Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Z tego co slychac wokolo, to nasza kolej zmienia sie w tempie blyskawicy. Mowi sie o modernizacjach, a nawet studiach na temat polskiego TGV.

Ja chcialbym poruszyc ten temat bardziej z perespektywy uzytkownika. Czy wedlug Was pociagi sa czystsze? Czy na dworcach juz nie smierdzi tak jak kilka lat temu? Czy system sprzedazy biletow jest dostosowany do potrzeb klienta? Czy w pociagach jest bezpiecznie? Czy dworce sa czyste?
Chcialbym rozdzielic sprawy przewozow dalekobieznych od tych podmiejskich.
Prosze o wypowiedzi dotyczace przewozow miejskich i podmiejskich wraz z przykladami, tak zeby latwiej bylo ocenic opis.

Pozdrawiam serdecznie

Jacek Mocki
Mieszko P.

Mieszko P. Droga moją drogą
zawodową

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Może nie w tempie błyskawicy, ale wyraźnie widać, że idzie ku lepszemu i to od dłuższego czasu. Taka głupia rzecz jak woda i mydło w toaletach pociągów dalekobieżnych jest nie tylko do pierwszej stacji. Ponadto modernizowane wagony, na głównych liniach coraz krótsza podróż. Tempo tych zmian nie jest oszałamiające, ale kolej staje się naprawdę coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla samochodu - a już zwłaszcza na długich trasach naprawdę wygrywa.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Zgoda - jest kilka tras, na których kolej wygrywa. Spróbuj jednak pojechać koleją z jednego miasta leżącego w bok od magistrali do drugiego. Np. Gorzów - Radom - od 8 do 12 godzin.

A gdyby np. człowiek z Drezdenka chciał coś załatwić w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze? Proszę bardzo wyjazd o 6-tej, na miejscu o 10-tej, z powrotem o 15-tej i w Drezdenku o 19-tej. Jeżeli dodamy do tego dotarcie na stacje i powrót ze stacji, to mamy czas jazdy trzykrotnie dłuższy niż samochodem. I to jest właśnie perspektywa użytkownika. Pojedzie samochodem, a jak nie ma, to zapłaci sąsiadowi, żeby go zawiózł.
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Pamietam kiedys jak jechalem pociagiem pietrowym z Gdyni Kack Wielki do Koscierzyny. Co mnie wtedy uderzylo, to fakt ze ta kolej byla oderwana od rzeczywistosci. Jakaby zywcem wyciagnieta z lat 50 tych. Na wiekszosci trasy przystanki nie byly jakies rewelacyjne, ale bylo czysto. Ktos kto dojechal samochodem do przystanku, mogl zaparkowac przy drzewie na trawie. Systemu powiadamiania o pociagu nie bylo, wiec jak ktos sie orientowal, ze jakis pociag przyjedzie, to poszedl na stacje. Niesamowite. Taka kolej z lat 50tych, ale czysta!!!!! Nie wiem jak to teraz wyglada, ale sadze ze to sie zmienia.
Jednak pamietam tez pociag pomiedzy Pila i Bydgoszcza. No tam to byl dopiero brud. Smierdzialo z ubikacji az do trzech pierwszych przedzialow wlacznie. Rolka papieru rozwinieta az do polaczenia dwoch wagonow. Straszne. Nie dalo sie wejsc. Teraz slyszalem o jakichs planach polaczenia tych dwoch miast jakims zorganizowanym taborem. Moze juz nie bedzie tak jak bylo?
Pozdrawiam
Jacek
Remigiusz M.

Remigiusz M. Kierownik Zespołu
Sekcji Aktywacji

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Jacek Mocki:
Pamietam kiedys jak jechalem pociagiem pietrowym z Gdyni Kack Wielki do Koscierzyny. Co mnie wtedy uderzylo, to fakt ze ta kolej byla oderwana od rzeczywistosci. Jakaby zywcem wyciagnieta z lat 50 tych. Na wiekszosci trasy przystanki nie byly jakies rewelacyjne, ale bylo czysto. Ktos kto dojechal samochodem do przystanku, mogl zaparkowac przy drzewie na trawie. Systemu powiadamiania o pociagu nie bylo, wiec jak ktos sie orientowal, ze jakis pociag przyjedzie, to poszedl na stacje. Niesamowite. Taka kolej z lat 50tych, ale czysta!!!!! Nie wiem jak to teraz wyglada, ale sadze ze to sie zmienia.
Jednak pamietam tez pociag pomiedzy Pila i Bydgoszcza. No tam to byl dopiero brud. Smierdzialo z ubikacji az do trzech pierwszych przedzialow wlacznie. Rolka papieru rozwinieta az do polaczenia dwoch wagonow. Straszne. Nie dalo sie wejsc. Teraz slyszalem o jakichs planach polaczenia tych dwoch miast jakims zorganizowanym taborem. Moze juz nie bedzie tak jak bylo?
Pozdrawiam
Jacek
linia jak była ładna tak jest dalej ale dziś już piętrusy tam nie jeżdżą (przynajmniej nie widziałem) a raczej szynobusy. No i częściowo (a w zasadzie większościowo) rozebrano podwójny tor więc jazda po jednym :/
co do samych pitrusów to podobno koleje mazowieckie zainwestowały w takowe - nie mogę się doczekać :)
Marcin Kawka

Marcin Kawka monitoring wielkości
nieelektrycznych,
modelowanie wód
po...

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Nie widać tak bardzo tych optymistycznych zmian, o to kilka przykładów fatalnych zmian:

1. Zamykanie linii które mogłyby być dochodowe, w tym tempie niedługo nie będzie już czego zamykać. Cieszą jednak linie które mimo wielu wysiłków PKP jeszcze żyją(np. Ełk-Białystok)

2. Skandaliczny stan tras b.ważnych np. Wawa-Łódź, Wawa-Gdynia, o mniejszych nie wspomne.

3. Pakowanie wszędzie drogich i awaryjnych szynobusów, kosztem likwidowania wagonów piętrowych.

4. Ceny w spółce IC to jakaś pomyłka.

5. Bezcelowe dyskusje na temat burzenia dworców np. Wawa Centralna, Katowice, zamiast je porządnie umyć i meneli pogonić.

6. Fachowe wytwory typu EN57-14WE mogą symbolizować postępy na naszej kolei.

O TGV lub Pendolino w Polsce mówi się od kilkunastu lat i nic. Czesi chcieli wydłużyć do Katowic trase swojego superszybkiego pociągu ale urzędnicy z UTK stwierdzili "niedasie", no i czekamy na nasze TGV.

Wg mnie dopóki rządzą czerwone związki i urzędnicy z politycznego nadania nie ma co liczyc na sensowną kolej w Polsce. Smutne ale taka prawda.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Nie tylko czerwone...
Jacek Mocki

Jacek Mocki Dyrektor firmy
MOTZKY

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Marcin Kawka:
Nie widać tak bardzo tych optymistycznych zmian, o to kilka przykładów fatalnych zmian:

1. Zamykanie linii które mogłyby być dochodowe, w tym tempie niedługo nie będzie już czego zamykać. Cieszą jednak linie które mimo wielu wysiłków PKP jeszcze żyją(np. Ełk-Białystok)

2. Skandaliczny stan tras b.ważnych np. Wawa-Łódź, Wawa-Gdynia, o mniejszych nie wspomne.

3. Pakowanie wszędzie drogich i awaryjnych szynobusów, kosztem likwidowania wagonów piętrowych.

4. Ceny w spółce IC to jakaś pomyłka.

5. Bezcelowe dyskusje na temat burzenia dworców np. Wawa Centralna, Katowice, zamiast je porządnie umyć i meneli pogonić.

6. Fachowe wytwory typu EN57-14WE mogą symbolizować postępy na naszej kolei.

O TGV lub Pendolino w Polsce mówi się od kilkunastu lat i nic. Czesi chcieli wydłużyć do Katowic trase swojego superszybkiego pociągu ale urzędnicy z UTK stwierdzili "niedasie", no i czekamy na nasze TGV.

Wg mnie dopóki rządzą czerwone związki i urzędnicy z politycznego nadania nie ma co liczyc na sensowną kolej w Polsce. Smutne ale taka prawda.

Marcin,

Jestem przekonany, że problem jest dużo bardziej złożony. Zaczynając od wydajności pracy decydentów, a skończywszy na braku realizacji skonsultowanej i zatwierdzonej wizji. Przekłada się to latami na pogarszający stan infrastruktury i na na wynikające z tego konsekwencje braku możliwości rozwoju biznesu. Dobrze, że samorządy zaczynają trochę działać w tym kierunku.
Mimo, że to idzie powoli, to ja jestem optymistą. Oby tylko ktoś nie wpadł na pomysł sprywatyzowania torów!!!

Pozdrawiam

Jacek
Łukasz S.

Łukasz S. doradca ds.
wizerunku, rzecznik
prasowy

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Odpowiadając na przesłaną w załączeniu pisma nr SPS-023-6775/08 z dnia 4 grudnia 2008 r. interpelację posła Konstantego Oświęcimskiego w sprawie inwestycji mających na celu usprawnienie i poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na trasie Wrocław - Rzepin - Chojna - Gryfino - Szczecin uprzejmie wyjaśniam, że linia CE59 pasażersko - towarowa Wrocław - Szczecin jest linią dwutorową, długości 356 km o znaczeniu państwowym.

Obecne działania na linii Wrocław - Kostrzyn - Szczecin znajdują się w fazie realizacji kontraktu zawartego w dniu 18 sierpnia 2008 r. z wykonawcą dokumentacji przedprojektowej oraz finansowanego ze środków pomocowych Funduszu Spójności.

W ramach kontraktu opracowane zostaną Studia Wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z uwzględnieniem zidentyfikowanych obszarów Natura 2000 oraz wnioski o decyzje dotyczące środowiskowych uwarunkowań. Zakres projektu przewiduje również przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy dokumentacji technicznej oraz wnioski o dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej z Funduszu Spójności. W umowie dla przedmiotowego kontraktu zadania składają się z 11 etapów, z przypisanymi im terminami wykonania. Zakończenie realizacji kontraktu odcinka Wrocław- Kostrzyn - Szczecin nastąpi w dniu 31 marca 2010 r.

Modernizacja linii CE 59 wpisuje się w realizację priorytetu drugiego Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013, jakim jest poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej w aspekcie infrastruktury transportowej, jak również zgodna jest z priorytetem transport przyjazny środowisku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co pozwoli na zwiększenie udziału przyjaznych środowisku przewozów kolejowych w ogólnym transporcie osób i ładunków. Ponadto projekt jest zbieżny z Polityką Transportową Państwa na lata 2006 - 2025 w kwestii radykalnej poprawy infrastruktury w głównych korytarzach transportowych oraz z polityką województw, przez które linia ta przebiega.

Konieczność modernizacji przedmiotowej linii kolejowej uzasadniają ponadto potrzeby świadczenia usług przewozowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej.

Projekt modernizacji tej linii umieszczony został na obowiązującej indykatywnej liście projektów kluczowych, jako projekt rezerwowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z inicjatywy zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przewiduje się, że realizacja prac modernizacyjnych na tej linii możliwa będzie w latach 2012- 2015.

Obecnie pociągi pasażerskie po CE59 jeżdżą z prędkością 100 km/h, a towarowe 70 km/h. Na całej długości linii z uwagi na istniejący stan techniczny linii występują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h.

Niewystarczające środki własne zarządcy infrastruktury kolejowej, przeznaczane na utrzymanie i remonty linii kolejowych, budżetu państwa i Funduszu Kolejowego na modernizacje, w stosunku do istniejących potrzeb w przedmiotowym zakresie uniemożliwiają realizację w krótkim czasie wszystkich koniecznych inwestycji na sieci kolejowej.

Stosownie do założeń projektowych ujętych w propozycji Master Planu, na odcinku Dolna Odra - Gryfino - Szczecin zakłada się przystosowanie linii do prędkości docelowej maksymalnej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich. Po kompleksowej modernizacji linii, pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Łukasz S.:
Odpowiadając na przesłaną w załączeniu pisma nr SPS-023-6775/08 z dnia 4 grudnia 2008 r. interpelację posła Konstantego Oświęcimskiego w sprawie inwestycji mających na celu usprawnienie i poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na trasie Wrocław - Rzepin - Chojna - Gryfino - Szczecin uprzejmie wyjaśniam, że linia CE59 pasażersko - towarowa Wrocław - Szczecin jest linią dwutorową, długości 356 km o znaczeniu państwowym.

Obecne działania na linii Wrocław - Kostrzyn - Szczecin znajdują się w fazie realizacji kontraktu zawartego w dniu 18 sierpnia 2008 r. z wykonawcą dokumentacji przedprojektowej oraz finansowanego ze środków pomocowych Funduszu Spójności.

W ramach kontraktu opracowane zostaną Studia Wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z uwzględnieniem zidentyfikowanych obszarów Natura 2000 oraz wnioski o decyzje dotyczące środowiskowych uwarunkowań. Zakres projektu przewiduje również przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy dokumentacji technicznej oraz wnioski o dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej z Funduszu Spójności. W umowie dla przedmiotowego kontraktu zadania składają się z 11 etapów, z przypisanymi im terminami wykonania. Zakończenie realizacji kontraktu odcinka Wrocław- Kostrzyn - Szczecin nastąpi w dniu 31 marca 2010 r.

Modernizacja linii CE 59 wpisuje się w realizację priorytetu drugiego Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013, jakim jest poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej w aspekcie infrastruktury transportowej, jak również zgodna jest z priorytetem transport przyjazny środowisku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co pozwoli na zwiększenie udziału przyjaznych środowisku przewozów kolejowych w ogólnym transporcie osób i ładunków. Ponadto projekt jest zbieżny z Polityką Transportową Państwa na lata 2006 - 2025 w kwestii radykalnej poprawy infrastruktury w głównych korytarzach transportowych oraz z polityką województw, przez które linia ta przebiega.

Konieczność modernizacji przedmiotowej linii kolejowej uzasadniają ponadto potrzeby świadczenia usług przewozowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej.

Projekt modernizacji tej linii umieszczony został na obowiązującej indykatywnej liście projektów kluczowych, jako projekt rezerwowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z inicjatywy zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przewiduje się, że realizacja prac modernizacyjnych na tej linii możliwa będzie w latach 2012- 2015.

Obecnie pociągi pasażerskie po CE59 jeżdżą z prędkością 100 km/h, a towarowe 70 km/h. Na całej długości linii z uwagi na istniejący stan techniczny linii występują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h.

Niewystarczające środki własne zarządcy infrastruktury kolejowej, przeznaczane na utrzymanie i remonty linii kolejowych, budżetu państwa i Funduszu Kolejowego na modernizacje, w stosunku do istniejących potrzeb w przedmiotowym zakresie uniemożliwiają realizację w krótkim czasie wszystkich koniecznych inwestycji na sieci kolejowej.

Stosownie do założeń projektowych ujętych w propozycji Master Planu, na odcinku Dolna Odra - Gryfino - Szczecin zakłada się przystosowanie linii do prędkości docelowej maksymalnej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich. Po kompleksowej modernizacji linii, pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h.
Co to jest? Odpowiedź ministra na interpelację poselską ?
Idealny urzędniczy tekst.
Łukasz S.

Łukasz S. doradca ds.
wizerunku, rzecznik
prasowy

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

no tak jak widać. czyli jest i bedzie, ale nie wiadomo jak bedzie:)
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

nie wiadomo jak będzie, kiedyś myslałem by wrócic do PKP PLK S.A. , ale do takiej matni i bylejakości to już nie chcę wracać.
Michał Zagalski

Michał Zagalski Biuro Bezpieczeństwa
PKP S.A., Audytor
Bezpieczeństwa,
Za...

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Ja się zgadzam, że idzie ku lepszemu na kolei. Nie w tempie ekspresowym, ale wydaje mi się, że już wyraźne zmiany widać tak średnio co kwartał lub co pół roku.
Widzimy teraz nowe oferty przewoźników kolejowych - moim zdaniem są one atrakcyjne. Zmiany połączeń, cen biletów chyba idą na lepsze. Po rozkładzie jazdy widać, że torowiska są już w lepszym stanie i czas przejazdu staje się krótszy - co prawda jeszcze nie wszędzie, ale stopniowo na najważniejszych relacjach. Przejeżdżając widzę jak na długich i wielu odcinkach trwają prace torowe, co może czasami sprawiać utrudnienia w ruchu - ale jest to dobre zjawisko, gdyż widać intensywność prac, których rezultatem będzie dobre torowisko, a dzięki temu i pociągi będą kursowały szybciej.
A jeżeli chodzi o dworce to może jeszcze teraz tego nie widać - ale zobaczycie co się będzie działo pod koniec pierwszego kwartału w przyszłym roku - będzie istny boom budowlany! Już są przygotowywane dworce do zamknięcia, by przeprowadzić remonty i przebudowy, a ich funkcje (w większości przypadków) przejmą specjalne zastępcze kontenery ustawione w pobliżu peronów lub na peronach (gdyż chodzi głównie o zachowanie ciągłości sprzedaży biletów, niż o pozostałe usługi). Wprowadzona została w większości przypadków ochrona budynków dworcowych na zasadach stałej ochrony lub patroli podjazdowych firm prywatnych, które mają na celu, oprócz poprawy samego ogólnego stanu bezpieczeństwa, m. in. likwidację zjawiska bezdomności na dworcach i tym samym spowodowania, by bezdomni kierowali się do noclegowni i schronisk, które do tego celu służą i funkcjonują w większości miast w Polsce (przez to poprawia się wizerunek dworca i poczucie bezpieczeństwa pasażerów - przykładem jest Dw. Warszawa Centralna-tam już bezdomni od kilku lat nie nocują, w tunelach również!) i tak dalej, i tak dalej. Dużo można by było pisać...

Pozdrawiam :)
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Przejeżdżając widzę jak na długich i wielu odcinkach trwają prace torowe, co może czasami sprawiać utrudnienia w ruchu - ale jest to dobre zjawisko, gdyż widać intensywność prac, których rezultatem będzie dobre torowisko, a dzięki temu i pociągi będą kursowały szybciej.

to był cytat.
Muszę skomentować iż jeździsz głównie po E-65 i E-30.

pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Kolej zmienia się jak najbardziej. Być może nie jest to tempo jakiego byśmy chcieli jednak od kilku lat widać postępy. Chodzi mi tu głównie o kolej w aspekcie lokalnym. Samorządy od kilku lat wzmacniają tabor kolejowy szynobusami, a ostatnio będą to również zespoły trakcyjne. Powoli także dostrzegamy zmiany w rozkładzie. Ostatnia zmiana, sprzed tygodnia być może wielu się nie podoba, jednak daje nadzieję...
Co do infrastruktury jak na dłoni widać wieloletnie niedokapitalizowanie.
Boli jednak duże rozproszenie. Walka PR vc IC nie służy dobrze polskiej kolei, być może wzrost konkurencyjności będzie dobry dla pasażerka, jednak może kiedyś odbić się czkawką.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kto uwaza, ze nasza kolej zaczyna sie zmieniac?

Daj nam Boże Szczęsliwego Nowego Roku.
pozdrawiam

Następna dyskusja:

KTO SIE INTERESUJE KOLEJNIC...




Wyślij zaproszenie do