Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

To wytłumacz mi Grzegorz co za różnica czy poprowadzisz kable czy rurki? Jak je pourywa to i tak nie masz sterowania. No i jeszcze co jedno, co jest czynnikiem wykonawczym w FBW? Przypadkiem nie energia hydrauliczna?
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

Ale jak to jaka? Układ hydrauliczny jest układem zamkniętym. Jeśli go przedziurawisz w dowolnym miejscu, spada ciśnienie i cały staje się bezużyteczny. Natomiast w przypku FbW, jeśli układ ulegnie uszkodzeniu w jednym miejscu i odcina jeden mechanizm sterowy, to reszta normalnie funkcjonuje. Jak Ci turbina rozwali okablowanie przy lotce, to sterem ogonowym możesz normalnie pracować. A jak to samo się stanie w przypadku hydrauliki - cześć. giniemy.

Czynnikiem wykonawczym FbW jest energia hydrauliczna. Ale są to zaledwie siłowniki, a nie cały potężny układ biegnący dokoła samolotu. Nie są przecież od siebie w żadnym stopniu zależne. Nawet uszkodzenie siłownika nijak nie wpływa na pracę innych powierzchni sterowych.
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

Kamil Iwankiewicz:
Przypomniał mi się przykład z własnego podwórka:
Kościuszko padł ofiarą właśnie takiego zdarzenia. To właśnie pożar w bagażniku spowodowany elementem turbiny był przyczyną powolnej agonii tego samolotu.

E. To nadużycie. Powodem tragedii było utracenie mocy na dwóch z czterech silników, w dodatku obu po ten samej stronie kadłuba + utrata elektryki + zniszczenie mechanizmu steru wysokości. W dupę dostała się hydraulika i samolot zwyczajnie źle się prowadził.

Pożar - owszem - był "zgniłą wisienką na torcie". Odebrał załodze resztki kontroli. Ale specjaliści do dziś się spierają, czy spowodowała go sama turbina, czy raczej spięcie wynikłe z poprzerywania przewodów.
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

Grzegorz B.:
Ale jak to jaka? Układ hydrauliczny jest układem zamkniętym. Jeśli go przedziurawisz w dowolnym miejscu, spada ciśnienie i...

Zacznijmy od tego Grzegorzu, że Fligcht Controls to złożony system, który można podzielić na dwie podstawowe części: sterującą i wykonawczą.FBW należy do części pierwszej a hydraulika do drugiej.
Tak zupełnie najprościej: Hydraulika to mięśnie, układ sterujący FC to układ nerwowy a pilot to mózg. Za pomocą układu sterującego (linek, popychaczy, FBW) pilot informuje układ wykonawczy (siłowniki hydrauliczne PCU) co ma wykonać.
FBW nie zastąpił hydrauliki, ona nadal jest na samolotach i nie zniknie. FBW zastąpił cięgna, linki i popychacze. Układ nerwowy stał się bardziej wydajny i bardziej precyzyjny. Jednak nie jest taki super skoro nadal jeden ze sterów musi być sterowany mechanicznie (patrz: lotki EMB170).
Oczywiście, jeżeli uszkodzisz druty sterowania lotkami to masz inne stery i tu masz rację ale jak uszkodzisz przewody hydro mimo, że FBW jest całe to tracisz wszystkie stery podpięte do układu. Dlatego systemy hydro na samolocie są zazwyczaj 3 z czego jeden jest zapasowy (EMERGENCY lub STBY). FC są podłączone do obu podstawowych systemów, przy czym jeden jest zupełnie wystarczający jednak dwa dają większą niezawodność i bezpieczeństwo. Trzeci w zależności od samolotu zasila jeden dwa lub wszystkie stery, np. w B737 zasila tylko ster kierunku a w EMB 170 wszystkie.
Podsumowując: bez znaczenia czy samolot jest stary i ma FC na linkach czy jest nowy i ma FBW, i tak stery pracują dzięki hydraulice. Więc jakiekolwiek jej uszkodzenie jest niebezpieczne a wprowadzenie FBW nie zwiększa odporności FC na uszkodzenia mechaniczne typu przestrzelenie płatowca elementem turbiny.
Zapisz się Grzegorzu na jakąś teorię ATPLa, co prawda są one w Polsce na marnym poziomie ale zawsze jakieś podstawy łykniesz.

Co do katastrofy Kościuszki, przeczytaj jeszcze raz swój post i się zastanów bo coś się tu kupy nie trzyma. Tak przy okazji, mój instruktor, który wylatał ponad 12tyś. godzin zawsze mówił, że to kobiety się źle prowadzą a nie samoloty ;)
Grzegorz B.

Grzegorz B. copywriter;
ghostwriter

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

Kamil Iwankiewicz:
Grzegorz B.:
Ale jak to jaka? Układ hydrauliczny jest układem zamkniętym. Jeśli go przedziurawisz w dowolnym miejscu, spada ciśnienie i...

Zacznijmy od tego Grzegorzu, (...)

Posiadasz może jakiś schemat? Bo ja nie neguje występowania hydraulicznych układów dla siłowników, ale zdawało mi się, że dzięki FbW zamknięte układy odeszły do lamusa - prócz rezerwowych oczywiście. Oczywiście, że podwozie i inne systemy są zarządzane nadal przez hydro, ale FC również? Nie mówię o siłownikach, tylko przekazywaniu żądania pilota do urządzenia. Mówiąc krótko, w mojej opinii, wielkość układu hydraulicznego i ilość jego zadań znacznie zmalała po wprowadzeniu FbW. Jeśli się mylę - aj sory. Ale chętnie ujrzałbym schemat.

Co jest nie tak w mojej wypowiedzi odnośnie Kościuszki? Prócz masy literówek? A co do tego, kto/co się prowadzi a kto/co nie - bardzo ładne:)
Kamil Iwankiewicz

Kamil Iwankiewicz Mechanik
lotniczy/Redaktor
PLAR/ "SML"

Temat: Co się dzieje z Qantasem?

Grzegorzu a jak Ty sobie wyobrażasz, że mikro serwa sterowane napięciem 9V przejęły role siłowników pracujących na ciśnieniu 3000PSI? I są w stanie wychylać potężne powierzchnie sterowe przy prędkości 800km/h? O samolotach naddźwiękowych nie wspomnę.
Odnośnie schematów, to internet jest pełen dokumentacji technicznej do samolotów. Po prostu poszukaj. Możesz również kupić podręczniki do ATPL, tam będziesz miał, oprócz schematów, opisy systemów.
Co do Kościuszki, to sprawdź co spowodowało zanik mocy na dwóch silnikach i dlaczego zniknęła hydraulika. Odnośnie pożaru w bagażniku to spowodowany był fragmentem turbiny - i nad tym nie spierają się eksperci, przynajmniej ci z PLL LOT S.A. Ten przypadek omawiany jest jako jeden ze sztandarowych na różnego rodzaju szkoleniach dla mechaników i pilotów.Kamil Iwankiewicz edytował(a) ten post dnia 22.12.10 o godzinie 21:13



Wyślij zaproszenie do