Łukasz S.

Łukasz S. doradca ds.
wizerunku, rzecznik
prasowy

Temat: MODERNIZACJE

Interpelacja w sprawie inwestycji mających na celu usprawnienie i poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na trasie Wrocław – Rzepin – Chojna – Gryfino – Szczecin.
Stan dróg i położenie przygraniczne trasy kolejowej Wrocław – Rzepin – Kostrzyn nad Odrą - Chojna – Gryfino – Szczecin powoduje, że co raz więcej osób korzysta z transportu kolejowego. Z pociągów w ruchu lokalnym korzystają mieszkańcy Mieszkowic, Boleszkowic, Chojny, Widuchowej, Gryfina. Na co dzień dojeżdżają m.in. do pracy w stoczni, na studia w szczecińskich uczelniach.

Dawniej linią tą jeździły pociągi pośpieszne z południa Polski do Szczecina, Kołobrzegu i Świnoujścia. Dziś poza sezonem letnim nie ma komunikacji pośpiesznej chociaż linia łączy takie miasta jak Szczecin, Wrocław i Zieloną Górę.
Powodem tych zmian jest zmniejszająca się prędkość maksymalna na szlaku kolejowym.

Zwiększenie prędkości na tej trasie przyczyniłoby się do skrócenia czasu przejazdu m.in. w obrębie aglomeracji szczecińskiej w kierunku Gryfina i Chojny. Odciążenia zakorkowanych drogi Szczecin - Gryfino. Podniesienie bezpieczeństwa transportu na drogach i szlaku kolejowym.

W związku z tym mam pytanie do Pana Ministra o:

- stan modernizacji linii kolejowej Wrocław – Szczecin z uwzględnieniem odcinka – Rzepin Chojna – Gryfino – Szczecin,
- plany podniesienia prędkości na odcinku Dolna Odra – Gryfino – Szczecin.

Z poważaniem
Konstanty Tomasz Oświęcimski

Poseł na Sejm RP
Łukasz S.

Łukasz S. doradca ds.
wizerunku, rzecznik
prasowy

Temat: MODERNIZACJE

Odpowiadając na przesłaną w załączeniu pisma nr SPS-023-6775/08 z dnia 4 grudnia 2008 r. interpelację posła Konstantego Oświęcimskiego w sprawie inwestycji mających na celu usprawnienie i poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na trasie Wrocław - Rzepin - Chojna - Gryfino - Szczecin uprzejmie wyjaśniam, że linia CE59 pasażersko - towarowa Wrocław - Szczecin jest linią dwutorową, długości 356 km o znaczeniu państwowym.

Obecne działania na linii Wrocław - Kostrzyn - Szczecin znajdują się w fazie realizacji kontraktu zawartego w dniu 18 sierpnia 2008 r. z wykonawcą dokumentacji przedprojektowej oraz finansowanego ze środków pomocowych Funduszu Spójności.

W ramach kontraktu opracowane zostaną Studia Wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z uwzględnieniem zidentyfikowanych obszarów Natura 2000 oraz wnioski o decyzje dotyczące środowiskowych uwarunkowań. Zakres projektu przewiduje również przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy dokumentacji technicznej oraz wnioski o dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej z Funduszu Spójności. W umowie dla przedmiotowego kontraktu zadania składają się z 11 etapów, z przypisanymi im terminami wykonania. Zakończenie realizacji kontraktu odcinka Wrocław- Kostrzyn - Szczecin nastąpi w dniu 31 marca 2010 r.

Modernizacja linii CE 59 wpisuje się w realizację priorytetu drugiego Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013, jakim jest poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej w aspekcie infrastruktury transportowej, jak również zgodna jest z priorytetem transport przyjazny środowisku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co pozwoli na zwiększenie udziału przyjaznych środowisku przewozów kolejowych w ogólnym transporcie osób i ładunków. Ponadto projekt jest zbieżny z Polityką Transportową Państwa na lata 2006 - 2025 w kwestii radykalnej poprawy infrastruktury w głównych korytarzach transportowych oraz z polityką województw, przez które linia ta przebiega.

Konieczność modernizacji przedmiotowej linii kolejowej uzasadniają ponadto potrzeby świadczenia usług przewozowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej.

Projekt modernizacji tej linii umieszczony został na obowiązującej indykatywnej liście projektów kluczowych, jako projekt rezerwowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z inicjatywy zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przewiduje się, że realizacja prac modernizacyjnych na tej linii możliwa będzie w latach 2012- 2015.

Obecnie pociągi pasażerskie po CE59 jeżdżą z prędkością 100 km/h, a towarowe 70 km/h. Na całej długości linii z uwagi na istniejący stan techniczny linii występują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h.

Niewystarczające środki własne zarządcy infrastruktury kolejowej, przeznaczane na utrzymanie i remonty linii kolejowych, budżetu państwa i Funduszu Kolejowego na modernizacje, w stosunku do istniejących potrzeb w przedmiotowym zakresie uniemożliwiają realizację w krótkim czasie wszystkich koniecznych inwestycji na sieci kolejowej.

Stosownie do założeń projektowych ujętych w propozycji Master Planu, na odcinku Dolna Odra - Gryfino - Szczecin zakłada się przystosowanie linii do prędkości docelowej maksymalnej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich. Po kompleksowej modernizacji linii, pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h.

źródło oswiecimski.com.pl

Następna dyskusja:

Adaptacje Modernizacje




Wyślij zaproszenie do