Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Jarosław Ż.:

albo ja czegoś jeszcze nie wiem (zapewne ;)) albo autor tego tekstu ma na myśli aparat otworkowy ;), bo wielosoczewkowe obecne obiektywy dedykowane do cyfrówek maja tę miłą cechę między innymi, że za ostatnią soczewką światło pada już na matryce pod katem prostym a nie tak jak ten ktoś opisuje pod dużym kątem im dalej od środka kadru. To zjawisko być raczej występuje, gdy się w cyfrówce używa starych analogowych obiektywów ... (ja takim maniakiem nie jestem ;))

tu stosowny obrazek:
http://www.optyczne.pl/index.php?slownik=46

Hmmm... Tylko na tych schematach przebiegu wiązki światła jest zupełnie pominięta przesłona i jej miejsce w układzie optycznym. Gdzieś to "przewężenie" musi wystąpić. Rozumiem, że ideą tych nowych konstrukcji jest "rozprowadzenie" wiązki światła z centrum (przy mocnym przysłonięciu) równomiernie na ostatnią soczewkę, która już daje promień równoległy?

Jakie to cuda wymyślają w tej Japonii :)

Schematy odnoszą się do sytuacji niezaburzonego przebiegu wiązki. Głośno myśląc: gdyby "odciąć" zewnętrzne wiązki, to zapewnienie równoległego przebiegu światła spowoduje, że zewnętrzna soczewka "nie ma czego" przenosić w części zewnętrznej. Innymi słowy - mielibyśmy do czynienia z zawężeniem pola projekcji.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Ireneusz A.:
tu stosowny obrazek:
http://www.optyczne.pl/index.php?slownik=46
Innymi słowy - mielibyśmy do czynienia z zawężeniem pola projekcji.

chyba masz na myśli trudnośc uzyskania jasnego obiektywu co jest prawdą (albo nie zrozumiałem) ale ogólnie obecne dobre obiektywy zapewniają, że promienie światła padają prostopadle na matryce na całej jej powierzchni i zjawisko "otworkowe" nie raczej występuje. Zoom stałe 2.8 jest drogi ale są modele bardzo dobre.

A przy okazji, kupy się nie trzyma teoria jakoby "stare dobre stałki z Zenita były super" bo nie raz widziałem, że zupełnie nie są...Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.01.14 o godzinie 19:40
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Nie dawał mi spokoju temat dyfrakcji. Zadałem więc pytanie u źródła - w firmie MamiyaLeaf. Poniżej odpowiedź:

-----

Dear Ireneusz,

Thank you for your email,

The article you have pointed to provide some very good information about the physics of diffraction.

In practice, if you are using a lens that is optimised for e.g. f8 and you stop down, the smaller the aperture the softer the image will look when your focus point lies. However since the depth of field increases, the overall look of the image may be a bit sharper.

The size of your pixels also affect how diffraction works. Basically the smaller the pixels, the sooner you will hit diffraction. So for example (medium format) a Leaf Aptus-II5 that uses 9 micron pixels can be quite easily used at f22 with most lenses. In comparison a Leaf Credo 80 (5.2 micron) will start showing diffraction already at f14 or f16.

But since the image is much larger, when you print both at the same size (for example by scaling the Credo 80 image down), the results on paper might actually look reversed! This roughly explains what CoC (Circle of Confusion) means.

I hope this makes sense, please don’t hesitate to contact me if you have any more questions

Kind regards

Yair

Yair Shahar | Product Manager | Mamiya Leaf
------

Wspomnę tylko, że ostatnie konstrukcje obiektywów do swoich aparatów/przystawek cyfrowych Mamiya produkuje wraz ze Scheiderem.

Obawiam się więc, że koncepcja "promieni równolegle padających do matrycy" jest jedynie sprytnych chwytem marketingowym :)
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Ireneusz A.:
Obawiam się więc, że koncepcja "promieni równolegle padających do matrycy" jest jedynie sprytnych chwytem marketingowym :)

hm... możliwe, sprawdze organoleptycznie jak się to ma do zdjęc...
bo jeżeli okaże sie, że 'zmiennośc plamki" danego onbiektywu mieści się w całości w pikslu matrycy to znaczy "strachy na lachy" :)

ale najlepszym testem będzie: 'czy Pan/Pani coś widzi?" pokazując zdjęcie komus ;0Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.01.14 o godzinie 23:47
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

:) To daj znać, co Pan/Pani widzi :)

A poważnie, to chodziło mi o wpływ dyfrakcji na jakość tworzonego obrazu przez matrycę i o to, jakie czynniki mają na to wpływ. Po wyjściu z matrycy jest kolejnych kilka czynników, które mają wpływ na jakość finalnego obrazu. Dlatego w to nie wnikam, bo to jest dla mnie jasne.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Ireneusz A.:
:) To daj znać, co Pan/Pani widzi :)

A poważnie, to chodziło mi o wpływ dyfrakcji na jakość tworzonego obrazu przez matrycę i o to, jakie czynniki mają na to wpływ. Po wyjściu z matrycy jest kolejnych kilka czynników, które mają wpływ na jakość finalnego obrazu. Dlatego w to nie wnikam, bo to jest dla mnie jasne.

spojrzałem na moje "stare" zdjęcia i chyba na jakiejś granicy balansujemy, porównałem zdjęcia z dwóch różnych jakościowo biektywów 0nie mam "słabego ;)), mam dobry i bardzo dobry :) i wyszło na to, że ocieramy się chyba o granicę: ostrość wynikającą z mikroruchów (niestabilność) aparatu oraz "psucie" z powodu dyfrakcji. Patrząc na to, że obrazy na zdjeciach to jednak rzeczywiste rzeczy a nie siatki testowe, to mają dobre szkło oraz percepcji oka temat jest sztuczny :)

(ale te nasze dywagacje mądre ;))))

dokałdnie z tego samego powodu (percepcja vs. kalibracje) dawno temu zrezygnowałem z kalibracji monitora :), biel sprawdzam nie na oko a balansem bieli, kolor skóry wzorcem koloru skóry itp. :), zawsze mam szarą kartę i wzornik kolorów

konto usunięte

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

To wszystko widać na wydruku, nawet dajmy na to A3, czy na monitorze przy powiększeniu 200%?
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

Leszek Ł.:
To wszystko widać na wydruku, nawet dajmy na to A3, czy na monitorze przy powiększeniu 200%?

mam takie samo kryterium :)

Temat: Lampy/soft boxy do fotografii kulinarnej

To ja tak trochę z drugiej strony odpowiem, może najlepiej podpytać o to osoby siedzące w branży, np. moi znajomi jak zaczynali wchodzić w ten temat, trochę rozmawiali z osobami, które już siedzą lata w tych obszarach i opowiadali o fajnych doradach, które dostali o d studia fotograficznego:
[/url]https://studio-kwadrat.pl/[/url].

Następna dyskusja:

obserwator fotografii




Wyślij zaproszenie do