Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Witajcie:)

Z przyjemnością informuję, że ChceLatac.pl sponsoruje start polskiej załogi w „President’s Trophy Air Race”
w RPA.

26. maja rozpocznie się jedyny w swoim rodzaju samolotowy wyścig na czas, którego bazą w tym roku jest lotnisko Mafikeng na północy RPA, niedaleko granicy z Botswaną. Jedyną zagraniczną załogą będą piloci z Polski - Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski. Przed startem w wyścigu Polacy będą musieli dokonać walidacji licencji oraz wykonać serię lotów treningowych samolotem Cessna C-172.

THE RACE składa się z dwóch konkurencji, podczas każdej z nich trzeba przelecieć ok. 350 NM. Zadaniem każdej załogi jest pokonanie wyznaczonej trasy w jak najkrótszym czasie ( uwzględniając możliwości danego typu samolotu ), obowiązkowe meldowanie na punktach zwrotnych na wysokości między 200 a 500 ft AGL. Wybór wysokości oraz kierunku lotu na każdym odcinku zależy od warunków atmosferycznych i topograficznych. W zawodach wystartuje 100 załóg na następujących typach samolotów: Cessna C-172, Lancair 2000, Beech B55, Piper PA-23, Cessna 340A, Cirrus SR-22 G3, Cessna T210M, Money M20J, Cessna R182 RG II, Tecnam P2002 Sierra, Grumman AA-5, Partenavia P64B oraz wielu innych, ciekawych egzemplarzach.

Na bieżąco będę Was informować o przygotowaniach i starcie naszych dzielnych pilotów w tych niezwykłych zawodach.

Trzymajcie kciuki!:)

Oficjalna strona zawodów "President's Trophy Air Race"
Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Poniżej relacja załogi z minionych dwóch dni. Nie próżnowali;)

Środa, 25.05.2011.

Środa była dość intensywna. Rano wyruszyliśmy na lotnisko Brakpan (FABB),
siedzibę ośrodka Sky Africa, gdzie finalizujemy walidację naszych licencji.
Test teoretyczny, lot egzaminacyjny ( nawigacja, szczegółowa kontrola
parametrów silnika, check listy co 10 minut, restrykcyjne utrzymywanie poziomów lotu, korespondencja z poszczególnymi obszarami, lądowania ), rozliczenie i mamy niebieskie książeczki Foreign Licence Validation by South African Civil Aviation Authority.

Etap kolejny - samolot. Podpisujemy umowę wynajmu. Opłata oczywiście z góry.
Przekazanie Cessny C-172 o znakach ZS-FIF, wraz z pełną dokumentacją. I teraz
czeka nas niespodzianka. Razem z samolotem dostajemy: kotwiczenia, olej i lejek ( szczelnie zapakowany ) – niby nic takiego. A dalej: zapasową dętkę do
podwozia głównego, sprężone powietrze w aerozolu (!), trzy świece ( nówki )
i klucz do nich, bezpieczniki, kontrówkę, wkręty, zawleczki, podkładki,
nakrętki, taśmę izolacyjną, paski zaciskowe, śrubokręty, kleszcze, przewód, szmatę i … solidny młotek do wbicia kotwiczeń. I jeszcze kawałek naciętej wzdłuż plastikowej rury, którą mamy założyć na przednią stójkę, gdyby straciła olej. Sprytne.

Przygotowanie trasy przelotu - z uwzględnieniem korytarzy wylotowych z CTR’u
Johannesburga przewidzianych dla General Aviation, policzenie kursów wraz
z deklinacją i możemy ruszać. Przelot zajmuje nam 2 godziny. Lotnisko docelowe FAMM ma pas dł. 4,5 km. Jak na tutejsze warunki nie jest specjalnie długi.

Kołowanie pomiędzy oznaczonymi stojankami dla ponad stu samolotów robi na
nas wrażenie. Kotwiczymy samolot i po raz pierwszy dociera do nas, że tu jest
zima. Słońce nieomal zaszło, wieje bardzo silny i zimny wiatr. Spotykamy
znajomych z teamu SA i reszta wieczoru mija „chock chock”

Czwartek, 26.05.2011

08.00 wyjazd na lotnisko. Rejestracja. Sprawdzenie wszystkich dokumentów.
Dostajemy identyfikatory, wodę, czapki ze znakami naszego samolotu. Przede
wszystkim mapy 1:250 000 oraz kilkunastostronicową, szczegółową instrukcję
dotyczącą: parkowania samolotów, tankowania, kołowania, warunków zawodów,
lotów testowych, gps’ów, bezpieczeństwa, łączności, sytuacji niebezpiecznych oraz opisy tras, po których będziemy latać z danymi punktów zwrotnych. Otrzymujemy też numer startowy, który mamy przykleić na kadłubie – 61.
O godzinie 10.00 odprawa dla pilotów, którzy będą wykonywać wraz z sędzią
lot testowy. Godzinę później nasza 172-ka pomyka na maksymalnych parametrach
po kwadracie o długości boku po 5 minut. Po odczytaniu loggera zostaje
ustalona dla nas prędkość maksymalna prawie 119 kts. Jutro i pojutrze musimy mieć średnią prędkość większą niż ta wyznaczona.
… ciekawe, jak to zrobimy … ? ;)

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Trzymam kciuki za nasze orły
Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

W piątek rozegrana została I konkurencja, do której przystąpiły 92 załogi.
Nasza C-172 po dokładanym wyczyszczeniu z zewnątrz, przygotowaniu wyważenia i zatankowaniu do pełna była gotowa do wyścigów. Pierwszego dnia zawodnicy startują od najszybszego do najwolniejszego, tak żeby każdy miał możliwość pobicia swojej wyznaczonej dla samolotu prędkości. Nasza prędkość wynosiła 118,92 węzłów i jak się okazało w powietrzu, jest
trochę zawyżona dla naszej już leciwej Cessny.

Startujemy. Zakręt nad progiem pasa o 180 stopni na kurs 245. Pierwszy odcinek dość długi, bo aż 1h17min lotu. Postanowiliśmy wejść trochę wyżej w celu znalezienia dobrego wiatru. Ustaliliśmy wysokość na 7000 stóp względem morza ( teren około 4200 stóp ) i lecimy na pełnej mocy, starając się uzyskać jak najlepszą prędkość. Widzimy jak inne samoloty lecą tuż
nad ziemią, starając się wykorzystać efekt poduszki powietrznej. Niesamowity widok z góry samolotów rozwiewających trawy, koszących nad domami i liniami elektrycznymi. Po 30 minutach lotu nagle w radiu słyszymy „Mayday mayday mayday engine failure!”. Zrobiło na nas wrażenie, jak od razu inni zawodnicy zaczęli się dopytywać o miejsce, możliwość lądowania oraz po lądowaniu, czy udało się wylądować. Na szczęście wszystko odbyło się bezpiecznie. Po 3 godzinach lotu dotarliśmy nad lotnisko. Oczekując na wyniki, nie spodziewaliśmy się, że udało nam się pokonać nakazaną wczoraj prędkość, ale pierwsza konkurencja dużo nas nauczyła. Po otrzymaniu kartki z czasami oraz prędkościami okazało się, że straciliśmy 4min 51sek i nasza średnia prędkość na trasie wyniosła 115,67 węzłów.

W sobotę druga konkurencja. Starty tym razem będą się odbywać od najwolniejszego i tak wszystko zostało policzone, żeby wszyscy zawodnicy przy swoich prędkościach mogli spotkać się na mecie. Do tych czasów dodaje lub odejmuje się różnicę z pierwszego dnia, więc w naszym przypadku nasz start zostanie opóźniony o 4 minuty 51 sekund, ale nie tracimy ducha walki. Trzymajcie kciuki!

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Nasza zaprzyjaźniona Południowoafrykańska załoga na Slingu tez tam walczy :) Trzymamy kciuki za obie ;)
Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Juz niedlugo przedstawimy pelna relacje, jak tylko wszystko bedzie gotowe przekaze stosowne info:)

konto usunięte

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

no no ! co dalej ??
Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Jeszcze chwila, jeszcze momencik - zdobywcy Afryki tak zalatani;)), ze nie maja czasu zasiasc na spokojnie z piorem w reku i spisac pelnej relacji. W chwili obecnej startuja akurat w zawodach w Jeleniej.

Zreszta, chyba nie ma sie co dziwic, ze wola w reku trzymac wolant/drazek, niz pioro, niz klepac w klawiature...

A tak w ogole - ktos chetny na taki afrykanski wyscig w przyszlym roku?;)

Pozdrawiam:)

konto usunięte

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Krzysztof Sondej:

A tak w ogole - ktos chetny na taki afrykanski wyscig w przyszlym roku?;)

Pozdrawiam:)
zrob zemnie pilota to lece :D

konto usunięte

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

dolecieli ? czy nadal leca ? :P
Krzysztof Sondej

Krzysztof Sondej krzysztofsondej.pl

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

Odpowiem przewrotnie, ze nadal leca;)) tyle tylko, ze juz w innych zawodach:)

Pozdrawiam:)

konto usunięte

Temat: Polacy startuja w "President's Trophy Air Race" w RPA!

a ja tu chcialem poczytac o tym :(



Wyślij zaproszenie do