Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

no wlasnie! niby blacha sprawa...a jednak .....
W latach 1990-2007 do FAA wplynęlo ponad 80000 raportów dotyczących zderzeń samolotów z ptakami, z czego ponad 7000 mialo miejsce w 2007 roku. Wedlug FAA raporty te stanowią jedynie 20% wypadków, które rzeczywiście mialy miejsce. Ponad polowa kolizji z ptakami następuje na wysokości poniżej 30 mertów nad ziemią. Niektóre raporty odnotowaly wypadki na wysokości 11 000 metrów. Jednakże zdarzają się one raz na pare tysięcy lotów.
Ponadto, FAA odnotowala, iż w latach 1990-2003 wypadki z ptakami kosztowaly lotnictwo cywilne USA ponad 500 mln dolarów rocznie. W skali światowej natomiast 1 bilion dolarów rocznie.

niezle, co????
a...i jeszcze pozwole sobie znow przytoczyc moj ulubiony cytat :)

“There is no way to avoid the birds in the air,
but the pilots can avoid being where the birds are”
:)
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

otóz Robercie ...zgodnie z obietnica, odpowiadam na Twe pytanie ....

http://www.goldenline.pl/forum/lotnictwo/313240/s/1

....

nie da sie tak w kilku zdaniach :( wlasciwie to potrzebowalabym z dwoch godzin...no ale postaram sie:)

primo, po pierwsze ...bird strike moze spowodowac:

1) uszkodzenia samolotu,
2) śmierć lub uszkodzenie ciala pasażerów
3) śmierć lub uszkodzenie ciala czlonków zalogi
4) śmierć lub uszkodzenie ciala osób trzecich na ziemii lub uszkodzenia przedmiotów do nich należących.

primo, po drugie;)....nalezy wziac pod uwage miejsce wypadku ( wlasciwie wysokosc)

primo, po trzecie;)... kwestia odpowiedzialnosci za bird strike nie zostala nigdzie uregulowana jako taka...natomiast , stworzylam wlasna koncepcje ( opublikowana wkrotce --let's hope)....
wedlug ktorej istnieja dwa podmioty wchodzace tu w gre, mianowicie:

1)« lotnisko », zatem państwo lub prywatne przediębiorstwo lub slużby kontroli ruchu powietrznego

2) sam przewoznik lotniczy

otoz.... pasazerowie powinni kierowac sie do przewoznika ( gdy lot miedzynarodowy - na podstawie Konwencji Warszawskiej 1929 lub Montrealskiej 1999 -- bird strike , moim zdaniem, jak najbardziej stanowi "wypadek" z art.17 konwencji...zatem przewoznik staje sie odpowiedzialny; gdy lot w UE - na posdtawie Rozporzadzenia UE -- tak samo przewoznik staje sie odpowiedzialny)

zaloga --- prawo pracy

osoby trzecie na ziemii --- Konwencja Rzymska 1952

w kazdym wypadku (prawie) regres do "lotniska"

wiem....nie ma zbyt duzo precyzji w mej wypowiedzi...ale jeszcze raz powtarzam...ciezko w kilku zdaniach....

pytania???

konto usunięte

Temat: BIRD STIKE

Anna K.:
>W
skali światowej natomiast 1 bilion dolarów rocznie.

Aby uściślić - chodzi o MILIARD dolarów, nie bilion :)
Roman Bieda

Roman Bieda Legal Advisor (radca
prawny) at Maruta i
Wspólnicy spółka...

Temat: BIRD STIKE

Witam,
Imponująca wiedza.
To fajnie, że ludzie się takimi ciekawymi sprawami zajmują :) a nie wszyscy piszą nakazy zapłaty :)
Kiedyś też studiowałem prawo lotnicze, ciekawe zagadnienia, choć zawsze postrzegane jako bardzo niszowa tematyka. Chyba tak jak ze wszystkim, jak się człowiek zajmie niszową tematyką i trafi na podatny grunt to sukces pewny.
Pozdrawiam,
Romek

Anna K.:
otóz Robercie ...zgodnie z obietnica, odpowiadam na Twe pytanie ....

http://www.goldenline.pl/forum/lotnictwo/313240/s/1

....

nie da sie tak w kilku zdaniach :( wlasciwie to potrzebowalabym z dwoch godzin...no ale postaram sie:)

primo, po pierwsze ...bird strike moze spowodowac:

1) uszkodzenia samolotu,
2) śmierć lub uszkodzenie ciala pasażerów
3) śmierć lub uszkodzenie ciala czlonków zalogi
4) śmierć lub uszkodzenie ciala osób trzecich na ziemii lub uszkodzenia przedmiotów do nich należących.

primo, po drugie;)....nalezy wziac pod uwage miejsce wypadku ( wlasciwie wysokosc)

primo, po trzecie;)... kwestia odpowiedzialnosci za bird strike nie zostala nigdzie uregulowana jako taka...natomiast , stworzylam wlasna koncepcje ( opublikowana wkrotce --let's hope)....
wedlug ktorej istnieja dwa podmioty wchodzace tu w gre, mianowicie:

1)« lotnisko », zatem państwo lub prywatne przediębiorstwo lub slużby kontroli ruchu powietrznego

2) sam przewoznik lotniczy

otoz.... pasazerowie powinni kierowac sie do przewoznika ( gdy lot miedzynarodowy - na podstawie Konwencji Warszawskiej 1929 lub Montrealskiej 1999 -- bird strike , moim zdaniem, jak najbardziej stanowi "wypadek" z art.17 konwencji...zatem przewoznik staje sie odpowiedzialny; gdy lot w UE - na posdtawie Rozporzadzenia UE -- tak samo przewoznik staje sie odpowiedzialny)

zaloga --- prawo pracy

osoby trzecie na ziemii --- Konwencja Rzymska 1952

w kazdym wypadku (prawie) regres do "lotniska"

wiem....nie ma zbyt duzo precyzji w mej wypowiedzi...ale jeszcze raz powtarzam...ciezko w kilku zdaniach....

pytania???
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Adrian B.:
Anna K.:
>W
skali światowej natomiast 1 bilion dolarów rocznie.

Aby uściślić - chodzi o MILIARD dolarów, nie bilion :)
nom;) chyba, ze billion;):)
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Roman Bieda:
Witam,
Imponująca wiedza.
To fajnie, że ludzie się takimi ciekawymi sprawami zajmują :) a nie wszyscy piszą nakazy zapłaty :)
Kiedyś też studiowałem prawo lotnicze, ciekawe zagadnienia, choć zawsze postrzegane jako bardzo niszowa tematyka. Chyba tak jak ze wszystkim, jak się człowiek zajmie niszową tematyką i trafi na podatny grunt to sukces pewny.
Pozdrawiam,
Romek

dzieki:)
zapewne tematyka jest niszowa w Polsce -- nie ulega to zadnej watpliwosci, natomiast na swiecie....ojj....wbrew pozorom -NIE
zwlaszcza w USA gdzie co druga kancelaria zajmuje sie prawem lotniczym...kiedy to dotrze do Polski??hmm....:(

konto usunięte

Temat: BIRD STIKE

Dociera, dociera .... czasami szybciej i intensywniej niż by się chciało .... ciekawe dlaczego tak samo restrykcyjnie nie reguluje się np. przewozów autokarowych, albo chociażby dorożkarskich. Ale to dyskusja na inny temat.

Co do kolizji z ptakiem ... nie znam statystyk, ale czy to aby nie jest tak, że większość takich kolizji nie powoduje katastrofy lotniczej? Wydaje mi się, że większość tych przypadków powoduje jedynie zdarzenie lotnicze, w którym ludzie (z reguły) nie odnoszą obrażeń.

Jeśli tak faktycznie jest (powtarzam - nie posiadam żadnych statystyk), to najbardziej na całym zdarzeniu cierpi przewoźnik/właściciel samolotu (uszkodzony silnik, kadłub, etc.).

Wiem na pewno, że ubezpieczenie samolotu pokrywa uszkodzenia związane z kolizją z ptactwem (a ściślej - każdego przypadku FOD czyli Foreign Object Damage).

Można się kłócić, że kolizja, zwłaszcza jeśli miała miejsce podczas manewru startu lub lądowania, jest zawiniona przez władze lotniska (samolot w takim momencie nie ma możliwości skorygowania toru lotu - poza tym taka kolizja trwa naprawdę ułamek sekundy, a załoga i tak musi zareagować błyskawicznie np. wyłączając uszkodzony silnik zanim nastąpi pożar). Z drugiej strony, jeśli lotnisko wywiązuje się z narzuconych mu przez prawo obowiązków (są systemy odstraszające, jest sokolnik itd.) to co ono winne? Co jeszcze można zrobić?

A propos ... jakiś czas temu pewien polski przewoźnik na pewnym polskim lotnisku miał kolizję z ... sarną czy innym rogaczem. :) Ale tu wina jest już chyba bardziej oczywista.

konto usunięte

Temat: BIRD STIKE

Acha, Anno, jeszcze jedno pytanko, tak z ciekawości ... na podstawie którego rozporządzenia UE przewoźnik staje się odpowiedzialny za skutki FOD? Pytam, bo się z tym nie spotkałem, a to istotne ...

Z góry wielkie dzięki!Michał Jan Swoboda edytował(a) ten post dnia 18.04.08 o godzinie 09:36
Konrad G.

Konrad G. Muzykujący
pilot-informatyk

Temat: BIRD STIKE

W zeszłym tygodni na lotnisku w Stuttgarcie lekkie zamieszanie wywołała parka lisów biegających po okolicach pasa...

A co do ekonomii (trochę z innego wątku, ale w temacie? ;) )

American 702: Wieża, American 702 przełączamy się na Odloty. Jeszcze jedno: po tym, jak się podnieśliśmy widzieliśmy jakieś martwe zwierzę na końcu pasa...
Wieża: Continental 635, macie pozwolenie na start, przejdźcie na Odloty na 124,7. Słyszeliście co mówił American 702?
Continental 635: Continental 635, pozwolenie na start, odebrane, i tak, słyszeliśmy American 702 i już zawiadomiliśmy naszą firmę cateringową!

Nic się nie może zmarnować ;)
K
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Michał Jan Swoboda:
Dociera, dociera .... czasami szybciej i intensywniej niż by się chciało .... ciekawe dlaczego tak samo restrykcyjnie nie reguluje się np. przewozów autokarowych, albo chociażby dorożkarskich. Ale to dyskusja na inny temat.

tez mozna dyskutowac:)

Co do kolizji z ptakiem ... nie znam statystyk, ale czy to aby nie jest tak, że większość takich kolizji nie powoduje katastrofy lotniczej? Wydaje mi się, że większość tych przypadków powoduje jedynie zdarzenie lotnicze, w którym ludzie (z reguły) nie odnoszą obrażeń.

ojjj....powtarzam...wbrew pozorom...bird strike powoduja katastrofy lotnicze!! glownie ptaki uderzaja w platowiec...

1960 - zginely 62 osoby
2007 - 107 osob
duzo do wyliczania....

Jeśli tak faktycznie jest (powtarzam - nie posiadam żadnych statystyk), to najbardziej na całym zdarzeniu cierpi przewoźnik/właściciel samolotu (uszkodzony silnik, kadłub, etc.).

statystyki:

http://www.birdstrike.org/commlink/signif.htm

Wiem na pewno, że ubezpieczenie samolotu pokrywa uszkodzenia związane z kolizją z ptactwem (a ściślej - każdego przypadku FOD czyli Foreign Object Damage).

Można się kłócić, że kolizja, zwłaszcza jeśli miała miejsce podczas manewru startu lub lądowania, jest zawiniona przez władze lotniska (samolot w takim momencie nie ma możliwości skorygowania toru lotu - poza tym taka kolizja trwa naprawdę ułamek sekundy, a załoga i tak musi zareagować błyskawicznie np. wyłączając uszkodzony silnik zanim nastąpi pożar). Z drugiej strony, jeśli lotnisko wywiązuje się z narzuconych mu przez prawo obowiązków (są systemy odstraszające, jest sokolnik itd.) to co ono winne? Co jeszcze można zrobić?

ICAO wydalo zarzadzenie stworzenia organu odpowiedzialnego za wykrywanie ptaków w pobliżu lotniska i alarmowanie o niebezpieczeństwie zderzenia się z nimi. W przypadku ich wykrycia, organ ten powinien podjąc wszelkie kroki w celu zredukowania liczby ptaków oraz w celu uniknięcia kolizji, informując o tym zarówno przewoźników lotniczych jak i wladze lotnisk.

W Polsce,takim organem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej-- podzielona jest na trzy działy:
1. służbę kontroli lotniska (ang. tower - wieża), ustanowioną w celu sprawowania kontroli ruchu lotniczego na lotnisku,
2. służbę kontroli zbliżania (ang. approach - zbliżanie), organizuje ruch w rejonach około 50-100 km od większych lotnisk.
3. służbę kontroli obszaru (ACC), organizuje ruch w drogach lotniczych (AWY)

zatem....w tym "rejonie powietrznym" powinna ponosic odpowiedzialnosc.

ak
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Michał Jan Swoboda:
Acha, Anno, jeszcze jedno pytanko, tak z ciekawości ... na podstawie którego rozporządzenia UE przewoźnik staje się odpowiedzialny za skutki FOD? Pytam, bo się z tym nie spotkałem, a to istotne ...

Z góry wielkie dzięki!Michał Jan Swoboda edytował(a) ten post dnia 18.04.08 o godzinie 09:36

wydaje mi sie, ze nie ma jako takiego Rozporzadzenia UE dot. FOD...jest to kwestia nalezaca do tzw. "bezpieczenstwa lotnictwa" zatem zajmuje sie tym glownie EASA
jedna z regulacji , w kt. zaarte sa tego typu info jest :
Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 1592/2002 of 15 July 2002 on common rules in the field of civil aviation and establishing a European Aviation Safety Agency.

co do odpowiedzialnosci przewoznika - Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków

ak
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

jeszcze taka ciekawostka...
Pierwsza kolizja samolotu z ptakiem nastąpiła już w 1908 podczas lotu Orville Wright’a w Ohio gdzie pierwszy lot w historii odbyl się w 1903 roku ...
...nie licząc oczywiście symbolicznego lotu Ikara ;);):)

ach...te ptaki...atakuja od poczatku istnienia lotnictwa;)

konto usunięte

Temat: BIRD STIKE

Anna K.:
W Polsce,takim organem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej-- podzielona jest na trzy działy:
(...)
zatem....w tym "rejonie powietrznym" powinna ponosic odpowiedzialnosc.

Odpowiedzialność? W jakim sensie? Odpowiedzialność za zderzenie samolotu z ptakami? Owszem, piloci są informowani o zaobserwowanych zagrożeniach powodowanych przez ptaki.
Tyle że niewiele więcej da się zrobić... Chyba że wyposażymy każdego ptaka w transponder :):)
Conrad R.

Conrad R. rzeźbię światłem

Temat: BIRD STIKE

Anna K.:
ach...te ptaki...atakuja od poczatku istnienia lotnictwa;)

Chwileczkę, to chyba My "atakujemy" ptaki, a nie one nas.
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Adrian B.:
Anna K.:
W Polsce,takim organem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej-- podzielona jest na trzy działy:
(...)
zatem....w tym "rejonie powietrznym" powinna ponosic odpowiedzialnosc.

Odpowiedzialność? W jakim sensie? Odpowiedzialność za zderzenie samolotu z ptakami? Owszem, piloci są informowani o zaobserwowanych zagrożeniach powodowanych przez ptaki.
Tyle że niewiele więcej da się zrobić... Chyba że wyposażymy każdego ptaka w transponder :):)

Prosze Pana Kontrolera :)
jak juz wczesniej wspomnialam...kwestia jest bardziej skomplikowana niz sie wydaje...
no wlasnie---do Waszych zadan nalezy informowanie o zaobserwowanych zagrozeniach...zatem w przypadku niedopelnienia tych wymogow wchodzi w gre Wasza odpowiedzialnosc.

W kontrolowanym ruchu lotniczym samoloty ani przez chwilę nie mogą się znaleźć w przestrzeni niczyjej. Przestrzeń lotnicza jest podzielona. Dlatego też, np. gdy wypadek nastąpi poza strefą zarządzaną przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, kolejne ośrodki zarządzania ruchem lotniczym staną się odpowiedzialne.

P.S. transponder ...czemu nie??:);)
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Conrad R.:
Anna K.:
ach...te ptaki...atakuja od poczatku istnienia lotnictwa;)

Chwileczkę, to chyba My "atakujemy" ptaki, a nie one nas.

no dobra...przed 1903 ptaki rzeczywiscie mialy monopol na NIEBO;)
teraz ...."dzielimy się tym samym niebem":)

konto usunięte

Temat: BIRD STIKE

Gdzieś tu jest link do wciągniętego ptaka ;)
A tak serio, to i parę innych ciekawostek, trzeba tylko byc czułym na niedokładnośc "dziennikarzy".

http://deser.gazeta.pl/deser/0,83251.html?tag=lotnicze
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

my tu gadu gadu..a tu prosze..pare dni temu...:

Continental Airlines: awaryjne lądowanie Boeinga po zderzeniu z ptakiem
Samolot pasażerski amerykańskich linii Continental Airlines wczoraj (10.04.08) awaryjnie lądował po zderzeniu z kondorem. Tuż po starcie w jeden z silników Boeinga 737 wpadł ptak i spowodował niewielką, słyszalną w kabinie eksplozję. Samolot leciał z honduraskiej stolicy, Tegucigalpy do Houston w Teksasie. Boeing z 76 pasażerami na pokładzie nie zdążył nawet wylecieć z Hondurasu, bo musiał awaryjnie lądować na pasie lotniska w mieście San Pedro Sula.

W zależności od regionu świata, średnio 8-19 razy na 10.000 lotów dochodzi do zderzeń samolotu z ptakiem. Prawdopodobieństwo kolizji z ptakiem wynosi więc około 1 promila. W USA rocznie samoloty pasażerskie zderzają się z ptakami do 17 tys. razy, a zgłaszanych jest zaledwie 20% takich wypadków.

4 października 1960 roku w Bostonie miało miejsce najtragiczniejsze do tej pory zderzenie samolotu z ptakiem. Czterosilnikowy Lockheed Electra po starcie wpadł w stado szpaków. Uszkodzone zostały trzy silniki, samolot spadł z 70 m. Zginęły 62 osoby, 9 zostało ciężko rannych.
(zr: TUR-INFO.pl)
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

Najpoważniejsze przyczyny katastrof lotniczych F16 to:

1) zderzenia w powietrzu - amerykańscy specjaliści przyznają, że wskaźnik zderzeń w powietrzu samolotów F16 jest wciąż znacznie wyższy niż powinien być w przypadku tak dojrzałej konstrukcji;
2) uszkodzenia silnika;
3) zassanie ciała obcego - wystarczy niewielki przedmiot leżący na pasie startowym, aby samolot zaraz po starcie runął w dół;
4) zderzenia z ptakami!!
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: BIRD STIKE

spojrzcie co moze spowodowac taki maly niewinny ptaszek...:

http://www.youtube.com/watch?v=BIoFwTwqkZA

Podobne tematy


Następna dyskusja:

War Bird z USA




Wyślij zaproszenie do