Renata M.

Renata M. Dyrektor Pionu
Transportu w
Multiconsult Polska
Sp. z o.o.

Temat: Lotniska regionalne

Hej!

Oprócz tego, że chciałabym latać to ambitnie próbuje rozwijać w ramach firmy usługi i produkty dla nowych lotnisk regionalnych lub raczej podmotów, które chcą je tworzyć.
Jestem za powstawaniem nowych lotnisk, zarówno o miedzynarodowym jak i regionalnym charakterze, jednakże często spotykam się ze zdaniem, że dopóki PPL zarządza Okęciem to będzie blokowany rozwój innych-szczególnie nowych lotnisk (np. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Co o tym sądzicie? Lotnisk jest za mało czy wystarczająco dla Polski? Mszczonów - pomysł realny czy nie? Chętnie poczytam Wasze opinie na ten temat.

Pozdr.
Marcin A.

Marcin A. Global Medical
Director / Chief
Medical Officer

Temat: Lotniska regionalne

Myślę, że lotniska regionalne są i potrzebne i ważne ale tego czego nam naprawdę brakuje dla rozwoju general aviation to jest duża sieć prywatnych lotnisk i lądowisk (nawet trawiastych), która spowoduje konkurencję :-). To co mnie zaskakuje to na przykład koszty lądowania w Niemczech, np. lotnisko Dinslaken (EDLD) w obrębie CTR (!!!) Dortmund, 1000 m. pasa betonowego, na lotnisku fabryka Extry. Koszt lądowania - 5 Euro! Lotnisko Schonhagen pod Berlinem (2 km pas betonowy), lądowanie 6 Euro, odprawa paszportowa 1,5 Euro. I wszędzie dystrybutor do Avgas i Mogas (czyli 98oktanów). W Poznaniu ze wszystkimi opłatami za zbliżanie, lot kontrolowany i odprawę 350 złotych.

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Rozwój lotnisk regionalny to temat wielce skomplikowany. Nikt jednak nie bierze pod uwage tego, z czego takie lotniska miałyby się utrzymywać. Z powstaniem lotnisk regionalnych często związana jest ambicja lokalnych polityków. I później jest tak, że samorządy muszą dokładać do lotnisk.

Co do pytania czy jest za mało czy za dużo, to ja sądze, że ilość jest wystarczająca. Pomimo dynamicznego wzrostu ruchu pasażerskiego, nie jest on tak duży, lub przynajmniej porównywalny jak na zachodzie Europy. I pamiętajmy , że statystyka to taka nauka, za której pomocy można udowodnić niemal każdą teze.

PS: A lotniska typu "Przemyslaw Gosiewski Intl. Airport, Wloszczowa, Poland" nie mają racji bytu :p


Renata M.:Hej!

Oprócz tego, że chciałabym latać to ambitnie próbuje rozwijać w ramach firmy usługi i produkty dla nowych lotnisk regionalnych lub raczej podmotów, które chcą je tworzyć.
Jestem za powstawaniem nowych lotnisk, zarówno o miedzynarodowym jak i regionalnym charakterze, jednakże często spotykam się ze zdaniem, że dopóki PPL zarządza Okęciem to będzie blokowany rozwój innych-szczególnie nowych lotnisk (np. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Co o tym sądzicie? Lotnisk jest za mało czy wystarczająco dla Polski? Mszczonów - pomysł realny czy nie? Chętnie poczytam Wasze opinie na ten temat.

Pozdr.
Renata M.

Renata M. Dyrektor Pionu
Transportu w
Multiconsult Polska
Sp. z o.o.

Temat: Lotniska regionalne

Witamy nowego kolegę!

Na wstępie przyznaję się bez bicia, że maczałam dość poważnie palce w opracowaniu pt. "Oddziaływanie miedzynarodowego portu lotniczego "Kielce" na gospodarkę miasta i regionu". Tyle, że kiedy tworzyło się to opracowanie to jeszcze Gosiewski nie interesował się tematem... No i z żadnych analiz nie wychodzi, że lotnistko to kiedykolwiek utrzyma się samo bo raczej nie osiągnie krytycznej liczby pasażerów (od tej liczby przychody pokrywają koszty), która dla Polski wynosi 500-700 tys. Gdyby było już lotnisko (w sensie nie bralibyśmy pod uwagę kosztów inwestycji) albo rozbudowany został Masłów - owszem korzyści dla miasta były bardzo duże a nie oszukujmy się - Kielce metropolią nie są i mało mają zbyt wielu szans rozwoju (w Strategii Miasta Kielce palce maczałam jeszcze poważniej).
Co do finansowania to po części muszą je przejąc samorządy a dość ciekawym pomysłem jest upublicznianie lotnisk przez wejście na giełdę.
Poza tym niedługo pojawi się nowe zagrożenie dla lotnisk regionalnych - opłaty emisyjne - za emisję CO2. Właśnie zabieram sie z kolegą też z GL za pisanie artykułu na ten temat.

Pozdr. !
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Lotniska regionalne

Te opłaty emisyjne to głównie chyba wulkany powinny płacić, bo cała ludzkość emituje 2-4% łącznej emisji CO2 na świecie :)

Pozdrawiam, Marcin


Marcin Kaniewski edytował(a) ten post dnia 14.01.07 o godzinie 22:41
Renata M.

Renata M. Dyrektor Pionu
Transportu w
Multiconsult Polska
Sp. z o.o.

Temat: Lotniska regionalne

No Unia ma pewnego hopla na tym punkcie. Kioto samo już im nie wystarczy - wprowadzają jeszcze ostrzejsze normy - a największy truciciel jak truł tak truje i normami się nie przejmuje.

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Marcinie! Nie porównujmy general aviation w Polsce i Niemczech, bo my wypadamy dość blado w porównaniu z nimi. Niskie koszty biorą się po części z stąd, że rynek jest większy i klient zamożniejszy. Czyli można chyba mówić, że to efekt skali powoduje konkurencje na niemieckim rynku. W Polsce mamy jeszcze do czynienia z naszym lotniskowym monopolistą paliwowym - którego nazwy nie wymienię, a wszyscy go znają - który narzuca ceny i dyktuje warunki. Od siebie dodam, że około 60-70% irregular operations na bydgoskim lotnisku generują właśnie Niemcy. I dlatego zacząłem uczyć się niemieckiego :D


Marcin A.:Myślę, że lotniska regionalne są i potrzebne i ważne ale tego czego nam naprawdę brakuje dla rozwoju general aviation to jest duża sieć prywatnych lotnisk i lądowisk (nawet trawiastych), która spowoduje konkurencję :-). To co mnie zaskakuje to na przykład koszty lądowania w Niemczech, np. lotnisko Dinslaken (EDLD) w obrębie CTR (!!!) Dortmund, 1000 m. pasa betonowego, na lotnisku fabryka Extry. Koszt lądowania - 5 Euro! Lotnisko Schonhagen pod Berlinem (2 km pas betonowy), lądowanie 6 Euro, odprawa paszportowa 1,5 Euro. I wszędzie dystrybutor do Avgas i Mogas (czyli 98oktanów). W Poznaniu ze wszystkimi opłatami za zbliżanie, lot kontrolowany i odprawę 350 złotych.

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Jesli o Bydgoszcz idzie, bartku, to jest na dobrej drodze. Pod rzadami Marcina Hydzika bedzie ok. Tak mysle.

Co do reszty - ciegla rozwoj lotnisk zabija struktura wlasnosci, nieumiejetne wykorzystywanie funduszy unijnych, no i jeszcze w niekturych miejscach stare przyzwyczajenia. Do niedawna (2 lata wstecz) jeszcze nikomu na rozwoju portow nie zalezalo. Teraz prosze boom.

Polecam regularne odwiedziny - tanielatanie.net
To nie serwis sprzedazowy jak wiele innych. Tam sporo informacji o rynku lotniczym i lotniskach. Serwis wspiera rozwoj rynku lotniczego w Polsce, lotnisk i linii lotniczych.

TanieLatanie.net

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Renata M.:
No i z żadnych analiz nie wychodzi, że lotnistko to kiedykolwiek utrzyma się samo bo raczej nie osiągnie krytycznej liczby pasażerów (od tej liczby przychodypokrywają koszty), która dla Polski wynosi 500-700 tys.

Wydaje mi się, że 500 tysięcy pasażerów to bardzo duża liczba. Na początku, bez udziału tanich przewożników jak np. Ryanair czy Easyjet może być bardzo trudno osiągnąć chociaż połowę z tego :(
Chyba, że założycie, że to liczba docelowa, np. za 5 lat.
Myślę, że władze lokalne powinny we własnym interesie zainteresować się projektem, jeśli oczywiście policzą, że za kilka lat inwestycja się zwróci w postaci turystów wydających pieniądze w kawiarniach, restauracjach, hotelach, albo ewentualnych przedsiębiorcach których może zachęcić obecność lotniska.
Marcin A.

Marcin A. Global Medical
Director / Chief
Medical Officer

Temat: Lotniska regionalne

Jest jeszcze jeden aspekt, jak popatrzymy na stan GA (general aviation) w Polsce to to wygląda na to, że w ciągu 10-15 lat liczba samolotów GA w Polsce powinna wzrosnąć 7-10 razy! To znaczy, że GA to jeden z najbardziej wzrostowych sektorów w naszym kraju. Rozwój GA na pewno pociągnie za sobą rozwój infrastruktury, ja wiem o dwóch budujących się lotniskach GA w okolicy Warszawy, a przykład Olsztyna (Dajtki) pokazuje, że można dostać spore dofinansowanie z Unii.
Jak to mówią kilometr autostrady to droga do nikąd a kilometr pasa startowego to okno na świat. A na 1000m pasa mogą lądować całkiem spore samoloty.

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Nic dodac, nic ujac. Swieta prawda. :)

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

polecam serwis http://pasazer.comGrzegorz Szot edytował(a) ten post dnia 19.04.07 o godzinie 13:25

konto usunięte

Temat: Lotniska regionalne

Myślę, że trzeba zawsze patrzyć rozwojowo. Lotniska regionalne to na pewno przyszłość. Faktycznie pewnierozwój potrwa ale będzie odpowiedzią na potrzeby lotnictwa. Osobiście trzymam mocno kciuki za rozwój lotnictwa w Polsce, szczególnie GA

Następna dyskusja:

Lotniska




Wyślij zaproszenie do