Magda
Sanchez
Trener Kulturystyki,
Trener Personalny,
Instruktor Fitnes...
konto usunięte
Temat: BIRD STIKE
Anna K.:
spojrzcie co moze spowodowac taki maly niewinny ptaszek...:
http://www.youtube.com/watch?v=BIoFwTwqkZA
Pełna wersja nagrania m.in. tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE&NR=1
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Zaczęto też udoskonalać C-130 w specjalne obudowy uodpornione na uderzania ptaków!Na stanowisku badania uderzeń ptaków w bazie Arnold, z wykorzystaniem "kurzego działa", przeprowadzono próby z uderzeniem ważącego kilogram kurczaka w kopułę obudowę urządzenia, w celu sprawdzenia czy bezpośrednie zderzenie z ptakiem w czasie lotu nie spowoduje uszkodzeń. RVD (Rear Vision Device ) montowane w włazie ratunkowym redukuje wrażliwość samolotu C-130 na ataki od tyłu, umożliwiając obserwację otoczenia samolotu przez członka załogi stojącego we włazie.
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Adrian B.:
Tyle że niewiele więcej da się zrobić... Chyba że wyposażymy każdego ptaka w transponder :):)
jeszcze tak a propos transpondera, zwierzeta przewozone samolotem musza byc zidentyfikowane za jego pomoca!
Rozporządzenie (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wymogów dotyczących zdrowia zwierząt, stosowanych do przemieszczania zwierząt domowych o charakterze niehandlowym
Konrad
G.
Muzykujący
pilot-informatyk
Temat: BIRD STIKE
Amerykańskie linie lotnicze Continental Airlines poinformowały w czwartek, że ich pasażerski Boeing-737 był zmuszony awaryjnie lądować w Hondurasie po zderzeniu z... kondorem.http://www.tvn24.pl/26086,1545604,wiadomosc.html
konto usunięte
Temat: BIRD STIKE
Widziałem testy zderzeń z ptakami przeprowadzone przez firmę Rolls Royce. Tylko że tam ptak był wielkości kurczaka i wyglądało to bardziej na zassanie niż na zderzenie z ptakiem. Z ptaka nic nie zostało a łopatki nie ruszone.Kondor z tego co wiem (ale biologiem nie jestem) to całkiem spory ptak więc mógł połamać którąś z łopatek pierwszego stopnia sprężarki. W serii tych samych testów pokazano jak łopatka pierwszego stopnia odpada i nie uderza w drugi stopień :) Widział może ktoś ten filmik i może mi powiedzieć jak to zostało rozwiązane ??
Filmiki z podobnych testów :
odpadniecie łopatki: http://youtube.com/watch?v=wcALjMJbAvU&feature=related
ptaszek vs. silnik odrzutowy:
http://youtube.com/watch?v=y2OS2pwrZTI&feature=relatedRobert Kwiatkowski edytował(a) ten post dnia 30.04.08 o godzinie 00:16
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
konto usunięte
Temat: BIRD STIKE
Z doswiadczenia wiem, ze w przypadku birdstrike nikt nie dochodzi od nikogo odpowiedzialnosci. Szkody wynikajace z takich zdarzen pokrywa polisa ubezpieczeniowa przewoznika i sa to najczestsze zgloszenia szkod z jakimi ubezpieczyciele maja do czynienia. Watpie, zeby ubezpieczalnia dochodzila swoich roszczen w drodze regresu (ale moze ... kto wie).Jednym slowem birdstrike jest o tyle denerwujacy, ze czesto powoduje koniecznosc wymiany silnika, a jesli to zdarzy sie na jakims satelickim lotnisku to wszystko sie sypie na wiele dni (szczegolnie dla linii operujacej kilkoma i kilkunastoma samolotami). Odpowiedzialnosc ubezpieczyciela niestety nie dotyczy szkod powstaly w nastepstwie odwolanych lotow, opoznien, itp, a te czesto przekraczaja swoja wysokoscia koszty np. wymiany silnika.Łukasz Ziob edytował(a) ten post dnia 10.07.08 o godzinie 19:06
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Oczywiscie,ze ubezpieczyciel pokrywa szkody! nie tylko w przypadku bird strike ale rowniez w przypadku wszelkich szkod doznanych przez pasazerow. Ubezpieczenie od odpowiedzialnosci cywilnej jest obowiazkowe ( wsrod przewoxnikow EU oraz nalezacych do konwencji miedzynarodowych WC i MC; przewoznicy EU czesto uzalezniaja "dokonywanie operacji" na terenie EU przez przewoznikow nie-EU od pokazania ubezpieczenia cyw.)nie mniej jednak, jak w kazdym przypadku, nalezy znalezc osobe odpowiedzialna, bo przeciez nie jest nim ubezpieczyciel:):)...dlatego ta dyskusja:)
Maciej Kamiński Aplikant Adwokacki
Temat: BIRD STIKE
Nie zawsze mamy osobę odpowiedzialną za zdarzenie, w końcu istnieje reżim odpowiedzialności na zasadzie ryzyka zakładów wprowadzanych w ruch za pomocą sił przyrody a tak należałoby ocenić linie lotnicze ale to dotyczy odpowiedzialnosci deliktowej inna sprawa to odpowiedzialność kontraktowa z umowy przewozu.
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Maciej Kamiński:
Nie zawsze mamy osobę odpowiedzialną za zdarzenie, w końcu
istnieje reżim odpowiedzialności na zasadzie ryzyka zakładów wprowadzanych w ruch za pomocą sił przyrody a tak należałoby ocenić linie lotnicze ale to dotyczy odpowiedzialnosci deliktowej inna sprawa to odpowiedzialność kontraktowa z umowy przewozu.
ZAWSZE mamy osobe odpowiedzialna za zdarzenie! to, ze istnieje rezim odpow. zakladow wprawianych w ruch za pomoca sil przyrody nie oznacza, ze nie istnieje ossoba odpowiedzialna za wypadek. W takim przypadku osoba ta odpowiada po prostu na zasadzie ryzyka, niezaleznie czy zawinila czy nie!
Co do odpowiedzialnosc deliktowej i kontraktowe:
przewoznik lotniczy moze poniesc odpowiedzialnosc:
1) kontraktowa - wynikajaca z umowy przewozu
2) deliktowa - wynikajaca z czynu niedozwolonego
Pasazer dochodzacy odszkodowania moze wybrac sobie taka podstawe i zasade ich dochodzenia, jaka uzna za bardziej dogodna. Podobnie jak ustawy wielu innych krajow, polski kodeks cywilny stanowi w art.443, iż powstanie szkody w wyniku niewykonania lub nienalezytego wykonania zobowiazania nie wyklucza roszczen z tytulu czynu niedozwolonego.
Zatem istnieje mozliwosc ZBIEGU odpowiedzialnosci deliktowej i kontraktowej, co do zasady.
W prawie lotniczym natomiast, w celu uregulowania tych kwestii uznano za konieczne przyjecie ZASADY w mysl której poszukiwanie odpowiedzialnosci przewoznika za szkody moze miec miejsce, niezaleznie od tytulu, tylko na warunkach i w granicach przewodzianych we wspomnianych przeze mnie wczesniej konwencjach miedzynarodowych.
Reasumujac, pasazer moze wybrac sobie podstawe dochodzenia roszczen, moze nia byc umowa przewozu lub czyn niedozwolony, jednakze stosowane zasady beda identyczne.
co do zakladow wprawianych w ruch za pomoca sil przyrody - nie stosuje sie ich przepisow do przewozu lotniczego, gdyz Polska ratyfikowala KM, ktora "przejmuje" wszelkie loty wewnetrzne i miedzynarodowe pod wzgledem prawnym.
ak
Bartłomiej K. Pilot samolotowy
Temat: BIRD STIKE
Aniu daj juz sobie spokoj z tym, ze zawsze jest odpowiedzialny za zdarzenie... rozumiem, ze jestes ambitna prawniczka ale lotnictwo i przyroda rzadza sie innymi prawami.Ja wiem, ze w USA prawnik sadzi Pana Boga za zlo na swiecie i zgadza sie to z tym co napisalas, ze zawsze jest ktos za cos odpowiedzialny ale te prawnicze wywody robia sie juz nudne zwlaszcza w takich przypadkach jak bird strike, uderzenie piorunem albo "dziury powietrzne"Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 11.07.08 o godzinie 13:08
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Bartłomiej Kuchnik:
Aniu daj juz sobie spokoj z tym, ze zawsze jest odpowiedzialny za zdarzenie... rozumiem, ze jestes ambitna prawniczka ale lotnictwo i przyroda rzadza sie innymi prawami.
Ja wiem, ze w USA prawnik sadzi Pana Boga za zlo na swiecie i zgadza sie to z tym co napisalas, ze zawsze jest ktos za cos odpowiedzialny ale te prawnicze wywody robia sie juz nudne zwlaszcza w takich przypadkach jak bird strike, uderzenie piorunem albo "dziury powietrzne"Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 11.07.08 o godzinie 13:08
Bartlomieju! az zabolal mnie Twoj post:( taki atakt w me "lotnicze serce";):)
w ramach doprecyzowania, jestem prawnikiem z prawa lotniczego dlatego tak czesto wypowiadam sie na ten temat, co nie jest ABSOLUTNIE skierowane przeciwko komus, a zwlaszcza pilotom czy kontrolerom, ktorych zawod niesamowicie cenie!myslalam, ze na forum "Lotnictwo" sa tez tacy, ktory z checia dowiedzieliby sie nie tylko o "samolotach sensu largo" ale tez o prawie lotniczym...nie zamierzam tworzyc nowej grupy, pt. "prawo lotnicze" z bardzo prostego powodu: tak niszowa dziedzina nie bedzie miala powodzenia...
P.S. FYI nie wszyscy prawnicy sa zlymi ludzmi!!!!!jak nie wszyscy rumuni to zlodzieje!!!!!jak niewszyscy Francuzi jedza slimaki!!!generalizowanie jest zle....
Bartłomiej K. Pilot samolotowy
Temat: BIRD STIKE
Zle mnie zrozumialas. Nie mam nic do Ciebie i tez sie interesuje prawem lotniczym ale jak czytam, ze przy zderzeniu z ptakiem zawsze jest winny to po prostu mnie to oslabia i juz...P.S
A gdzie ja w ogole napisalem cos o prawnikach, ze sa zli... :/Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 11.07.08 o godzinie 13:33
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Bartłomiej Kuchnik:poproszono mnie o przedstawienie tego watku:
Zle mnie zrozumialas. Nie mam nic do Ciebie i tez sie interesuje prawem lotniczym ale jak czytam, ze przy zderzeniu z ptakiem zawsze jest winny to po prostu mnie to oslabia i juz...
http://www.goldenline.pl/forum/lotnictwo/313240/s/1
moze nie dla wszystkich jest to oslabiajace i nudne...
retoryka?;)...
P.S
A gdzie ja w ogole napisalem cos o prawnikach, ze sa zli... :/Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 11.07.08 o godzinie 13:33
Bartłomiej K. Pilot samolotowy
Temat: BIRD STIKE
W takim razie poprosze o odpowiedz na pytanie kto powinien placic faktury za czyszczenie szyb w samolotach. Wg mnie PAŻP bo to w jej przestrzeni znajduja sie muchy i to ona jest winna tego, ze samolot przewoznika zostal nimi pobrudzony... ;) :D:D:DA moze trzeba obliczyc ile nalepilo sie na szybe bedac w przestrzeni obszaru, zblizania a ile juz na lotnisku podczas kolowania. A moze pilotowi tez cos odciagnac z pensji bo ich nie omijal w locie? Zawsze mamy osobe odpowiedzialna za zdarzenie jak to od poczatku tego watku na kazdym kroku podkreslasz...
Takie watki nie sa nudne tylko wlasnie OSLABIAJACE...
FLY STRIKE...
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Bartłomiej Kuchnik:wczesniej jednak twierdziles, ze nudne ale nie wazne...
W takim razie poprosze o odpowiedz na pytanie kto powinien placic faktury za czyszczenie szyb w samolotach. Wg mnie PAŻP bo to w jej przestrzeni znajduja sie muchy i to ona jest winna tego, ze samolot przewoznika zostal nimi pobrudzony... ;) :D:D:D
A moze trzeba obliczyc ile nalepilo sie na szybe bedac w przestrzeni obszaru, zblizania a ile juz na lotnisku podczas kolowania. A moze pilotowi tez cos odciagnac z pensji bo ich nie omijal w locie? Zawsze mamy osobe odpowiedzialna za zdarzenie jak to od poczatku tego watku na kazdym kroku podkreslasz...
Takie watki nie sa nudne tylko wlasnie OSLABIAJACE...
FLY STRIKE...
co Ty sie tak przyczepiles tego mojego "podkreslania" osoby odpowiedzialnej... pytaja kto jest odpowiedzialny - odpowiadam kto, pisza glupoty, ze zasada ryzyka oznacza brak osoby odpowiedzialnej - prostuje blad!
mysle, ze jednak sie nie zrozumielismy i nie zrozumiemy
p.s.1 jesli masz ochote moge przeslac Ci interesujacy artykul w celu lepszego zrozumienia
p.s.2 jako pilot chyba wiesz kto placi faktury za mycie szyb
konto usunięte
Temat: BIRD STIKE
Aniu, z ciekawości... czy znasz jakiś przypadek kiedy przewoźnik starał się o odszkodowanie za birdstrike i próbował obarczyć nią np. organ zapewniający służbę FIS czy ATC? No i czy wygrał?Czy też to co piszesz to raczej obraz tego, "jak to w teorii mogłoby być"?
Anna
K.
Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...
Temat: BIRD STIKE
Adrianie, w wiekszosci spraw odpowiadaly/odpowiadaja wladze lotnisk, gdyz nie potrafily wskazac, iz "podjely wszelkie srodki w celu unikniecia bird strike" ,np.:- Fred Olsen Air Transport Limited vs. Norwich City Council, Norfolk Country Council and Norwich City Airport, UK, 1979
- Safeco Insurance Co. of America vs. City of
Watertown, South Dakota, USA, 1981
wydaje mi sie ze nie korzystaja z prawa regresu do FIS czy ATC gdyz i tak straty te pokryte sa ubezpieczeniem lotniska.
pozdr
ak
konto usunięte
Temat: BIRD STIKE
U la la... Gdyby w Polsce się zaczęły (i były wygrywane) takie sprawy, to obstawiam szybkie bankructwa niektórych portów lotniczych...Bo trzeba by dodać: foxstrikes, deerstrikes, dogstrikes i całą resztę do listy potencjalnych zdarzeń skutkujących roszczeniami :)
Następna dyskusja: