Karolina C
Dulnik
Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...
Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie
Za piątkową GW:W najblizszym czasie na swiecie powstana miejsca dla 17-18 tys. pilotów. Jak spelnic marzenia dziecinstwa i zostac pilotem boeinga sprawdzala Danuta Majka
Personelu szukaja rozwijajace sie linie lotnicze, firmy kurierskie i wlasciciele powietrznych taksówek. Miedzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego ICAO liczy, ze w ciagu 20 lat przybedzie 10 tys. samolotów, a do obslugi kazdego trzeba kilku zalóg.
Henryk Krasowski z Urzedu Lotnictwa Cywilnego, który badal rynek pracy pilotów, ocenia, ze w najblizszym czasie na swiecie powstana miejsca dla 17-18 tys. lotników.
Pracy dla pilotów nie tylko dlugo nie zabraknie, ale tez jest ona dobrze platna: miesiecznie zarabia sie od 4-5 tys. zl na liniach krajowych do ponad 20 tys. zl na transatlantyckich. W Europie Zachodniej i USA bedzie to odpowiednio 4-5 tys. dolarów
do ponad 20 tys. dol. miesiecznie (wszystkie kwoty netto). Bardzo atrakcyjne oferty skladaja naszym pilotom takze linie azjatyckie - z Indii, Chin, Japonii czy Wietnamu. I wiele osób z nich korzysta. Poza tym Polacy lataja m.in. w Norwegii, Irlandii, Kanadzie, Indiach i RPA.
Tymczasem w kraju zaczyna brakowac rak do sterów. Do trudnosci ze znalezieniem pilotów przyznaje sie nasz narodowy przewoznik PLL LOT oraz dwie nalezace do niego firmy - obslugujacy krótsze trasy Eurolot i tania linia Centralwings. Podczas czerwcowego salonu lotniczego Le Bourget pod Paryzem LOT dogadal sie z Boeingiem w sprawie utworzenia w Warszawie wspólnego centrum szkoleniowego dla pilotów i stewardes. - Centrum bedzie dysponowac co najmniej czterema symulatorami lotu [dzis nie ma zadnego].
Wspólnie z Boeingiem stworzymy najnowoczesniejszy osrodek w Europie Srodkowo-Wschodniej - informuje Wojciech Kadziolka, rzecznik prasowy LOT-u.
Trzy drogi do nieba
Dzis w Polsce sa trzy drogi do zawodu pilota: studia na Politechnice Rzeszowskiej; nauka w Wyzszej Szkole Oficerskiej Sil Powietrznych w Deblinie i przejscie do lotnictwa cywilnego; oraz droga najdluzsza i najdrozsza - mozolne zdobywanie kolejnych
licencji samolotowych az do uprawnien pozwalajacych zasiasc za sterami ATR-a czy boeinga.
Studia na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej trwaja piec lat, daja tytul magistra, a budzet panstwa za wyksztalcenie kazdego pilota placi srednio ok. 250 tys. zl. Niestety, co roku kierunek konczy zaledwie 15 absolwentów. W
latach 90. i dla takiej garstki nie bylo pracy, a dostanie sie do LOT-u bylo jak wygrana na loterii. Dzis rynek pracy jest nienasycony, przybylo przewozników, a politechnika dopiero planuje rozbudowe swojego Osrodka Ksztalcenia Lotniczego, tak aby mozna
bylo zwiekszyc liczbe studentów. Uczelnia wystapila o grant z Unii Europejskiej, chce do 2009 r. kupic od siemiu do dziesieciu nowych niewielkich samolotów szkoleniowych. Dyrektor OKL Mieczyslaw Górak nie chce ujawniac, o ile osób planuje zwiekszyc liczbe studentów.
Nauka w deblinskiej Szkole Orlat trwa tez piec lat. Studenci musza spelniac bardzo ostre kryteria zdrowotne, oprócz badan przechodza test ze sprawnosci fizycznej i zdaja egzamin z angielskiego oraz fizyki i matematyki (chyba ze przedmioty te mieli na maturze). Absolwenci ida do pracy w wojsku i dopiero po uzyskaniu uprawnien emerytalnych moga przejsc do lotnictwa cywilnego. Jezeli jednak wojsko nie ma dla nich przydzialu, to niemal tuz po studiach moga rozpoczac kariere w liniach. Wczesniej jednak czeka ich uzupelnienie wymaganych przez przewozników kwalifikacji.
Do samolotu na wlasna reke
Najbardziej kosztowne jest zdobywanie uprawnien - krok po kroku - na wlasna reke. Trwa to od dwóch do trzech lat i kosztuje okolo 150-200 tys. zl. W Polsce dziala okolo stu firm, w których mozna sie szkolic, ich wykaz publikuje Urzad Lotnictwa Cywilnego.
Zaczynamy od licencji turystycznej PPL(A) - Private Pilot Licence (Aeroplane): trzeba miec ukonczone 17 lat i wyksztalcenie gimnazjalne. Zdobycie licencji turystycznej poprzedza 130 godzin teoretycznych wykladów i 45 godzin lotów. Zajmuje to od dwóch
do szesciu miesiecy. Kosztuje ok. 20-25 tys. zl. Niektórzy kandydaci wybieraja tansze szkolenie w Czechach, a wiele osób wyjezdza do USA, gdzie PPL(A) zdobedziemy prawie o polowe taniej niz w Polsce.
Licencja turystyczna nie uprawnia do zarabiania w liniach lotniczych, jest jednak potrzebna, zeby zdobyc kolejne kwalifikacje. Drugi stopien wtajemniczenia to licencja zawodowa CPL(A) - Commercial Pilot Licence (Aeroplane). Aby startowac do niej,
trzeba miec 18 lat i mature. A przed kandydatem egzamin teoretyczny i praktyczny oraz kolejne koszty, bo do tej licencji trzeba wylatac 150 godzin, co bedzie kosztowac kilkadziesiat tysiecy zlotych.
Z licencja zawodowa mozna juz latac w liniach lotniczych, jednak tylko jako drugi pilot, nie kapitan. Choc w malych przedsiebiorstwach, np. w taksówkach powietrznych, nikt od pilota nie wymaga wiecej niz licencji zawodowej. I tu - w jednoosobowej
zalodze - pilot z CPL(A) jest tez kapitanem.
Jednak kariere w lotnictwie mozna robic dopiero z licencja liniowa ATPL(A) - Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane). Do takiej licencji szkoli dziesiec osrodków w Polsce (lista na stronie ULC). Zdobycie jej trwa okolo roku i kosztuje 100-120 tys. zl.
Do egzaminu trzeba miec nalot 1500 godzin i kilkaset godzin szkolenia teoretycznego.
Jeszcze tylko przeszkolenie na okreslony typ samolotu - np. ATR, boeing, embraer - i latamy.
Szkola Boeinga w Polsce
Zapotrzebowanie na pilotów sprawia, ze beda sie rozwijac osrodki alternatywne wobec Politechniki Rzeszowskiej. Juz przybywa firm, które szkola do róznych licencji. Nikt jednak - tak jak politechnika - nie proponuje jeszcze uczenia od podstaw. Chcial
to robic Eurolot, w którym na bazie istniejacego centrum szkoleniowego planowano uruchomienie okolo póltorarocznego programu dla calkiem "zielonych" kandydatów. - W Oxfordzie szkola lotnicza ksztalci w póltora roku, a jej absolwenci reprezentuja naprawde wysoki poziom - argumentuje kapitan Witold Szatkowski, kierownik Osrodka Szkolenia Eurolotu.
LOT, który jest wlascicielem Eurolotu, jednak nie jest zainteresowany otwieraniem szkoly na wzór Oxfordu. - Zamiarem zarzadu jest zorganizowanie jednego silnego osrodka dla LOT, Eurolotu i Centralwings. Celem takiej decyzji bedzie wspólne
podejmowanie decyzji w sprawach naborów pilotów i proponowanie im spójnej sciezki kariery, bez kanibalizujacej walki o przyszlych pilotów Grupy Kapitalowej LOT - informuje Stanislaw Malysa, dyrektor pionu operacji lotniczych w PLL LOT. Juz wiadomo, ze taki silny osrodek zostanie zbudowany z Boeingiem, ale nie bedzie ksztalcil od podstaw. Prawdopodobnie kandydaci beda musieli miec przynajmniej licencje turystyczna.