Izabela Stuglik

Izabela Stuglik Kierownik Produkcji

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Moi Drodzy,

Piszę prace dyplomową z Doskonalenia Systemów Zarządzania i ugrzęzłam w TPM (Total Productive Maintenance). Właściwie po przeczytaniu opisu tej filozofii w książce p.Macieja Urbaniak "Zarządzanie Jakością" to jest to bliskie Kaizen, czyli duże nastawienie na pomysły pracowników, odpowiednie ich nagradzanie itp. W necie znalazłam informacje, które umiejscawiają TPM jako twórcze rozwinięcie systemu prewencyjnego utrzymania maszyn i urządzeń oraz eliminacja wszelkiego typu strat wynikających z przestojów maszyn.

Bardzo proszę o pomoc! :-)

Pozdr.
Iza

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Witam :D

http://www.inzynieriautrzymaniaorganizacji.neostrada.pl/

Znajduje się tu czyjaś praca magisterska dotycząca TPM, dużo treściwych informacji, polecam.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Izabela Stępniewska:
Moi Drodzy,

Piszę prace dyplomową z Doskonalenia Systemów Zarządzania i ugrzęzłam w TPM (Total Productive Maintenance). Właściwie po przeczytaniu opisu tej filozofii w książce p.Macieja Urbaniak "Zarządzanie Jakością" to jest to bliskie Kaizen, czyli duże nastawienie na pomysły pracowników, odpowiednie ich nagradzanie itp. W necie znalazłam informacje, które umiejscawiają TPM jako twórcze rozwinięcie systemu prewencyjnego utrzymania maszyn i urządzeń oraz eliminacja wszelkiego typu strat wynikających z przestojów maszyn.

Bardzo proszę o pomoc! :-)

Pozdr.
Iza

TPM to niesłychanie interesujacy i kompleksowy "twór", który lezy gdzieś na pograniczu produkcji i utrzymania ruchu. Ciagłego doskonalenie jest jednym z jego filarów (jest ich w sumie 7). A calosc dotyczy unikania pojawienia się awarii, a gdy się pojawia, jak najszybszej ich naprawy.
Proponowałbym poszukac informacji w necie już na stronach czysto poświęconych TPM.
KG
Izabela Stuglik

Izabela Stuglik Kierownik Produkcji

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź! :-)

Temat: Doskonalenie Systemu Zarządzania na przykładzie wybranej firmy"

=> prośba już nieaktualna.Izabela Stępniewska edytował(a) ten post dnia 26.05.08 o godzinie 18:02

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Hej
Wydaje mi się że to ogromny... ba, przeogromny zakres tematyczny. Z każdego Twojego punktu można by napisać osobną pracę dyplomową. Skoro pracujesz w dziale jekości może sie właśnie na niej skupić, sprecyzować temat: Doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością... i tutaj pisać o ISO 9001; metody wykrywania, eliminowania i przciwdziałaniu błędów (burza muzgów, poka yoke, rybia ość, kaizen...); do tego jakiś przykład z firmy i elegancka praca :D Ja bym to mniej więcej w taki sposób chyba zrobił - mniejszy zakres tematyczny ale dokładniej zanalizowany.
Powodzenia
Izabela Stuglik

Izabela Stuglik Kierownik Produkcji

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Cześć Krzysztof,

Zgadzam się z Tobą! :-)

Pracę licencjacką pisałam nt "funkcjonowania systemów zarządzania jakością w MŚP na przykładzie mojej firmy" i tam skupiłam się głównie na ISO 9001, boję się, żeby się nie pokryło... :-) dlatego poszłam w te wszystkie filozofie....fakt, że już mam ok 50 stron a to dopiero jeden rozdział.... :-) Chcę opisać w empiryce projekty Green Beltowe, także bez wyjaśnienia czym jest Lean Six Sigma się nie obejdzie... niestety.

Pozdrawiam
Iza
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Widzę, że na tej stronie z pracą magisterską jest trochę moich materiałów, szkoda że bez powołania się na źródło, ale mniejsza z tym. Z odnośników można się domyślić, że to prof Adam Hernas się nie powołał.

Mimo, że pytanie Pani Izy już nieaktualne, warto może powiedzieć, że absolutnie podstawowa różnica między TPM a innymi systemami utrzymania i logistyki jest zupełnie inny cel techniczno-ekonomiczny. Tamte systemy nastawione są na maksymalizację niezawodności bądź zdolności działania. TPM ma cel czysto biznesowy - minimalizację sumy strat z tytułu wyłączeń (wszelkich, zarówno nieplanowych jak i planowych) i kosztów utrzymania.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Andrzej Góralczyk:
Widzę, że na tej stronie z pracą magisterską jest trochę moich materiałów, szkoda że bez powołania się na źródło, ale mniejsza z tym. Z odnośników można się domyślić, że to prof Adam Hernas się nie powołał.

Mimo, że pytanie Pani Izy już nieaktualne, warto może powiedzieć, że absolutnie podstawowa różnica między TPM a innymi systemami utrzymania i logistyki jest zupełnie inny cel techniczno-ekonomiczny. Tamte systemy nastawione są na maksymalizację niezawodności bądź zdolności działania. TPM ma cel czysto biznesowy - minimalizację sumy strat z tytułu wyłączeń (wszelkich, zarówno nieplanowych jak i planowych) i kosztów utrzymania.

Panie Andrzeju,

A do czego odnosi Pan dokładnie TPM ? Co kryje sie pod pojęciem "tamte systemy" ?
Pozdrawiam,
KG
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Na przykład RCM - Reliability Centered Maintenance. Także systemy logistyki wojskowej.
[edit] także Preventive Maintenance, terotechnologia,...Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 21:36
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Andrzej Góralczyk:
Na przykład RCM - Reliability Centered Maintenance. Także systemy logistyki wojskowej.
[edit] także Preventive Maintenance, terotechnologia,...Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 21:36

Witam, nie do końca sa to rózne koncepcje, ponieważ Preventive maintenance wchodzi w skład TPM jako systemu.
A o systemach logistyki wojskowej chętnie sam sie czegos dowiem.
Wczoraj słyszałem jedynie, że wojsko (amerykanskie oczywiscie) posiada najnowoczesniejszy komputer na swiecie, który wykonuje biliard operacji w ciagu sekundy, czyli tyle ile wszyscy ludzie na ziemi, liczac na kalkulatorach, przez 7 dni w tygodni, przez 46 lat.
A wszystkie wymienione przez Pana koncepcje maja podobny cel : optymalizacje pracy maintenacu, czyli zmniejszenie do minimum liczby awarii.
Pozdrawiam,
KG
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Konrad Gurbała:
Andrzej Góralczyk:
Na przykład RCM - Reliability Centered Maintenance. Także systemy logistyki wojskowej.
[edit] także Preventive Maintenance, terotechnologia,...Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 21:36

Witam, nie do końca sa to rózne koncepcje, ponieważ Preventive maintenance wchodzi w skład TPM jako systemu.
A o systemach logistyki wojskowej chętnie sam sie czegos dowiem.
Wczoraj słyszałem jedynie, że wojsko (amerykanskie oczywiscie) posiada najnowoczesniejszy komputer na swiecie, który wykonuje biliard operacji w ciagu sekundy, czyli tyle ile wszyscy ludzie na ziemi, liczac na kalkulatorach, przez 7 dni w tygodni, przez 46 lat.
A wszystkie wymienione przez Pana koncepcje maja podobny cel : optymalizacje pracy maintenacu, czyli zmniejszenie do minimum liczby awarii.
Pozdrawiam,
KG


Ale TPM nie ma na celu zmniejszenia do minimum liczby awarii!
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Może wyjaśnię. RCM jest nastawiony na maksimum niezawodności. Dla przemysłu to zabójstwo, bo takie maksimum to straszne koszty. Podobnie preventive maintenance. To może być dobra w wojsku, które nie musi się liczyć z kosztami. Ale tylko w czasie operacji wojskowych, toteż w czasie pokoju nie uruchamia się takich systemów. U nas odstąpiono od tego w wojsku jakieś 15 czy 20 lat temu, jak budżet nie wytrzymywał.

Ludzie z RCM chcieli wprowadzić standard, podobnie jak dwa kolejne standardy TPM. No i od razu po ustanowieniu tego standardu trzeba było go zaniechać. Dzisiaj RCM upodabnia się do TPM.

A w praktyce? Na przykład jeśli ma Pan na hali 15 szlifierek-kopiarek, a produkuje tylko na 10, to po co robić preventive dla wszystkich? Itp.

Co do logistyki - logistyka wojskowa jest jednym ze źródeł TPM, podobnie jak preventive maintenance czy terotechnologia. Logistyka ma za zadanie dostarczać m. in. sprzęt bojowy, absolutnie niezawodny i jak najdłużej zdatny, w żądanym czasie na żądane miejsce. Więc plany obsługi ustawia się tak, aby był absolutnie niezawodny wtedy, kiedy trzeba. Wraz z materiałami eksploatacyjnymi, częściami zamiennymi, zasilaniem itd. W warunkach koniecznej elastyczności, na przykład gdy linie zaopatrzenia zmieniają się z godziny na godzinę, robi się z tego trudne zadanie organizacyjne. No i TPM przejęło z logistyki rozmaite sztuczki organizacyjne, ale przede wszystkim ideę, że zdolność maintenance zależy silnie od organizacji!Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 23:03
Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Witam

Ma ktoś może tą pracę która była w linku?? link wygasł a z chęcią bym przeczytał

z góry dziękuję

Adrian
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Andrzej Góralczyk:
Może wyjaśnię. RCM jest nastawiony na maksimum niezawodności. Dla przemysłu to zabójstwo, bo takie maksimum to straszne koszty. Podobnie preventive maintenance. To może być dobra w wojsku, które nie musi się liczyć z kosztami. Ale tylko w czasie operacji wojskowych, toteż w czasie pokoju nie uruchamia się takich systemów. U nas odstąpiono od tego w wojsku jakieś 15 czy 20 lat temu, jak budżet nie wytrzymywał.

Ludzie z RCM chcieli wprowadzić standard, podobnie jak dwa kolejne standardy TPM. No i od razu po ustanowieniu tego standardu trzeba było go zaniechać. Dzisiaj RCM upodabnia się do TPM.

A w praktyce? Na przykład jeśli ma Pan na hali 15 szlifierek-kopiarek, a produkuje tylko na 10, to po co robić preventive dla wszystkich? Itp.

Co do logistyki - logistyka wojskowa jest jednym ze źródeł TPM, podobnie jak preventive maintenance czy terotechnologia. Logistyka ma za zadanie dostarczać m. in. sprzęt bojowy, absolutnie niezawodny i jak najdłużej zdatny, w żądanym czasie na żądane miejsce. Więc plany obsługi ustawia się tak, aby był absolutnie niezawodny wtedy, kiedy trzeba. Wraz z materiałami eksploatacyjnymi, częściami zamiennymi, zasilaniem itd. W warunkach koniecznej elastyczności, na przykład gdy linie zaopatrzenia zmieniają się z godziny na godzinę, robi się z tego trudne zadanie organizacyjne. No i TPM przejęło z logistyki rozmaite sztuczki organizacyjne, ale przede wszystkim ideę, że zdolność maintenance zależy silnie od organizacji!Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 23:03
Witam
powiem tak, jak to kiedyś jeden z profesorów do swojego studenta " proszę tak nie mówić, bo te nie jest prawda i niezgodna z teorią".
Panie Andrzeju, to co Pan pisze nie pozwala mi przejśc obojętnie obok tego. To co Pan pisze że niezawodność dla przemysłu to zabójstwo w odniesieniu do jego maksymalizacji to coś nowego i prawdę powiem chętnie się o tym dowiem.
Prawda jest taka, że większość firm pod pojęciem TPM rozumie i wdraża tylko jedną część z jego systemu czyli Autonomous Maintenance - Samodzielną Obsługę z poziomu Operatora.
TPM w oryginalnym ujęciu Seichi Nakajimy to pięc filarów w pracktyce obecna jest koncentracją na dwa filary Autonomous Maintenance i Focus Improvement.
Nie prawda jest że RCM upodabnia się do TPM - ja bym powiedział, że to nijak się ma z TPM w jego klasycznym ujęciu.
Sam prowadzę warsztaty i mogę stwierdzić, że RCM weryfikuje prawdziwe oblicze UR w Polskich Przedsiębiorstwach. Gdyby RCM był wdrażany zgodnie z jego przeznaczeniem wraz z połączeniem ideii TPM oraz Planowania i Harmonogramowania UR można śmiało mówić o redukcji kosztów UR na poziomie 30%. Dużo Mało - kwestia dyskusji.
Inną rzeczą jest, że Preventiv Maintenance - Obsługa Prevencyjna jest traktowana po macoszemu i stanowi jeden wielki worek w którym mieszczą się różne zadania Obsługi Technicznej wykonywane przez dział UR - (warto tu wspomnieć że rozróżniamy tutja: Predictive maintenance, czyli On Conditioning maintenance; Time Base Maintenance: Discard Task, Restoration Task, Failure Finding Task). Tak więc widzimy, że właściwe zrozumienie poszczególnych "narzędzi" wchodzących w TPM pozwoli na osiągnięcie wymiernych korzyści.
pozdrawiam
wm
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Przyznam, że nie bardzo rozumiem, co jest nieprawdą (kwestię zgodności z teorią na razie pominę :-)), bowiem nie chwyciłem intencji i tezy Pańskiego listu.

Przed laty (chyba 8-10, nie pamiętam dokładnie) byłem świadkiem ustanawiania standardu RCM oraz nieomal natychmiastowych "poprawek" do niego, więc to akurat napisałem na podstawie własnych obserwacji.

No i do dziś wyznawcy RCM wypłakują się przy każdej okazji, że nikt nie rozumie, że wdraża się niekompleksowo, lecz te elementy, które akurat najwygodniej, że nikt nie daje się przekonać jakie fantastyczne efekty ekonomiczne RCM przynosi itd. itd.

Z TMP bywa nawet jeszcze gorzej pod pewnymi względami, więc zgadzam się w tym miejscu z Panem. Pan Nakajima powiedział mi kiedyś zdanie, które chyba trafnie uogólnia różnorakie problemy z wdrażaniem. Powiedział, że zarówno w ustalaniu planów obsługi, jak i w głównym planie obsługi ignoruje się podstawy inżynierskie, że te plany powstają na różnych dziwnych podstawach.

Sam kiedyś zrobiłem taki niewielki eksperyment na warsztatach z kilkudziesięcioma szefami UR z elektrowni i elektrociepłowni należących do pewnego zagranicznego koncernu energetycznego. Dałem materiał o nowych technologiach powierzchni, dzięki którym żywotność części krytycznych (współpracujących, trących o siebie, pracujących w agresywnym chemicznie środowisku itd.) jest kilkukrotnie wyższa, niż części tradycyjnych. Pytanie było jedno - czy wobec tych wiadomości należałoby zastanowić się nad możliwością wydłużenia okresów międzyremontowych. Panowie dyrektorzy w odpowiedzi zastanawiali się nad różnymi rzeczami, ale nie nad tym. W ogóle nie trafił do nich aspekt ekonomiczny tej ewentualności, który wszak leży u podstaw TPM.

Nie dziwię się, że menedżerowie wdrażają tylko te elementy systemów, które kojarzą im się z ukochanym dociskaniem śruby, tzn. takie, jak obsługa autonomiczna. Menedżerowie w ogóle, nie tylko w UR, są szalenie kreatywni z spieprzeniu każdego rozsądnego systemu.
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Witam,
już odnoszę się do tego co było nie jasne z poprzedniego listu.
Otóż wspomniał Pan o nastawieniu RCM na maksimum niezawodności, a co zatym idzie wzrost kosztów.
Otóż później jak Pan to opisał, że spotkał się Pan z "fanatykami" RCM (pozwolę sobie takie określenie zastosować), którzy nad niebiosa wychwalali to podejście - nie bacząc na inne kwestie stosowania tegoż podejścia. Oczywiście nie chcę podważać Pańskiego doświadczenia i nie to miałem na myśli. Jeżeli tak to zostało odebrane to Przepraszam. Jednakże w drugiej części zostało to wyjaśnione odnośnie co do wyznawców RCM. Ja się mogę pod tym podpisać, bo z podobnym podejściem się spotykam i nie stety jest ono okupione dużymi kosztami, a zd rugiej strony nikłymi korzyściami z tego wynikającymi. Ja na każdym kroku podkreślam Zdroworozsądkowe podejście które powinno być sprawdzane jak najbardziej miernikami Ekonomicznymi, Organizacyjnymi jak i Technicznymi.
Pozdrawiam
wojtek m.
Tomasz Dobrowolski

Tomasz Dobrowolski Student, Uniwersytet
Gdański

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Witam. W jednym z postów zauważyłem, że poruszyli państwo temat logistyki wojskowej. Jestem studentem 5-go roku Logistyki i piszę w tym roku pracę mgr, jednak mam problem z planem mojej pracy, a konkretnie z problemem jaki mam w niej poruszyć. Poniżej przesyłam plan swojej pracy i proszę o sugestie i poprawki, jestem otwarty na każdą krytykę, ale również wysłucham cennych rad. Niestety "goni" mnie czas i obrona juz w maju przyszłego roku a praca stoi w miejscu więc proszę o w miarę szybkie odpowiedzi. Pozdrawiam

I. Zabezpieczenie logistyczne wojsk na podstawie zmechanizowanej brygady pancernej.
1. Charakterystyka wojskowego systemu logistycznego
1.1 Rola i możliwości logistyki wojskowej
1.2 Schemat i funkcjonowanie systemu logistycznego armii
1.3 Zadania i struktura organów logistycznych w systemie dowodzenia wojskami
1.4 Wkład organów logistycznych G4/S4 w procesie zarządzania wojskami
2. Zabezpieczenie materiałowe wojsk
2.1 Znaczenie i cele zabezpieczenia materiałowego
2.2 Zaopatrywanie wojska w żywność i materiały sprzętu wojskowego
2.3 Magazynowanie i zarządzanie jednostkami ładunkowymi
2.4 Dystrybucja środków zaopatrzenia wojsk
3. Organizacja i przemieszczanie wojsk oraz ładunków
3.1 Transport lądowy – kolejowy i samochodowy
3.2 Transport wodny – morski i śródlądowy
3.3 Transport powietrzny
3.4 Przewozy wojskowe międzynarodowe
4. Zabezpieczenie techniczne i medyczne wojsk
4.1 Charakterystyka zabezpieczenia technicznego i techniki wojskowej a jej eksploatacja
4.2 Przepisy (system prawny) i procesy zabezpieczenia technicznego
4.3 Charakterystyka zabezpieczenia medycznego
4.4 Zasady, zadania oraz specyfika zabezpieczenia medycznego
5. Analiza i problemy logistyczne zmechanizowanej brygady pancernej
5.1 Analiza
5.2 Problemy związane z planowaniem zabezpieczenia logistycznego oraz działania zapobiegawcze
5.3 Kierunki rozwoju
5.4 Ocena funkcjonowania zabezpieczenia logistycznego na podstawie zmechanizowanej brygady pancernej
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

No ale to nie jest plan pracy magisterskiej, tylko spis treści dość kompletnego podręcznika :-).

Jaki jest cel badawczy tej pracy? Jaka główna teza/hipoteza?
Tomasz Dobrowolski

Tomasz Dobrowolski Student, Uniwersytet
Gdański

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Tak, ma Pan zupełną racje to nie jest plan pracy mgr, tylko spis treści :/ Chcę pisać o Logistyce Wojskowej, ale nie nie wiem jaki poruszyć problem badawczy w swojej pracy. Moja promotorka za bardzo też nie wie jak mi pomóc i podpowiedziała tylko, że można pisać na temat: "Kosztowe aspekty ekonomiczne a zabezpieczenie logistyczne wojsk na podstawie zmechanizowanej brygady pancernej". Jeśli do końca stycznia nie zidentyfikuje problemu, których chce poruszyć w swojej pracy to będę zmuszony zmienić temat. Byłbym wdzięczny za propozycje w określenie celu badawczego mojej pracy.
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Koncepcja TPM - pilna pomoc w zrozumieniu filozofii

Promotorka ma rację o tyle, że bardzo wysokie koszty są jednym z najboleśniejszych problemów logistyki wojskowej. Więc każda praca badawcza (czy też z dziedziny ekonomiki inżynierskiej) może być pożyteczna.

Jeśli ma Pan możliwość zebrania danych, to można myśleć o pracy z różnym stopniem zaawansowania, np.

- najprostsza: Struktura kosztów logistycznego zabezpieczenia GOTOWOŚCI (potrzebna jest precyzyjna definicja owej gotowości, którą w pracy należałoby ująć jako CEL zabezpieczenia logistycznego). Jeśli się nie mylę, mogą wyjść takie problemy jak koszt odnawiania zapasów podczas pokoju, czy też koszt tzw. moralnego zużycia tzn. starzenia się zapasów, który może ZALEŻEĆ od wielu różnych zmiennych określających zarządzanie tymi zapasami oraz łańcuchem dostaw. Pokazanie takiej zależności może być podstawą praktycznych wniosków.
- najbardziej (chyba) finezyjna: jak koszty zależą do CELU zabezpieczenia logistycznego, np. od tego, czy celem jest utrzymanie gotowości, czy zdolności działania itp.
- najbardziej (chyba) studyjna: analiza dokumentacji armii amerykańskiej dotyczącej kolejnych kampanii (lub jednej wybranej) redukcji kosztów zabezpieczenia logistycznego. Dlatego amerykańskiej, że takie raporty są publicznie dostępne w sieci, a jeśli nawet nie są, to zazwyczaj opiekun archiwów (zawsze gdzieś podany jest jego adres) udostępni raporty na prośbę - wystarczy email z prośbą i uzasadnieniem. Kilka razy to ćwiczyłem, zawsze z powodzeniem, aczkolwiek dostęp do starych zasobów wymaga czasem biegłości w posługiwaniu się komputerem i słownikami.

Następna dyskusja:

Konsultant do TPM




Wyślij zaproszenie do