Temat: Likwidacja stwarzyszenia - potrzebna pilna konsultacja!!!
Witam,
Jestem prezesem stowarzyszenia sportowego ale bez działalności gospodarczej, które chciałbym rozwiązać "bezboleśnie" jak najszybciej. Stowarzyszenie działa od roku. Zapoznałem się z procedurą rozwiązania i likwidacji stowarzyszenia, niemniej mam kilka pytań i wątpliwości, które chciałbym z pomocą doświadczonej osoby rozwiać. Zaznaczam, że będę likwidatorem.
Zaczynam od:
1. Zrobienia Walnego Zebrania - protokół, lista obecności, uchwały (jakie dokładnie?)
Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia - tylko nie wiem jaka powinna być dokładna treść tej uchwały, podaje przykład i proszę o poprawki. Wydaje mi się że niektóre punkty nie dotyczą stowarzyszenia bez działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie posiada żadnego majątku, tylko pieniążki na koncie i trochę sprzętu sportowego.
Pani w sądzie powiedziała mi, że jest potrzeba jeszcze uchwała o odwołaniu zarządu i powołaniu w jego miejsce likwidatora ale z treści poniższej uchwały wynika, że wszystkie potrzebne informacje znajdują się w niej.
Sprawa druga, stowarzyszenie dostało nie dawno darowiznę w kwocie 4tys złotych i tyle znajduje się na rachunku na dzień dzisiejszy. Wiem, że będą mi potrzebne pieniążki na likwidacje 150zl, a później 300zł przy składaniu wniosku o wykreślenie z KRS ale co zrobić z resztą pieniędzy? Nie mam już na co wydać, gdyż zakończył się sezon rozgrywek. Czy mogę pozostałą część pieniędzy przelać z powrotem do darczyńcy?
Uchwała nr..................
z dnia..........................
w sprawie postawienia stowarzyszenia w stan likwidacji i jego rozwiązania.
W wyniku przeprowadzonej szerokiej, wielowątkowej oceny zaistniałej oceny we władzach i samym Stowarzyszeniu Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia ................................................. doszło do wniosku, iż utrzymująca się sytuacja w jego funkcjonowaniu prowadzi w konsekwencji do postawienia naszego Stowarzyszenia w stan likwidacji i jego rozwiązania.
Wobec powyższego Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.................................... ........... ..............................................na podstawie............ (tu podajemy art. statutu stowarzyszenia, który mówi o jego rozwiązaniu ) w związku z art. 36 ust. 1 ustawy "Prawo o stowarzyszeniach" uchwala:
1. postawienie Stowarzyszenia w stan jego likwidacji z dniem............................................. ...............
2. do przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego Stowarzyszenia wyznacz likwidatora(ów) w
osobie Pani/Pana..................................(podać imię i nazwisko, dokładny adres zamieszkania oraz nr telefonu).
3. majątek Stowarzyszenia przeznaczyć w części:
a. na zaspokojenie wierzycieli ,
b. na uregulowanie innych zobowiązań ciążących na Stowarzyszeniu,
c. na pokrycie kosztów likwidacji Stowarzyszenia,
d. pozostałą część majątku Stowarzyszenia przekazać na.....................(określić cel i wskazać adresata)
4. jednocześnie upoważnia się likwidatora w razie braku niezbędnych środków finansowych na pokrycie zobowiązań Stowarzyszenia do spieniężenia części majątku na pokrycie zobowiązań.
5. Termin zakończenia likwidacji............................(podać datę) wraz ze złożeniem wniosku do wojewódzkiego sądu rejestrowego o wykreślenie Stowarzyszenia z rejestru.
6. jednocześnie Walne Zebranie Członków zobowiązuje likwidatora do:
a) przeprowadzenia likwidacji Stowarzyszenia w nakreślonym wyżej terminie, bez zbędnej zwłoki i zabezpieczenia majątku likwidowanego Stowarzyszenia przed jego nieuzasadnionym uszczupleniem
b) złożenia przy zawiadomieniu sądu o wszczęciu likwidacji, oświadczenia o przyjętej odpowiedzialności materialnej za powierzony majątek Stowarzyszenia
c) zawiadomienia sądu rejestrowego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego Stowarzyszenia i wyznaczeniu likwidatora z podaniem imienia, nazwiska i dokładnego adresu zamieszkania
d) zawiadomieniu banku o postawieniu Stowarzyszenia w stan likwidacji i wypowiedzenia umowy o prowadzeniu rachunku bankowego
e) podanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o postawieniu Stowarzyszenia w stan likwidacji(np. tablica ogłoszeń Urzędu Miasta, lokalna prasa)
f) dokonanie wszystkich czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji Stowarzyszenia:
- sporządzenie sprawozdania finansowego bilansu na dzień otwarcia likwidacji Stowarzyszenia
- spisanie inwentarza rzeczowego majątku Stowarzyszeniach
- ustalenie aktualnego stanu konta potwierdzonego wyciągiem bankowym
- wyegzekwowanie należności od dłużników
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków wierzycieli
- opracowanie planu zaspokojenia zobowiązań wobec wierzycieli
- przekazanie pozostałej części majątku ( po zaspokojeniu wierzytelności, uregulowaniu innych zobowiązań ciążących na Stowarzyszeniu w związku z jego dotychczasową działalnością i kosztów przeprowadzenia likwidacji) na cel określony w niniejszej uchwale)
- powołania komisji celem przeprowadzenia archiwizacji dokumentów
- przekazanie materiałów archiwalnych do właściwego archiwum państwowego (lub
podjąć uchwałę o miejscu jej przechowywania)
- innych czynności nie określonych wyżej, a wynikających z dotychczasowej działalności Stowarzyszenia
- złożenia wniosku do wojewódzkiego sądu rejestrowego(lub starosty)o wykreślenie Stowarzyszenia z rejestru.
Na podstawie listy obecności i zgromadzonych na sali obrad osób stwierdza się, iż na ogólną liczbę...........członków stowarzyszenia w Walnym Zebraniu Członków uczestniczy z prawem głosu...........członków.
Za przyjęciem uchwały głosowało ..................członków, przeciw.........., wstrzymało się od głosu..................członków Stowarzyszenia uczestniczących w Zebraniu.
Na podstawie powyższego stwierdza się, że uchwała została prawomocnie podjęta stosunkiem..............oddanych głosów.
Wykonanie uchwały powierza się wyznaczonemu likwidatorowi Stowarzyszenia.
Za Walne Zebranie Członków
Członkowie Zarządu Sekretarz Przewodniczący
2. Druki: Z61, ZK, ZR
To wszystko wiozę do sądu i czekam na decyzję.
Proszę o pomoc w rozwiązaniu stowarzyszenia, krok po kroku, gdyż jestem "zielony" w tych sprawach.