Temat: Idealna organizacja i ponadprzeciętne wyniki
Henryk M.:
Czy idealna organizacja powinna osiągać ponadprzeciętne wyniki?
Z założenia powinna (to podpowiada intuicja), ale zależy, jak spojrzymy na wynik. Bo na pewno nie tylko jednowymiarowo, jako na wynik finansowy (potrafię sobie wyobrazić inną organizację, która osiągnie spektakularny wynik finansowy i zniknie), ale na wiele aspektów działalności. I dopiero "wypadkowa" tych wyników da wynik końcowy, do ustalenia jeszcze, w jakiej perspektywie czasowej.
Jakie? Czy tylko materialne?
Kiedy? Szybko, w krótkim czasie, czy stopniowo, w długim czasie?
Na wszystko potrzebny jest czas, w szczególności na ciągłe doskonalenie. Ale też idealna organizacja jest idealnie zarządzana i powinno być możliwe określanie planów i perspektywy czasowej, kiedy takie planowane wyniki będą osiągane. Pewne rzeczy można osiągnąć szybciej, inne wolniej -np.budowanie marki.
Czy w idealnej organizacji jest miejsce na coś takiego jak CSR? Czy i w jaki sposób przekłada się to na wynik(i)?
Osobiście uważam, że każda organizacja jest częścią społeczeństwa, chociaż nie wszystkie (a chyba nawet zdecydowana mniejszość) wdrażają ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Idealna organizacja powinna mieć to na uwadze. I znowu intuicja podpowiada, że w perspektywie krótkoterminowej będzie to najczęściej nieopłacalne finansowo, ale w dłuższej, jak najbardziej tak. Oczywiście wyobrażam sobie sytuację, kiedy organizacja działa w przyjaznym/podobnym dla niej otoczeniu, tzn. zarówno prawo, ale przede wszystkim społeczeństwo ma takie same normy. Nie wiem, czy możliwe jest takie działanie w skali globalnej, trudno mi to sobie wyobrazić.
W świadomym społeczeństwie i prawie dostosowanym do premiowania takich działań, wydaje się, że w dłuższej perspektywie, takie działania będą jak najbardziej wpływały pozytywnie na wynik. Czyli dla idealnej organizacji potrzebne jest jeszcze idealne otoczenie :)