Temat: ITIL - modyfikacje
Jacek L.:
(2) czy zna ktoś wdrożenie komercyjne ITIL dla klienta zewnętrznego korzystającego z usług IT lub IT-podobnych (w telekomunikacji może to być połączenie ITIL z eTOM)
Jacek
Ja z kolei jestem zainteresowany wdrażaniem metod takich jak Lean Management / Kaizen w IT, a właściwie w całym
strumieniu wartości, którego istotnym elementem w wielu firmach jest IT. Zajmuję się tym w firmie, w której pracuję (a właściwie w Grupie TP), działając na styku "biznesu" i "techniki" organizacji. Działam także w obszarze rozwoju i wdrażania rozwiązań IT w firmie, realizując pilotaż metody organizacyjnej w projektach IT, korzeniami sięgającej TPDS (The Toyota Product Development System).
Dlaczego moje poszukiwania zmierzają w takim kierunku? W organizacji tak złożonej i rozległej jaką jest Grupa TP, czyli TP S.A. i PTK Centertel - Orange Polska, oraz kilka innych spółek-córek, widzę potrzebę ujednolicenia działań/procesów w skali całej działalności. Można oczywiście stosować Lean Management / Kaizen / Six Sigma w obszarach biznesowych, ITIL - w utrzymaniu i "produkcji" po stronie IT, PMBoK czy PRINCE2 (w TP S.A. jest to AGATHONE) w rozwoju i wdrożeniach IT. Ja jednak uważam, że spojrzenie na cały strumień wartości z "lotu ptaka" i jednolity sposób zarządzania nim i doskonalenia, jest lepszym rozwiązaniem. "Wspólny język", orientacja na klienta (zewnętrznego) firmy - to jest prawdziwy i jedyny klient, spójny i jednolity system pomiaru procesów w skalic całej organizacji, orientacja pozioma - wokół strumienia wartości - ułatwiająca zarządzanie, a nie pionowa (piony, departamenty, działy...) - generująca zatory (tamy) decyzyjne, to tylko niektóre zalety (moim zdaniem) takiego podejścia.
Zdaję sobie sprawę, ze to, co robię, jest do pewnego stopnia eksperymentem. Jako informatyk, osadzony dość "głęboko i daleko" od końcowego klienta w organizacji, staram się patrzeć na działalność firmy i (z)rozumieć ją całościowo, nie tylko we fragmencie dotyczącym rozwoju i utrzymania IT.
ITIL? Czemu nie? Może jednak ITIL plus Lean Thinking?
Pozdrawiam
Henryk Metz edytował(a) ten post dnia 17.05.08 o godzinie 19:28