Robert
Mucha
Koordynator
projektów
Rafał
Z.
projektant torów
kolejowych
Temat: infrastruktura kolejowa
Przemysław Cieślik:
mylisz się E-59 ma byc modernizowana do 200 jak E-65. Wydaje mi się , że dokumentacja zawiera likwidację skrzyzowań w poziomie szyn.
Prawda, 200 km/h docelowo w przyszłości. Pomroczność jasna ;) Tymczasowo do 160 km/h. Dobrze Ci się wydaje, dokumentacja zawiera likwidację skrzyżowań w poziomie szyn. Nie zawiera tylko całkowitej przebudowy mostów i wiaduktów więc tam trzeba będzie zwalniać.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
to lipa . Nie potrzebna modernizacja. Jesli i tak jest decyzja na KDP to połaczenie Wrocław - Poznań się zdubluje.
Marta
Czerwieniec
genealog, fotograf,
archeolog,
numizmatyk
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
Sprawa jest prosta: rząd Donalda Tuska, podobnie zresztą jak jego poprzednicy, jest ślepo zapatrzony w samochody i przeznacza na inwestycje drogowe aż dziesięciokrotnie więcej środków, niż na inwestycje kolejowe. Dopóki rząd nie podejmie decyzji politycznej o zmianie tych proporcji, sytuacja się nie zmieni. Winni jesteśmy również my, wyborcy, którzy ciągle mówimy o drogach i autostradach i przez to wymuszamy na rządzie takie, a nie inne priorytety.Druga sprawa to sposób rozdysponowania tych skromnych środków na kolej. Za ogromne pieniądze poprawia się to, co już i tak dobrze funkcjonuje, a więc linie magistralne. Np. wydaje się miliardy złotych na to, by skrócić przejazd z Krakowa do Warszawy z 2h 45 do 2h 30 min. zamiast usuwać wąskie gardła, które mogą spowodować skrócenie czasu przejazdu o połowę.
Przykład, jak niewiele trzeba by skrócić czas przejazdu między Olsztynem a Białymstokiem o 30 minut - to elektryfikacja odcinka Korsze - Ełk.
Dziwi mnie również, że nie inwestuje się w linię Kraków - Katowice.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
Problem kolei jest dużo większy. Na kolej przyjdzie czas za kilka lat.Obecne rozpisane są przetargi od Katowic po Rzeszów i będa realizowane przez najbliższe 4 lata.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
Jakie jest natężenie ruchu Korsze - Ełk ? by inwestycja w sieć sie zwróciła musi być spory ruch towarowy , bo inaczej stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego wykaże dodatkową stratę dla PLK.
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
Przemysław Cieślik:
Jakie jest natężenie ruchu Korsze - Ełk ? by inwestycja w sieć sie zwróciła musi być spory ruch towarowy , bo inaczej stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego wykaże dodatkową stratę dla PLK.
I tu jest błąd w rozumowaniu: nie można pytać "jakie jest" - jest małe, właśnie dlatego, że infrastruktura jest słaba.
Należałoby zapytać: jakie mogłoby być natężenie ruchu na najkrótszej trasie kolejowej, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. To tędy, a nie okrężną trasą przez Warszawę, powinny jeździć pociągi obsługujące białoruski tranzyt:
http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblss...
konto usunięte
Temat: infrastruktura kolejowa
Zieeeew. Jakby elektryfikacja była remedium na cokolwiek, to w krajach z wizerunkiem kolei kreowanym przez rzeczywistość, a nie reklamę "Heleny" elektryfikowano by na potęgę.
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
Sławomir Zimosz:
Zieeeew. Jakby elektryfikacja była remedium na cokolwiek, to w krajach z wizerunkiem kolei kreowanym przez rzeczywistość, a nie reklamę "Heleny" elektryfikowano by na potęgę.
Elektryfikacja nie jest remedium na cokolwiek, aczkolwiek na trasie Gdynia - Białystok sprawa wygląda tak:
Jedzie sobie pociąg z lokomotywą elektryczną kilkaset km, aż w końcu staje na stacji Korsze. Stoi tam 15-20 minut, bo trzeba wymienić lokomotywę na spalinową. Dalej jedzie ten pociąg kolejne ok. 100 km i staje na stacji EŁK, gdzie znowu czeka 15-20 minut, bo mu wymieniają lokomotywę znowu na elektryczną. Wniosek - zwykła elektryfikacja skróciłaby czas przejazdu o 30-40 minut, nie mówiąc o korzyściach dla środowiska i naszego bezpieczeństwa energetycznego.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
Zmiana lokomotywy, zwłaszcza przy zmianie kierunku jazdy powinna trwać 5 do 10 min max. jak sie komus nie spieszy to znaczy, że operatorowi pociągu nie zależy czasie przejazdu.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
Jakub Łoginow:
Przemysław Cieślik:
Jakie jest natężenie ruchu Korsze - Ełk ? by inwestycja w sieć sie zwróciła musi być spory ruch towarowy , bo inaczej stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego wykaże dodatkową stratę dla PLK.
I tu jest błąd w rozumowaniu: nie można pytać "jakie jest" - jest małe, właśnie dlatego, że infrastruktura jest słaba.
Należałoby zapytać: jakie mogłoby być natężenie ruchu na najkrótszej trasie kolejowej, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. To tędy, a nie okrężną trasą przez Warszawę, powinny jeździć pociągi obsługujące białoruski tranzyt:
http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblss...
Najkrótsze nie oznacza najszybsze. Niestety nie wiem jak wielki jest potencjał Białorusi dla naszych portów.
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblss...
Najkrótsze nie oznacza najszybsze. Niestety nie wiem jak wielki jest potencjał Białorusi dla naszych portów.
Jasne - teraz nie oznacza, bo infrastruktura kolejowa na Mazurach jest fatalna.
Ale o to chodzi, by zrobić magistralę kolejową na najkrótszym szlaku, czyli przez Mazury i Podlasie. I dodatkowo dać impuls do rozwoju tych biednych regionów i odciążyć Mazury od samochodów dzięki "szybkiej" (120-160 km/h) kolei. A nie inwestować wszystko do Warszawy, Warszawy, Warszawy, Warszawy...
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
Jakub Łoginow:
http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblss...
Najkrótsze nie oznacza najszybsze. Niestety nie wiem jak wielki jest potencjał Białorusi dla naszych portów.
Jasne - teraz nie oznacza, bo infrastruktura kolejowa na Mazurach jest fatalna.
Ale o to chodzi, by zrobić magistralę kolejową na najkrótszym szlaku, czyli przez Mazury i Podlasie. I dodatkowo dać impuls do rozwoju tych biednych regionów i odciążyć Mazury od samochodów dzięki "szybkiej" (120-160 km/h) kolei. A nie inwestować wszystko do Warszawy, Warszawy, Warszawy, Warszawy...
Obawiam się iż 160 przez Mazury jest mało realna. Oznaczałoby to budowę całkowicie nowej linii, a nie modernizację.
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
Obawiam się iż 160 przez Mazury jest mało realna. Oznaczałoby to budowę całkowicie nowej linii, a nie modernizację.
I w czym problem? Jakoś analogiczną inwestycję - modernizację krajowej "szesnastki" - da się zrealizować na Warmii i Mazurach w ten właśnie sposób. Czyli zbudować nowoczesną drogę kołową w miejscu niedoskonałej starej. Jakoś środki na to są, nie trzeba ich było nawet "wydzierać". To niby dlaczego z liniami kolejowymi ma być inaczej? Przecież powinno być odwrotnie - to właśnie kolej powinna mieć priorytet ze względu m. in. na ekologię i bezpieczeństwo, takie są w każdym razie rekomendacje Komisji Europejskiej.
Przemysław
Cieślik
Inżynier budownictwa
- branża kolejowa
Temat: infrastruktura kolejowa
O święta naiwności. Mieliśmy rozmawiać realnie.Kolej jest produktem dla masowego transportu, tzn. duże potoki pomiędzy aglomeracjami, kolej podmiejska. W transporcie towarowym podstawą są ciągi zapewniające przejazd całopociągowy z towarami masowymi, pozostałe ciągi to tematy poboczne.
W chwili, gdy nadodrzanką jedzie się 30 km/h rozmowy o modernizacji linii przez Warmię i mazury jest nie na miejscu. Ponadto o ile pamiętam wojsko doinwestowało remont części linii do Ełku i jest on obecnie realizowany.
Marcin
Kawka
monitoring wielkości
nieelektrycznych,
modelowanie wód
po...
Temat: infrastruktura kolejowa
Jakub Łoginow:
Należałoby zapytać: jakie mogłoby być natężenie ruchu na najkrótszej trasie kolejowej, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. To tędy, a nie okrężną trasą przez Warszawę, powinny jeździć pociągi obsługujące białoruski tranzyt:
http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblss...
Z całym szacunkiem ale wysuwa pan coraz bardziej utopijne projekty. Białoruś ma rozstaw 1525 a Polska 1435, bez zmiany rozstawu mogą dojechać do portów litewskich lub kaliningradzkich. Tylko proszę nie pisać o SUW2000 albo przeładunku czy zmianie podwozia.
Port w Elblągu nigdy nie będzie pełnomorskim portem. Powód jest prozaiczny, poziom wody w Zalewie Wiślanym zbyt mocno zależy od wiatru. Do tego dochodzą polityczne problem z żeglugą przez cieśninę Pilawską.
Jakub
Łoginow
Nie ma kangurów w
Austrii
Temat: infrastruktura kolejowa
Z całym szacunkiem ale wysuwa pan coraz bardziej utopijne projekty. Białoruś ma rozstaw 1525 a Polska 1435, bez zmiany rozstawu mogą dojechać do portów litewskich lub kaliningradzkich. Tylko proszę nie pisać o SUW2000 albo przeładunku czy zmianie podwozia.
Właśnie chciałem zapytać: a o SUW2000 pan słyszał?
Port w Elblągu nigdy nie będzie pełnomorskim portem. Powód jest prozaiczny, poziom wody w Zalewie Wiślanym zbyt mocno zależy od wiatru. Do tego dochodzą polityczne problem z żeglugą przez cieśninę Pilawską.
Jest taki projekt "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Pierwotnie miała być ukończona w 2012 roku, ale rząd Donalda Tuska spowodował pewien obsuw. Tym niemniej, projekt jest realizowany i budowa kanału ma się zacząć w 2017 roku, w związku z tym Port w Elblągu BĘDZIE portem pełnomorskim, specjalizującym się w obsłudze handlu zagranicznego Ukrainy i Białorusi (na małą skalę) we współpracy z portami Trójmiasta.
Nie wiem, czy pan wie, ale od stycznia Gdańsk jest bałtyckim hubem, czyli jedynym bałtyckim portem, obsługującym statki oceaniczne. Zapewnił to największy na Bałtyku terminal kontenerowy - DCT Gdańsk, obsługujący statki o zanurzeniu do 15 metrów. Mam wiele krytycznych uwag na temat kierownictwa tej spółki oraz Zarządu Portu Gdańsk, uważam że nie wykorzystują w pełni swoich możliwości, ale fakt jest faktem - strategicznym celem DCT jest pełnienie roli rzeczywistego hubu dla całej Europy Wschodniej, a więc obsługa kontenerów białoruskich, słowackich, węgierskich, ukraińskich. Taki cel podjęto przy budowie tego gigantycznego terminalu, inaczej ta inwestycja nie miałaby ekonomicznego sensu.
Ale spełnienie tych planów wymaga jeszcze jednej ważnej rzeczy - stworzenia magistrali kolejowych, łączących Port Gdańsk (wraz z satelitami, np. Elbląg) z białoruskim, ukraińskim i słowackim zapleczem. Wymaga to lobbingu ze strony Pomorza - moim zdaniem ten lobbing jest za słaby, Warszawa "nie czuje" spraw morskich.
Co ważne, te magistrale nie mogą biec okrężną trasą, bo wtedy Gdańsk przegra z położoną bliżej Kłajpedą. A więc - magistrala przez Mazury, dobudowa szerokiego toru z Baranowicz do Białegostoku, system SUW-2000 w Białym i centrum logistyczne w tym mieście. Brałem udział w wielu rozmowach w tej sprawie, władze Podlasia i Białegostoku bardzo poważnie podchodzą do tego tematu, przedstawiciele Białorusi również.
Inna sprawa, że gdybym to ja był menedżerem Portu Gdańsk zatrudnionym do lobbowania tego projektu, wiele spraw poprowadziłbym bardziej aktywnie, a nie tylko mówił i chwalił się we własnym morskim gronie "będziemy hubem, będziemy hubem, będziemy hubem, będziemy obsługiwać całą Europę Wschodnią, jesteśmy przecież najlepsi na Bałtyku". Grzechem branży morskiej jest to, że nie umie zainteresować swoimi sprawami innych środowisk - np. lokalnych społeczności, przez które miałaby przechodzić magistrala kolejowa, nie umie "sprzedać" morza mieszkańcom śródlądzia.
Dorota
K.
TSL + IT -
konsultant
Temat: infrastruktura kolejowa
Jakub Łoginow:Po to wozi się towar w kontenerach, żeby bezproblemowo przestawiać go z jednego środka transportu na drugi. Zapewniam, że zakup kilku podnośników kontenerowych jest tańszy niż przebudowa taboru kolejowego. Poza tym, który normalny właściciel wagonu zgodzi się na wypuszczenie swojego taboru w przepastne przestrzenie krajów z torami 1525 mm? Jaka byłaby gwarancja, że ten wagon wróci w przewidywalnym czasie i w całości? Żadna.
Nie wiem, czy pan wie, ale od stycznia Gdańsk jest bałtyckim hubem, czyli jedynym bałtyckim portem, obsługującym statki oceaniczne. Zapewnił to największy na Bałtyku terminal kontenerowy - DCT Gdańsk, [...] A więc - magistrala przez Mazury, dobudowa szerokiego toru z Baranowicz do Białegostoku, system SUW-2000 w Białym i centrum logistyczne w tym mieście.
Poza tym takie rozwiązanie wymagałoby podpisania i przestrzegania(!) przez kraje "szerokotorowe" umowy AVV. Już to widzę, skoro nawet SMGS traktują "po uważaniu".
System SUW-2000 ma sens tylko i wyłącznie w pociągach pasażerskich.
Pora zejść na ziemię! Władze są zainteresowane... szkoda tylko, że nie mają wiedzy, czym to się je i ile to kosztuje. Połóż 60 km szerokiego toru, bo Białystok zazdrości, że Małaszewicze w sąsiednim województwie... Sny o potędze, i tyle.
[edit]: literówkiDorota K. edytował(a) ten post dnia 06.06.10 o godzinie 20:55
Podobne tematy
-
KOLEJNICTWO » Infrastruktura kolejowa na Ukrainie -
-
KOLEJNICTWO » Infrastruktura kolejowa - 2 zadania -
-
KOLEJNICTWO » turystyka kolejowa -
-
KOLEJNICTWO » Linia kolejowa Szklarska - Harrachov -
-
KOLEJNICTWO » Mapa kolejowa Serbii - pomocy -
-
KOLEJNICTWO » Kolejowa Noc Muzeów 2010 -
-
KOLEJNICTWO » Misja Gospodarcza do Republiki Indii 2011- branża kolejowa -
-
KOLEJNICTWO » Geodezja kolejowa -
-
KOLEJNICTWO » Misja Gospodarcza do Republiki Indii- branża kolejowa i... -
-
KOLEJNICTWO » Specustawa kolejowa -
Następna dyskusja: