Temat: Wymagania dla firm odbierających i utylizującyh odpady
Witam
Panie Grzegorzu z tego co Pan pisze zakład, w którym Pan pracuje realizuje działania wynikające z art.25 ust.1 ustawy o odpadach tj.
1. Wytwórca odpadów może zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami innemu posiadaczowi odpadów.
W momencie gdy Pana zakład przekazuje odpady innemu podmiotowi (posiadaczowi odpadów) musi on zgodnie z ust. 2 przekazywać je wyłącznie podmiotom, które uzyskały zezwolenie właściwego organu na prowadzenie gospodarowania odpadami, chyba że działalność taka nie wymaga uzyskania zezwolenia. (o tym wspomniał Pan Krzysztof)
Idąc dalej tropem art. 25 zgodnie z ust. 3 jeżeli posiadacz odpadów, w tym wytwórca odpadów, przekazuje odpady następnemu posiadaczowi odpadów, który posiada:
1) zezwolenie właściwego organu na zbieranie, odzysk, unieszkodliwianie odpadów lub
2) koncesję na składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, lub
3) decyzję, o której mowa w art. 31 lub w art. 32, lub jest wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 33 ust. 5, lub
4) decyzję, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych
-
odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami przenosi się na tego następnego posiadacza odpadów.
Tak więc w chwili gdy Pana zakład przekazał odpady innemu posiadaczowi odpadów odpowiedzialność za gospodarowanie nimi spada na tego posiadacza.
Idąc dalej tropem ustawy o odpadach zgodnie z art. 36 ust. 1 Posiadacz odpadów (czyli podmiot któremu Pana zakład przekazał odpady), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jest obowiązany również do prowadzenia ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z przyjętym katalogiem odpadów i listą odpadów niebezpiecznych.
1a. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) wytwórcy odpadów - powinna obejmować miejsce przeznaczenia odpadów;
2) [b}posiadacza odpadów, który prowadzi odzysk lub unieszkodliwianie odpadów - powinna obejmować sposoby gospodarowania odpadami, a także dane o ich pochodzeniu.[/b]
1b. W przypadku posiadacza odpadów przekazującego odpady na składowisko oraz zarządzającego składowiskiem odpadów ewidencja, o której mowa w ust. 1, dodatkowo obejmuje: (TA DODATKOWA EWIDENCJA JEST WÓWCZAS GDY ODPADY SĄ PRZEKAZYWANE NA SKŁADOWISKO)
1) podstawową charakterystykę odpadów;
2) wyniki testów zgodności, o których mowa w ust. 1e.
1c. Podstawowa charakterystyka sporządzana przez wytwórcę lub posiadacza odpadów odpowiedzialnego za gospodarowanie tymi odpadami, a w przypadku odpadów komunalnych - przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera:
1) informacje podstawowe:
a) nazwę, siedzibę i adres wytwórcy lub posiadacza odpadów kierującego odpady na składowisko odpadów,
b) rodzaj odpadów,
c) syntetyczny opis procesu wytwarzania odpadów uwzględniający podstawowe użyte surowce i wytworzone produkty,
d) oświadczenie o braku odpadów wymienionych w art. 55 ust. 1 pkt 1-7b w odpadach kierowanych na składowisko odpadów,
e) opis zastosowanego procesu unieszkodliwiania lub odzysku, a także opis sposobu segregowania odpadów lub oświadczenie o przyczynie, dla której wymienione działania nie zostały wykonane,
f) opis odpadu podający kolor, postać fizyczną oraz jego zapach,
g) wykaz właściwości z załącznika nr 4 w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych, które mogą zostać przekwalifikowane na inne niż niebezpieczne na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2,
h) wskazanie typu składowiska odpadów, na którym odpady po przeprowadzeniu badań zgodnie z kryteriami dopuszczenia odpadów do składowania mogą być składowane,
i) oświadczenie o braku możliwości odzysku, w tym recyklingu odpadów,
j) podanie częstotliwości przeprowadzania testów zgodności;
2) informacje dodatkowe, o ile są istotne dla eksploatacji danego typu składowiska odpadów, dotyczące:
a) fizykochemicznego składu oraz podatności odpadów na wymywanie,
b) zachowania środków ostrożności na składowisku odpadów.
Tak więc reasumując na podstawie powyższych kart ewidencji można było by dojść do tego czy odbiorcy realizują w sposób zgodny odzysk czy unieszkodliwianie odpadów. Wątpie aby był przepis na podstawie, którego mógłby Pan rządać/prosić o ukazanie tej ewidencji. Jedynie kto może to zrobić to organ przeprowadzający kontrolę, wynika to z art. 36 ust. 11 ustawy o odpadach w brzmieniu:
Posiadacz odpadów i prowadzący transport odpadów jest obowiązany do udostępniania dokumentów ewidencji odpadów na żądanie organów przeprowadzających kontrolę. (WIOŚ) Tak więc jeśli Pana klient ma podejrzenia co do odbiorców, którym przekazujecie odpady powinien swoją prośbę skierować do organu kontrolującego
WZÓR KART EWIDENCJI ODPADU:
http://www.mos.gov.pl/artykul/3264_sprawy_ogolne/18013...
Zawiera ona szereg informacji na podstawie których można dojść do tego co stało się z odpadem (o ile jest prowadzona :)_)