Grzegorz P

Grzegorz P Architekt

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Jeszcze raz dziekuje za wszystkie wypowiedzi, moje watpliwosci zostaly rozwiane.
Ciagnac dalej watek ostrosci chcialem zapytac czy ktos z Was stosowal metode 'Focust stacking', niedawno ja dopiero odkrylem i nie mialem jeszcze okazji przetestowac w praktyce. Jakie sa Wasze doswiadczenia?

Pani Doroto,
Dorota K.:
Szczególnie, że amator 3/4 tych mądrych wywodów nawet nie zapamięta, nie mówiąc o zrozumieniu.

Pytanie bylo moze i amatorskie, ale prosze sie nie spieszyc z ocena moich mozliwosci przystosowania wiedzy, tak sie nie buduje swojego autorytetu.

pozdrawiam
Grzegorz
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Grzegorz Piechowicz:
Jeszcze raz dziekuje za wszystkie wypowiedzi, moje watpliwosci zostaly rozwiane.
Ciagnac dalej watek ostrosci chcialem zapytac czy ktos z Was stosowal metode 'Focust stacking', niedawno ja dopiero odkrylem i nie mialem jeszcze okazji przetestowac w praktyce. Jakie sa Wasze doswiadczenia?

Hah! To w ogóle załatwia temat :)

Sam nie robiłem, bo nie potrzebowałem. Widziałem jednak wiele przykładów - główne makro, bo tam głębia jest najmniejsza. Po prostu super! Trzeba oczywiście trochę poeksperymentować, żeby zdjęcie nie wyglądało sztucznie. Na dodatek PS robi to błyskawicznie: sam zadba o dopasowanie kadru (bo zmiana ostrości powoduje nieznaczną zmianę wielkości obrazu) i "przeostrzy" wszystko jak trzeba.

Do makro ludzie używali 3-4 zdjęć. Do krajobrazu podejrzewam, że wystarczą dwa.

PS. Właśnie mi się przypomniało, że miałem w ręku książkę na ten (i pokrewne) temat. Są w niej omówione też metody "zwiększania" rozdzielczości zdjęć przez sumowanie obrazów z części itd. Oczywiście zwiększanie głębi ostrości też jest w niej poruszane.

http://helion.pl/ksiazki/techniki-fotografii-wieloujec...Ireneusz Adamczyk edytował(a) ten post dnia 20.09.12 o godzinie 11:04
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Grzegorz Piechowicz:
Pytanie bylo moze i amatorskie, ale prosze sie nie spieszyc z ocena moich mozliwosci przystosowania wiedzy, tak sie nie buduje swojego autorytetu.
Przepraszam, nie miałam zamiaru umniejszać zdolności przyswajanie wiedzy. Po prostu uważam, przy pewny poziomie wgłębienia się w szczegóły i niuanse, zatraca się to co najważniejsze i przekaz - zamiast pomóc - tylko zaciemnia obraz.
Dla mnie - jako amatora wprawdzie, ale z długim stażem - te wszystkie teorie, wywody, słownictwo nie są do niczego potrzebne. Wystarczą mi podstawy.
Niektórzy tak mają, że zanim cokolwiek zrobią, muszą się naczytać i przyswoić tony teorii i pochwalić się jej znajomością tu i tam. Inni w tym czasie po prostu robią. :-)

konto usunięte

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Jeśli chodzi o zrównoważenie ostrości całej fotografii, -> patrz. uzyskanie jak największej głębi ostrości, to polecam poczytać o odległości hiperfokalnej.

EDIT: ok, sory, nie zauważyłem, że już wcześniej ktoś napisał o tym :)Bernard Kukowski edytował(a) ten post dnia 21.09.12 o godzinie 12:26
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Dorota K.:
Dla mnie - jako amatora wprawdzie, ale z długim stażem - te wszystkie teorie, wywody, słownictwo nie są do niczego potrzebne. Wystarczą mi podstawy.
Niektórzy tak mają, że zanim cokolwiek zrobią, muszą się naczytać i przyswoić tony teorii i pochwalić się jej znajomością tu i tam. Inni w tym czasie po prostu robią. :-)

Parafrazując znane powiedzenie - jak nie potrafisz robić dobrze, to rób często. Może coś wyjdzie ;)

Sorry za OT, ale nie mogłem się powstrzymać.
Grzegorz P

Grzegorz P Architekt

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Parafrazując znane powiedzenie - jak nie potrafisz robić dobrze, to rób często. Może coś wyjdzie ;)

Mysle, ze Pani Dorocie chodzilo o cos zupelnie innego. Nie ilosc ale jakosc ma znaczenie.
Inna prafraza pasowalaby tutaj lepiej:
"Fotografia jest jak seks: jesli uczucia nie ma, to nawet technika nie pomaga." :)

Zupelnie zostal pominiety watek jakosci filtrow tak istotne w fotografii krajobrazow. Czy ktos mial okazje pracowac z filtrami Singh-Ray i czy rzeczywiscie jest widoczna roznica miedzy np. filtrami Lee?

pozdrawiam
Grzegorz

konto usunięte

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Grzegorz Piechowicz:
Zupelnie zostal pominiety watek jakosci filtrow tak istotne w fotografii krajobrazow. Czy ktos mial okazje pracowac z filtrami Singh-Ray i czy rzeczywiscie jest widoczna roznica miedzy np. filtrami Lee?
Filtr jest przynajmniej jedną powierzchnią, jedna powierzchnia szkła ma dwie płaszczyzny ugięcia - na wejściu i wyjściu (jeżeli warstw jest więcej, to automatycznie liczba przejść jest większa...). Stopnie załamania mają znaczenie. Proces technologiczny, aby filtr był równy i wszędzie tak samo puszczał światło - też ma ogromne znaczenie. Do tego samo szkło np szare ma tylko zaciemniać na szaro, a nie dodawać zieleni czy niebieskiego niepotrzebnie. Osobiście wolę dopłacić za jakość, a jak nie mam filtrów, to robić po dwa ujęcia - na światła i na cienie. To w sumie tak jak z okularami, można kupić jakieś za 100zł, można i za 2000zł...

konto usunięte

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

http://www.optyczne.pl/95.4-Test_obiektywu-Nikon_Nikko...

Zaakceptuj, rób w tych przedziałach i powodzenia !
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Jacek K.:
http://www.optyczne.pl/95.4-Test_obiektywu-Nikon_Nikko...

Zaakceptuj, rób w tych przedziałach i powodzenia !

Super test!

Tylko w opisie (pod pierwszym wykresem) jest jedna bzdura - otóż z wykresów wcale nie wynika, że Tokina pracuje wyraźnie lepiej przy maksymalnym otworze względnym. Wręcz przeciwnie. Generalnie z tych wykresów wynika lepsze zachowane Nikkora.
Marcin Sławicz

Marcin Sławicz programista,
elektronik

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Ireneusz Adamczyk:
Tylko w opisie (pod pierwszym wykresem) jest jedna bzdura - otóż z wykresów wcale nie wynika, że Tokina pracuje wyraźnie lepiej przy maksymalnym otworze względnym. Wręcz przeciwnie. Generalnie z tych wykresów wynika lepsze zachowane Nikkora.

Wynika. Oba wykresy na tej stronie są dla Nikkora (pierwszy dla środka obrazu, drugi dla brzegów). Wykresy dla Tokiny są na stronie http://www.optyczne.pl/45.4-Test_obiektywu-Tokina_AT-X... Na nich wyraźnie widać lepsze zachowanie Tokiny dla f/4 i f/5.6.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Ech... Faktycznie. Myślałem, że to jest porównanie... Zwracam honor ;)

konto usunięte

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Ireneusz Adamczyk:
Jacek K.:
http://www.optyczne.pl/95.4-Test_obiektywu-Nikon_Nikko...

Zaakceptuj, rób w tych przedziałach i powodzenia !

Super test!

Tylko w opisie (pod pierwszym wykresem) jest jedna bzdura - otóż z wykresów wcale nie wynika, że Tokina pracuje wyraźnie lepiej przy maksymalnym otworze względnym. Wręcz przeciwnie. Generalnie z tych wykresów wynika lepsze zachowane Nikkora.

Tu jest link do testu Tokiny: http://www.optyczne.pl/45.4-Test_obiektywu-Tokina_AT-X... Nie wiem, ale z wykresów, które ja oglądam Nikkor lepiej zachowuje się przy strasznie dużym przymknięciu - przysłona na poziomie 16. Tokina, ma więcej szkieł, to przy mocnym przymknięciu daje gorsze efekty. W okolicach maksymalnego otworu wygrywa Tokina, choć z komentarzy wynika, że łatwiej łapie flary... No, ale - ciężko powiedzieć, że podpis jest bzdurą. :)
Sławomir K.

Sławomir K. zbieracz poziomek

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

Każdy pbiektyw jak wspomniałeś, ma głębię ostrości:) która rozciąga się od pewnej odległości przed obiektywem do pewnej za obiektywem. Obiektywy szerokokątne zachowują się tak samo. Fotografując krajobraz zwykle nie interesuje Cię to co dzieje się przed punktem ostrości tylko to co znajduje się za nim i zwykle od 3 m masz ostro jeśli ustawisz ostrość na oddalony przedmiot więc nie ma konieczności przymukania przysłony na maksa:) 5,6-8.0 w zupełniści wystarcza. Stare obiektywy manualne miały na obudowie podziałkę wyznaczającą głębię ostrości dla przysłon.
Grzegorz Piechowicz:
Witam,
Moze ktos pomoze mi rozwiazac moj dylemat. Kazdy wie, ze im mniejsza przyslona tym wieksza glebia ostrosci. Jednoczesnie dla mojego obiektywu, ktory stosuje w fotografii krajobrazu - Nikkor 12-24mm, najwieksza ostrosc uzyskuje sie dla f/8 (wg Ken'a Rockwell).

It's sharp at all apertures. F/8 is the sharpest. Here's some specifics:
12 mm: Center Corner
f/4 Excellent Excellent
f/5.6 Excellent Excellent
f/8 Excellent Excellent
f/11 very good very good
f/16* softer softer
f/22* softest softest
* Limited by diffraction

Jak wiec jedno ma sie do drugiego, jaka przyslona bylaby najlepsza dla uzyskania maksymalnej ostrosci?

pzdr,
Grzegorz
Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: Dylemat o ostrosci obrazu - pytanie

na wszelki wypadek warto się zapoznać z pojęciem limitu dyfrakcyjnego i szybkim kalkulatorkiem u góry strony: http://alphacorner.eu/index.php/kalkulatory/kalkulator...

Następna dyskusja:

24-70 czy 24-105 dylemat




Wyślij zaproszenie do