Wioletta Kokot

Wioletta Kokot Kierownik Kaizen,
Mahle

Temat: System sugestii pracowniczych

Witam,

zapewne znany jest Wam system tzw.wnioskow poprawy zgalszanych przez pracownikow;z moich orientacji wynika iz system ten istnieje w wielu firmach; obecnie jestem na etapie budowania nowego systemu sugestii pracowniczych ( od 9 lat "jechalismy" na tej amej procedurze i zasadach wiec pora to zmienic;gl powodem zmiany calego systemu jest fakt, iz zglaszane byly pomysly nie generujace oszczednosci, byly to pomysly w duzej mierze ergonomiczne; usprawniajace stan pracy itd..)
Przejde jednak do glowego tematu: w nowym procesie chce wprowadzic tzw ocene skutecznosci wdrozonego pomyslu.
Co waszym zdaniem i z waszego doswiadczenia ma miec wplyw-jakie czynniki na tzw.skutecznosc wdrozonego pomyslu?
Za wszelkie info bede b wdzieczna
Pozdrawiam
Wioletta

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Czytam i nie do końca rozumiem.

Ludzie zgłaszali pomysły, które przede wszystkim miały zmniejszyć ich obciążenie pracą i dostosować stanowiska do ich potrzeb... a nie generowało to zysków dla firm, dobrze rozumiem?

Teraz chcesz mieć pomysły, które będą generować zyski dla firmy, ale nie wiesz jak je policzyć? Obawiam się, że jeśli pracownik nie będzie widział w racjonalizacji korzyści dla siebie (bezpośrednich, finansowych lub pośrednich w postaci zmniejszenia obciążenia pracą) to nie będzie zainteresowany zgłaszaniem pracodawcy zmian.

Jeżeli pomysły były ergonomicznymi, to można przyjąć, że pracownik pracując lżej mógł być potencjalnie bardziej wydajny... przecież ten "zysk" na zmniejszeniu obciążenia pracą, na jej obciążeniu powinien być od razu zagospodarowany w innych miejscach lub generować wyższą wydajność...
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: System sugestii pracowniczych

WItam,
zgadzam się z Jerzym.
Jeżeli pracownicy proponowali udoskonalenia w obszarze ergonomi, to dla mnie jest to jednoznaczne z uzyskaniem oszczędności - poprawa skuteczności, produktywności etc.
Powiem szczerze, że nawet przestawienie palety/surowca z jednego miejsca w drugie już przynosi oszczędności.
Probelm w wielu firmach nie tylko w Polsce bo i w Europie polega na tym, że wdrażając system sugestii chce się aby każda sugestia przynosiła oszczędności na poziomie kilkuset EURO.
Może by tak zamiast wartości zdecydować się na ilość pomysłów o mniejszej wartości. Efekt będzie o wiele lepszy, przykład:
liczba zgłaszanych propozycji na 1 pracownika niech będzie 52w ciągu roku, niech każdy pomysł będzie na poziomie oszczędności powiedzmy 50EUR to jeden pracownik w ciągu roku złoży propozycje które mogą przynieść oszczędności rzędu 2600 EUR. Teraz wystarczy pomnożyć przez ilość pracowników i mamy bardzo fajny saving.
To co udaje mi się obserwować to ilość zgłaszanych udoskonaleń na pracownika w ciągu roku jest "KILKA".
Tak więc lepiej iść w ilość a to w sumie da większy zysk. Tutaj jest jeszcze jedna zaleta, pracownicy będą bardziej w to zaangażowani no i mniej będzie odrzuconych wniosków - główny winowajca, że tego typu systemu szybko upadają.
Tak więc reasumując, jeżeli chodzi o zyski to w ilości propozycji jest siła. :-)
Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: System sugestii pracowniczych

Witam

Nawiązując do tematu u mnie w firmie jest dużo wniosków które przynoszą "zyski" jednak podczas staramy się nie szukać i nie powierzać kaizenów nastawionych typowo na zyski na produkcję.
Możliwości zmiany dostrzegamy w naszym codziennym środowisku pracy, czy to szybsze przezbrojenia, łatwiejsze regulacje, redukcje czasów cykli a zyski same za tym idą jednak główną ideą nie jest zysk a poprawa miejsca gdzie pracujemy.
Poza tym nie wiem czy by nie można było zaryzykować tezy że każda zmiana wprowadza jakiś zysk, bardziej lub mniej materialny, może tylko czas ( jakość )a może już same pieniądze ale zawsze są to jakieś zyski..

pozdrawiam

Adrian
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: System sugestii pracowniczych

Czas to bardzo konkretny zysk, skrócenie cyklu z 10s do 9,5s może oznaczać jedną zmianę w tygodniu mniej i zwolnienie mocy produkcyjnych, dzięki czemu można robić nowe produkty przy mniejszych inwestycjach.
Wioletta Kokot

Wioletta Kokot Kierownik Kaizen,
Mahle

Temat: System sugestii pracowniczych

Odp. do wszystkich ...
Dziękuję za odpowiedzi ale chyba nie do końca się zrozumieliśmy. Nie chodzi o rodzaj wdrożonych pomysłów, ergonomiczne, oszczednościowe czy inne ALE o pomiar skuteczności ich wdrożenia. Może wyjaśnię temat na przykładzie reklamacji u klienta: wychodzi produkt niezgodny, klient reklamuje, są szukane przyczyny i usuwane a za pół roku czy za rok lub później temat się powtarza. Problemem jest małoskuteczna analiza przyczyn i / lub nieskuteczne wdrożenie działań korygujących. Wracając do pomysłów poprawy: pytanie które się stawia - jak mierzyć czy wdrożone pomysły są skuteczne i to nie tylko na tydzień czy miesiąc. Szukam standardów oceny wdrożenia, które będą miały zastosowanie nie natychmiast po zakończeniu wdrożenia a np. 3 miesiace później. Nie jest dla mnie aż tak ważny wynik wdrożenia ale przede wszystkim wynik skutecznego wdrożenia czyli długotrwałego utrzymania zmiany czy poprawy.
Maciej Kanert

Maciej Kanert Tłumacz,
badacz/popularyzator
/konsultant
Zarządzania Ameba

Temat: System sugestii pracowniczych

Wydaje mi się, że jeżeli szuka Pani sposobu na zapobieżenie ponownemu występowaniu problemów, rozwiązanych (jak się wydawało) przez wdrożony pomysł usprawniający (kaizen), to jedynym sposobem jest standaryzacja pracy. Nie w znaczeniu inżynierii produkcji, ale tzw. "standardów produkcji" (genba kaizen) w duchu Systemu Produkcji Toyoty. Wówczas każdy pomysł przekłada się na poprawę standardu, np. standardu operacji produkcyjnej. Wtedy zresztą kaizen zaczyna mieć znaczenie, jak rozumie się go w Toyocie: kaizen = zmiana standardu.
Co nie znaczy oczywiście, że "żywa" standaryzacja jest prostą sprawą...
Pozdrawiam serdecznie
Maciej Kanert
Jakub K.

Jakub K. Szkolenia Lean
Management w oparciu
o gry symulacyjne

Temat: System sugestii pracowniczych

Temat jest złożony. Ja bym przyjął że jeżeli pomysł jest wdrożony i działa 3 miesiące (może być krócej) to jest skuteczny. Mało jest pomysłów które raz wdrożone działają 10 lat. Dlaczego tak się dzieje - dlatego, że procesy się zmieniają i zmienić się też może proces którego dotyczył pomysł poprawy.
Inne przyczyny wpływające na zmniejszenie skuteczności wdrożonych pomysłów to nowe pomysły, które są skuteczniejsze od pierwszego. Jeszcze inną przyczyną może być zaniedbanie i pominięcie przez pracowników wdrożonego pomysłu (z różnych powodów).
Można poszukać informacji na forum. Widziałem tu kilka opisanych systemów, które starają się właściwie oceniać zgłaszane pomysły pod kontem skuteczności/oszczędności.
Wioletta Kokot

Wioletta Kokot Kierownik Kaizen,
Mahle

Temat: System sugestii pracowniczych

Do Jakuba,

dzieki za podpowiedz, a mozesz mi wskazac sciezke gdzie tutaj na forum widziales te opisane systemy, ktore wlasciwie oceniaja zglaszane pomysly pod katem skutecznosci?
Dziekuje

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Czy system ocen ma dotyczyć pomysłu zgłaszanego przez pracownika czy umiejętności skutecznego wdrożenia a następnie utrzymania wdrożenia przez kadrę kierowniczą?

Bo wg mnie to dwie różne kwestie. I ich mierzenie to dwie różne sprawy. Pracownik powinien być wynagrodzony za zgłoszenie pomysłu, którego skuteczność powinna oszacować i wdrożyć lub wdrożyć i wyliczyć zyski kadra. Pracownik nie odpowiada za to, czy pomysł jest dobry ani czy dzięki niemu firma zarabia.

Słuszne są spostrzeżenia innych wypowiadających. Niekiedy jeden pomysł może nie zostać wdrożony ale dać napęd do dwóch-trzech innych rozwiązań problemu i przynieść wymierne zyski. Innym razem doskonały pomysł zostaje zmarnowany po kilku tygodniach lub miesiącach.
Marzena P.

Marzena P. Menedżer Działu
Inżynieryjnego,
Autoliv Poland Sp. z
o.o.

Temat: System sugestii pracowniczych

Pani Wioletto,
w firmie, w której pracuję jest system sugestii i przyznam, że pierwszy raz słyszę o "ocenie skuteczności wdrozonego pomysłu".
Bo jeśli przed wdrożeniem pomysłu nie wie Pani, czy będzie on skuteczny, to po co pani ta wiedza po fakcie?

Natomiast jeśli chodzi o standardy wdrożenia, myślę, że PDCA całkiem dobrze się sprawdza.
Grzegorz K.

Grzegorz K. LEAN SIX SIGMA BLACK
BELT

Temat: System sugestii pracowniczych

Wydaje mi się Wiolu, na przykładzie ponownej reklamacji od klienta po pół roku, że sama wskazałaś rozwiązanie problemu: "Problemem jest małoskuteczna analiza przyczyn i / lub nieskuteczne wdrożenie działań korygujących."

Nie zgodzę się także z wypowiedzią Marzeny: "Bo jeśli przed wdrożeniem pomysłu nie wie Pani, czy będzie on skuteczny, to po co pani ta wiedza po fakcie?
Natomiast jeśli chodzi o standardy wdrożenia, myślę, że PDCA całkiem dobrze się sprawdza."

Zastanówmy się właśnie jak działa PDCA. Pojawia się problem - obserwujemy, analizujemy, szukamy przyczyn źródłowych, ustalamy plan działań, który uważamy, że jest najbardziej skuteczny. Wykonujemy plan i co robimy? Właśnie sprawdzamy czy jest OK. Jeżeli tak to standaryzacja - zmiana procedur, instrukcji itp. Jeżeli nie to od nowa PDCA czyli to co wydawało nam się że powinno zadziałać nie rozwiązało problemu.
Jeżeli udało nam się rozwiązać problem to nie oznacza że nic nie robimy. Tu pojawia się SDCA do codziennego rutynowego zarządzania procesem włączając w to statystykę i dalej PDCA do poprawy istniejącego procesu poprzez szukanie sposobu poprawy wśród pracowników obsługujących proces (nie samych managerów) - spotkania z pracownikami, diagram ishikawy, 5WHY itp. Wiadomo że na poziemie operatora nie będzie mu się mówiło jaki to przyniesie konkretny zysk. Szukamy prostych możliwości poprawy np. zużycie np. oleju, skrócenie jakigoś czasu, eliminacja jakiegoś braku.

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Wioletta Kokot:
...wyjaśnię temat na przykładzie reklamacji
u klienta: wychodzi produkt niezgodny, klient reklamuje, są szukane przyczyny i usuwane a za pół roku czy za rok lub później temat się powtarza. Problemem jest...

Problemem jest tu rotacja personelu w podanym interwale.
Oczywista oczywistosc produkcji.
Winne jest kierownictwo a nie system.
Zeby utrzymac jakosc w produkcji trzeba miec procedury ktore trzymaja dziesieciolecia (fast food, albo produkcja jednego modelu pojazdu ponad dekade, drzewiej tak bywalo), albo pracownikow ktorzy pamietaja jakie zmiany i po co byly wprowadzane. Wiedze przenosza jednostki, a nie systemy.

Mozesz wprowadzic dowolne dzialania korygujace, jesli Ci co je beda czytac nie beda rozumieli dlaczego ktos to wymyslil to beda odkrywac bledy metoda prob wyslania tego do klienta.

Ta wiedza ekspercka wynika z doswiadczenia i ciaglosci przekazywania wiedzy.

-------------------------------------------

To co robicie w tej chwili to PDCA&Trash

Czyli:
-gapimy sie;
-dumamy;
-meczymy diagram;
-wdrazamy rozwiazanie;
-wywalamy wiedze o tym do smieci razem ze zmiana na stanowisku;

--------------------------------------------

Grzegorzu Kaminski:
"Wiadomo że na poziemie operatora nie będzie mu się mówiło jaki to przyniesie konkretny zysk."

Operator kulawy nie jest, sam pojdzie do ksiegowosci, wyjmie fakture, popatrzy czy warto przyspieszac produkcje takiego detalu (na przyklad o kilka procent, kosztem kilku godzin pracy) czy tez zajac sie czyms innym (przyspieszyc inny 30 krotnie kosztem tych samych godzin).

Jesli nie powiesz operatorom ile sie na tym oszczedza, to Ci nie powiedza czy da sie na tym oszczedzic :)
To tak dziala :)
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: System sugestii pracowniczych

Grzegorz Kamiński:
Wiadomo że na poziemie operatora nie będzie mu się mówiło jaki to przyniesie konkretny zysk.

A dlaczego nie? Czy świadomość przyczynienia się zaoszczędzenia stu tysięcy złotych nie będzie działać motywująco?
Grzegorz K.

Grzegorz K. LEAN SIX SIGMA BLACK
BELT

Temat: System sugestii pracowniczych

Chba źle się wyraziłem ;) Nie chodzi mi o to, żeby nie informować, ale o to by zbierać pomysły. Co będzie priorytetem z punktu widzenia biznesowego to inna sprawa. Nie sądzicie chyba że pracownik sam będzie chodził do księgowości, controlingu i sam będzie sobie wyliczał co się bardziej opłaca. Powinien on mieć jednak wiedzę dlaczego robimy to a co innego zostawiamy.
Z drugiej strony co ma działać na pracownika motywująco? To że ktoś inny będzie miał więcej? Raczej nie. Jego będzie interesować co on z tego będzie miał, aby zapewnić jego potrzeby. To kolejny szeroki temat na który można dyskutować bez końca.

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Grzegorz Kamiński:
Nie sądzicie chyba że pracownik sam będzie chodził do księgowości, controlingu i sam będzie sobie wyliczał co się bardziej opłaca.

Ja tak robie. Inaczej po co niby sie liczyc uczylem i ksiegowym zostalem?
Musze wiedziec czy mam dlubac w nosie przy obrabiarce, czy lepiej sie oprzec o wiertarke.

Grzegorz Kamiński:
Z drugiej strony co ma działać na pracownika motywująco? To że ktoś inny będzie miał więcej? Raczej nie. Jego będzie interesować co on z tego będzie miał...

No sam udzieliles odpowiedzi stawiajac problem.
On tez musi miec wiecej za to ze mysli.

Z jakiegos powodu firma placaca 500 ojro operatorowi ma problem z utrzymaniem rentownosci, a taka co placi 5k€ ma ponad 30k€ zysku na pracowniku.
Magia jakosci?Przemyslaw Kowalski edytował(a) ten post dnia 21.10.11 o godzinie 13:46
Grzegorz K.

Grzegorz K. LEAN SIX SIGMA BLACK
BELT

Temat: System sugestii pracowniczych

Przemyslaw Kowalski:
Musze wiedziec czy mam dlubac w nosie przy obrabiarce, czy lepiej sie oprzec o wiertarke.
Oj, Ty chyba przy wiertarce nie stoisz ;)
Przemyslaw Kowalski:
No sam udzieliles odpowiedzi stawiajac problem.
Dyskutowałem sam ze sobą :)
Pozdrawiam :)

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Grzegorz Kamiński:
Oj, Ty chyba przy wiertarce nie stoisz ;)

Ale do wiertarki trzeba podejsc, posprzatac, pokazac gdzie jest jaki guziczek, jak wkrecic detal, jak rysikiem nakreslic gdzie ma byc dziura do otworu z rysunku podobna, dlaczego moze tam byc, z jakiej tolerancji wynika to ze mozna to zrobic na wiertarce, a nie na tej maszynie co sama drzwi otwiera, zamyka i guziczki jej trzeba wciskac.

I wtedy taki czlowiek co go normalnie trzeba pilnowac zeby miotly nie popsul to on ma zyciowy cel, nakreslic krzyzyk w dobrym miejscu na tylu detalach, pozniej to zamocowac, , w ten krzyzyk trafic nawiertakiem, jak idzie zle to wycofac, a jak dorbze to popchnac.
Pozniej to wiertlem potraktowac. Popracowac reka nad posuwem.

On sie czuje odpowiedzialny, kompetencji nabiera. Wie ze cos od niego zalezy.
A nie tylko ta miotla co polamana lezy pod sciana.

I ktos mu musi te wiertarke pokazac, jak ona dziala, i dlaczego reka machac tak i tak, a obroty ustawic tak i siak... pokazac.

Jest pozytek, jest zysk, bo obrabiarka sobie bezpiecznie sobie spi, a nie czeka na serwis jak ta miotla :)

Bo czlowiek nie rodzi sie z wiedza co to jest mlotek, co to jest miotla, czym sie rozni dobre wiertlo od takiego do polozenia przy szlifierce, jak sie to wiertlo ostrzy, co to jest ta magiczna pokreslona kartka zwana rysunkiem, to ktos musi przyjsc, pokazac, o wiertarke sie oprzec, madre miny porobic, to jest potrzebna praca :)

Przejsdz sie czasem po produkcji i zobacz jak ludzie trzymaja mlotki, wlasciwie mozna im rozdac piesciaki, po co im taki wynalazek z trzonkiem? Tylko prace im to komplikuje. Bo trzymanie mlotka to tez jest kompetencja :)

Piatek jest, wiec mam nadzieje ze wesolosc podejscia do absurdu na hali jest zrozumiale :)
Kwiat narodu to tam karty nie podbija i nie Ci najbystrzejsi tam przychodza :)Przemyslaw Kowalski edytował(a) ten post dnia 21.10.11 o godzinie 20:28

konto usunięte

Temat: System sugestii pracowniczych

Witam wszystkich. Jestem studentką IV roku Finansów i Rachunkowości. Już teraz podjęłam decyzję dotyczącą tematu pracy magisterskiej. Chciałabym pisać o Kaizen Costing. Udało mi się dostać dane ( budżety), które wykorzystam do wyliczenia krzywej uczenia, dzięki czemu będę mogła ustalić docelową stopę redukcji kosztów. Ponad to chciałabym umieścić element analizy kosztów. To wszystko będzie stanowi rozdział empiryczny. Rozdziały teoretyczne poświęcone będą Istocie Kazien. Pomyślałam, że bardzo ciekawym pomysłem byłoby wykorzystanie w pracy sytuacji, które mają miejsce rzeczywiście w firmie. I stąd moja prośba, czy mógłby mi ktoś udzielić takich informacji? Czego dokładnie potrzebuję, między innymi korzyści dla pracowników z wprowadzania Kazien, ich pomysłów na doskonalenie, najczęstszych błędów jakie powstają w raz z wprowadzaniem tego systemu. Poniżej zamieszam mój roboczy plan pracy. Za wszelką pomoc bardzo dziękuję.

1. Istota i zasady rachunku kosztów ciągłego doskonalenia KaizenCosting
2. Istota koncepcji Kaizen
3. Wartości kaizen
4. Cele rachunku Kaizen Costing
5. Umiejscowienie koncepcji Kaizen Costing w systemie informacji zarządczej przedsiębiorstwa.
6.Słabe i mocne strony Kaizen Costing
7.Mocne strony Kaizen Costing
8.Słabe strony Kaizen Costing
9.Korzyści wynikające z Kaizen
10.Korzyści z Kaizen dla całej firmy
11.Korzyści z Kaizen dla pracowników
12. Warunki zastosowania Kaizen Costing w przedsiębiorstwie
13. Przykłady zastosowania Kaizen w polskich przedsiębiorstwach
14. Najczęstsze błędy występujące w Kaizen Costing
15.Budżetowanie w systemie Kaizen Costing na przykładzie przedsiębiorstwaLuiza Wróblewska edytował(a) ten post dnia 30.04.13 o godzinie 00:40

Następna dyskusja:

System sugestii pracowniczy...




Wyślij zaproszenie do