Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Witam

Po głowie chodzi mi zagwozdka mała..
Która opcja da finalnie lepszą jakość odbitki 30x45
- wydruk/naświetlenie z oryginalnego pliku w jpgu z 10 mpx
- interpolacja z raw'a w camera raw do 24 mpx i wydruk jpg z 24 mpx?

Czy robił ktoś może podobne porównania?
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Andrzej Banachowicz:
Witam

Po głowie chodzi mi zagwozdka mała..
Która opcja da finalnie lepszą jakość odbitki 30x45
- wydruk/naświetlenie z oryginalnego pliku w jpgu z 10 mpx
- interpolacja z raw'a w camera raw do 24 mpx i wydruk jpg z 24 mpx?

Czy robił ktoś może podobne porównania?

Interpolowałem kiedyś rawy 6mpx w camera raw na potrzeby billboardów 6x3 metry i pliki dawały radę. Ale nie wiem czy w przypadku odbitek lepiej nie zaufać temu co potrafią maszyny w LABie. No i przede wszystkim jedna rzecz, żaden jpg, tylko tiff 16 bitów lub jpg2000 (też 16 bitowy) o ile LAB przyjmie.
Andrzej Staszok

Andrzej Staszok właściciel, Fotograf
- freelancer ,
artystyczna oprawa
fo...

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

laby naswietlaja odbitki na 300 DPI , laby HD na 600DPI

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Laby są na 300 dpi lub 400 dpi w trybie reprodukcji.
Starczy jak na siłę w pliku za pomocą programu graficznego ustawisz ilość pikseli na cal na 300.
Raz w życiu robiłem z JPG 30x40 z 10mpx i wyszło dobrze :).
Mniej problemów jest przy druku offsetowym bo ma 72 dpi ...
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

A ja bym zaczął od drugiej strony:)

Odbitka 30x45 cm. Zależy z jakiej odległości na nią patrzymy. Zakładam, że z niedużej i 300 dpi będzie więcej, niż ok. BTW: robiłem ostatnio powiększenia 50x60 i 50x70 cm w 200 dpi i były super. Ale załóżmy, że potrzebna jest jakość fotograficzna na poziomie 300 dpi.

Potrzebujemy zatem: 30 cm/2.54=11.8 cali * 300 = 3540 pikseli,
45 cm - o 50% więcej, czyli 5310 pikseli.

Daje to 18.8 Mpix. Więc konwersja aż do 24 Mpix jest niepotrzebna.

Dla jakości 200 dpi (dalej niezłej) potrzebujemy odpowiednio: 2360x3540=8.35 Mpix. Czyli dla jakości 200 dpi 10 Mpix będzie aż za dużo.

Wiedząc to, zbadałbym, jaką faktyczną rozdzielczość ma maszyna, na której będziesz robił powiększenie. W ProfiLabie na Dzikiej jest maszyna, która ma 200 lub 400 dpi. Dlatego wybrałem 200. 400 moim zdaniem nie jest potrzebna.

Wtedy w programie graficznym przygotowałbym materiał do wydruku 1:1 - żeby żadna maszyna mi nic nie "optymalizowała". Dla wersji 200 dpi będziesz musiał jeszcze pomniejszyć obraz :)

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

jw 1:1 i nie zapomnieć o wyostrzeniu :)

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Jeśli masz dobry obiektyw i robisz ze statywu da się wyostrzyć 1:1.

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Piotr Bujakowski:
Jeśli masz dobry obiektyw i robisz ze statywu da się wyostrzyć 1:1.

Mógłbyś mi, jak fototechnik niefototechnikowi wyjaśnić "co poeta miał na myśli"? Bo jakoś mi się w głowie nie chce zmieścić jaki ma związek jakość obiektywu i obecność statywu z zeskalowaniem na komputerze otrzymanego pliku z dokładnością do piksela pod wymogi labu. I z wyostrzeniem.

Bo wiesz, z Twojej wypowiedzi wynika, że bez dobrego obiektywu i statywu to się tego zrobić nie da. A ja wiem, że się da.

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Dla jednych się da dla innych nie a widziałem sporo fotografów robiących zdjęcia do dużych powiększeń na statywie.
Przynajmniej masz pewność a nie pewność polską.

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Pisząc o ostrzeniu miałem na myśli to, że skoro plik źródłowy jest w rawie to należy pamiętać, że jest on nieostrzony. Druga kwestia to sama treść zdjęcia, zdecydowanej większości przydałaby się taka operacja ale nie upieram się, że wszystkim :)

a co do statywu.. hmm zdjęcie już pewnie zrobione więc po ptokach...
a jeśli nie to w takim przypadku mając do dyspozycji matrycę 10mln i chęć druku większej odbitki to zamiast statywu wybrałbym opcję sklejenia 4 fotek w jedną 26mln-ową i nie przejmował się jakością obiektywu ;)
Paweł M Falcman

Paweł M Falcman kreator, organizator

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Bez wygięć, naprawdę. 3/4 tych zabiegów idzie w powietrze.

Odbitka 70x80 cm z (in camera) jpeg'a 12 mpix
na Dzikiej wspomnianej przez Ireneusza, na 200 dpi
I co wyszło? Normalna, wysokiej klasy odbitka.

Zaryzykowałbym twierdzenie, że lepszej jakości niż z mojego jedynie słusznego, ukochanego nikona FM2.

Prawdopodobnie możnaby się dopatrzeć różnic między tą a robioną ze "statywowego" RAW'a 128-bitowego ;)
Z lupą w ręku i szorując nosem po odbitce.
Niewielu tak oglądających widuję w galeriach... ;)

---
Jeśli zdjęcie, jako dzieło, jest do dupy to perfekcja techniczna i możliwość policzenia włosków w nosie modelki nic mu nie pomogą.

Jeśli jest dobre to odbitka musi być nienaganna technicznie. I tyle.Paweł M Falcman edytował(a) ten post dnia 16.07.11 o godzinie 14:25

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Piotr Bujakowski:
Dla jednych się da dla innych nie a widziałem sporo fotografów robiących zdjęcia do dużych powiększeń na statywie.
Przynajmniej masz pewność a nie pewność polską.

No to teraz chwila skupienia:

O ile dobrze zrozumiałem intencje autora tematu, on JUŻ MA zrobione zdjęcie. Jakoś. Wszystko jedno jak, i czym. Ma plik RAW.

Potrzebuje zrobić odbitkę.

Odbitka ma mieć, według wytycznych labu, powiedzmy 45x30cm, i - dla przykładu - lab daje info że drukuje w 300DPI. Wychodzi, że plik powinien mieć 5315 x 3543 px.

Posiadany RAW ma 10MPix, czyli za mało.

I teraz przechodzimy do meritum. Pytanie brzmi:

Czy lepiej dokonać ekstrapolacji pliku RAW z 10 do 18,8MPix na własnym komputerze, czy pozostawić to maszynie w labie.

Twoja odpowiedź zaś to:

Można ekstrapolować i potem wyostrzyć, ale żeby to zrobić trzeba mieć dobry obiektyw i statyw.

----

A żeby było na temat - najprościej, to zrobić dwie odbitki i na przyszłość wiedzieć na pewno (przynajmniej w przypadku tego jednego, konkretnego labu), a nie się domyślać. Koszt to nie jest jakiś porażający, kilka złotych za taką wiedzę to chyba nie jest zbyt wiele :)

Intuicja podpowiada, że ekstrapolacja + ostrzenie spowoduje, że dostaniemy taki wydruk jaki chcemy, a nie taki jaki się wydaje maszynie w labie, ale życie mnie nauczyło że słuchanie intuicji nie zawsze jest rozsądne ;)

BTW, wiszą mi w tej chwili nad głową trzy sztuki odbitek 30x40, po prostu posłałem najlepsze pliki jakie miałem, bez żadnych dodatkowych zabiegów. No, dokadrowane do odpowiedniego formatu, trzeba było z 3x2 zrobić 4x3. Z jakości jestem całkowicie zadowolony :)

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Jestem w tym temacie od jego samego początku a jak szukasz zaczepki to idź do dresów a osiedlu.
Nie chce mi się z tobą dyskutować.

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

:*
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Paweł M Falcman:
Bez wygięć, naprawdę. 3/4 tych zabiegów idzie w powietrze.

Odbitka 70x80 cm z (in camera) jpeg'a 12 mpix
na Dzikiej wspomnianej przez Ireneusza, na 200 dpi
I co wyszło? Normalna, wysokiej klasy odbitka.

Zaryzykowałbym twierdzenie, że lepszej jakości niż z mojego jedynie słusznego, ukochanego nikona FM2.

To ciekawe - coś więcej o tym, jaka matryca to zrobiła? Bo 70x80 cm to już dużo. Robiłem ostatnio fotoboard 50x70 cm z 14 Mpix RAW (EOS 450 D + kitowy zoom 18-55 IS) w 200 dpi. Jest bardzo dobry, ale dużo większego formatu bym chyba nie wycisnął...

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

a na czym druknięty ten fotoboard? Jak na płótnie to spokojnie można większy zrobić, nie będzie widać że coś jest nie tak - zgubi się na fakturze materiału.
Paweł M Falcman

Paweł M Falcman kreator, organizator

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Ireneusz Adamczyk:
To ciekawe - coś więcej o tym, jaka matryca to zrobiła?
Jak pisałem - 12 mpix.
A konkretnie Panasonic Lumix G1
Bo 70x80 cm to już dużo. Robiłem ostatnio fotoboard 50x70 cm z 14 Mpix RAW (EOS 450 D + kitowy zoom 18-55 IS) w 200 dpi. Jest bardzo dobry, ale dużo większego formatu bym chyba nie wycisnął...
Wycisnąłbyś. Bez trudu.
Dwukrotne powiekszenie/interpolecję każdy większy plik znosi bez protestów.
Im wiekszy plik tym większa "odporność" na przeskalowanie.

70 cm to +/- 5,5 tys pxl przy 200 dpi.
Z 3 tys pxl spokojnie do uzyskania.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Wojtek Barański:
a na czym druknięty ten fotoboard? Jak na płótnie to spokojnie można większy zrobić, nie będzie widać że coś jest nie tak - zgubi się na fakturze materiału.

Dobre pytanie - materiał to nie jest. Jest jak papier fotograficzny delikatnie porowaty, coś jak kiedyś był papier jedwabisty (czy jeszcze ktoś pamięta? ;)) ).

Szczegóły tu: http://www.fotoboard.pl/Projektowanie?product=fotoslim

konto usunięte

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

stawiam na folię a ta porowatość to laminat,
jedyna opcja na zaklejenie boków żeby nie odpadło

Ireneusz Adamczyk:
Wojtek Barański:
a na czym druknięty ten fotoboard? Jak na płótnie to spokojnie można większy zrobić, nie będzie widać że coś jest nie tak - zgubi się na fakturze materiału.

Dobre pytanie - materiał to nie jest. Jest jak papier fotograficzny delikatnie porowaty, coś jak kiedyś był papier jedwabisty (czy jeszcze ktoś pamięta? ;)) ).

Szczegóły tu: http://www.fotoboard.pl/Projektowanie?product=fotoslim
Paweł M Falcman

Paweł M Falcman kreator, organizator

Temat: interpolacja z raw'a czy przy naświetlaniu

Ireneusz Adamczyk:
Dobre pytanie - materiał to nie jest. Jest jak papier fotograficzny delikatnie porowaty, coś jak kiedyś był papier jedwabisty (czy jeszcze ktoś pamięta? ;)) ).

Tak jak Wojtek napisał: fotoboard jest laminowany folią, lekko porowatą - gasi odblaski.
A jak się wczytywałem przed zamówieniem to wydruk jest atramentowy. Zapewne na standardowym papierze fotograficznym.

Taaak, sa tacy co pamiętają papier jedwabisty :))

Ciężkie te fotoboardy ale niezłe cenowo.
Aczkolwiek subtelniejsze półtony - szczególnie w cieniach - giną.

Zdecydowanie odporniejsze niż zdjęcia montowane na piance. Na wędrującą wystawę znakomite :))Paweł M Falcman edytował(a) ten post dnia 18.07.11 o godzinie 14:02

Następna dyskusja:

Co wybrac 18-200 VR czy 70-...




Wyślij zaproszenie do