Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

I CING - mówiąca księga

W bajkach spotyka się księgi, które same otwierały się na odpowiedniej stronie, i same odczytywały z siebie stosowne porady. Taka księga istnieje naprawdę! - i to od przynajmniej 2 700 lat (a niektórzy twierdzą, że od lat 3200). To starochińska Księga Przemian, inaczej I-Cing.

Jest podzielona na 64 rozdziały. Każdy rozdział wiąże się z jednym heksagramem, których też jest 64. Heksagram jest to rysunek, złożony z 6 linii. Każda linia może być podzielona (napisana dwiema kreskami), albo ciągła (napisana jedna kreską. Linie prócz tego mogą być stałe, nie zmieniające się, albo zmienne. Zmienna linia zamienia się na swoje przeciwieństwo: zmienna ciągła zmienia się w przerywaną, przerywana w ciągłą. Kiedy zmieniają się niektóre linie heksagramu, powstaje nowy heksagram.

"Wyrok" Księgi Przemian składa się zazwyczaj z wylosowanego heksagramu, w którym niektóre linie są zmienne, i w wyniku ich zmiany powstaje drugi heksagram. Czasami żadna linia nie jest zmienna, i wtedy wróżba składa się z jednego tylko heksagramu.

Najprościej jest losować heksagramy przy pomocy monet. Umawiamy się z monetami, że orzełek (kojarzący się z niebem) jest symbolem pozytywnym (aktywnym), inaczej z chińska yang, zaś reszka symbolem nieaktywnym, czyli in. (Możemy się także umówić odwrotnie, ale przyjętego wyboru trzeba odtąd już się sztywno trzymać!) Bierzemy trzy monety i rzucamy.

Orzeł i dwie reszki - to linia niezmienna ciągła ______
Reszka i dwa orły - to linia niezmienna przerywana __ __
Trzy orły to linia zmienna ciągła.
Rysuje się ją jako ciągłą z kółeczkiem w środku: __ o __
Trzy reszki to linia zmienna przerywana.
Rysuje się ją jako przerywaną z krzyżykiem w środku: __ x __

Rzut trzema monetami powtarzamy sześć razy i za każdym rzutem rysujemy jedną linię.
Rysujemy linie od dołu do góry.
Znawcy wolą bardziej starożytny sposób losowania przy użyciu patyków z krwawnika. Polega to na dzieleniu wiązki patyków na dwie kupki, ale jest odrobinę skomplikowane (przynajmniej jak się o tym pisze, bo zrobić to jest prosto!) - więc podam receptę innym razem.

Wylosowane linie układają się nam w heksagram. Teraz rysujemy go jeszcze raz, tyle ze linie zmienne rysujemy na odwrót (ciągła jako przerywana, przerywana jako ciągła). Dostajemy w ten sposób drugi heksagram. Pierwszy heksagram, jego zmienne linie i drugi heksagram - to cała wróżba. Teraz wystarczy przeczytać fragmenty Księgi związane z tymi heksagramami i z ich (zmiennymi) liniami - i już wszystko wiemy.

Naprawdę? Często zrozumieć odpowiedź Księgi wcale nie jest łatwo. Ale kto oswoi się z jej dziwnym, symbolicznym językiem, ten jest na dobrej drodze, żeby stać się biegłym wróżbitą.
W następnym odcinku zacznę omawiać kolejne heksagramy.

Tekst chiński według przekładu Edwarda Shaughnessy tłumaczył Wojciech Jóźwiak

http://www.taraka.pl/mawangdui/00.html

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Posługuje się tylko jednym heksagramem i rysuję go od góry do dołu.
Dotychczas wszystko co powiedziała przepowiednia było zgodne z prawdą.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Marcin Nowak:
I CING - mówiąca księga
Orzeł i dwie reszki - to linia niezmienna ciągła ______
Reszka i dwa orły - to linia niezmienna przerywana __ __
Trzy orły to linia zmienna ciągła.
Rysuje się ją jako ciągłą z kółeczkiem w środku: __ o __
Trzy reszki to linia zmienna przerywana.
Rysuje się ją jako przerywaną z krzyżykiem w środku: __ x __

Stosuję inne oznaczenia. Przyjęłam wartości dla orła i reszki.
Przykładowo:
reszka to 3
Orzeł to 2

Obliczam sumę dla rzutów. Wynik parzysty to linia przerywana, zaś wynik nieparzysty to linia ciągła.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Ewa Tomczak:

Obliczam sumę dla rzutów. Wynik parzysty to linia przerywana, zaś wynik nieparzysty to linia ciągła.


wedlug I Ching - Yang to linia ciagla, yang to takze kazda liczba parzysta, (to kolor bialy, mezczyzna, poludnie, aktywnosc itd itd)
Yin - to z kolei linia przerywana, kazda liczba nieparzysta, (kolor czarny, kobieta, polnoc, pasywnosc itd itd)

po co ustalac odwrotnie?

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

zoya P.:
Ewa Tomczak:

Obliczam sumę dla rzutów. Wynik parzysty to linia przerywana, zaś wynik nieparzysty to linia ciągła.


wedlug I Ching - Yang to linia ciagla, yang to takze kazda liczba parzysta, (to kolor bialy, mezczyzna, poludnie, aktywnosc itd itd)
Yin - to z kolei linia przerywana, kazda liczba nieparzysta, (kolor czarny, kobieta, polnoc, pasywnosc itd itd)

po co ustalac odwrotnie?
I Chingiem zainteresowałam się przez przypadek. Kiedyś kupiłam książkę o wschodnich znakach zodiaku i tam była właśnie dołączona księga przemian.Postępuje wg instrukcji tam.
Poszukam literatury i posprawdzam.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Dla mnie I Ching to nie tylko wyrocznia ( zawsze się sprawdza:)) ale też znakomita księga mądrości...kiedyś przeczytałam najlepsze jej wydanie po polsku, czyli to Richarda Wilhelma od początku do końca - bez rzucania monet czy krwawnika. Mam wrażenie, że od tamtego czasu elementy rzeczywistości poskładały się w ruchomą, co prawda, ale jednak określoną całość :) To bardzo ...odprężające uczucie. Ulotne, zmienne jak wszystko w ciągu przemian :)

Kiedy korzystam z I chinga wartości monet mam odwrotne, ale to faktycznie nie ma znaczenia - orzeł to 3 a reszka to 2. Ale poza tym wszytsko wg instrukcji...U Wilhelma jest to wyczerpująco opisane.

Pozdrawiam WAs,
Agata

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Polecam wersję I ching wykopaną z grobowca Mawangdui i udostepnioną w Tarace przez Wojciecha Jóźwiaka:

http://www.taraka.pl/mawangdui/01.html

ona się rzeczywiście w wielu miejscach różni od wersji Wilhelma, ale chyba z tych internetowych jest najlepsza.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Agata Roman:
ona się rzeczywiście w wielu miejscach różni od wersji Wilhelma, ale chyba z tych internetowych jest najlepsza.
Jak rozumieć linie zmienne?

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

To sa drogi - miejsca na których zmienia się jeden heksagram w drugi. Opisuje bardziej szczegółowo na jakiej zasadzie ta przemiana zachodzi w danej sytuacji. Doradza również w jaki sposoób podczas tej zmiany postępować.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Księgę przemian znalazłem przez thai – chi i bardzo mi się spodobała, trzeba przyznać, że nie jest to łatwa lektura bowiem napisana w trochę zapomnianym języku symboli, będącym chyba najbardziej uniwersalnym językiem Świata. Zainspirowany książkami psychoanalityków E. Fromma i C.G. Junga ( przywołana we wcześniejszym z postów przedmowa do pierwszego tłumaczenia "Yijing" Richarda Wilhelma ), którzy promowali ten nieco zapomniany w dzisiejszym świecie język, czytam losowe fragmenty I Ching, czasem krótsze innym razem dłuższe. Prawdopodobnie ze względu na zdobyta wiedzę głównie z zakresu statystyki nie bawię się monetą, przetrawiam treść dając pole do popisu dla własnego umysłu który zradza kłębiące się myśli. Jedyną wadą jest fakt, że do pracy przychodzę nie wyspany gdyż wnikając w zapis I Ching (podobnie jak i innych godnych moim zdaniem uwagi dzieł) zapominam o upływającym czasie.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Ewa Tomczak:
Jak rozumieć linie zmienne?

Linie zmienne sa dodatkowa informacja, jezeli "los" decyduje sie nam je udzielic -)
do zrozumienia tych linii jest potrzebna literatura.
np pierwszy heksagram (sukces, kreatywnosc) to szesc dlugich linii (niebo/niebo) i jezeli otrzymalismy pierwsza linie ciagla ze zmiennej przerywanej (pierwsaa, czyli ta na dole), oznacza, ze nasz czas jeszcze nie nadszedl i nie ma sensu marnowac energii aby w tej chwili otrzymac uznanie i gratyfikacje, ta zmienna prosi o cierpliwosc.
jezeli natomiast szosta linia ciagla zostala uzyskana poprzez zmiane z przerywanej to heksagram tlumaczy nam, ze nasz sukces moze byc jeszcze wiekszy, ze sie sami ograniczamy i ze powinnismy wierzyc we wlasne mozliwosci, gdyz sa one wielkie. ze sukces moze byc wiekszy niz sie spodziewamy jezeli przestaniemy sie ograniczac.

to sa wazne informacje.
pozdrawiam-)

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Oczywiście racja w tym, co pisze Patryk ws. linii zmiennych do pierwszego Heksagramu, ale to tylko przykład. W innych Heksagramach jest oczywiście inaczej. Żeby lepiej zrozumieć znaczenie linii zmiennych trzeba wiedzieć, która z nich w danym Heksagramie jest jego 'władcą' i jakie są relacje pomiędzy liniami wewnątrz danego układu. Faktycznie jest tak, że linia pierwsza (przed) i ostatnia (po) są jak gdyby "poza heksagramem" stąd też znakomita interpretacja Patryka w przypadku Heksagramu nr 1. :)

Bo poza tym, że Heksagram znaczy to, co znaczy to linie zmienne precyzują nam sytuację zewnetrzną i wewnętrzną oraz rodzaj zmiany, która tutaj zachodzi.Agata Roman edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 13:31
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Agata Roman:
Żeby lepiej zrozumieć znaczenie linii zmiennych trzeba wiedzieć, która z nich w danym Heksagramie jest jego 'władcą'

Piata. Czy sa jakies zrodla wskazujace na to, ze w jakims heksagramie jest inaczej?

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Nie mam zadnej literatury, ktora twierdzi, ze w ogole jest cos takiego jak linia "wladcza".

Cala ksiega YI-KING jest obrazem kociolka, w ktorym znajduje sie strawa. kociolek ze strawa rytualna, z ugotowanym posilkiem.
Naturalnie pozywieniem jest strawa duchowa.
Gdy uzyskujemy heksagram otrzymujemy z kociolka pozywienie. Linie oznaczaja pewna sytuacje i jezeli nie jest ona jasna i prosta linie zmienne wskazuja nam dodatkowe wyjasnienia cos w rodzaju "tak, ale" lub "nie, ale" .

kazda linia jest wazna, pierwsza to "nogi" kociolka, od stabilnosci zalezy czy moze (ale nie musi) strawa sie rozlac i zmarnowac. piata tez jest wazna, gdyz na tej wysokosci mamy uchwyty kociolka, dzieki ktorym mozna kociolek uchywic aby nim manipulowac, przeniesc, ... W zwiazku z tym wazne aby ta linia tak samo byla solidna
Szosta linia tez jest "kluczowa" gdyz jak to w plynnych strawach bywa, na wierzchu kociolka zbiera sie "tluszcz" -symbol bogactwa strawy, symbol jej zawartosci.

Chetnie wyslucham dlaczego piata linia mialaby byc "wladcza" i skad to slowo?
"wladcza" nad innymi liniami czy wladcza w sensie wladzy nad nami?
pozdrawiam-)
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

zoya P.:

Chetnie wyslucham dlaczego piata linia mialaby byc "wladcza" i skad to slowo?
"wladcza" nad innymi liniami czy wladcza w sensie wladzy nad nami?
pozdrawiam-)

a to ja o kociolku pierwsze slysze za to... kociolek ma swoj heksagram, na cholere mu wszystkie 64? :) ale ciekawa ta interpretacja.
Zostalo tu juz powiedziane ze linie pierwsza i szosta sa niejako "poza" wydarzeniami w heksagramie. Druga - to lud, zolnierze, poddani, pracownicy i tak dalej (mozna zalozyc, ze to masa, zawartosc kociolka, jesli isc w ta interpretacje), trzecia - to zdrajca, potencjalna slabosc, zrodlo zagrozenia (dlatego kiedy sie zmienia, raczej ta zmiana nie jest korzystna), czwatra - to minister, prawa reka szefa, a piata to wladca (zauwaz, ze ta linia zazwyczaj wiaze sie z sukcesem, osiagnieciem celu i korzystna przemiana). To sie zreszta nie wyklucza z tym znaczeniem uchwytu kociolka.

Linie rzadza heksagramem, determinujac jego charakter (czyli np. jesli tylko druga linia jest silna, to caly heksagram nazywa sie "wojsko", a jesli tylko piata jest silna, to jest to "zwiazek", przy czym chodzi o skupianie sie wokol przywodcy), ale tez wskazuja na elementy bedace zrodlem zmiany w sytuacji, o ktora sie pyta.

Czyli np. jesli w jakiejs sytuacji zostanie wylosowany heksagram ze zmienna linia czwarta, to zmiana moze byc zwiazana z osoba stojaca blisko wladcy w tej konkretnej sytuacji (np. pytasz o awans w robocie i jesli wypadnie czwarta linia, to z grubsza wskazuje, ze w zmianie maczac palce bedzie ktos typu wiceprezes i bardziej od niego awans bedzie zalezec, niz od osobistych zaslug - to tak bardzo ogolnie, bo linii zmiennych moze byc wiecej, a sama linia moze sie zmieniac ze slabej na silna lub na odwrot).

Wiecej o liniach jest tutaj: http://iching.republika.pl/Ania P. edytował(a) ten post dnia 24.01.09 o godzinie 05:06

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

*zoya P. edytował(a) ten post dnia 25.01.09 o godzinie 09:34

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Ania P.:
Agata Roman:
Żeby lepiej zrozumieć znaczenie linii zmiennych trzeba wiedzieć, która z nich w danym Heksagramie jest jego 'władcą'

Piata. Czy sa jakies zrodla wskazujace na to, ze w jakims heksagramie jest inaczej?

Są heksagramy, w których linia Piąta przedstawiająca władc eheksagramu jest linią podporządkowaną i nieznaczącą. Wtedy rolę władcy heksagramu przejmuje niejako linia urzędnika np.
Ale ogólnie uznaję się, że to własnie linia oznacza "księcia". jednak wewnetrzny układ heksagramu sprawia często, że inne linie mają władzę nad linią nr. 5.
Włodzimierz Buliński

Włodzimierz Buliński Konsultant Feng Shui
- Senior
Practitioner FSRC
Canada

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Witajcie
interpretacja heksagramów na podstawie znaczeń z czasów starych dynastii chińskich jest w dzisiejszych czasach bardzo trudna i czasami niemożliwa do ogarnięcia. Jest to tak zwana metoda akademicka polegająca na losowaniu heksagramu a następnie odnalezieniu go w odpowiedniej tabeli i odczytaniu stosownego przypisu.
W dzisiejszych czasach korzystanie z tych starych przypisów jest bardzo niepraktyczne i niewygodne.

konto usunięte

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Istnieją klucze do rozumienia treści heksagramów, zresztą często symbolika w nich używana ma charakter uniwersalny, a zatem zrozumiały i dla nas dzisiaj. A proponujesz jakąś inną "metodę"??
Włodzimierz Buliński

Włodzimierz Buliński Konsultant Feng Shui
- Senior
Practitioner FSRC
Canada

Temat: I CING - mówiąca księga - Wojciech Jóźwiak

Agata Roman:
A proponujesz jakąś inną "metodę"??

Oczywiście!
Metoda, którą się posługuję nie potrzebuje nawet samej księgi. ;-) Oczywiście można sobie potem porównać wskazania tej metody z tym co odszukamy w księdze ale to już pozostawiam na inną okazję. Jeśli kiedyś czas pozwoli, przeprowadzę badania w tym kierunku.

Jeśli już mowa o "czasie", to tak się składa, że jest on jedną z podstaw tej metody I Chingu. Chodzi o to ze bardzo istotnym czynnikiem jest czas wykonywania dywinacji. Od niego zależeć będzie siła poszczególnych składników heksagramu.
Druga sprawa to znajomość podstaw kalendarza słonecznego, bo na jego zasadach przeprowadzany jest opis poszczególnych linii heksagramu.
i wreszcie dochodzimy do Wu Xing czyli teorii pięciu elementów, które stanowią podstawę chińskiej metafizyki oraz samego I Chingu.
Metoda ta jest powiązana z podstawami zasad astrologi Ba Zi czyli ostatnio sławnych Czterech Filarów Przeznaczenia i aby sprawnie poruszać się w tej metodzie trzeba znać te zasady.

Niedługo wstawię link do artykułu który piszę na temat tej metody I Chingu. Trochę informacji znajdziecie w innych wątkach tego forum.

pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do