego może wynikać, bo nie znajduję uzasadnienia.

Temat: TMA wokół Warszawy

W czuly punkcik uderzylem, ze zakladasz apriori, ze czegos nie wiem? Jesli tak to przepraszam. Nie chcialem Cie urazic.

Nie ja zarzadzam przestrzenia, ale...

Najprawdopodobniej chodzi o bezpieczenstwo lotow pasazerskich, zeby zaden szybownik sie nie krecil.
Tymbardziej, ze z tego co pamietam to kiedys byl taki incydent, ze statek pasazerski w ostatniej chwili "wyminal" szybownika z babic. Moim
zdaniem dla przyjemnosci mozna pojechac dalej od gwaru stolicy kosztem bezpieczenstwa lotow pasazerskich. Poza tym moze problemem jest, ze kontrola nie wpuszcza do TMA choc moglaby?

Czy takie sa powody wielkosci TMA to nie wiem, tylko moje przypuszczenia.Przemyslaw Zambrzycki edytował(a) ten post dnia 16.11.10 o godzinie 15:10
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: TMA wokół Warszawy

Przemyslaw Zambrzycki:
W czuly punkcik uderzylem, ze zakladasz apriori, ze czegos nie wiem? Jesli tak to przepraszam. Nie chcialem Cie urazic.
Raczej w irytujący. Nie piszę tu, żeby pokazać jaki to jestem ekspert lotniczy, którym nie jestem, tylko żeby sie czegoś dowiedzieć od kogos kto wie lepiej.

A ta TMA mnie zadziwia bo jak spojrzę na mapę stref lotniczych w Europie to jest jedną z większych (wokół miast z lotniskami).

Temat: TMA wokół Warszawy

Ogolnie w Polsce jest jakies takie odczucie, ze GA to zlo konieczne itp itd

AFIL przyjmuja jakby chcieli a nie mogli itp, itd co nie znaczy, ze sie to nie zmienia. Moim skromnym zdaniem i doswiadczen to poprostu trzeba sie najwyzej wyglosic formulke i po sprawie. Najwyzej negative :)

Fakt, ze w szybowcach to radio jest ograniczone :) i muka z przelaczeniem na approach :) Mysl jak wleciec w TMA z zachowaniem jego regul i bezpieczenstwa, bo TMA to raczej szybko nie zmiejszysz.

Moze zacznij trenowanie od EPLL. Tam sie lata i na szybowcach i pasazerskie. Fakt, ze wieza i kwadrat strasznie rozganiaja szybowce jak benek laduje.

konto usunięte

Temat: TMA wokół Warszawy

Andrzej O.:
nie chodzi o to, zeby lądowac na Okęciu tylko o to, że warszawiacy chcący sobie poszybować muszą jeździć minimum 200km od Warszawy, żeby nie być ograniczonym od góry TMA znacznie poniżej podstawy chmur, do której lata się na termice, czego jak widzę nie wiesz.

Większość strefy TSA 45 może być wykorzystywana do lotów szybowcowych. Strefa duża, blisko Warszawy. Może być problem z rezerwacją tej strefy jeśli jesteś spoza Aeroklubu Warszawskiego, ale - przynajmniej tak mi się wydaje - jest to problem "do przeskoczenia" (przynajmniej od strony przepisów).

Podstawy chmur bywają różne i nie mieszałbym ich z budową elementów przestrzeni powietrznej.

Może i TMA mogłoby być podniesione, ale nie sądzę, by było to możliwe w odległości mniejszej niż 30NM od Okęcia.

Andrzej, z ciekawości: dokąd jeździsz, żeby polatać? a skąd chciałbyś latać? Pytam o konkretne nazwy lotnisk/lądowisk.
Andrzej O.

Andrzej O. Haters gonna hate,
ainters gonna aint

Temat: TMA wokół Warszawy

Przemyslaw Zambrzycki:
Ogolnie w Polsce jest jakies takie odczucie, ze GA to zlo konieczne itp itd

AFIL przyjmuja jakby chcieli a nie mogli itp, itd co nie znaczy, ze sie to nie zmienia. Moim skromnym zdaniem i doswiadczen to poprostu trzeba sie najwyzej wyglosic formulke i po sprawie. Najwyzej negative :)
ojejku jejku jejku, ale żeś mi zaszpanował slangiem.
Nie mam zamiaru słyszec negative bo nie mam zamiaru korzystać z radia.
Adrian B.:
Podstawy chmur bywają różne i nie mieszałbym ich z budową elementów przestrzeni powietrznej.
Obiekty szybujące po prostu latają do podstawy chmur. I tyle co najmniej potrzebują przestrzeni, więc szkoda, że takiej średniej wielkości się nie uwzględnia przy wyznaczaniu stref.
Może i TMA mogłoby być podniesione, ale nie sądzę, by było to możliwe w odległości mniejszej niż 30NM od Okęcia.
czyli 54km? To juz coś.
Andrzej, z ciekawości: dokąd jeździsz, żeby polatać? a skąd chciałbyś latać? Pytam o konkretne nazwy lotnisk/lądowisk.
Lotniarze latają w Lesznie i Pińczowie oraz na adhocowych startowiskach (za wyciągarką lub na pickupie). No i w górach.

Następna dyskusja:

Azjatyckie promo Lufthansy:...




Wyślij zaproszenie do