konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

Mam pytanie odnośnie materiałów/sposobów do wyciszenia klasycznej tłuczniowej nawierzchni kolejowej. Rozwiązanie nie musi już posiadać świadectwa UTK. Czy możecie coś polecić?
Błażej Kozicki

Błażej Kozicki ochrona środowiska

Temat: Redukcja hałasu w torze

nie do końca rozumiem - chodzi o wyciszenie czyli ograniczenie emisji pochodzącej od tłucznia ? czy od linii kolejowej przy pomocy tłuczniaBłażej Kozicki edytował(a) ten post dnia 01.02.13 o godzinie 10:02

konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

Ograniczenie emisji hałasu kontaktu koło-szyna na klasycznym torze.
Błażej Kozicki

Błażej Kozicki ochrona środowiska

Temat: Redukcja hałasu w torze

Sposobów jest kilka ale niestety najskuteczniejsze jest ekranowanie, samym tłuczniem za wiele się "nie podziała" co prawda istnieją w przypadku tramwajów tzw. zielone torowiska ale ich skuteczność jest nie wielka oraz (u nas) okresowa - nie znam podobnego zastosowania w kolejnictwie.

Drugi skuteczny sposób to szlifowanie szyn, jeśli pociąg porusza się w przedziale 30 km - 200 km to dominujący jest tzw. hałas toczenia. W materiałach spotyka się iż regularne szlifowanie szyn ogranicza hałas od 3 do 5 dB.

Zaleca się też stosowanie klocków kompozytowych, mat antywibracyjnych, sprężyste podkłady lub sprężyste podpory podkładów, modyfikatory tarcia, izolowane podkłady kolejowe (w otulinie), lepsze amortyzatory kół, aerodynamiczne pantografy..itd.

Wbrew pozorom temat jest dość złożony trzeba zebrać trochę informacji na temat istniejącego lub planowanego stanu żeby poddać to modelowaniu i wybrać najlepsze rozwiązanie.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

na e-59 lotC wymyslili wkładki przyszynowe. To najgorszy z możliwych pomysłów.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

Czesi dają niskie ekrany.

konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

Błażej dzięki za wyczerpującą odpowiedz, w tym przypadku chodzi o zastosowanie niedrogiego rozwiązania w zakresie ulepszenia klasycznej nawierzchni torowej. Masz na mysli ktorys z konkretnych systemów (nazwa, producent)?
Maty podtłuczniowe lub "zelówki" pod podkładami to wszystko rozwiązania antywibracyjne - oczywiscie hałas jest wtórną wibracji, ale chodzi bardziej o ograniczenie hałasu zaraz przy zrodle.

Ekrany odpadaja z uwagi na znaczną odległość zródła hałasu do mozliwej lokalizacji ekranów (stacja kolejowa)

Co do najgorszego z możliwych pomysłów, Przemku które dokładnie wkładki przyszynowe masz na myśli?
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: Redukcja hałasu w torze

Wkładki przyszynowe są dobrym pomysłem do pierwszego podbicia toru. Po przejechaniu podbijarki musimy wymienić wkładki :)
Co do najgorszego z możliwych pomysłów, Przemku które dokładnie wkładki przyszynowe masz na myśli?
Błażej Kozicki

Błażej Kozicki ochrona środowiska

Temat: Redukcja hałasu w torze

Niestety nie pośredniczyłem nigdy z producentami takich zastosowań. Mogę Ci tylko podać kilku znanych mi producentów z konferencji

AMARGO
GETZNER
Jordahl & Pfeifer
GERB
SIKA
TINES

są to producenci głównie mat ale prawdopodobnie mają też inny „asortyment” ograniczający hałas kolejowy

jeśli jest to przy stacji kolejowej to najskuteczniejsze jest ograniczenie prędkości i wygłuszenie silnika, można też elementy stacji „obić” panelami pochłaniającymi
Mirosław Cwetko

Mirosław Cwetko inspektor
diagnosta,PKP PLK
S.A.:ZLK Gdynia

Temat: Redukcja hałasu w torze

na E-59 w powszechnym użyciu sa maty antywibracyjne
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

Rafał Wajer:
Błażej dzięki za wyczerpującą odpowiedz, w tym przypadku chodzi o zastosowanie niedrogiego rozwiązania w zakresie ulepszenia klasycznej nawierzchni torowej. Masz na mysli ktorys z konkretnych systemów (nazwa, producent)?
Maty podtłuczniowe lub "zelówki" pod podkładami to wszystko rozwiązania antywibracyjne - oczywiscie hałas jest wtórną wibracji, ale chodzi bardziej o ograniczenie hałasu zaraz przy zrodle.

Ekrany odpadaja z uwagi na znaczną odległość zródła hałasu do mozliwej lokalizacji ekranów (stacja kolejowa)

Co do najgorszego z możliwych pomysłów, Przemku które dokładnie wkładki przyszynowe masz na myśli?
każde , obniżają o 2-3 db hałas, kosztują dużo i nie znoszą podbijarki.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

Rafał Z.:
Wkładki przyszynowe są dobrym pomysłem do pierwszego podbicia toru. Po przejechaniu podbijarki musimy wymienić wkładki :)
Co do najgorszego z możliwych pomysłów, Przemku które dokładnie wkładki przyszynowe masz na myśli?

Dokładnie. Podobne eksperymenty z wkładkami miałem w Częstochowie na fragmencie linii na Błeszno. Zelówki są lepsze. Sprawdzają się obok domu gościa , co się w torowisku namiotem rozkładał.

konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

Przemysław Cieślik:

każde , obniżają o 2-3 db hałas, kosztują dużo i nie znoszą podbijarki.

Możesz mi podac producentow?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

BTW oferuje, ale jak zobaczysz cenę to siądziesz.

konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

Przemysław Cieślik:
BTW oferuje, ale jak zobaczysz cenę to siądziesz.

Mam oferte STRAILa - dlatego szukam alternatywy. Jest jeszcze ktoś na rynku z wkładkami?

Temat: Redukcja hałasu w torze

Mam oferte STRAILa - dlatego szukam alternatywy. Jest jeszcze ktoś na rynku z wkładkami?

Tak z ciekawości - jaki jest koszt 1mb przejazdu z zastosowaniem tego systemu?

konto usunięte

Temat: Redukcja hałasu w torze

ok. 250 EUR/mbtpRafał Wajer edytował(a) ten post dnia 12.02.13 o godzinie 09:14
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

ale Rafał mówi o wkładkach, a nie o przejeździe

Temat: Redukcja hałasu w torze

Wiem, interesowało mnie porównanie cen przejazdu w technologii Strail a MU, zwykła ciekawość
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Redukcja hałasu w torze

na tramwajach wkładki czasem dostarcza Semag

Następna dyskusja:

Wznowione treningi na torze...




Wyślij zaproszenie do