Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Witam,

Właśnie robimy pierwsze przymiarki do świętowania sukcesów w firmie osób zaangażowanych w program ciągłego doskonalenia.
Wyróżnienia / nagrody laureatom chcemy wręczać na balu karnawałowym.

Czy macie jakieś sugestie co powinniśmy nagradzać? Mamy kilka pomysłów ale chciałbym usłyszeć wasze - np. lider jakości, innowacji, etc.

W jaki sposób podchodzić do oceniania - twardo / miękko?

Jakiego typu nagrody dawać? wręczać?

Jak zdefiniować cały program aby był zarazem prosty i mierzalny.

Zapraszam do dyskusji.

Poniżej fragment wypowiedzi A. Grucyka odnośnie tego, jak powinien być skonstruowany cały program sugestii. Rozmawiamy o punkcie 7.

1. Wszyscy pracownicy są nieustannie i szczerze zachęcani przez menedżerów i kulturę firmy do zgłaszania pomysłów.
2. Zgłoszenie pomysłu jest bardzo proste.
3. Ocena pomysłów jest bardzo szybka i skuteczna (np. reguła 24/72).
4. Pracownicy znają status swego zgłoszenia i szybko otrzymują informację zwrotną na temat swoich pomysłów. Informacja zwrotna dla nich jest uczciwa, konstruktywna i wyczerpująca.
5. Pomysły uznane za dobre są wdrażane bezzwłocznie.
6. Firma bada szeroko potencjał każdego pomysłu (tj. każdy zgłoszony pomysł jest analizowany pod kątem także innych korzyści niż tylko te wskazane przez pracownika).
7. Pracownikom wyrażane jest uznanie za dobre, wdrożone pomysły, a w firmie fetuje się ich szczególne sukcesy.
8. Cały program sugestii pracowniczych jest nieustannie ulepszany i poprawiany.

pozdrawiamJan K. edytował(a) ten post dnia 06.12.10 o godzinie 14:30
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Nie napisałeś, ilu pracowników (procentowo) bierze udział w zgłaszaniu pomysłów, ilu pracowników (procentowo) zgłasza pomysły, które są wdrażane (chyba jest jakaś wyróżniająca się grupa? zwykle tak jest).
Czy zastanawiałeś się, jak nagrodzić tych, którzy - z różnych powodów - nie są aktywni w zgłaszaniu pomysłów? Albo tych, którzy są aktywni, ale nie odnoszą sukcesów (ich pomysły nie są wdrażane)?
Czy i w jaki sposób przewidujesz nagradzanie pracy zespołowej? Zespołów? Nie tylko pojedynczych pomysłodawców?
Jak chcesz uwzględnić wszystkie grupy pracowników? Nie musi to być realizowane na zasadzie "wszystkim równo", ale nie powinno się stwarzać sytuacji, gdy jakaś grupa pracowników wbije sobie do głowy, że "nie nadąża".

Ja staram się zawsze podkreślać, że kaizen polega na współpracy, nie na współzawodnictwie. Dlatego też nagradzając staram się brać pod uwagę różne aspekty związane z procesem doskonalenia, nie tylko te najbardziej widoczne, jak na przykład liczba zgłoszonych i wdrożonych usprawnień.
Jeżeli na przykład jest wdrożone "5S" - kto najlepiej to realizuje? jeszcze lepiej - w rozbiciu na działy (brygady?) tak, by jak najwięcej osób mogło poczuć się wyróżnionych.

Pozdrawiam
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

A propos fetowania, to znalazłem coś takiego:

http://www.kaizen-group.pl/
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Jan K.:
Witam,

Właśnie robimy pierwsze przymiarki do świętowania sukcesów w firmie osób zaangażowanych w program ciągłego doskonalenia.
Wyróżnienia / nagrody laureatom chcemy wręczać na balu karnawałowym.

Czy macie jakieś sugestie co powinniśmy nagradzać? Mamy kilka pomysłów ale chciałbym usłyszeć wasze - np. lider jakości, innowacji, etc.

W jaki sposób podchodzić do oceniania - twardo / miękko?

Jakiego typu nagrody dawać? wręczać?

Jak zdefiniować cały program aby był zarazem prosty i mierzalny.

Zapraszam do dyskusji.

A zdefiniowaliście sobie uprzednio cele i oczekiwania tworząc ów program?

Bo z nich powinno dać się wyprowadzić przynajmniej wstępne założenia co do sposobów wynagradzania / uznania.

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Witam,

Sorry za moją dłuższą nieobecność ale intensywnie pracowaliśmy nad nowym projektem.

Oto koncept tego, co przygotowaliśmy:

Oceny miesięczne (suma 100pkt)

o Wydajność – waga 80
o Ocena przełożonego – waga 20
o Jakość – liczona od 100 punktów
 Reklamacje - dwie wagi
 Waga dla reklamacji (2 poziomy, ustala KJ, myślę, że koszty reklamacji powinny mieć znaczenie) - oceniane indywidualnie tj. do poziomu pracownika
• Pierwsza reklamacja -30 punktów do oceny miesięcznej
• Druga reklamacja tego samego typu, ewidentne zaniedbanie etc –50 punktów do premii miesięcznej
 Dodatkowo odpowiedzialność zmianowa lub wydziałowa za reklamacje (cel)(zbiorowo)
 Należy przygotować skale do ocen wydziałowych – dla odpowiedzialności wspólnej
 Brygadzista ma cel od całości oraz cała zmiana/gniazdo/wydział ma cel wspólny;
Należy ustalić (może zaproponuje jakościowiec) wskaźnik redukcji przy wyniku poniżej
 Przypadki o dużej wadze oceniane indywidualnie

Prewencje (zgłoszenia prewencyjne - błędy w technologi, w procesach etc)

• Oceniane indywidualnie - prewencja o bardzo dużym znaczeniu; coś co mogło przynieść duże straty - np wiele reklamacji z powodu błędu.
o Prewencja standardowa – waga 1
o Prewencja b. ważna nagradzana indywidualnie przez kierownika komórki organizacyjnej
o Nagroda za prewencję 1 szt = 10zł do wynagrodzenia (wypłacane co
miesiąc) plus wzięcie udziału w konkursie z nagrodą roczną - subiektywny wybór wygranego / wygranej.

Wnioski Innowacyjne

• Oceniane tak jak obecnie – nagroda pieniężna
• Lider innowacji typowany z 3 kandydatów przez Zarząd – za najlepszy wniosek
• Lider innowacji typowany z 3 kandydatów przez Zarząd – za największą liczbę wdrożonych wnioskówJan K. edytował(a) ten post dnia 22.12.10 o godzinie 12:26

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Henryk M.:
Nie napisałeś, ilu pracowników (procentowo) bierze udział w zgłaszaniu pomysłów, ilu pracowników (procentowo) zgłasza pomysły, które są wdrażane (chyba jest jakaś wyróżniająca się grupa? zwykle tak jest).

Około 20% pracowników bierze udział w programie Postępujący Proces Usprawnień.
W zeszłym roku mieliśmy w sumie 95 wniosków innowacyjnych. W tym roku mamy około 150 - 160.
Czy zastanawiałeś się, jak nagrodzić tych, którzy - z różnych powodów - nie są aktywni w zgłaszaniu pomysłów? Albo tych, którzy są aktywni, ale nie odnoszą sukcesów (ich pomysły nie są wdrażane)?

Staram się ich motywować do działania, pisania wniosków. Staram się naprowadzić, pokazać problem. Oczekuję rozwiązania.
Czy i w jaki sposób przewidujesz nagradzanie pracy zespołowej?

Dajemy nagrody wspólne. Staramy się łączyć niektóre wnioski zmuszając wręcz operatorów do tego aby się komunikowali i przedstawiali wspólne rozwiązanie.
Zespołów? Nie tylko pojedynczych pomysłodawców?


Jak chcesz uwzględnić wszystkie grupy pracowników? Nie musi to być realizowane na zasadzie "wszystkim równo", ale nie powinno się stwarzać sytuacji, gdy jakaś grupa pracowników wbije sobie do głowy, że "nie nadąża".

Wszyscy traktowani są równo. Wystarczy, że mają chęci.

Ja staram się zawsze podkreślać, że kaizen polega na współpracy, nie na współzawodnictwie. Dlatego też nagradzając staram się brać pod uwagę różne aspekty związane z procesem doskonalenia, nie tylko te najbardziej widoczne, jak na przykład liczba zgłoszonych i wdrożonych usprawnień.

Dlatego też kandydaci do ocen będą typowani przez kierownictwo, natomiast ostateczna ocena będzie subiektywna - zarząd.

Niestety w tym roku był program punktowy i patrzymy na twarde liczby ale widzimy jak negatywne zachowania wywołuje - tylko część bierze udział, a pozostali zostali w tyle i już niezbyt się interesują. Chcemy to zmienić.
Jeżeli na przykład jest wdrożone "5S" - kto najlepiej to realizuje? jeszcze lepiej - w rozbiciu na działy (brygady?) tak, by jak najwięcej osób mogło poczuć się wyróżnionych.

Wyróżnienia będą na balu karnawałowym w lutym. W pełni subiektywna ocena. Będą wyróżnieni i zwycięzcy.

Lider Jakości
Lider innowacji - ilość zgłoszonych i wdrożonych wniosków - wybierany z 3 najlepszych przez Zarząd
Lider innowacji - za najlepszy wniosek - tak samo jak powyżej - też subiektywnie
Odkrycie roku - czyli młody pracownik, który szczególnie się wykazał - subiektywnie (też Zarząd)
Pracownik roku - też przez zarząd

Dodam, że nagrody nie będą pieniężne tylko np statuetki lub coś podobnego. Jeśli Zarząd będzie chciał nagrodzić, to nagrodzi ale o tym nie wiemy.

Wiem, że to co proponujemy ma dalej wady ale z roku na rok się uczymy i wyciągamy wnioski. Sugestie mile widziane.

Pozdrawiam

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Zbigniew Banaśkiewicz:
Jan K.:
Witam,

Właśnie robimy pierwsze przymiarki do świętowania sukcesów w firmie osób zaangażowanych w program ciągłego doskonalenia.
Wyróżnienia / nagrody laureatom chcemy wręczać na balu karnawałowym.

Czy macie jakieś sugestie co powinniśmy nagradzać? Mamy kilka pomysłów ale chciałbym usłyszeć wasze - np. lider jakości, innowacji, etc.

W jaki sposób podchodzić do oceniania - twardo / miękko?

Jakiego typu nagrody dawać? wręczać?

Jak zdefiniować cały program aby był zarazem prosty i mierzalny.

Zapraszam do dyskusji.

A zdefiniowaliście sobie uprzednio cele i oczekiwania tworząc ów program?

Bo z nich powinno dać się wyprowadzić przynajmniej wstępne założenia co do sposobów wynagradzania / uznania.


Nie definiowaliśmy. Mamy cele jakościowe i wydajnościowe. Pośrednio z nich to wynika. Celów bezpośrednich nie mamy, a może powinniśmy mieć :)

Temat: Kaizen - coroczne fetowanie sukcesów w firmie

Witam,

Kilka słów podsumowania tego, co napisałem wcześniej.

Poszliśmy na całość i na corocznym balu karnawałowym była niespodzianka :-)
Po kabarecie wyszedł sam Prezes firmy, powiedział kilka słów o tym co nagradzamy i rozpoczęły się nominacje oraz wręczanie nagród.
Postanowiliśmy wręczyć następujące nagrody:

Lider Jakości
Lider Innowacji
Pracownik Roku
Odkrycie roku

Na balu szok :-) ludzie zaskoczeni na maksa. Tylko kilku kierowników wiedziało o tym, co się odbędzie. My, kierownicy nominowaliśmy osoby po 3-4 ze swojego działu. Wygrywającego wybierał Zarząd. Do dnia przed balem nie wiedzieliśmy kto w danej kategorii wygrywa.

Każdy z nas miał swoje 5 minut na balu i ja na przykład prowadziłem wręczanie nagród za innowacje - nominacje 3 osób i ogłoszenie zwycięzcy oraz kilka słów o programie Kaizen.

Tak to wyglądało. Po balu totalna eksplozja wniosków innowacyjnych. Mam wrażenie, że wiele osób (szczególnie pozaprodukcyjnych) nie wiedziało, że można składać wnioski innowacyjne. Nawet pani sekretarka złożyła pierwszy wniosek :-)

Ogólnie efekty widać gołym okiem. Kilka miesięcy pracy, między innymi nad samym programem - poprawa przepływu wniosków, szybkie opiniowanie, informacja zwrotna, zachęcanie pracowników zadziałały.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów. Mamy zamiar utrzymać taki poziom przez cały rok.

Następna dyskusja:

system Kaizen w firmie




Wyślij zaproszenie do