Temat: Czy w tradycji BON wierzy sie w Boga-stworzyciela ??
Radek D.:
Pytałeś wcześniej, o możliwość oddzielenia faktów historycznych od świata mitów, klechd i legend w kontekście bon.
Możesz zatem wykazać historyczne istnienie takich postaci jak Avalokiteśwara i Amitabhe, skoro podajesz je jako przykład pamiętania tego, kto czyim był uczniem - czy też mamy tu do czynienia z mitami i legendami?
Avalokiteśwara i Amitabhe, to nie są postacie historyczne i choć przypisuje się im określone nauki, to jednak owe nauki nie są udzielone przez historyczne postacie /to nawet nie są istoty ludzkie/ a przez danych nauczycieli, którzy twierdzili /czy twierdzą/, iż otrzymali owe nauki od nich, bezpośrednio z umysłu do umysłu. Dla buddystów - nie wszystkich buddystów /co istotne/, bo większość buddystów /theravada/ owych nauk nie uznaje - są owe nauki autentyczne, ale z punktu widzenia historii owe postacie klasyfikują się w ramach mitów i legend buddyjskich. Większość tantr nauczanych w tybecie, nie była nauczana przez buddę Śakjamuniego, przypisuje się Mu tylko jedną tantrę a i tu zdania są podzielone czy jej nauczał, czy nie, a nie zapominając w tym miejscu o theravadzie, to patrząc przez pryzmat jej kanonu, budda Śakjamuni tantr w ogóle nie nauczał.
Świat buddyzmu tybetańskiego, to w znacznej mierze właśnie świat mitów i legend, gdyby zacząć go rozpatrywać od strony faktów historycznych. Patrząc z zewnątrz /nie przez pryzmat buddyzmu/, to owe postacie /takie jak np Avalokiteśvara/ są w sferze wiary - wiary w to, iż istnieją; wiary w to, że było z nimi tak, czy inaczej; wiary w to, że jeden pamięta, iż był uczniem drugiego; oraz wiary w to, że udzieliły owe postacie określonych nauk tantrycznych.
Byc moze.
nie bede sie z Toba sprzeczal.
Powiem Ci, co slyszalem.
Slyszalem, ze Bodhisattwa-Mahasattwa Awalokiteshwara
byl czlowiekiem w czasach Buddhy Szakjamuniego.
Jako czlowiek, mogl byc uczniem Amitabhy
w swoich wczesniejszych wcieleniach.
Z tego co czytalem w naukach Mistrzow buddyzmu Czystej Krainy,
Amitabha tez byl kiedys czlowiekiem wbrew temu, co twierdzi
nieomylna, wszechwiedzaca polska Wikipedia.
Amitabha, jako czlowiek-bodhisattwa, aspirowal do utworzenia swojej specjalnej Czystej Krainy - Sukhawati.
Rozumiem, ze po osiagnieciu przez niego Oswiecenia,
Awalokiteshwara naturalnie przestal byc czlowiekiem
i istnieje teraz, jako "istota" Oswiecona,
do ktorej mamy "dostep" poprzez odpowiednie wizualizacje: