konto usunięte

Temat: Dlaczego zimą pękają tory?

Witam,

strasznie mnie to ciekawi, a google jakoś nie pomagają. Nawet specjalnie rzuciłem okiem jak jest zbudowane to zabezpieczenie przed pękaniem latem (w sensie odstęp żeby się miały gdzie rozszerzać) i rzeczywiście wydaje się, że gdy się szyna bardzo skurczy, to może się zerwać z tego mocowania.

Inna wersja jaką słyszałem to to, że sposób wytwarzania szyn sprawia, że są wrażliwe temperaturowo...

Jak to jest?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: Dlaczego zimą pękają tory?

Zastanawiam się czy twoim pytaniem nie chcesz robić sobie jaj, ale skoro pytasz....
Szyny zimą nie pękają w stykach klasycznych, bo te mają przestrzeń dla kurczącej się szyny. Latem to samo powinno dotyczyć wyboczeń szyny, ale z tym bywa już różnie.
Wracając do tematu - szyny w wyniku niskich temperatur ulegają skurczowi. Na szlakach w większości mamy tor bezstykowy , czyli zespawany termitowo, elektrycznie ( rzadko, ale się zdaża) lub zgrzany elektrooporowo ( ostatnio ta technologia jest trendy).
Szyna poddana dużym naprężeniom pęka w miejscach najsłabszych, które tych naprężeń nie wytrzymują. Są to najczęściej nieprawidłowo wykonane spawy, lub miejsca w których ujawniły się wady materiałowe.
Teoretycznie by uniknąć takich sytuacji wykonuje się coroczne badania defektoskopowe na całej sieci, ale nie ma 100 % pewności, że naprawy wykonane na podstawie badań wystarczą. Stąd przy bardzo niskich temperaturach również możnaby ograniczać prędkość pociągów, ale nie mam pewności, czy się to stosuje.
To na tyle.

konto usunięte

Temat: Dlaczego zimą pękają tory?

Uzupełnię odpowiedz kolegi, szyny na liniach szlakowych w większości są połączone bezstykowo, aby uniknąć zbyt dużych naprężeń od temperatury, skurcz zimą, wydłużenie się latem należy przytwierdzać je do toru w temperaturze neutralnej (15-30 st C)
Temperatura taka jest różnie oszacowana dla krajów, w zależności od strefy klimatecznej. W torze bezstykowym szyna nie może zatem luźno się odkształcać pod wpływem temperatury, różnice temperatur ukryte są w naprężeniach tej szyny. Istnieją metody badania naprężeń, jednak mogą być zaledwie szacunkowe.
Zimą kiedy temperatura jest na tyle niska szyna może pęknąć i oczywiście pęka w najsłabszym miejscu. Dodatkowo w szynie występują naprężenia od hamowania pociągu i również na skutek sumowania się naprężeń może dojść do pęknięcia.

konto usunięte

Temat: Dlaczego zimą pękają tory?

Dzięki! Skąd pomysł, że to jaja? Poprostu nie miałem pojęcia o istnieniu torów bezstykowych. Cały czas wydawało mi się, że tory robi się tylko ze szczelinami dylatacyjnymi. W szkole mówili, że tak się robi szyny, a ja nie drążyłem tematu. No i jakoś nie zwróciłem uwagi, że nie wszędzie słychać charakterystyczny stukot w czasie jazdy.

Jak pogooglałem, to widzę że moja kolejowa wiedza jest sprzed parudziesięciu lat ;) Tym bardziej dziękuję.

Następna dyskusja:

Tiry na Tory




Wyślij zaproszenie do