konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.
Janusz Soboszczyk

Janusz Soboszczyk Członek Zarządu,
Dyrektor operacyjny

Temat: Wskaźnik Kaizen

Witam,

To zależy tak naprawdę co chcemy osiągnąć czy statystykę, czy wyniki.
Najpierw musiałby pan powiedzieć, co rozumie pod pojęciem kaizen i dla jakich celów będzie on wykorzystywany?
Najważniejsza jest jednak kultura podejścia Lean co w zakładach polskich wcale nie jest łatwą rzeczą. Z reguły firmy wprowadzają te narzędzia pod dużą presją i jak zmusimy pracowników to będziemy mieć setki "KAIZENÓW" - czy o to chodzi?
Ciekaw jestem jakie macie podejście do tego tematu, gdyż pomysły mogą mieć charakter szybkich wdrożeń jak i skomplikowanych analiz ?
Pytanie kolejne ile i jak macie zdefiniowane KPI's?

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Kaizenami nazywamy u nas wszystkie pomysły, które zgłaszane są przez pracowników( oczywiście ma to swoją administracyjną otoczkę w postacie formularza). Jako kaizeny traktujemy zarówno sugestie, które można szybko wdrożyć i te, które wymagają większych analiz/zmian projektowych itd. Nie zmuszamy pracowników do pisania kaizenów, gdyż mijałoby się to z celem tej filozofii. Jeśli chodzi natomiast o KPI dotychczas mieliśmy zdefiniowany KPI mówiący o liczbie kaizenów na pracownika i dotyczyło to poszczególnych działów, oczywiście mierzyliśmy również poziom akceptacji i wdrożeń przyjętych kaizenów.

Temat: Wskaźnik Kaizen

A ja nie wymuszam na pracownikach ściśle określonej liczby Kaizenów. Zbudowałem taki system motywacyjny, że ilość pomysłów zgłaszanych przez pracowników jest spora (nawet bardzo). Pomysły są oczywiście bardzo różne (skomplikowane i takie bardzo banalne).
Jedyny wskaźnik jaki sobie założylismy, to stopień realizacji pomysłów (tych zaakceptowanych do realizacji oczywiście).
Pozdrawiam
Maciej Sztompke

Maciej Sztompke Ekspert Business
Excellence

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciej Koc:
Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.

Witam,

Jestem pod wrażeniem siły woli doskonalenia w Pana firmie pokazanej powyższym opisem.
To nie jest takie częste w polskich firmach. Mógłbym wręcz powiedzieć, że bardzo rzadkie.

Proszę jednak - najlepiej w ścisłym gronie decyzyjnym - zastanowić się nad efektywnością takiego systemu oraz czy istnieją systemy efektywniejsze, znacznie efektywniejsze, których wdrożenie warto rozważyć.

Otóż podejście, którego rozważenie proponuję (POOGI - Process Of On-Going Improvment/Proces Ciągłego Doskonalenia [TOC - Theory Of Constraints/Teoria Ograniczeń]) kwestionuje pogląd, że: "im więcej wszędzie udoskonaleń tym lepiej". Udowadnia, że "suma optymalizacji lokalnych nie tworzy optymalizacji globalnej a wręcz przeciwnie, prowadzi do gorszego wyniku ogólnego" (!)

Ten z pozoru niezwykle kontrowersyjny pogląd ma potwierdzenie w mnóstwie business case'ów opublikowanych w internecie z których jednym z najbardziej przekonujących jest historia procesu doskonalenia w Sanmina SCI Corp.

Istotą Procesu Ciągłego Doskonalenia wg TOC jest:

(a) zidentyfikowanie jednego i tylko jednego miejsca w organizacji, ograniczenia, które jest w danym momencie rzeczywistą przeszkodą/blokadą/wąskim gardłem we wzroście firmy,

(b) skierowanie w to miejsce wszystkich sił i środków doskonalących

(c) przełamanie ograniczenia skoncentrowanym, skoordynowanym w skali całej firmy działaniem

(d) powrót do kroku (a) w celu identyfikacji kolejnego ograniczenia.

Zmiany wg tego algorytmu zachodzą w skali miesięcy a wręcz tygodni i liczone są w dziesiątkach procentów zmian kontrolowanego wskaźnika.
(wyniki niezależnych badań podane na str. 2 niniejszego opracowania)

Pozdrawiam serdecznie

Maciej Sztompke

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Krzysztof Morgała:
A ja nie wymuszam na pracownikach ściśle określonej liczby Kaizenów. Zbudowałem taki system motywacyjny, że ilość pomysłów zgłaszanych przez pracowników jest spora (nawet bardzo). Pomysły są oczywiście bardzo różne (skomplikowane i takie bardzo banalne).
Jedyny wskaźnik jaki sobie założylismy, to stopień realizacji pomysłów (tych zaakceptowanych do realizacji oczywiście).
Pozdrawiam

My też nie wymuszamy kaizenów na pracownikach. Wskaźnik ma pokazać, czy system motywacyjny, który wspiera kaizeny jest na tyle atrakcyjny, aby angażowali się oni w usprawnianie procesów. Dodatkowo przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą całości programu lean i spotkań w zespołach, aby zobaczyć, jakie są główne bolączki i oczekiwania pracowników.
Interesuje mnie bardzo ten system motywacyjny, o którym pisze Pan w swoim poście. Może trochę więcej szczegółów?

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciej Sztompke:

Witam,

Jestem pod wrażeniem siły woli doskonalenia w Pana firmie pokazanej powyższym opisem.
To nie jest takie częste w polskich firmach. Mógłbym wręcz powiedzieć, że bardzo rzadkie.

Proszę jednak - najlepiej w ścisłym gronie decyzyjnym - zastanowić się nad efektywnością takiego systemu oraz czy istnieją systemy efektywniejsze, znacznie efektywniejsze, których wdrożenie warto rozważyć.

Otóż podejście, którego rozważenie proponuję (POOGI - Process Of On-Going Improvment/Proces Ciągłego Doskonalenia [TOC - Theory Of Constraints/Teoria Ograniczeń]) kwestionuje pogląd, że: "im więcej wszędzie udoskonaleń tym lepiej". Udowadnia, że "suma optymalizacji lokalnych nie tworzy optymalizacji globalnej a wręcz przeciwnie, prowadzi do gorszego wyniku ogólnego" (!)

Ten z pozoru niezwykle kontrowersyjny pogląd ma potwierdzenie w mnóstwie business case'ów opublikowanych w internecie z których jednym z najbardziej przekonujących jest historia procesu doskonalenia w Sanmina SCI Corp.

Istotą Procesu Ciągłego Doskonalenia wg TOC jest:

(a) zidentyfikowanie jednego i tylko jednego miejsca w organizacji, ograniczenia, które jest w danym momencie rzeczywistą przeszkodą/blokadą/wąskim gardłem we wzroście firmy,

(b) skierowanie w to miejsce wszystkich sił i środków doskonalących

(c) przełamanie ograniczenia skoncentrowanym, skoordynowanym w skali całej firmy działaniem

(d) powrót do kroku (a) w celu identyfikacji kolejnego ograniczenia.

Zmiany wg tego algorytmu zachodzą w skali miesięcy a wręcz tygodni i liczone są w dziesiątkach procentów zmian kontrolowanego wskaźnika.
(wyniki niezależnych badań podane na str. 2 niniejszego opracowania)

Pozdrawiam serdecznie

Maciej Sztompke

Nie miałem okazji jeszcze poznać TOC w szerszym zakresie, ale jest to na pewno ciekawy temat i kolejny na mojej liście. Z case'ami oczywiście też się zapoznam, aby złapać lepszy obraz całości.
Jacek Rudzieniec

Jacek Rudzieniec Kierownik Centrum
Logistyczno -
Dystrybucyjnego CAT
Pols...

Temat: Wskaźnik Kaizen

Krzysztof Morgała:
Zbudowałem taki system motywacyjny,

a na czym jest ów system oparty? o ile to nie tajemnica :)
Jacek Rudzieniec

Jacek Rudzieniec Kierownik Centrum
Logistyczno -
Dystrybucyjnego CAT
Pols...

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciej Sztompke:
Otóż podejście, którego rozważenie proponuję (POOGI - Process Of On-Going Improvment/Proces Ciągłego Doskonalenia [TOC - Theory Of Constraints/Teoria Ograniczeń])

Jest nawet temat Kaizen vs TOC :) niemniej dobrze, że te tematy się przeplatają, Kaizen z tego co widzę zbyt często ma być remedium na wszystkie kłopoty, wszyscy chodzą, patrzą, myślą, piszą kaizeny, inna sprawa co z nich wynika, zwłaszcza jak liczba sugestii jest narzucona, wtedy zaczyna być wręcz śmiesznie.
Mieczysław Pietkiewicz

Mieczysław Pietkiewicz Odzyskiwanie Danych
, Informatyka
śledcza.

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciej Koc:
Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.

Witam

Macieju .

Nie liczy sie ilość ale jakość .Ale chyba lepiej bedzie jak wskaznikiem bądą korzyści wynikające ze wprowadzanych zmian.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Mieczysław Pietkiewicz:
Maciej Koc:
Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.

Witam

Macieju .

Nie liczy sie ilość ale jakość .Ale chyba lepiej bedzie jak wskaznikiem bądą korzyści wynikające ze wprowadzanych zmian.

Pozdrawiam

Rzeczy oczywiste są oczywiste;) chodziło mi bardziej o benchmarking
i zobaczenie, jak to wygląda u innych,czy bierzecie pod uwagę ogólną liczbę kaizenów, czy tylko tych wdrożonych itd.
Mieczysław Pietkiewicz

Mieczysław Pietkiewicz Odzyskiwanie Danych
, Informatyka
śledcza.

Temat: Wskaźnik Kaizen

Macieju.
0d wdrożonych ,gdyż nie wszystkie przedstawione Kaizeny są realne lub praktyczniejsze dla większości luz firmy.

Należy pamiętać że składający wniosek przedstawia swój punkt widzenia.
I jeżeli nie jest to np. tylko modyfikacja stanowiska ,ale również globalizacja założeń mający np. usprawnić przepływ materiałów należy w tedy wynagrodzić pracownika. samo złożenie to teoria.

Fakt jeden złoży 1 wniosek drugi 10 i tu jest problem ,gdyż osoba składająca większa ilość wniosków angażuję się .Odwieczny dylemat co zrobić by nie zniechęcić jak to zmierzyć.

W jednej z firm wprowadziliśmy system taki :
*ogólna liczba wniosków (wszystkie bez względu na jakość)
*wnioski Team Kaizen
*wnioski inwidualne
*wnioski zrealizowane
*wnioski w trakcie realizacji
*wnioski oczekujące na akceptację

Oczywiście wszystkie wnioski zrealizowane były nagradzane od pochwał po finansowe wynagrodzenie szczególnie wniosków ,które przyczyniały się do optymalizacji i oszczędności firmy, poprawy efektywności pracy.

Jeżeli to był inwidualny wniosek to oczywiście jedna osoba ,jeżeli to wniosek Team to analogicznie Team otrzymywał nagrodę równomiernie rozprowadzoną wśród całego Team.

I w pełni się sprawdziło .

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Chyba mam problem przekazaniem tego, co mnie interesuje. Nie chodzi mi o rodzaje/kategorie wskaźników, a o konkretne liczby z Waszych firm np. 100 kaizenów na miesiąć, 1000 wdrożonych rocznie itd. Chciałem porównać wskaźniki ze swojej firmy.
Mieczysław Pietkiewicz

Mieczysław Pietkiewicz Odzyskiwanie Danych
, Informatyka
śledcza.

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciekuju :):)

Powiem tak . W trzech firmach w kórych realizowałem projekty po ustabilizowaniu sytuacji było to w zależności od wielkości firmy rozłożone tak:
1.Firma 640 pracowników 3 projekty w ciągu 6 miesięcy
2.Firma 680 pracowników 3 projekty w ciągu 6 miesięcy
3.Firma 2500 pracowników 2 projekty w ciągu 6 miesięcy

W drażanych statycznie jest 74 % według moich zapisków więc wspólczynnik odrzuceń jest do przyjęcia.

PozdrawiamMieczysław Pietkiewicz edytował(a) ten post dnia 13.03.11 o godzinie 19:55
Paweł Gronowski

Paweł Gronowski Ciągłe doskonalenie
ludzi i organizacji

Temat: Wskaźnik Kaizen

Różnice między wydziałowe w "liczbie kaizenów/twarz" faktycznie się pojawiają i to jest interesujące zagadnienie. O reprezentatywności grup i systemach motywacyjnych wiele już tu powiedziano i napisano. W moim podejściu ważne jest zakomunikowanie kierunku zmian pracownikom (między innymi przez KPI), co z dobrą motywacją daje takie rezultaty (case u jednego z klientów):

liczba osób zaproszonych do projektu "Zintegrowana Strategia Kaizen": 200
liczba osób, które zgłaszały i brały udział w projektach: 70 (ok. 30%)
liczba zgłoszonych projektów w ciągu pierwszego roku: 180
liczba zakończonych projektów 125
O korzyściach finansowych i poprawie wskaźników jakościowych nie będę pisał, bo nie o tym było pytanie.

Czyli podsumowując wskaźnik liczba kaizenów/osoba aktywna/miesiąc = 0,2

Pozdrowienia,

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Maciej Koc:
Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.

Najważniejsze są wyniki wdrożenia kaizen a nie statystyki

konto usunięte

Temat: Wskaźnik Kaizen

Adam Kroszczyński:
Maciej Koc:
Witam,

Interesuję mnie, jak w Waszych firmach podchodzi się do tematu statystyki w zakresie kaizenów. Czy ustalacie sobie cele, które mówią ile kaizenów chcielibyście, aby zgłosili pracownicy z poszczególnych obszarów w określonym czasie lub całkowitą ilość kaizenów na organizację?

W chwili obecnej w mojej firmie wskaźnik ten wynosi 0,2 kaizena na pracownika w skali miesiąca. Niestety działy produkcyjne różnią się znacznie liczbą osób ( 219, 66, 16) co stwarza problemy w osiąganiu tego wskaźnika przez najliczniejszy obszar. Zastanawiamy się nad przejściem na ogólny wskaźnik dla całej fabryki, ale chcielibyśmy też poznać praktyki innych firm.

Najważniejsze są wyniki wdrożenia kaizen a nie statystyki

Zapewniam Pana, że je również monitorujemy, a na temat podobnych komentarzy
i tego, co jest ważne i na co należy zwracać uwagę skończyliśmy dyskusję w pierwszych postach, ale może trzeba było postawić na jakość komentarza, a nie na ilość;)

Następna dyskusja:

Definicja i dywagacje - co ...




Wyślij zaproszenie do