Damian
K.
Inżynier budownictwa
w specjalności
kolejowej
Temat: Moduły odkształcenia podtorza - wartość wymagana a...
Mam problem z interpretacją zapisów instrukcji Id-3 dotyczących minimalnych wartości modułów odkształceń podtorza Tab. 5 str. 23:"-przy dostosowywaniu podtorza do prędkości nie przekraczających 160km/h należy przyjmować wartości modułów jak dla podtorza nowo budowanego i traktować je jako projektowe (obliczeniowe), a nie wymagane (jako wartości wymagane przyjmuje się w takich przypadkach moduły nie mniejsze nie dla linii eksploatowanych...)
-wartości modułów w nawiasach są wartościami wymaganymi dla podtorza linii eksploatowanych; wartości te należy stosować przy ocenie potrzeby wzmacniania torowisk oraz projektowaniu ich napraw"
Wyobraźmy sobie taką sytuację, że obowiązująca prędkość na linii (max. prędkość drogowa) wynosi obecnie 80km/h. Podczas rewitalizacji linii (zasadniczo wymiana nawierzchni) okazuje się, że nie ma przeszkód, żeby prędkość podwyższyć do 100km/h.
Czy wiąże się z tym konieczność "dostosowania podtorza" do zwiększonej prędkości i, co za tym idzie, należy zaprojektować np. warstwy ochronne, aby osiągnąć np. 110MPa? Czy też należy to uznać za przypadek "podtorza linii eksploatowanej" i wystarczający będzie moduł np. 60MPa?