Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Być może część pasażerów tragicznego lotu do Smoleńska udałoby się uratować, gdyby w prezydenckim samolocie zamontowano specjalne wzmocnione fotele wyposażone w poduszki powietrzne.

całość

Dla mnie brzmi to absurdalnie. Przecież są trudności z identyfikacją zwłok! A co na to osoby merytoryczne?
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Nie wprowadzą. Za duży koszt. Przecież wymyślono już paliwo, które przy katastrofie nie tworzy wybuchowej kuli ognia. Gdyby go używano, pozwoliłoby zmniejszyc smiertelność wypadków o jakieś 50%. Ale wynalazek ma feler. Jest znacznie droższy od popularnej i taniej kerozyny. Więc pozostał w szufladach a ludzie dalej płoną żywcem.Grzegorz B. edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 02:51
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

No brawo 16G!!! To znaczy że teraz łatwiej będzie można zidentyfikować ciała. Nie słyszałem żeby ktoś z życiem uszedł po 16G.
Grzegorzu skąd Ty bierzesz takie rewelacje? Jak można zrobić paliwo, które się nie pali lub nie wybucha po stworzeniu mieszanki paliwowo powietrznej? Odwieczny problem z paliwem polega na tym że jego podstawową cechą jest łatwopalność, dlatego właśnie silniki napędzane są paliwem a nie wodą.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

No coz, ludzie chyba niewiedza jaka jest predkosc ladowania samolotu pasazerskiego, TU ma predkosc minimalna 235km/h, i jakie sily dzialaja przy zderzeniu na konstrukcje i pasazerow.
Dla tego elementy samolotu sa rozerwane na male czesci, wszystko zniszczone, rozsiane na duzej przestrzeni.
Kolega chyba pomylil niewybuchowe paliwo ze zbiornikami, ktore sa konstruowane tak, aby paliwo latwo nietworzylo z powietrzem mieszanke wybuchowa, stosuja tam pianki i jine wynalazki.
Ma to jeden minus, to wszystko powieksza mase, przestrzen, zbiorniki musza byc wieksze,ciezsze, skrzydlo wieksze, samolot wiekszy i pasazerow tyle samo.
Paxy nie chca placic drozej za bilety.
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Kamil Iwankiewicz:
Grzegorzu skąd Ty bierzesz takie rewelacje? Jak można zrobić paliwo, które się nie pali lub nie wybucha po stworzeniu mieszanki paliwowo powietrznej? Odwieczny problem z paliwem polega na tym że jego podstawową cechą jest łatwopalność, dlatego właśnie silniki napędzane są paliwem a nie wodą.

Nie napisałem, że się nie pali, tylko że nie tworzy kuli ognia. To znaczy jakiś jego składnik powoduje, że ma bardziej zbitą strukturę i ogień po wybuchu nie rozlewa się wszędzie gdzie się da, tylko wypala się w sposób po części kontrolowany. Bardzo elegancki program był swego czasu na ten temat na Discovey.
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Kamil Iwankiewicz:
No brawo 16G!!! To znaczy że teraz łatwiej będzie można zidentyfikować ciała. Nie słyszałem żeby ktoś z życiem uszedł po 16G.

To wszystko jest bardziej skomplikowane, tak się składa, że pracuje z tematem (pasy bezpieczeństwa w samochodach) na co dzień. Przeciążenia w czasie wypadku dochodzą do 50G i można to przeżyć. Kluczem jest czas trwania takich przeciążeń, czas ich trwania to milisekundy. Dlatego do oceny obrażeń (np. głowy) stosuje się specjalne algorytmy (HIC) zliczające i filtrujące przyśpieszenie w czasie.
Poduszki powietrzne owszem można by zamontować, ale jeszcze ważniejsze byłyby pasy bezpieczeństwa z load limiterem, to co się obecnie używa to standard automotive z lat 50. Tak czy inaczej nie wiem na ile by to pomogło z uwagi na czas trwania "eventu" - wypadlu lotniczego.
Nawiasem mówiąc widziałem projekt stosowania poduszek powietrznych kabinowych w śmigłowcach bojowych.

Do tego dochodzą prędkości testy EURONcap prodzi się z prędkością 64 km/h, z jaką prędkością ląduje samolot? Samochód ma strefy zgniotu które się odkształcają, całość razem z pasami i poduszkomi tworzy jeden system.Michał Kaśkosz edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 09:34
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

No tak, pasy wytrzymaja,
ale do czego je przymocowac?
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Ladislav Zaparka:
No tak, pasy wytrzymaja,
ale do czego je przymocowac?

Z powodzeniem stosuje się pasy całkowicie zamocowane w siedzeniu w wielu zastosowaniach typu ciężarówki, campery, vany i wiele innch. Fotel oczywiście musi mieć odpowiednio wzmocnioną strukturę, jest cięższy i droższy,
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Ja pisałem już wcześniej, ale post utonął wśród innych. Żadko kiedy jest tak, że samolot nie wybucha, a wszyscy pasażerowie giną. Zazwyczaj jest wielu ocalonych. Dlatego właśnie sądzę, że nie pasy i nie poduszki są najistotniejsze, tylko kwestia paliwa.

Oczywiście, jak samolot spada z nieba, to sprawa jest przesądzona. Ale - jak wiemy - większość katastrof ma miejsce podczas lądowania i startu. Podczasl lądowania w samolocie jest niewiele paliwa. I uważam, że te katastrofy powinny przynosić najmniej ofiar.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Z powodzeniem stosuje się pasy całkowicie zamocowane w siedzeniu w wielu zastosowaniach typu ciężarówki, campery, vany i wiele innch. Fotel oczywiście musi mieć odpowiednio wzmocnioną strukturę, jest cięższy i droższy,

No i do czego ten fotel Pan zamocuje, aby sie nieurwal przy 50G, cezarowka, camper jest z solidnej stali,kilogramy nie graja takowa role, siedzen jest mniej, konstrukcja samolotu przewaznie z roznego duralaluminium, kompozytu, blacha poszycia od mm do kilka.
Fotel ma kilkanascie kg z pasazerem przecietnym powiedzme 100kg,
to razy 50 G jest sila 50x100= 5000 kg, 5 ton i takowych siedzen w samolocie jest kilkaset.
Jak to kolega sobie wyobraza.
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Ladislav Zaparka:
Jak to kolega sobie wyobraza.

Nie odnosiłem się do tego tylko do zastosowań samochodowych. 95% dummy waży 101 kg + fotel może nawet 20 - 30 kg. Tak jak mówiłem samochód to cały system. Sztywna klatka i strefy kontrolowanego zgniotu do tego systemy bezpieczeństwa aktywne i pasywne. Aby nawet w przybliżeniu podobny system funkcjonował w samolocie trzeba by kompletnie przeprojektować. Pewnie kosztowałoby to majątek.
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Michał Kaśkosz:
Pewnie kosztowałoby to majątek.

I było raczej niepotrzebne.
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Grzegorz B.:
Michał Kaśkosz:
Pewnie kosztowałoby to majątek.

I było raczej niepotrzebne.

Pierwszym krokiem jest ocena czy ma to szanse powodzenia, jak myślę firmy lotnicze pewnie to nieraz robiły. Jedyne na co mamy szanse to zastosowanie w wybranych samolotach systemów (foteli) które zminimalizowałyby obrażenia w przypadku przyziemienia bez podwozia albo nie zatrzymania się na pasie i uderzenia w przeszkodę. Na co innego nie ma szansy dopóki nie będzie praktycznego zastosowania antygrawitacji albo innego rewolucyjnego wynalazku ;-)
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Grzegorz B.:
Ja pisałem już wcześniej, ale post utonął wśród innych. Żadko kiedy jest tak, że samolot nie wybucha, a wszyscy pasażerowie giną. Zazwyczaj jest wielu ocalonych. Dlatego właśnie sądzę, że nie pasy i nie poduszki są najistotniejsze, tylko kwestia paliwa.

Oczywiście, jak samolot spada z nieba, to sprawa jest przesądzona. Ale - jak wiemy - większość katastrof ma miejsce podczas lądowania i startu. Podczasl lądowania w samolocie jest niewiele paliwa. I uważam, że te katastrofy powinny przynosić najmniej ofiar.

Grzegorzu po pierwsze jak samolot laduje to zbiorniki wypenia po brzegi latwopalna mieszanka paliwowo powietrzna. Po drugie widze ze wiesz, ze dzwonia ale gdzie to nie zabardzo. Amerykanie zeczywiscie zrobili specjalne paliwo i go urzywaja we wojsku. Paliwo to ma podwyzszona temperature samozaplonu a przy okazji jest drozsze od zwyklej JET A1 co w sposob oczywisty wykluczylo je z cywilnej awiacji.
I blagam Cie nie baw sie ze mna w: "tak ale". Prowadze szkolenia z bezpieczenstwa zbiornikow paliwowych zgodnie z zaleceniami EASA dla organizacji PART145. Tak samo nie interesuja rewelacje Discovery. Lotnictwo to nie program w TV i wyglada zupelnie inaczej a Tobie sie tylko wydaje jak ono wyglada.
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Michał Kaśkosz:
Pierwszym krokiem jest ocena czy ma to szanse powodzenia, jak myślę firmy lotnicze pewnie to nieraz robiły. Jedyne na co mamy szanse to zastosowanie w wybranych samolotach systemów (foteli) które zminimalizowałyby obrażenia w przypadku przyziemienia bez podwozia albo nie zatrzymania się na pasie i uderzenia w przeszkodę. Na co innego nie ma szansy dopóki nie będzie praktycznego zastosowania antygrawitacji albo innego rewolucyjnego wynalazku ;-)
Michale skoro pracujesz przy bezpieczenstwie to pewnie wiesz, ze poduszke powietrzna wymyslili piloci podczas IIWW gdy tuz przed uderzeniem o glebe czy wode napelniali powietrzem kamizelki ratunkowe. A jednak w samolotach w pozniejszym czasie sie nie znalazly.
Ale jaki ma sens montowanie poduszki w puszcze wazacej np. jak 737-400 ok 65 ton i bedacej jedna wielka strefa zgniotu na dodatek niekontrolowanego, ktora udeza w przeszkode zazwyczaj z predkoscia przekraczajaca 200km/h? Mysle, ba nawet jestem pewien, ze gdyby mialo to sens to przepisy wymogly by stosowanie takie rozwiazania na producentach i przewoznikach, tak samo jak zmieniono wiele innych rzeczy.Kamil Iwankiewicz edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 12:48
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Kiedys czytalem sprawozdanie z prob uderzenia samochodem w pewna
przeszkode przy predkosci 100km/h.
Pasazerowie przymocowani w siedzeniach, siedzenia sie nieurywaja,
pasy trzymaja ale i tak wedlug wskazan przyrzadow w manekinach, sa wszyscy martwi w kilka ulamkach sekundy, jezeli dobrze pamietam 0,8s.
Niestety przez przeciazenia sa pourywane wszystkie organy wewnetrzne.
Konrad F.

Konrad F. Wiceprezes ds.
Rozwoju biznesu

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Jeśli chodzi o mnie to również nie widzę zbytnio takiego komercyjnego rozwiązania.

Ale z czystej ciekawości interesuje mnie czy te obecnie produkowane "lotnicze poduszki powierzne" mają jakiś system automatycznego odsysania powietrza po wystrzeleniu - powiedzmy jakieś 10s po??? Jeśli nie to ich początkowa (dość sporna) ochrona zamienia się w utrudnienie ewakuacji...
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Odpowiadam na powyższe trzy posty:

Kamil:
- tak słyszałem opowiadanie o pilotach nie wiem czy to jest prawda, pierwsza poduszka była zastosowana w daimlerze o ile pamiętam
- jeśli chodzi o drugą część to na począrku tak samo wyglądało z samochodami, wszystko się łamało i gniotło, potem zastosowano sztywną klatkę pasażerską i strefy zgniotu, tak samo jak wiele innych rzeczy, miękkie wyściółki, minimalne dozwolone promienie itp.
- tak jak napisałem sprawa może być niezwykle trudna technicznie

Ladislav:
- obecnie testy robi się przy prędkości 64km/h, czasami z różnym rezultatem, cały wysiłek producentów systemów idzie w kierunku energy managment aby zredukować przyśpieszenia, oraz inne parametry takie jak HIC, deformacja klatki piersiowej i bardzo ostatnio modne siła ścinająca w karku

Konrad:
- w poduszka są stosowane otwory wentylacyjne przez które uchodzą gazy, czasami z membranami czasami są długo napełnione (kilka sekund) stosowane w czasie dachowania
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Kamil Iwankiewicz:

Grzegorzu po pierwsze jak samolot laduje to zbiorniki wypenia po brzegi latwopalna mieszanka paliwowo powietrzna. Po drugie widze ze wiesz, ze dzwonia ale gdzie to nie zabardzo. Amerykanie zeczywiscie zrobili specjalne paliwo i go urzywaja we wojsku. Paliwo to ma podwyzszona temperature samozaplonu a przy okazji jest drozsze od zwyklej JET A1 co w sposob oczywisty wykluczylo je z cywilnej awiacji.
I blagam Cie nie baw sie ze mna w: "tak ale". Prowadze szkolenia z bezpieczenstwa zbiornikow paliwowych zgodnie z zaleceniami EASA dla organizacji PART145. Tak samo nie interesuja rewelacje Discovery. Lotnictwo to nie program w TV i wyglada zupelnie inaczej a Tobie sie tylko wydaje jak ono wyglada.


No tak, tak. Cieszę się, że podpowiedziałes w którym kościele. Ale w sumie to, co napisałeś w niczym nie przeczy temu co ja napisałem. Wynaleziono takie paliwo, ale się go nie używa w lotnictwie cywilnym, bo jest za drogie. Ok, wiem to z discovery, zapewne są lepsze źródła. Ten program przedstawiał testy i opowiadał o za i przeciw.

A propos dzwonienia w niewiadomo którym kościele: cos mi się telepie po głowie, że ta mieszanka o której mówisz spowodowała jakąś głosną katastrofę. Chyba bodajże TWA800 w 95 albo 96 roku. Coś tam było, że powstała iskra w uszkodzonym systemie czujnika paliwa i samolot wybuchł nad oceanem. Wiele miesięcy podejrzewano, że był to zamach.

Tak czy inaczej, po tej katastrofie wymyślono zdaje się, by puste zbiorniki wypelniały się azotem. I jakoś zaraz ma to wejść w życie. Jeśli się myle, to popraw proszę, bo jestem tego bardzo ciekaw.Grzegorz B. edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 14:07
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Poduszki powietrzne w samolocie?

Grzegorz B.:
No tak, tak. Cieszę się, że podpowiedziałes w którym kościele. Ale w sumie to, co napisałeś w niczym nie przeczy temu co ja napisałem. Wynaleziono takie paliwo, ale się go nie używa w lotnictwie cywilnym, bo jest za drogie. Ok, wiem to z discovery, zapewne są lepsze źródła. Ten program przedstawiał testy i opowiadał o za i przeciw.

A propos dzwonienia w niewiadomo którym kościele: cos mi się telepie po głowie, że ta mieszanka o której mówisz spowodowała jakąś głosną katastrofę. Chyba bodajże TWA800 w 95 albo 96 roku. Coś tam było, że powstała iskra w uszkodzonym systemie czujnika paliwa i samolot wybuchł nad oceanem. Wiele miesięcy podejrzewano, że był to zamach.

Tak czy inaczej, po tej katastrofie wymyślono zdaje się, by puste zbiorniki wypelniały się azotem. I jakoś zaraz ma to wejść w życie. Jeśli się myle, to popraw proszę, bo jestem tego bardzo ciekaw.Grzegorz B. edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 14:07

TWA800 to poczatek do calego zagadnienia ktore opisales. Rzeczywiscie nowe samoloty beda wyposazone w specjalny zestaw filtrow ktory bedzie uzupelnial zbiorniki paliwa azotem, nawet powstal nowy rozdzial ATA dla tego urzadzenia. Jednak jezeli chodzi o to "super paliwo" to wybucha ono w ten sam sposob co to cywilne. Na youtubie znajdziesz wiele wypatkow z udzialem wojskowych samolotow w USA. Jest rowniez film z testow tego paliwa, to ten test gdzie celowo rozbito B707, plonie lepiej niz pochodnia :) Paliwo to zmniejsza ryzyko wybuchu nieszczelnego zbiornika, jeeli samolot rozbryzga paliwo w powietrzu to nie ma szans by nie wybuchlo.

Następna dyskusja:

Przyszly pilocie, jest etat...




Wyślij zaproszenie do