Kamila Skiba

Kamila Skiba Pracownik biurowy,
Polski Instytut
Psychoterapii
Inegraty...

Temat: Otwarty Kurs Jantra Jogi

Wspólnota Dzogczen w Polsce zaprasza na otwarty kurs Jantra Jogi dla początkujących wraz ze światowym przekazem Guru Jogi od Czögjala Namkhai Norbu
 
Retrit poprowadzi Adam Wąś, autoryzowany instruktor Jantra Jogi.
 
Retrit odbędzie się w dniach od 18-21 marca w Palden Ling, głównym Ośrodku Wspólnoty Dzogczen w Polsce. W kursie mogą brać udział wszystkie osoby zainteresowane ćwiczeniem Jantra Jogi.
 
W programie: wprowadzenie do Jantra Jogi, wstępne praktyki: 9 oczyszczających oddechów, pełny rytmiczny oddech, 5 ćwiczeń Tsigjong (rozlużnienie stawów i zmysłów), 8 ćwiczeń, ruchów dla ośmiu sposobów oddechu – Lungsang (oczyszczenie prany), 1 pranajama Tsa-dul, 5 Jantr dla kontrolowania kanałów (Tsa-dul), rytmiczny oddech, Fala Wadżry (dla oczyszczenia przeszkód z praktyki).
 
19 marca to dzień specjalny. Na ten dzień, będący pierwszą pełnią pierwszego miesiąca roku tybetańskiego przypada rocznica wielkiego mistrza Dzogczen Garaba Dordże, a także założyciela Bonu wielkiego mistrza Sieraba Miwoche. Jest to również specjalny dzień Buddy Siakjamuniego, kiedy zamanifestował wiele cudów oraz rocznica Marpy. Dlatego jest to specjalny dzień dla buddystów i bonpów a zwłaszcza dla praktykujących nauki Dzogczen.W tym specjalnym dniu o 8.00 czasu Oddijany Czogjal Namkhai Norbu udzieli przekazu Gurujogi związanego z rocznicą Garaba Dordże razem ze specjalną praktyką. W ten sposób przekaz będzie żywy, ponieważ przekaz jest poza odległością. Rinpocze udzieli przekazu ludziom na całym świecie praktykującym w tym samym czasie, przez co - będąc w przekazie - otrzymają go. Ta praktyka powinna odbyć się o określonej godzinie z waszymi siostrami i braćmi wadżry, a jeżeli to nie możliwe - przyjmijcie go samemu. W Polsce odbędzie się o godzinie 04.00 rano.
Przyjęcie przekazu od wykwalifikowanego Mistrza jest niezbędną podstawą dla wkroczenia na ścieżkę praktyk Dzogczen. Nieodzowne dla tego przekazu są również wyjaśnienia do praktyki z nią związaną, które podane zostaną dzień wcześniej (18.03).
 
Codziennie wraz z dwiema sesjami Jantra Jogi będziemy uczyć się i praktykować na przemian:
- Guru Jogę Garaba Dordże,
- metodę praktyki wprowadzającą w pierwotną naturę umysłu: semzin Pieśni Wadżry,
- metodę praktyki Guru Jogi wprowadzającą w pierwotną naturę umysłu "Yeshe Zanghtal".
 
Miejsce: Palden Ling, Łysa Góra 168, 38-230 Nowy Żmigród, woj. podkarpackie.
 
Opłata za retrit: 130 zł.
 
Opłata za pobyt w Ośrodku:
dla członków Wspólnoty 12 zł/dobę,
dla pozostałych osób – 25 zł/dobę.
Prosimy o zgłoszenia, najlepiej drogą mailową, SMS-em lub telefonicznie:  adamwas67@yahoo.com, tel. 725792949.
 
Prosimy o potwierdzenie swojego uczestnictwa w retricie najpóźniej do siedmiu dni przed jego rozpoczęciem. Liczba miejsc ograniczona (Gompa –
sala medytacyjna – może pomieścić na zajęciach Jantra Jogi jedynie 14–15 osób).
 
Decyduje pierwszeństwo zgłoszenia. Jednocześnie informujemy, że minimalna obsada retritu to 11 osób.
 
Opłaty za retrit będą dokonywane bezpośrednio u Geko – opiekuna Ośrodka.
 
Kontakt: Adam, tel. 725792949, e-mail: adamwas67@yahoo.com
 
Jantra Joga lub Joga Ruchu system Wajroczany jest jednym z najstarszych systemów Jogi w tradycji Tybetańskiej. Ta bezpośrednia nieprzerwana słowna linia Jantra Jogi nazwana Nyida Khajor, lub zjednoczenie Słońca i Księżyca pierwszy raz została zapisana w tekście w VIII wieku i została wprowadzona w zachodni Świat przez Chogyala Namkhai Norbu. Ona łączy w sobie ćwiczenia fizycznych ruchów, technik oddechowych i mentalnych koncentracji aby pomóc zbalansować fizyczną energię i zrelaksować Ciało, Mowę i Umysł. Jeszcze raz, ten system Jantra Jogi jest oparty na tekście „Jantry Zjednoczenia Słońca i Księżyca" napisanym w VIII wieku przez Mistrza i tłumacza Wajroczanę. Chogyal Namkhai Norbu napisał szczegółowy komentarz do rdzennego tekstu i jako pierwszy rozpoczął przekazywać te nauki na początku lat siedemdziesiątych na zachodzie.
 
Linia przekazu sięga do nepalskiego Mahasiddhy Humkary, który przekazał te nauki Guru Padmasambhawie (Mahasiddzie, nauczycielowi który wprowadził buddyjskie nauki Wadżrajany do Tybetu w VIII wieku). W Jantra Jodze używamy naszego ciała, mowy i umysłu. Na poziomie ciała istnieją odpowiednie pozycje i ruchy, na poziomie głosu - techniki oddychania, na poziomie umysłu – sposoby wizualizacji i koncentracji. Joga jest Sanskryckim słowem które na Tybetański tłumaczy się jako Naljor. Pierwotnie Joga znaczy „zjednoczenie”, lecz Naljor naprawdę znaczy wiedzę o Pierwotnym Stanie, odkrycie i przebywanie w naszym rzeczywistym stanie.
 
Gdy mówimy o ciele mowie i umyśle, to musimy zrozumieć że ciało jest najłatwiejszym do pracy ponieważ ono współdziała z materialnym poziomem. Fizyczne ciało umożliwia nam widzenie i dotykanie rzeczy i tym sposobem jest bardzo konkretnym instrumentem za pomocą którego osiąga się pewien stopień zrozumienia. Aby zdobyć głębsze zrozumienie to nieodzownym jest praca na poziomie mowy lub energii, lecz wciąż ważniejszy jest poziom umysłu. W jodze, umysł jest jak Król, podczas gdy energię porównuje się z Ministrami a ciało do Poddanych. Jasnym jest że umysł jest ważniejszym od ciała i mowy lub energii. Niemniej, fizyczne ruchy i pozycje są równie ważne ''PONIEWAŻ JEŚLI NIE BĘDZIEMY ZDOLNI KONTROLOWAĆ CIAŁA I KANAŁÓW CIAŁA, TO NIE BĘDZIEMY ZDOLNI KONTROLOWAĆ ENERGII PRZEPŁYWAJĄCEJ PRZEZ TE KANAŁY, A JEŚLI NIE BĘDZIEMY ZDOLNI KONTROLOWAĆ ENERGII, TO NIE BĘDZIEMY ZDOLNI KONTROLOWAĆ UMYSŁU. Tak więc, w tym znaczeniu umysł jest zależny od energii a energia od ciała. Joga balansuje te trzy aspekty, najpierw praca z ciałem poprzez pozycje i ruchy które służą do skoordynowania i zharmonizowania energii. W Jantra Jodze jest wiele pozycji podobnych do tych w Hatha Jodze. Jakkolwiek jest różnica w sposobie ich wykonywania. W JANTRA JODZE POZYCJA (CIAŁA) NIE JEST GŁÓWNĄ RZECZĄ, ZAMIAST TEGO ZASADNICZĄ SPRAWĄ JEST SEKWENCJA RUCHÓW, WSPÓŁZALEŻNYCH Z ODDECHEM, WYKONYWANYCH ABY PRZYJĄĆ POZYCJE (CIAŁA). Zarówno ruchy jak i pozycje są wykonywane przez ograniczony czas, opierając się na zasadzie cyklu czterech liczeń (to jest ważne dla podstawowych ćwiczeń Jantr, podczas gdy w bardziej zaawansowanych ćwiczeniach Jantr powinno się utrzymywać oddech tak długo jak to możliwe).
 
Jantra Joga Wajroczany zawiera 108 ćwiczeń które są podzielone w następującym porządku: 1 wydech nieświeżego (zużytego) powietrza - czyli dziewięć oczyszczających oddechów, 5 Jantr dla rozluźnienia stawów jak i zmysłów, 8 Jantr dla oczyszczenia prany, 1 pranajama dla kontroli kanałów, 5 Jantr dla kontrolowania kanałów, 5 głównych pranajam, 75 głównych Jantr, 7 Lotosów, i 1 Fala Wadżry-14ćwiczeń dla przezwyciężenia przeszkód jak i oczyszczenia błędów w wykonywaniu Yantr. Głównym celem Jantra Jogi jest odkrycie naszego pierwotnego stanu, wyjście poza osądy i ocenianie. Jednocześnie Jantra Joga jest stosowana w medycynie tybetańskiej, jako metoda przezwyciężenia chorób i zaburzeń mentalnych.
 
Dzięki ćwiczeniom Jantra Jogi można między innymi przezwyciężyć zaburzenia oraz bóle stawów i mięśni: kończyn, głowy i tułowia (żeber i kręgosłupa), usunąć zaburzenia systemu nerwowego (w tym rdzenia kręgowego) usprawnić funkcjonowanie narządów wewnętrznych, przezwyciężyć problemy związane ze słabością: strach, depresję, lęki, lenistwo, poszerzyć zdolności intelektualne, percepcje zmysłową, pamięć, „rozjaśnić” umysł.
 
Ponadto ćwiczenia Jantra Jogi wzmacniają, oczyszczają i harmonizują działanie energii, kontrolują kanały w ciele, rozluźniają wszystkie napięcia, uczą relaksu i koncentracji, wyrabiają otwarty i elastyczny stosunek do życia. Mogą być stosowane zarówno jako forma terapii jak i w pełni kompletna ścieżka rozwoju ku całkowitej realizacji owocu Dzogczen. Jantra Joga jest podstawową metodą dla zintegrowania głębokiej esencji nauk Dzogczen w trzech bramach praktykującego (ciała, mowy i umysłu). Poprzez Pozycje i ruchy w połączeniu z oddechem energia praktykującego jest skoordynowana i zharmonizowana. Tak, że umysł może się zrelaksować i odkryć autentyczny balans, który jest podstawą dla kontemplacji.