Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: - 5 mld na kolej

3. Treść zamówienia. Nie mam może dużego doświadczenia zawodowego bo dopiero 6 lat i na pewno panowie kolejarze pracujący w diagnostyce nawierzchni od średnio 20 lat mają dużą wiedzę, ale dlaczego tak bezsensownie politycznie decydują o tym co ma być zmodernizowane? O wiele lepiej byłoby przebudowywać całość torowiska czyli oba tory, starą sieć trakcyjną, 100 letnie obiekty mostowe i infrastrukturę przyległą na krótszych odcinkach np po 5-6 km niż zdecydować o tym że wymieniamy tylko tor nr 1 i nic więcej żeby zwiększyć prędkość do np 120 na odcinku 50km... Totalnie bez sensu, ponieważ bardzo często stan obiektów nie pozwala na zwiększenie parametrów, słupy istniejące i tor nr 2 nie pozwalają na zmianę geometrii tak żeby zwiększyć prędkość, a jeżeli pozwalają to są to jakieś kosmiczne kombinacje z geometrią na etapie projektu i potem wykonania... Przykładowo - konieczność stosowania krzywych koszowych połączonych krzywymi prześciowymi żeby załapać wszystkie punkty stałe... Bardzo często też na etapie uzgodnień okazuje się że przedstawiciele inwestora posadzeni przed gotowym projektem zaczynają wymyślać i do końca nie wiedzą czego chcą. Wymyślają np "warianty" na etapie projektu wykonawczego gdzie projektantowi się już tyłek pali i nie śpi po nocach żeby zdążyć przekazać wykonawcy materiał na budowę żeby maszyny nie stały bezczynnie.

Jeżeli linia miała pierwotnie 120 km to w jakim celu zmieniać jej geometrię ?
Jeżeli chodzi o to co lepiej remontować czy 5 km kompleksowo , czy 50 km jednego toru, to należy patrzeć na temat indywidualnie.
Najważniejsza jest przepustowość i stan poszczególnych elementów infrastruktury. Nic nie da remont nawierzchni do 120 km, jeśli na każdym mostku będzie po 30 km/h.
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: - 5 mld na kolej

Przemysław Cieślik:

Jeżeli linia miała pierwotnie 120 km to w jakim celu zmieniać jej geometrię ?

Piszę o przypadkach gdzie miała mniej np 100 a chcą 120
Jeżeli chodzi o to co lepiej remontować czy 5 km kompleksowo , czy 50 km jednego toru, to należy patrzeć na temat indywidualnie.
Najważniejsza jest przepustowość i stan poszczególnych elementów infrastruktury. Nic nie da remont nawierzchni do 120 km, jeśli na każdym mostku będzie po 30 km/h.

No właśnie...
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: - 5 mld na kolej

Tomasz Królikowski:
Przemysław Cieślik:

Jeżeli linia miała pierwotnie 120 km to w jakim celu zmieniać jej geometrię ?

Piszę o przypadkach gdzie miała mniej np 100 a chcą 120
Jeżeli chodzi o to co lepiej remontować czy 5 km kompleksowo , czy 50 km jednego toru, to należy patrzeć na temat indywidualnie.
Najważniejsza jest przepustowość i stan poszczególnych elementów infrastruktury. Nic nie da remont nawierzchni do 120 km, jeśli na każdym mostku będzie po 30 km/h.

No właśnie...

Modernizacja linii 71 ??
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: - 5 mld na kolej

;-)

Nie tylko... mógłbym tak trochę dwu i trzy cyfrowych numerków powymieniać...
W przepisach jest zapis mówiący o tym że linię można zakwalifikować do danej prędkości jeżeli co najmniej połowa jej długości spełnia wymagania dotyczące prędkości... Więc wymieniając dłuuugie odcinki mogą potem powiedzieć że zrobili linię na np 120km/h a tak na prawdę pociągi co parę kilometrów muszą zwalniać do 40 za względu na stare obiekty... ale na papierze jest ładnie...
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: - 5 mld na kolej

modernizacja obiektów sporo kosztuje, zwłaszcza gdy maja jakieś specjalne wymagania.
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: - 5 mld na kolej

Za te 5 mld można było kilka zrobić...
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: - 5 mld na kolej

Ciekawe ile z tego rzeczywiście będzie robione... Na stronie PLKi widziałem listę planowanych przetargów na ten rok... Jest dłuższa niż kolejka do wyciągu na gubałówkę... Ciekawe tylko kto to wszystko będzie robił, Chińczycy? W Polsce nie dadzą rady. Jeśli chociaż 10% tego dojdzie do skutku to będziemy zapchani robotą ;-).

Pozdro

Temat: - 5 mld na kolej

Tomasz Królikowski:
Ciekawe ile z tego rzeczywiście będzie robione... Na stronie PLKi widziałem listę planowanych przetargów na ten rok... Jest dłuższa niż kolejka do wyciągu na gubałówkę... Ciekawe tylko kto to wszystko będzie robił, Chińczycy? W Polsce nie dadzą rady. Jeśli chociaż 10% tego dojdzie do skutku to będziemy zapchani robotą ;-).

Pozdro


Wygląda na to, że w kolejnictwie chcą zarobić firmy z budownictwa drogowego i nie tylko.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: - 5 mld na kolej

Oczywiście drogówka przebranżowi się na kolej, bo w drogach po 2011 będzie równia pochyła.

Temat: - 5 mld na kolej

Tak,masz rację, oni już to przewidzieli i albo startują sami w pzretargach albo będą kupować firmy z branży.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: - 5 mld na kolej

Budimex kupił PNI. Na rynku kolejowym są już Niemcy, Austriacy, Szwedzi, Włosi, Hiszpanie. Każda większa firma drogowa szuka zleceń na kolei. Nie tylko drogówka- mostowcy też ( Intercor, Intop, Mostostal Białystok, itp).
Jest już tak ciasno, że marże nawet po kryzysie nie wzrosną.

Następna dyskusja:

Kto uwaza, ze nasza kolej z...




Wyślij zaproszenie do