Patrycja P.

Patrycja P. Absolwentka,
Politechnika Śląska
w Gliwicach

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

Witam serdecznie

Jestem studentką V roku Politechniki Śląskiej. Mam do napisania pracę projektową nt. szyn kolejowych. Jestem na etapie szukania informacji, książek. Im więcej czytam tym mniej wiem. Znajduję sprzeczne wiadomości, może tutaj znajdę odpowiedź :)

1. Pytanie, na które każdy odpowiada inaczej. Co powinno mieć większą twardość? Szyny czy obręcze kół pojazdu szynowego?

teoria I - Szyny, ponieważ łatwiej i taniej jest wymienić obręcze kół.

teoria II - Obręcze, ponieważ koło ma około 2 metry średnicy, ciepło kumuluje się w nim, natomiast po szynie rozchodzi się wzdłuż.

teoria III - Powinny mieć taką samą twardość (ale nie znalazłam uzasadnienia)

teoria IV - Twardość obręczy ma być delikatnie większa, jednak wartości te powinny być względnie zbliżone. Jako najkorzystniejszą twardość ustalono dla obręczy 425 HB, a dla szyn - 350 HB. Z badań prób ścieralności próbek obręczy i szyn wynika, że w miarę wzrostu twardości obręczy wzrasta zużycie szyn, natomiast przy zachowaniu pewnego stosunku twardości obręczy do twardości szyny zużycie zarówno obręczy, jak i szyny, uzyskuje prawie jednakową niezmienną wartość. Stosunek HB obręczy / HB szyny >= 1.2

Pytanie 2 - dotyczy wymagań dla szyn na odcinku łukowym, doczytałam, iż na łuku działają siły odśrodkowe, które powodują szybsze zużycie szyn - czy wiecie coś więcej na ten temat? Czy w tych miejscach stosuje się szyny ze stali o zwiększonej odporności na zużycie tj. R350 HT z twardą główką?

Pytanie 3 - godna polecenia i wiarygodna literatura ? :))

POzdrawiam i proszę o dyskusję.

konto usunięte

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

1.
Teoria I - jest to jeden z prawidlowych argumentow
Teoria II - 2 metrowe srednice kol obecnie stoja w muzeach
Teoria III - tylko teoretycznie jest to mozliwe do uzyskania
Teoria IV - ma sens ale prawdopodobnie pisana przez jednostke utrzymania taboru
teoria dot. twardosci zalezy rowniez od interesow, postaraj sie poszukac czegos obiektywnego - w pracy mozesz przywolac kilka roznych badan/teorii.

2.
to naturalne ze na poruszajacy sie po luku tabor dziala sila odsrodkowa (jak jedziesz samochodem w zakrecie czujesz to bardzo dobrze) - dlatego w lukach stosuje sie przechylke (pochylenie jezdni) - zeby ograniczyc wplyw dzialajacej sily.
W luku obrzeza kol taboru maja kontakt z boczna powierzchnia glowki zewnetrznej szyny (przy odpowiedniej predkosci)
PLK najczesciej wymaga stosowania szyn utwardzanych w toku zewnetrznym w lukach o promieniu <800m

3.
podaj maila to przesle Ci troche informacji, dobra litereture znajdziesz w bibliotekach kolejowych kazdy oddzial starej DOKP mial taka - nie wiem czy w Katowicach jeszcze jest. W krakowie na Placu Matejki 12 (4 pietro)Rafał Wajer edytował(a) ten post dnia 17.11.11 o godzinie 12:44
Patrycja P.

Patrycja P. Absolwentka,
Politechnika Śląska
w Gliwicach

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

dziękuję bardzo, byłam w bibliotekach w Gliwicach, Katowicach i Rybniku , niewiele jest....

mail:
patrycja.piechowicz@gmail.com

btw. 2 metry obwodu, nie średnicy :PPatrycja P. edytował(a) ten post dnia 17.11.11 o godzinie 22:21
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

Patrycja P.:
btw. 2 metry obwodu, nie średnicy :P
Też nie do końca.
Koło wagonu ma 850 (pasażerskie) - 920 (towarowe) mm średnicy w zależności od typu. Czyli obwód wynosi 2670 - 2890 mm. W przypadku wagonu towarowego to jest prawie 3 m. :-)
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

Nie wiem czy w PLK ktos przejmuje się tym problemem. Na tramwajach ten problem jest poważniejszy ze względu na dużą liczbę łuków , a zwłaszcza gdy tor jest zabudowany w betonie i zalewach przyszynowych. Wymiana takiej szyny jest bardzo kosztowna.
Teoria nr I jest prawdziwa ze względów ekonomicznych.
Patrycja P.:
Witam serdecznie

Jestem studentką V roku Politechniki Śląskiej. Mam do napisania pracę projektową nt. szyn kolejowych. Jestem na etapie szukania informacji, książek. Im więcej czytam tym mniej wiem. Znajduję sprzeczne wiadomości, może tutaj znajdę odpowiedź :)

1. Pytanie, na które każdy odpowiada inaczej. Co powinno mieć większą twardość? Szyny czy obręcze kół pojazdu szynowego?

teoria I - Szyny, ponieważ łatwiej i taniej jest wymienić obręcze kół.

teoria II - Obręcze, ponieważ koło ma około 2 metry średnicy, ciepło kumuluje się w nim, natomiast po szynie rozchodzi się wzdłuż.

teoria III - Powinny mieć taką samą twardość (ale nie znalazłam uzasadnienia)

teoria IV - Twardość obręczy ma być delikatnie większa, jednak wartości te powinny być względnie zbliżone. Jako najkorzystniejszą twardość ustalono dla obręczy 425 HB, a dla szyn - 350 HB. Z badań prób ścieralności próbek obręczy i szyn wynika, że w miarę wzrostu twardości obręczy wzrasta zużycie szyn, natomiast przy zachowaniu pewnego stosunku twardości obręczy do twardości szyny zużycie zarówno obręczy, jak i szyny, uzyskuje prawie jednakową niezmienną wartość. Stosunek HB obręczy / HB szyny >= 1.2

Pytanie 2 - dotyczy wymagań dla szyn na odcinku łukowym, doczytałam, iż na łuku działają siły odśrodkowe, które powodują szybsze zużycie szyn - czy wiecie coś więcej na ten temat? Czy w tych miejscach stosuje się szyny ze stali o zwiększonej odporności na zużycie tj. R350 HT z twardą główką?

Pytanie 3 - godna polecenia i wiarygodna literatura ? :))

POzdrawiam i proszę o dyskusję.

konto usunięte

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

Patrycja P.:
dziękuję bardzo, byłam w bibliotekach w Gliwicach, Katowicach i Rybniku , niewiele jest....
to trzeba zapytac w bibliotece w centrali plk w warszawie :)

swoja drogą to jesli zamierzasz w zyciu zawodowym tym sie zajmowac to sporo literatury pojawia sie na allegro, głównie sa tam wystawiane stare ksiązki rożnych branż aczkolwiek wiele zawartej w niej wiedzy sie nie zdeaktualizowała
najmniej aktualne sa automatyków :)
Jacek Panek

Jacek Panek Wiceprezes
Towarzystwo
Miłośników Ziemi
Zawierciańskiej

Temat: Kilka pytań do specjalistów/miłośników nt. dróg szynowych

inż Wajer wypowiedział sie konkretnie i przyznaje mu rację



Wyślij zaproszenie do