Patrycja
P.
Absolwentka,
Politechnika Śląska
w Gliwicach
Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych
Witam serdecznieJestem studentką V roku Politechniki Śląskiej. Mam do napisania pracę projektową nt. szyn kolejowych. Jestem na etapie szukania informacji, książek. Im więcej czytam tym mniej wiem. Znajduję sprzeczne wiadomości, może tutaj znajdę odpowiedź :)
1. Pytanie, na które każdy odpowiada inaczej. Co powinno mieć większą twardość? Szyny czy obręcze kół pojazdu szynowego?
teoria I - Szyny, ponieważ łatwiej i taniej jest wymienić obręcze kół.
teoria II - Obręcze, ponieważ koło ma około 2 metry średnicy, ciepło kumuluje się w nim, natomiast po szynie rozchodzi się wzdłuż.
teoria III - Powinny mieć taką samą twardość (ale nie znalazłam uzasadnienia)
teoria IV - Twardość obręczy ma być delikatnie większa, jednak wartości te powinny być względnie zbliżone. Jako najkorzystniejszą twardość ustalono dla obręczy 425 HB, a dla szyn - 350 HB. Z badań prób ścieralności próbek obręczy i szyn wynika, że w miarę wzrostu twardości obręczy wzrasta zużycie szyn, natomiast przy zachowaniu pewnego stosunku twardości obręczy do twardości szyny zużycie zarówno obręczy, jak i szyny, uzyskuje prawie jednakową niezmienną wartość. Stosunek HB obręczy / HB szyny >= 1.2
Pytanie 2 - dotyczy wymagań dla szyn na odcinku łukowym, doczytałam, iż na łuku działają siły odśrodkowe, które powodują szybsze zużycie szyn - czy wiecie coś więcej na ten temat? Czy w tych miejscach stosuje się szyny ze stali o zwiększonej odporności na zużycie tj. R350 HT z twardą główką?
Pytanie 3 - godna polecenia i wiarygodna literatura ? :))
POzdrawiam i proszę o dyskusję.