Temat: Wystawy foto, prezentacja prac - pierwsze kroki
Panie Krzysztofie, z własnego doświadczenia mogę co nieco powiedzieć, jak to wszystko wygląda od strony organizatora - zastrzegam jednak, że de facto wszystko jest kwestią dogadania się, nie ma też sztywnych reguł ekspozycji. spróbuję odpowiedzieć na pańskie pytania zgodnie z moim doświadczeniem.
ad. a) Zdjęcia powinny być duże - ale ich konkretna wielkość zależy m.in. od wielkości sali, w której są prezentowane, od umiejscowienia tych zdjęć (np. na ściankach działowych, ścianach lub w formie podwieszanej - z sufitu). Mogę powiedzieć, że format 30x45 (cm) czy 70x100 (cm) jest ok. Zależy również, co Pan, jako autor , chce przekazać - może Pan np. zdecydować się na panoramę celem ukazania potęgi gór i ich jednoczesnego piękna - i takie dzieło najlepiej by się sprawdziło, gdyby miało wielkość ściany lub ścianki działowej, na której zostałoby ono umieszczone; warto jednak zdjęcia umieszczać w jednym formacie, bądź podzielić wystawę na sekcje, każdą z nich wyróżnić odrębnym formatem (to jednak jet dosyć pracochłonne i kosztowne).
Skoro jednak Pańskie prace będą w antyramach, warto zacząć od pytania o ich rozmiar - i czy muzeum je dostarczy, czy musi się tym Pan zająć sam.
ad. b) Opis umieszczony z boku musi się dobrze komponować ze zdjęciem opisywanym, jak również z pozostałymi zdjęciami i opisami - nie można dopuścić do pomieszania ich. Lepiej wyglądają podpisy umieszczone pod zdjęciem, ale ze względu na rozmiar zdjęcia nie zawsze jest to możliwe - podpis (opis) powinien znajdować się na wysokości oczu przeciętnego człowieka.
Odnośnie treści opisu - znów musi Pan sobie odpowiedzieć na pytanie: co Pan chce przekazać. Każda ekspozycja, każda wystawa ma jakąś myśl przewodnią, coś autor chce przekazać w ten sposób. Wskazówką jest tytuł wystawy, który również powinien Pan określić. Jeżeli tytuł jest już ustalony przez muzeum, powinien się Pan do niego zastosować (bądź negocjować :) ). Opis każdego zdjęcia jest rozwinięciem myśli przewodniej - czy to będzie historia, czy anegdota, również zależy od charakteru wystawy. Z całą jednak pewnością winien być krótki, acz treściwy - proszę mi wierzyć, dłuższe historie czy anegdoty interesują zazwyczaj niewielką grupę osób, które będą chętne raczej na rozmowę z Panem i być może otrzymanie jakiegoś folderu czy albumu z Pańskimi pracami i opisami (nawet odpłatnego). Takie spotkania z autorem są również dobrą formą reklamy, warto więc się zastanowić nad nimi.
ad. c) Mapka - moim zdaniem - byłaby dobrym pomysłem, powinna być jednak prosta w formie, obejmować najbardziej znane punkty orientacyjne (np. miasta, szczyty czy doliny) i nie powinna być duża - ale czytelna. Można ją umieścić albo w opisie, albo np. w górnym rogu zdjęcia. Proszę jednak znowu pamiętać, że umiejscowienie takiej mapki zależy od wielu czynników, jak wielkość zdjęcia czy charakter wystawy.
ad. d) Tak, zależy to od wielkości sali, ale i od muzeum - myślę, że minimalnie może to być 20 zdjęć, maksymalnie - 60 (ale to w dużej sali lub w sali przedzielonej ściankami działowymi - i to jest naprawdę duuuuuużo).
ad. e) Raczej się nie miesza zdjęć kolorowych i czarno-białych, ewentualnie można zrobić dwie części wystawy. Znowu pytanie, jaki charakter, jak myśl przewodnia będą charakteryzowały Pańską wystawę. Moim skromnym zdaniem tematyka górska powinna być oglądana w kolorze - daje to złudzenie obecności w tych miejscach (zwłaszcza w przypadku panoramy). Chyba też lepiej oddaje charakter gór - ale to akurat moje prywatne zdanie (z różnymi opiniami się spotkałam).
ad. f) Jestem z Warszawy, więc osobiście mogę polecić kogoś stąd, natomiast jeżeli będzie Pan zainteresowany, mogę spróbować się dowiedzieć (mam znajomych w Poznaniu).
Panie Krzysztofie, jak Pan widzi, to nie jest takie łatwe. Myślę jednak, że sobie Pan poradzi, proszę jedynie poważnie się zastanowić co Pan chce pokazać - i kontaktować się z osobą odpowiedzialną za wystawę. Bowiem wiele od muzeum zależy, pomimo że Panu powiedziano, że ma Pan generalnie wolną rękę. Proszę przede wszystkim dokładnie wymierzyć salę i trzymać się ustalonego schematu układu prac. Jeżeli umieszcza Pan opis pod zdjęciem, to pod każdym. W razie pytań, zapraszam do kontaktu :)
edit: Odnośnie opisów, mogą być również umieszczone obok zdjęcia / ściany, na podstawie. Dobrze to wygląda, ale również musi pasować :)
Małgorzata Dąbrowska - Federowicz edytował(a) ten post dnia 11.10.10 o godzinie 15:05