Temat: Dlaczego zimą pękają tory?
Zastanawiam się czy twoim pytaniem nie chcesz robić sobie jaj, ale skoro pytasz....
Szyny zimą nie pękają w stykach klasycznych, bo te mają przestrzeń dla kurczącej się szyny. Latem to samo powinno dotyczyć wyboczeń szyny, ale z tym bywa już różnie.
Wracając do tematu - szyny w wyniku niskich temperatur ulegają skurczowi. Na szlakach w większości mamy tor bezstykowy , czyli zespawany termitowo, elektrycznie ( rzadko, ale się zdaża) lub zgrzany elektrooporowo ( ostatnio ta technologia jest trendy).
Szyna poddana dużym naprężeniom pęka w miejscach najsłabszych, które tych naprężeń nie wytrzymują. Są to najczęściej nieprawidłowo wykonane spawy, lub miejsca w których ujawniły się wady materiałowe.
Teoretycznie by uniknąć takich sytuacji wykonuje się coroczne badania defektoskopowe na całej sieci, ale nie ma 100 % pewności, że naprawy wykonane na podstawie badań wystarczą. Stąd przy bardzo niskich temperaturach również możnaby ograniczać prędkość pociągów, ale nie mam pewności, czy się to stosuje.
To na tyle.