Temat: Stres
Beata R.:
(...)
pewnie miałam na myśli to, że stanowimy jedność z racji tej samej przyczyny energetycznej :)
ponieważ rigpa jest indywidualna, i jest ona tym samym co śunjata, tylko oświetlona światłem przejrzystej świadomości,
To rigpa jest tym ''światłem przejrzystości'', a konkretniej, ta metafora do niej się odnosi, lecz w istocie rigpa żadnym przejrzystym światłem nie jest.
nie można przyjmować, że w rigpie jesteśmy tym samym, tak?
Gdybyśmy w rigpie byli tym samym, to gdy jedno z nas zrealizowałoby stan buddy, to wszyscy by go zrealizowali w tym samym momencie.
Beata, wkraczamy w wymiar rozmowy, w który dalej się nie wpuszczę i który ze swej strony zamykam poniższym cytatem, który prawdopodobnie znasz.
''(...)
Stan, o którym mówiłem, nazywamy po tyb. rang dziung jeszie, samoświadomością, lecz choć nazywamy go świadomością jest on całkowicie poza świadomościami i zmysłami. Nie da się w nim wskazać nic, co byłoby pustką, lub przejrzystością, nie da się go opisać poprzez myślenie ani słowa. Możemy o nim mówić, ale cokolwiek powiemy, nie będzie prawdą, ponieważ jest on poza myślami, mową, dźwiękami. Jedyne co możemy zrobić, to pozostawić go takim, jakim jest, nie starać się postrzegać go poprzez świadomość, ponieważ od początku wszelkie rodzaje myśli są w nim całkowicie wyzwolone, nie ma w nim ani śladu myśli, nic nie pozostaje. Z jednej strony mówię, ze tej natury umysłu nie da się opisać, ale z drugiej strony opisuję ją i wiele o niej mówię, mamy też wiele tomów nauk, które jej dotyczą, jednak one nie ukazują jej bezpośrednio. Gdy mówię, że to jest kwiat, możecie go zobaczyć, możecie go dotknąć, użyć go, myśleć o nim, ale nie da się w ten sposób wskazać natury umysłu, to niemożliwe, możemy o niej myśleć , ale to myślenie jest całkowicie błędne. W naukach jest wiele wyjaśnień, że natura umysłu jest pusta. Możemy o niej powiedzieć, że jest pusta, ale to nie jest prawdą, nie ma w niej żadnej myśli o pustce, jest całkowicie poza myśleniem, więc jak możemy powiedzieć, że jest pusta? Tylko w niej samej jest przejrzystość, pustka, ich jedność, to wszystko jest naturą, ale nie da się tego wyjaśnić, wskazać, powiedzieć o tym ani pomyśleć. Jeśli myślimy, że to musi być pustka, a tamto przejrzystość, to jesteśmy całkowicie na złej drodze. Gdy jesteśmy w tym stanie pozostawmy wszystko takie, jakie jest, gdy coś myślimy, wtedy go zmieniamy.''
''Metody medytacji bezstronności'' Jongdzin Tenzin Namdak Rinpocze