konto usunięte

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Kolejny polski prototyp. "Bielik".
http://www.youtube.com/watch?v=VNcQZydqGWc&feature=rel...
Rafał Zduński

Rafał Zduński Logistyka,
Zarządzanie magaznem

Temat: "Skorpion."

A jak obecnie wyglada sytuacja Bielika?

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Pozostaje ciągle prototypem. I pewnie z tego powodu nie bedzie brał udziału w przetargu za miliard złotych.
Miliard złotych dla polskiego producenta to byłaby praca dla kilkuset osób (także kooperanci). Niesamowity postęp w polskim przemysle lotniczym a zarazem możliwość jego dalszego rozwijania. I... podatki płacone w Polsce.

http://www.marganski.com.pl/eng/html/A-POL/samoloty/em...Adam K. edytował(a) ten post dnia 20.05.10 o godzinie 07:51

konto usunięte

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

To nie jedyne polskie prototypy. Niewielu pamięta tę maszynę.
TS 16 Grot.
http://pl.wikipedia.org/wiki/TS-16_Grot

http://www.youtube.com/watch?v=ovAWpKrqRD0Adam K. edytował(a) ten post dnia 20.05.10 o godzinie 08:35
Rafał Zduński

Rafał Zduński Logistyka,
Zarządzanie magaznem

Temat: "Skorpion."

przykro patrzeć jak wszystkie te projekty nie są realizowane, mamy takie możliwości a nie umiemy tego wykorzystać...
Iryde jak najbardziej pamiętam i szkoda ze nie została poprawiona i dopuszczona do latania.Rafał Zduński edytował(a) ten post dnia 21.05.10 o godzinie 10:17

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Mamy Zespół Akrobacyjny "Orlik".

http://www.youtube.com/watch?v=en3Wf-VDzSk
http://www.youtube.com/watch?v=MxMrpV4E8Eg&feature=rel...Adam K. edytował(a) ten post dnia 21.05.10 o godzinie 06:33
Rafał Zduński

Rafał Zduński Logistyka,
Zarządzanie magaznem

Temat: "Skorpion."

Zakrecilem sie, chodziło o Iryde:)

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Tym bardziej że w/g mediów program "Iryda" też kosztował przez te wszystkie lata ok. miliarda złotych.
To nie miał być główny samolot bojowy lotnictwa RP a jedynie szkolno-treningowy i (lub) uzupełniający większe i mocniej uzbrojone maszyny. Tym samym nie rozumiem dlaczego po tylu latach stwierdzono że do niczego nie jest potrzebny?
Można było zastosować inne silniki (tak jak w "Skorpionie") i poprawić osiągi lub od razu zdecydować jak to docelowo ma wyglądać.
Teraz kupimy zagraniczne maszyny szkolno-treningowe i dajemy zarobić innym, pomagamy rozwijać zagraniczny przemysł lotniczy a nasz w jakimś sensie skazujemy na niebyt.
Jesteśmy za małym państwem by konstruować coś na miarę Su 30 czy F15, ciężko takie sprzedać Rosji czy USA, oni z założenia kupują tylko swoje. Ale coś na miarę Saab JAS-39 Gripen można było w Polsce zrealizować. Przyjemnie byłoby mieć swój lekki myśliwec (ów "Skorpion"), a tak jeszcze zobaczyć polską maszynę w lotnictwie innego kraju, w Indiach czy w Chinach?

("Kontrakt za 1 000 000 000 zł.") O tym że z tej całej oferty chciałbym widzieć Jak-a 130 u nas to już nie wspominam. Podobnie jak z większymi maszynami rosyjskie jest politycznie odrzucane. A to tylko sprawa elektroniki itp. specjalistycznego wyposażenia. Sam samolot jako maszyna i jego napęd nie stanowią jakiejś zakazanej tajemnicy wojskowej która przeszkadzałaby kupić coś takiego. Dobrze że w ofercie jest maszyna włoska bliźniaczej konstrukcji.
Maszyna włoska, brytyjska, koreańska, czeska, jeszcze coś by się znalazło.

Rafał Zduński:
przykro patrzeć jak wszystkie te projekty nie są realizowane, mamy takie możliwości a nie umiemy tego wykorzystać...
Iryde jak najbardziej pamiętam i szkoda ze nie została poprawiona i dopuszczona do latania.Adam K. edytował(a) ten post dnia 22.05.10 o godzinie 04:06
Rafał Zduński

Rafał Zduński Logistyka,
Zarządzanie magaznem

Temat: "Skorpion."

Zgadzam się z Tobą Adam, dla mnie droga jaka wybrano podczas zakupu samolotów dla Polski i nie branie pod uwagę samolotów rosyjskich była wielką pomyłką. Osobiście bym wolał aby latać już na Mig-ach 29 niż na F-16. Teraz jestem pewien, że mamy podobną sytuacje podczas zakupu samolotów szkolno-treningowych, tak jak napisałeś, i ja się z Tobą zgadzam, powinno się zakupić Jak-a 130. Przez blisko 60 lat nasze lotnictwo wojskowe opierało sie na maszynach z CCCP i jakoś dobrze funkcjonowało, mieliśmy i mamy (mam nadzieje:)) jednych z najlepszych pilotów na świecie (przy mniejszej ilości godzin spędzonych w powietrzu od krajów zachodnich).

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Inż. Sołtyk oprócz samolotu TS 11 "Iskra" stworzył też niezrealizowany prototyp jej następcy TS 16 "Grot", o którym już tu wspomniałem. Wcześniej zaprojektował TS 8 "Bies" wyprodukowany w liczbie ok. 300 sztuk. Poza tym rozpoczął prace nad projektem TS 15 "Fregata".
"Fregata" miała być odpowiednikiem, protoplastą dzisiejszych małych biznesowych maszyn odrzutowych. W wersji pasażerskiej miała mieścić 12 pasażerów (początek lat 60-tych). Niestety wobec braku zainteresowania władz PRL-u nie zrobiono nawet makiety.
http://awiacja.republika.pl/ts.htmAdam K. edytował(a) ten post dnia 22.05.10 o godzinie 03:44

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Jak już się wspomniało o "Bieliku" który był konstruowany z myślą o szkoleniu w lotnictwie wojskowym, to warto wspomnieć o typowo cywilnej konstrukcji tej samej firmy Margański & Mysłowski.
EM-11 "Orka".
- 1 pilot + 3 pasażerów (+luk bagażowy),
- silniki 2x Lycoming 160 KM (razem 320 KM),
- prędkość przelotowa 300 km/h (maks. 350 km/h),
- zasięg 1700 km,
- rozbieg 390m,
- dobieg 410m.

http://www.youtube.com/watch?v=ziDDmBul5dM&feature=rel...

Ladislav, to już Twoja tematyka. Jak ją oceniasz?

http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=1873Adam K. edytował(a) ten post dnia 22.05.10 o godzinie 04:08
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: "Skorpion."

Pierwotny zamiar ,zrobic Orke z dwoma tanimi silnikami Rotax 912 byl rewelacyjny, tylko okazalo sie, ze Orka ma slabe osiagy, jest zaduza i zamienili silniki za klasyczne silniki lotnicze Lycoming.
Co podraza zakup, eksploatacje itd.
Pomysl podchwycil Tecnam i zrobil 4 osobowy samolot z doma Rtaxama i dobrze sie sprzedaje.
Tendecje w lotnictwie sa odwrotne, po co 2 silniki gdzie mozna dac jeden.
Kiedys sie stosowali dla bezpieczenstwa, teraz praktycznie przy tym poziomie technologii wystarczy jeden mocnejsi silnik.
Pilatus TC12 jest tego dowodem.

Temat: "Skorpion."

Adam K.:
Ale coś na miarę Saab JAS-39 Gripen można było w Polsce zrealizować.

Całkowicie pozbawione sensu. Ogromny koszt, nabywanie pewnych doświadczeń w zasadzie od zera, efekt końcowy pod dużym znakiem zapytania. A że historia lubi się powtarzać, moglibyśmy skończyć jak z PZL-38 Wilk swego czasu.
Adam K.:
Podobnie jak z większymi maszynami rosyjskie jest politycznie odrzucane.

Układu Warszawskiego już nie ma. Jesteśmy w innych strukturach.
Rafał Zduński:
Osobiście bym wolał aby latać już na Mig-ach 29 niż na F-16.

A jakieś merytoryczne argumenty "za", czy po prostu bardziej się podoba?
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: "Skorpion."

Mariusz M.:
Całkowicie pozbawione sensu. Ogromny koszt, nabywanie pewnych doświadczeń w zasadzie od zera, efekt końcowy pod dużym znakiem zapytania. A że historia lubi się powtarzać, moglibyśmy skończyć jak z PZL-38 Wilk swego czasu.
samolot bojowy "made in Poland" to byc moze za duze wyzwanie jak na poczatek, ale szkolny lub szkolno-bojowy sa w naszym zasiegu. nie widze powodu bysmy nie mieli np. wejsc w kooperacje z firmami z dawnego bloku wschodniego, a nawet spojrzec duzo dalej na wschod. uwazam, ze stworzenie zaawansowanej technicznie i atrakcyjnej cenowo maszyny jest zupelnie realne. stawiam, ze byloby ja latwiej sprzedac niz Eurofighter'a, Raptora i inne high-end'owe "cuda", ktorych ceny sa kosmiczne (glownie ze wzgledu na zenujaco niska efektywnosc ich tworcow i producentow).

wiele z doswiadczen potrzebnych do realizacji zadania (jeszcze) w Polsce jest, nowe, ktore trzeba by nabyc, wzbogacilyby Polske i moglyby sie stac cennym towarem eksportowym. gro z technologii potrzebnych do stworzenia maszyn o jakich mowa (jak chocby systemy nawigacyjne, lacznosci, elektronika, hydraulika, systemy diagnostyczne, struktury kompozytowe...) daloby sie transferowac do sektora cywilnego. do tego dochodzi oczywiscie obsluga maszyn, ktora to jest glownym zrodlem dochodu producentow wszelakiej masci sprzetu latajacego.
Piotr Dziobkowski

Piotr Dziobkowski Project Manager/
Commercial Manager

Temat: "Skorpion."


Całkowicie pozbawione sensu. Ogromny koszt, nabywanie pewnych doświadczeń w zasadzie od zera, efekt końcowy pod dużym znakiem zapytania. A że historia lubi się powtarzać, moglibyśmy skończyć jak z PZL-38 Wilk swego czasu.


Całkiem bez sensu jest zakładanie z góry że się nie uda. Uważam za kompletną bzdurę nie pociągnięcie dalej programu IRYDY - może nie był to produky idealny, ale od czegoś trzeba zacząć. Amerykanom, Rosjanom i innym też nie zawsze wychodziło....
Zresztą mamy inną sytuację, mając Irydę lub nawet rozrzebanego Skorpiona moglibysmy dziś spokojnie przyjąc inwestora strategicznego który wniósł by konieczne know-how, i to pomysł mógłby się sprzedawać jak ciepłe bułeczki na całym świecie pod szyldem kogoś innego - ale wiedza i kasa byłaby u nas. A tak co naprawdę mamy z offsetu?
Układu Warszawskiego już nie ma. Jesteśmy w innych strukturach.

Tym bardziej mamy możliwość swobodnego wyboru.....

A jakieś merytoryczne argumenty "za", czy po prostu bardziej się podoba?

Od bardzo dawna wiadomo, że gdyby połączyć wschodnią aerodynamikę z zachodnią awioniką powstałoby niesomowicie groźne monstrum. Po upadku żelaznej kurtyny robiono różne eksperymenty i próbowano na sucho różnych wariantów walki powietrznej. W walce manewrowej wschodni sprzęt nie bał się w ogóle słynnych przeciwników o drapieżnych nazwach...
Zdecydowanie zgadzam się z Adamem - rosyjski sprzęt to ciekawa alternatywa

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

W/g Ciebie zawsze wszystko jest bez sensu? To znajdź sobie inny temat! Bez sensu było konstruowanie polskich samochodów, polskich motocykli itp.?
Wolisz wszystko z importu? Bez sensu jest w/g Ciebie konstruowanie czegokolwiek w Polsce.
Szwedzi maja wybór. Moga kupować F 16 które tak uwielbiasz, jak zechcą mogą sobie kupić Su 30, maja też swoje Gripeny. Ot, narodowa mądrość.

Po to m.in. inż Sołtyk projektował TS 16 "Grot" by rozwijać polskie konstrukcje lotnicze (wojskowe).
Mariusz M.:
Adam K.:
Ale coś na miarę Saab JAS-39 Gripen można było w Polsce zrealizować.

Całkowicie pozbawione sensu. Ogromny koszt, nabywanie pewnych doświadczeń w zasadzie od zera, efekt końcowy pod dużym znakiem zapytania. A że historia lubi się powtarzać, moglibyśmy skończyć jak z PZL-38 Wilk swego czasu.
Adam K.:
Podobnie jak z większymi maszynami rosyjskie jest politycznie odrzucane.

Układu Warszawskiego już nie ma. Jesteśmy w innych strukturach.
Rafał Zduński:
Osobiście bym wolał aby latać już na Mig-ach 29 niż na F-16.

A jakieś merytoryczne argumenty "za", czy po prostu bardziej się podoba?Adam K. edytował(a) ten post dnia 23.05.10 o godzinie 03:12

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Jak pamiętam Pilatus to chyba jedyny samolot napędzany śmigłem, jednosilnikowy (Pilatus PC-12?) który ma certyfikat dopuszczający lot nad oceanem (Europa-Ameryka Płn.) bodajże przez Wielką Brytanię, Kanadę?
> Ladislav Zaparka:
Pierwotny zamiar ,zrobic Orke z dwoma tanimi silnikami Rotax 912 byl rewelacyjny, tylko okazalo sie, ze Orka ma slabe osiagy, jest zaduza i zamienili silniki za klasyczne silniki lotnicze Lycoming.
Co podraza zakup, eksploatacje itd.
Pomysl podchwycil Tecnam i zrobil 4 osobowy samolot z doma Rtaxama i dobrze sie sprzedaje.
Tendecje w lotnictwie sa odwrotne, po co 2 silniki gdzie mozna dac jeden.
Kiedys sie stosowali dla bezpieczenstwa, teraz praktycznie przy tym poziomie technologii wystarczy jeden mocnejsi silnik.
Pilatus TC12 jest tego dowodem.

konto usunięte

Temat: "Skorpion."

Co do współpracy to watpię żeby kiedykolwiek osiagnięto z USA to co robiliśmy z Rosjanami przed laty.
W Polsce produkowano MiG 15 pod naszą nazwą Lim 1.
Zrobiono tutaj u nas 227 egzemplarzy.
To czego Rosjanie nam teraz nie dadzą to specjalistyczne wyposażenie elektroniczne samolotu. Ale sama konstrukcja i napęd to ogromne pole do współpracy. Gdyby nie polityka - wszystko co ruskie to złe, moglibyśmy przy ich pomocy wejść w nowsze technologie współpracując przy produkcji ich maszyn, tym samym wykorzystać to w doskonaleniu takich konstrukcji jak "Skorpion" czy "Iryda". Rosjanie zamiast konstruować Jak-130 z Włochami (ich bliźniacza konstrukcja) mogliby to zrobić z nami. I nawet gdyby produkowali swój model u siebie to i my na tym dobrze byśmy wyszli.
Tak jak Staszek wspomina z możliwością transferu nowoczesnych technologii z lotnictwa wojskowego do cywilnego.

Następna dyskusja:

Jaka jest Pani Skorpion..




Wyślij zaproszenie do