Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

"Z tego co slychac wokolo, to nasza kolej zmienia sie w tempie blyskawicy".

To cytat z jednego z tutejszych wątków. Zmiany te widoczne są gołym okiem. Tyle, że zwykle NA GORSZE, a intencją piszących te (i podobne) całkowicie oderwane od rzeczywistości teksty jest lizusostwo najwyższej próby, coś w stylu "łubu-dubu, niech nam żyje prezes naszego klubu..."

A rzeczywistość ? Pozwolę sobie skopiować fragment własnego tekstu z innej grupy (jeśli takie same zasady panują wśród tutejszych moderatorów, wkrótce mnie stąd wyrzucą, ale można będzie się z nim zapoznać na grupie Wrocław). Oto pytania, lekko zmodernizowane, bo fachowcom pewnych oczywistości nie trzeba tłumaczyć :

1. Jeżeli przyczyną zamieszania jest niewypłacalność Przewozów Regionalnych, dlaczego zastopowano jedynie pociągi InterRegio, które od samego początku były solą w oku InterCity?
2. Jaki interes (poza ewidentną chęcią wykończenia konkurencji) ma InterCity w honorowaniu biletów Przewozów Regionalnych na tych trasach? Pieniądze wziął kto inny, a oni wykonują usługę i jeszcze się cieszą...
3. Dlaczego Polskie Linie Kolejowe nie zrobiły analogicznego kroku wobec Intercity ? To znaczy : wprawdzie wezwały do ograniczenia ilości przewozów, ale tu Intercity dostało czas i samo sobie wybiera NIErentowne linie do zamknięcia, podczas gdy PR dostało semafor "STOP" natychmiast i to dla tych linii, które były dla nich najbardziej rentowne.
4. Może by Panowie Ku...a Pomyśleli, że dzięki takim manewrom już wkrótce i jedni, i drudzy znajdziecie się na bruku? Faktycznie, przyjdzie Niemiec [DB] i wyrówna, pewnie nawet część ludzi przejmie, ale nie liczcie raczej na zachowanie ilości etatów ani przywilejów branżowych...

Specjalnie na potrzeby tej grupy sformułuję jeszcze dwa pytania dodatkowe :

5. Dlaczego w grupie poświęconej kolei jakoś nikt o tej sytuacji nawet nie wspomina ? Dla nikogo ta sytuacja nie wydaje się dziwna lub godna uwagi ? Macie pomysł, dlaczego ?
6. Co by się działo, gdyby z uwagi na zaległości w płaceniu mandatów drogowych policja zakazała jeździć po drogach na przykład samochodom marki Volkswagen, albo koloru zielonego, albo posiadającym "3" w numerze rejestracyjnym ?
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Moim skromnym zdaniem nie dyskutujemy tu o ostatnich zmianach na kolei bo na ten temat dyskutujemy na forum "Rynku Kolejowego". Poza tym chyba nikomu się nie chce gadać bo to jak zawracanie kijem Wisły albo wołanie na puszczy (wybrać właściwsze). Nasze ewentualne gadanie nic by nie zmieniło.
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Panie Krzysztofie, lepiej będzie zadać te pytania na infokolej.pl .
Tutaj nie uzyska Pan odpowiedzi, zwłaszcza od pracowników pkp. Z tego co pamiętam (z pracy na PKP) negatywne wypowiedzi sygnowane nazwiskiem (i nie tylko) szybko trafiały wydrukowane i ładnie "doniesione" przełożonym na biurka :)
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Krzysztof B.:
Panie Krzysztofie, lepiej będzie zadać te pytania na infokolej.pl .
Tutaj nie uzyska Pan odpowiedzi, zwłaszcza od pracowników pkp. Z
tego co pamiętam (z pracy na PKP) negatywne wypowiedzi sygnowane
nazwiskiem (i nie tylko) szybko trafiały wydrukowane i ładnie
"doniesione" przełożonym na biurka :)
Krzysztof, ja nie szukam odpowiedzi, ja je znam. Chciałbym jedynie wiedzieć, co na ten temat sądzą sami kolejarze. Bo jak na razie "łubu-dubu", niestety. Edycja : uważam, że Twoja wypowiedź stanowi dobrą odpowiedź na pytanie numer 4 :-)

Rafał, zapewne nie pamiętasz, ale mieliśmy kiedyś taki ustrój, w którym dominowała postawa typu "nie ma co gadać, i tak tego się nie zmieni". Tymczasem paru gadało i zmieniło...

No a ja właśnie mam ten komfort, że proszę bardzo, możecie zanieść tą treść na dowolne biurko. Nawet będę wdzięczny. Chyba, że kolej w upodabnianiu się do Barei zajdzie aż tak daleko, żeby wydrukować moje zdjęcie i rozdać konduktorom z adnotacją "tego pana nie obsługujemy"... :-)Krzysztof W. edytował(a) ten post dnia 12.05.10 o godzinie 15:30

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Krzysztof W.:
1. Jeżeli przyczyną zamieszania jest niewypłacalność Przewozów Regionalnych, dlaczego zastopowano jedynie pociągi InterRegio, które od samego początku były solą w oku InterCity?

Ano pewnie dlatego, że Interregio jako jedyne z gamy produktów PR są produktem stricte komercyjnym, w którego uruchamianiu nie partycypują samorządy lokalne.
2. Jaki interes (poza ewidentną chęcią wykończenia konkurencji) ma InterCity w honorowaniu biletów Przewozów Regionalnych na tych trasach? Pieniądze wziął kto inny, a oni wykonują usługę i jeszcze się cieszą...

Żadnego interesu, oprócz PRowego. Tym bardziej, że okres honorowania biletów PR przez IC był z góry ustalony i z tego co się orientuję dobiegł już końca.
3. Dlaczego Polskie Linie Kolejowe nie zrobiły analogicznego kroku wobec Intercity ? To znaczy : wprawdzie wezwały do ograniczenia ilości przewozów, ale tu Intercity dostało czas i samo sobie wybiera NIErentowne linie do zamknięcia, podczas gdy PR dostało semafor "STOP" natychmiast i to dla tych linii, które były dla nich najbardziej rentowne.

Wysokość długu nieco inna jest w przypadku obydwu.
4. Może by Panowie Ku...a Pomyśleli, że dzięki takim manewrom już wkrótce i jedni, i drudzy znajdziecie się na bruku? Faktycznie, przyjdzie Niemiec [DB] i wyrówna, pewnie nawet część ludzi przejmie, ale nie liczcie raczej na zachowanie ilości etatów ani przywilejów branżowych...

A gdzie tu pytanie?
5. Dlaczego w grupie poświęconej kolei jakoś nikt o tej sytuacji nawet nie wspomina ? Dla nikogo ta sytuacja nie wydaje się dziwna lub godna uwagi ? Macie pomysł, dlaczego ?

Nie mam pomysłu dlaczego. Pewnie dlatego, że nie ma co się kopać z koniem.
6. Co by się działo, gdyby z uwagi na zaległości w płaceniu mandatów drogowych policja zakazała jeździć po drogach na przykład samochodom marki Volkswagen, albo koloru zielonego, albo posiadającym "3" w numerze rejestracyjnym ?

Ale przecież analogiczna sytuacja występuje w ruchu drogowym. W momencie kiedy firma przegnie i nie będzie płaciła kar nałożonych przez ITD, zabierana jest jej koncesja. Poniekąd działanie podobne, lecz niego inne z uwagi na różnicę w przydzielaniu dostępu do torów a do dróg.

Moim zdaniem ta dyskusja nie ma większego sensu, bo "kijem Wisły nie zawrócisz". A w naszym pięknym kraju oprócz kolei jest jeszcze kilka alternatywnych środków transportu, z których można skorzystać.

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Mnie się wydaje, że Panu Krzysztofowi chodzi o to, że na kolei nic się nie dzieje bez ukrytego-drugiego dna.
Niestety taka jest smutna prawda. Wiele wydarzeń w PKP (tych wielkich medialnych i mniejszych lokalnych) miało jedną wspólną cechę - ktoś zarobił dużo dukatów.

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Nie, no ja się zgadzam.
W większości, jeśli nie we wszystkich, firmach z udziałem SP, sytuacja wygląda tak, że zazwyczaj jeśli coś się dzieje, to nie jest to do końca zgodne z zasadami wolnego rynku.

Natomiast ta konkretna sytuacja jest z nimi jak najbardziej zgodna.
Nie płacisz - nie jedziesz.
Ale jak to jest rozwiązane technicznie to już zupełnie inna bajka.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Karol Ciupik:
nie jest to do końca zgodne z zasadami wolnego rynku.
Natomiast ta konkretna sytuacja jest z nimi jak najbardziej zgodna.
Jeszcze raz : jeden przewoźnik dostaje czas i prawo wyboru linii, które zlikwiduje (czytaj : która to możliwość bardzo mu się opłaci, skoro są nierentowne), drugi - kategoryczny zakaz od zaraz i to rozpoczynający się od połączeń rentownych. Tak sobie wyobrażasz wolny rynek?
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Krzysztof B.:
Mnie się wydaje, że Panu Krzysztofowi chodzi o to, że na kolei nic się nie dzieje bez ukrytego-drugiego dna.
Niestety taka jest smutna prawda. Wiele wydarzeń w PKP (tych wielkich medialnych i mniejszych lokalnych) miało jedną wspólną cechę - ktoś zarobił dużo dukatów.
Krzysztof (trzymajmy się tej ogólnointernetowej formy może w obie strony) - oczywiście masz rację. Tyle tylko, że ja nie mam nic przeciwko temu, żeby zarabiano dużo dukatów. Niech je nawet wożą wagonami :-) Tyle, że najlepiej byłoby, żeby te dukaty zostawały w kieszeniach tych, którzy je faktycznie wypracowują. Tymczasem obawiam się - jako użytkownik - że skończy się to tym, że wkrótce będziemy mieli do wyboru drogie Intercity i podobne cenowo DB, a i to do czasu, dopóki DB nie zechce odrobinę powalczyć...

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Krzysztof W.:
Karol Ciupik:
nie jest to do końca zgodne z zasadami wolnego rynku.
Natomiast ta konkretna sytuacja jest z nimi jak najbardziej zgodna.
Jeszcze raz : jeden przewoźnik dostaje czas i prawo wyboru linii, które zlikwiduje (czytaj : która to możliwość bardzo mu się opłaci, skoro są nierentowne), drugi - kategoryczny zakaz od zaraz i to rozpoczynający się od połączeń rentownych. Tak sobie wyobrażasz wolny rynek?

Że zacytuję sam siebie:
"Nie płacisz - nie jedziesz.
Ale jak to jest rozwiązane technicznie to już zupełnie inna bajka."

Z naciskiem na drugą linijkę :)
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Karol Ciupik:
Krzysztof W.:
Karol Ciupik:
nie jest to do końca zgodne z zasadami wolnego rynku.
Natomiast ta konkretna sytuacja jest z nimi jak najbardziej zgodna.
Ale jak to jest rozwiązane technicznie to już zupełnie inna bajka."
Czyli według Ciebie : rozwiązanie jest dobre, uczciwe i zgodne z logiką rynku, tylko rozwiązanie techniczne może ewentualnie być niewłaściwe.

Dobrze byłoby w tym momencie jednak zauważyć, że jedno nie za bardzo daje się oddzielić od drugiego. Zacytuję film "Kochaj albo rzuć", gdzie Kargulowi w Ameryce tłumaczyli : "Ja tam do waszego rządu nic nie mam, tylko żebyście tych komunistów nie wpuszczali".

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Według mnie sam fakt ograniczenia świadczenia usług przez PLK na rzecz przewoźników, w związku z nieuregulowanymi należnościami za tę usługę jest ok.

Natomiast różnicowanie warunków, na których się to odbywa w stosunku do różnych kontrahentów już nie jest ok.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Dobra, teraz się zgadzamy. Zauważ, że moje pytania dotyczą głównie tego właśnie zróżnicowania.

Co do czwartego pytania, też się zgadzam, ma ono głównie retoryczny charakter - daje się sprowadzić do "czy aby na pewno wiecie, co robicie?"
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Co tu duzo mówić. PKP należy zlikwidować. PLK powinna być osobną firmą. Intercity i PR powinny zostać sprywatyzowane. etc.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Przemysław Cieślik:
Co tu duzo mówić. PKP należy zlikwidować. PLK powinna być osobną firmą. Intercity i PR powinny zostać sprywatyzowane. etc.
Ani PR, ani nawet teoretycznie lepsze Intercity nie dadzą sobie rady na całkowicie wolnym rynku. Zresztą zdają sobie z tego sprawę - gdyby Intercity nie bało się konkurencji, nie uczestniczyłoby w tej wojnie.

Sama prywatyzacja oznacza jedynie przerzucenie odpowiedzialności za niezbędną restrukturyzację na inny, prywatny podmiot. Nie mamy chyba jednak wątpliwości, że w momencie prywatyzacji byłyby negocjowane takie pakiety osłon socjalnych dla pracowników, że hoho... W efekcie przyszły właściciel musiałby to uwzględnić w cenie. To chyba logiczne, że w takiej sytuacji da niedużo, jeśli nie symboliczną złotówkę ? A o koniecznym dokapitalizowaniu dalej możnaby pomarzyć...

A poza tym, dlaczego taki np. zagraniczny podmiot branżowy miałby kupować coś, co jest dla niego dostępne za darmo ? Przecież od Nowego Roku może zrobić to taniej, nawet bez symbolicznej złotówki - tory są teoretycznie wolne. A jeśli nasi przewoźnicy upadną, bez problemu będzie można przejąć jedynie najlepszych ich pracowników, nie płacąc odpraw ani nie użerając się ze związkami zawodowymi...
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

jeśli nie prywatyzacja, więc moża likwidacja i tworzenie kolejnych nowych firm. koleje dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie, mazowieckie, etc. Do tego operator prywatny też jest potrzebny, a dotacja do przewozów pasażerskich musi iść na zasadzie przetargów. Tu bardzo mi się podobała sytuacja z Arrivą. Niestety została kupiona przez DB.
Robert Mucha

Robert Mucha Koordynator
projektów

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

1. PR juz nie jest w Grupie PKP
2. PR śmiało wprowadzic konkurencję
3. jesli faktycznie IR przynosiły dochody, to decyzja PLKi jest nie zrozumiała. Bo w takim wypadku PR nigdy nie zwrócą zadłużenia.
4 Jak wejdą inni "obcy" przewoźnicy to wtedy będzie problem jak tu naszym pomóc.
5. temat jest wałkowany na tylu forach, że aż strach lodówkę otworzyć :)
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Robert Mucha:

2. PR śmiało wprowadzic konkurencję
3. jesli faktycznie IR przynosiły dochody, to decyzja PLKi jest
nie zrozumiała. Bo w takim wypadku PR nigdy nie zwrócą zadłużenia.
Są dwie możliwe interpretacje tego faktu. Albo liczy się na to, że samorządy hojniej sypną groszem, żeby podratować swojego przewoźnika (co wydaje mi się niemożliwe, ich budżety nie tego przewidują), albo... w tej awanturze wcale nie chodzi o spłatę zadłużenia.
5. temat jest wałkowany na tylu forach, że aż strach lodówkę otworzyć :)
Może, nie znalazłem na GL.
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Krzysztof W.:
Są dwie możliwe interpretacje tego faktu. Albo liczy się na to, że samorządy hojniej sypną groszem, żeby podratować swojego przewoźnika (co wydaje mi się niemożliwe, ich budżety nie tego przewidują), albo... w tej awanturze wcale nie chodzi o spłatę zadłużenia.
Wszyscy mają nieodparte wrażenie, że bardziej chodzi o to drugie. I tu wychodzi częściowo odpowiedź na pytanie: dlaczego zarządca infrastruktury nadal jest w jednej grupie kapitałowej z dominującym przewoźnikiem, skoro wiadomo było, że od początku 2010 powinien być zupełnie niezależny?
5. temat jest wałkowany na tylu forach, że aż strach lodówkę otworzyć :)
Może, nie znalazłem na GL.
Fakt, na GL do pojawienia się Twojego wątku, nic w tym temacie się nie działo. Może dlatego, że wszyscy wyżywają się na forach branżowych. Z drugiej strony to świadczy też o tym, jak doprowadzono do zniknięcia kolei ze świadomości ludzi. Aż się zalogowałam do grupy GL-Ogólne, żeby zobaczyć, czy ktoś co może... nic! Literalnie ani jednego wątku dotyczącego obecnej sytacji z pociągami IR czy genelanie z koleją!

konto usunięte

Temat: Konkurencja między przewoźnikami - parę pytań

Jak można wyczytać z medialnych doniesień, PR spłaciło około 1/4 zadłużenia i od jutra pociągi IR wracają na tory.



Wyślij zaproszenie do