Temat: rezygnacja z łaciny
Obawiam się, że w wielu kwestiach jednak to my w porównaniu z innymi krajami powoli głupiejemy...
Zaczytuje fragment z tekstu AKCJI „POLSKA W EUROPIE – ŁACINA W SZKOLE”:
Według danych MEN łaciny w Polsce uczy się 0% gimnazjalistów i 3,8% licealistów, co daje 1,5% uczniów szkół średnich ogólnokształcących (III i IV etap edukacyjny). (...)
Skoro zaś jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, a zadaniem naszych szkół jest wykształcenie młodych Polaków i Europejczyków, spójrzmy, jaka jest sytuacja łaciny w innych krajach Unii Europejskiej?
Dla przykładu:
• w Niemczech co trzeci gimnazjalista uczy się łaciny przez 4 lata, a co piąty przez lat 6 w sumie ponad 30% uczniów szkół średnich ogólnokształcących (12-18 lat) ma zajęcia z łaciny w dużym wymiarze godzin, począwszy od 12 roku życia.
• w Austrii młodzież uczy się łaciny od 11 roku życia wybierając 6-,4- lub 2-letni kurs, stanowiąc w sumie 34% uczniów szkół średnich ogólnokształcących.
• we Włoszech języka łacińskiego uczy się 39,8% wszystkich uczniów (jest to najwyższy wynik na świecie), z czego większość w Liceo Classico przez 5 lat w wymiarze ponad 4 godziny w tygodniu, zaczynając już w wieku 12-13 lat.
• We Francji w gimnazjach (college) łaciny uczy się 20 % młodzieży, w liceach 6%.
• W Belgii (Flandria) łacinę w różnych wariantach wybiera w sumie 21% uczniów od 12 do 17 roku życia, najdłuższy cykl trwa 5 lat, najkrótszy dwa lata.
• W Holandii w 2005 roku – ostatnie dokładne dane do egzaminu maturalnego z języka łacińskiego przystąpiło 21% uczennic i 19 % uczniów szkół ogólnokształcących (VWO), należy zakładać, że na wcześniejszych etapach uczy się ich więcej.
Szacując ostrożnie ok. 20 % jedenasto-/trzynastoletnich Europejczyków uczących się w szkołach ponadpodstawowych ogólnokształcących (III etap edukacyjny) poznaje język łaciński i kulturę antyczną w dużym wymiarze godzin.
W Polsce w gimnazjum (III etap edukacyjny) łaciny uczy się 0% młodych ludzi. Nowa Podstawa Programowa dla liceów (IV etap edukacyjny), która wchodzi w życie za dwa lata przesuwa na drugą klasę pierwsze lekcje łaciny w Polsce i daje możliwość nauki jedynie na poziomie rozszerzonym. Takie rozwiązanie usunie ostatecznie łacinę z CV Polaka.