Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Za piątkową GW:

W najblizszym czasie na swiecie powstana miejsca dla 17-18 tys. pilotów. Jak spelnic marzenia dziecinstwa i zostac pilotem boeinga sprawdzala Danuta Majka

Personelu szukaja rozwijajace sie linie lotnicze, firmy kurierskie i wlasciciele powietrznych taksówek. Miedzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego ICAO liczy, ze w ciagu 20 lat przybedzie 10 tys. samolotów, a do obslugi kazdego trzeba kilku zalóg.
Henryk Krasowski z Urzedu Lotnictwa Cywilnego, który badal rynek pracy pilotów, ocenia, ze w najblizszym czasie na swiecie powstana miejsca dla 17-18 tys. lotników.
Pracy dla pilotów nie tylko dlugo nie zabraknie, ale tez jest ona dobrze platna: miesiecznie zarabia sie od 4-5 tys. zl na liniach krajowych do ponad 20 tys. zl na transatlantyckich. W Europie Zachodniej i USA bedzie to odpowiednio 4-5 tys. dolarów
do ponad 20 tys. dol. miesiecznie (wszystkie kwoty netto). Bardzo atrakcyjne oferty skladaja naszym pilotom takze linie azjatyckie - z Indii, Chin, Japonii czy Wietnamu. I wiele osób z nich korzysta. Poza tym Polacy lataja m.in. w Norwegii, Irlandii, Kanadzie, Indiach i RPA.
Tymczasem w kraju zaczyna brakowac rak do sterów. Do trudnosci ze znalezieniem pilotów przyznaje sie nasz narodowy przewoznik PLL LOT oraz dwie nalezace do niego firmy - obslugujacy krótsze trasy Eurolot i tania linia Centralwings. Podczas czerwcowego salonu lotniczego Le Bourget pod Paryzem LOT dogadal sie z Boeingiem w sprawie utworzenia w Warszawie wspólnego centrum szkoleniowego dla pilotów i stewardes. - Centrum bedzie dysponowac co najmniej czterema symulatorami lotu [dzis nie ma zadnego].
Wspólnie z Boeingiem stworzymy najnowoczesniejszy osrodek w Europie Srodkowo-Wschodniej - informuje Wojciech Kadziolka, rzecznik prasowy LOT-u.

Trzy drogi do nieba
Dzis w Polsce sa trzy drogi do zawodu pilota: studia na Politechnice Rzeszowskiej; nauka w Wyzszej Szkole Oficerskiej Sil Powietrznych w Deblinie i przejscie do lotnictwa cywilnego; oraz droga najdluzsza i najdrozsza - mozolne zdobywanie kolejnych
licencji samolotowych az do uprawnien pozwalajacych zasiasc za sterami ATR-a czy boeinga.
Studia na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej trwaja piec lat, daja tytul magistra, a budzet panstwa za wyksztalcenie kazdego pilota placi srednio ok. 250 tys. zl. Niestety, co roku kierunek konczy zaledwie 15 absolwentów. W
latach 90. i dla takiej garstki nie bylo pracy, a dostanie sie do LOT-u bylo jak wygrana na loterii. Dzis rynek pracy jest nienasycony, przybylo przewozników, a politechnika dopiero planuje rozbudowe swojego Osrodka Ksztalcenia Lotniczego, tak aby mozna
bylo zwiekszyc liczbe studentów. Uczelnia wystapila o grant z Unii Europejskiej, chce do 2009 r. kupic od siemiu do dziesieciu nowych niewielkich samolotów szkoleniowych. Dyrektor OKL Mieczyslaw Górak nie chce ujawniac, o ile osób planuje zwiekszyc liczbe studentów.
Nauka w deblinskiej Szkole Orlat trwa tez piec lat. Studenci musza spelniac bardzo ostre kryteria zdrowotne, oprócz badan przechodza test ze sprawnosci fizycznej i zdaja egzamin z angielskiego oraz fizyki i matematyki (chyba ze przedmioty te mieli na maturze). Absolwenci ida do pracy w wojsku i dopiero po uzyskaniu uprawnien emerytalnych moga przejsc do lotnictwa cywilnego. Jezeli jednak wojsko nie ma dla nich przydzialu, to niemal tuz po studiach moga rozpoczac kariere w liniach. Wczesniej jednak czeka ich uzupelnienie wymaganych przez przewozników kwalifikacji.

Do samolotu na wlasna reke
Najbardziej kosztowne jest zdobywanie uprawnien - krok po kroku - na wlasna reke. Trwa to od dwóch do trzech lat i kosztuje okolo 150-200 tys. zl. W Polsce dziala okolo stu firm, w których mozna sie szkolic, ich wykaz publikuje Urzad Lotnictwa Cywilnego.
Zaczynamy od licencji turystycznej PPL(A) - Private Pilot Licence (Aeroplane): trzeba miec ukonczone 17 lat i wyksztalcenie gimnazjalne. Zdobycie licencji turystycznej poprzedza 130 godzin teoretycznych wykladów i 45 godzin lotów. Zajmuje to od dwóch
do szesciu miesiecy. Kosztuje ok. 20-25 tys. zl. Niektórzy kandydaci wybieraja tansze szkolenie w Czechach, a wiele osób wyjezdza do USA, gdzie PPL(A) zdobedziemy prawie o polowe taniej niz w Polsce.
Licencja turystyczna nie uprawnia do zarabiania w liniach lotniczych, jest jednak potrzebna, zeby zdobyc kolejne kwalifikacje. Drugi stopien wtajemniczenia to licencja zawodowa CPL(A) - Commercial Pilot Licence (Aeroplane). Aby startowac do niej,
trzeba miec 18 lat i mature. A przed kandydatem egzamin teoretyczny i praktyczny oraz kolejne koszty, bo do tej licencji trzeba wylatac 150 godzin, co bedzie kosztowac kilkadziesiat tysiecy zlotych.
Z licencja zawodowa mozna juz latac w liniach lotniczych, jednak tylko jako drugi pilot, nie kapitan. Choc w malych przedsiebiorstwach, np. w taksówkach powietrznych, nikt od pilota nie wymaga wiecej niz licencji zawodowej. I tu - w jednoosobowej
zalodze - pilot z CPL(A) jest tez kapitanem.
Jednak kariere w lotnictwie mozna robic dopiero z licencja liniowa ATPL(A) - Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane). Do takiej licencji szkoli dziesiec osrodków w Polsce (lista na stronie ULC). Zdobycie jej trwa okolo roku i kosztuje 100-120 tys. zl.
Do egzaminu trzeba miec nalot 1500 godzin i kilkaset godzin szkolenia teoretycznego.
Jeszcze tylko przeszkolenie na okreslony typ samolotu - np. ATR, boeing, embraer - i latamy.

Szkola Boeinga w Polsce
Zapotrzebowanie na pilotów sprawia, ze beda sie rozwijac osrodki alternatywne wobec Politechniki Rzeszowskiej. Juz przybywa firm, które szkola do róznych licencji. Nikt jednak - tak jak politechnika - nie proponuje jeszcze uczenia od podstaw. Chcial
to robic Eurolot, w którym na bazie istniejacego centrum szkoleniowego planowano uruchomienie okolo póltorarocznego programu dla calkiem "zielonych" kandydatów. - W Oxfordzie szkola lotnicza ksztalci w póltora roku, a jej absolwenci reprezentuja naprawde wysoki poziom - argumentuje kapitan Witold Szatkowski, kierownik Osrodka Szkolenia Eurolotu.
LOT, który jest wlascicielem Eurolotu, jednak nie jest zainteresowany otwieraniem szkoly na wzór Oxfordu. - Zamiarem zarzadu jest zorganizowanie jednego silnego osrodka dla LOT, Eurolotu i Centralwings. Celem takiej decyzji bedzie wspólne
podejmowanie decyzji w sprawach naborów pilotów i proponowanie im spójnej sciezki kariery, bez kanibalizujacej walki o przyszlych pilotów Grupy Kapitalowej LOT - informuje Stanislaw Malysa, dyrektor pionu operacji lotniczych w PLL LOT. Juz wiadomo, ze taki silny osrodek zostanie zbudowany z Boeingiem, ale nie bedzie ksztalcil od podstaw. Prawdopodobnie kandydaci beda musieli miec przynajmniej licencje turystyczna.

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Ten tekst raczej pasuje do pokoju grzechy mediow ... Przykro mi patrzec jak GW stacza sie do poziomu brukowca Faktu , w sensie merytorycznym
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Merytoryka to stanowczo pięta ahillesowa większości dziennikarzy. To mnie nieustannie zaskakuje, ten brak dociekliwości. Z drugiej strony sama ugryzłam dziennikarstwa i wiem, że to czasami niekompetentne źródło / źródła.

W czym tkwią najpoważniejsze błędy powyzej?

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Karolina D.:
Merytoryka to stanowczo pięta ahillesowa większości dziennikarzy.

Zgadzam się. Ale to problem jakości materiału ludzkiego, który trafia do mediów. Skoro w największych dziennikach i telewizjach trafiają się błędy ortograficzne... to co tu mówić o poziomie merytorycznym.
To mnie nieustannie zaskakuje, ten brak dociekliwości.

To jedno. Z drugiej strony dziennikarz mediów codziennych w pogoni za newsem nie ma po prostu czasu na zgłębianie tematu - wiadomo, redaktor naczelny/wydawca gonią.
Zgłębiałem kiedyś temat "awarii systemu komputerowego na Heathrow", jak to ujęły media codzienne. Zaintrygowało mnie, dlaczego "awaria na Heathrow" zaburzyła ruch transatlantycki. Okazało się, że żadne z codziennych mediów nie wyjaśniło tego do końca, bo 1) za długo było to tłumaczyć, 2) za trudne było to do wyjaśnienia przeciętnemu odbiorcy. Na miejscu "codziennych" chyba też bym się ograniczył do skrótu myślowego.

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Karolina D.:
Merytoryka to stanowczo pięta ahillesowa większości dziennikarzy. To mnie nieustannie zaskakuje, ten brak dociekliwości. Z drugiej strony sama ugryzłam dziennikarstwa i wiem, że to czasami niekompetentne źródło / źródła.

W czym tkwią najpoważniejsze błędy powyzej?


Chociażby takie ,że linie lotnicze nadal blokują przyjecia pilotów do linii lotniczych .Wbrew pozorom koniuktura rynku lotniczego wcale nie jest taka dobra . Po prostu temat lotnictwa stał sie u Nas modny , a zwiazane to jest z wejsciem Low-costów na nasz rodzimy rynek , gdzie zwykłego "kowalskiego" stać na lot samolotem .Politechnika Rzeszowska od dawna nie szkoli studentów -brak funduszy- do poziomu wymagan ATPL frozen co jest obecnie koieczne aby dostać się do linii lotniczej .
Nie wspominajac o Deblinie któremu raczej grozi likwidacja niż rozwój .Paweł Fidala edytował(a) ten post dnia 14.08.07 o godzinie 14:23
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Paweł, a jak właśnie zdradziłeś tajemnice państwowe? ;))

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Jak zdradził:) a zdradził:) to przyjdą po niego:)

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Damy radę :))
Konrad G.

Konrad G. Muzykujący
pilot-informatyk

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

taaa...
ciekaaaawe :)

Niby tylko 3 lata, a teraz ryfa...

Choć podobno coś zaczyna drygać

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Konrad G.:
taaa...
ciekaaaawe :)

Niby tylko 3 lata, a teraz ryfa...

Choć podobno coś zaczyna drygać

Chciałem zapytać, skąd te bajeczki (odnośnie pierwotnego postu), ale spojrzałem na datę... ;)

W rzeczy samej, kraina mlekiem i miodem płynąca w ciągu paru chwil runęła na pysk i do tej pory podnieść się nie może :|
Konrad G.

Konrad G. Muzykujący
pilot-informatyk

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Mi się w takiej sytuacji zawsze kojarzy dialog Rewińskiego i Smolenia z kabaretu Tey:
Rewa: W zeszłym roku było źle, jednak odbiliśmy się od dna
Smoleń: Taaa, od dna się odbiliśmy i dno się oberwało :)

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Konrad G.:
Mi się w takiej sytuacji zawsze kojarzy dialog Rewińskiego i Smolenia z kabaretu Tey:
Rewa: W zeszłym roku było źle, jednak odbiliśmy się od dna
Smoleń: Taaa, od dna się odbiliśmy i dno się oberwało :)

Lub też: "Rok temu staliśmy nad przepaścią bez dna. Od tamtej pory zrobiliśmy ogromny krok naprzód".

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

To Centralwings wciąż istnieje?
Konrad G.

Konrad G. Muzykujący
pilot-informatyk

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Katarzyna Pabianek:
To Centralwings wciąż istnieje?
Pytasz odnośnie stania na krawędzi przepaści czy zrobienia kroku naprzód? :D
Konrad G.

Konrad G. Muzykujący
pilot-informatyk

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

http://www.lufthansa-pilot.de/readyentries/voraussetzu...
Do LH Cityline nie ma wymogów nalotowych (nawet biorą bez MCC i 3 mies. przed CPL/ATPL)...

konto usunięte

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Konrad G.:
http://www.lufthansa-pilot.de/readyentries/voraussetzu...
Do LH Cityline nie ma wymogów nalotowych (nawet biorą bez MCC i 3 mies. przed CPL/ATPL)...

Ale tylko z biegłym niemieckim, z tego co się orientuję... :(
Piotr Sochacki

Piotr Sochacki Liberty is a Soul's
right to breath!

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Oczywiscie, ze tak. W Lufie zawsze byl taki wymog jesli chodzi o prace jako pilot.

Temat: Przyszly pilocie, jest etat w samolocie

Od dziecka chciałem zostać pilotem. To moje największe marzenie w życiu. Dotychczas nie wiedziałem jednak co zrobić żeby je spełnić. Ten artykuł mi w tym pomógł http://marview.pl/czy-kazdy-moze-zapisac-sie-na-kurs-p...



Wyślij zaproszenie do