Michał
B.
fotograf
www.buddabar.eu
Andrzej
Z.
Administrator
NetWare
Temat: Analog średnioformatowy
Michał B.:
świetny aparat.
Zauważyłem właśnie... :)Andrzej Z. edytował(a) ten post dnia 07.08.10 o godzinie 14:18
Hubert
Siemieńczuk
Doradca ds.
funduszy UE -
samorządy, msp, ngo
Temat: Analog średnioformatowy
mamcia 645 jest idealnym sprzętem do przygody ze średnim formatem. nie tak ciężki jak RB, w plener spokojnie można zabrać. poza tym kwadrat ma jedną, stałą cechę - jest zawsze kwadratowy i choćbyś stanął na uszach, tego nie zmienisz:)konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Hubert Siemieńczuk:Z kwadratu 6x6 idzie dociąć na 6x4,5.
kwadrat ma jedną, stałą cechę - jest zawsze kwadratowy i choćbyś stanął na uszach, tego nie zmienisz:)
A "łatwiej dwa razy pocieniować, niż raz pogrubasić" :D
Michał
B.
fotograf
www.buddabar.eu
Temat: Analog średnioformatowy
Andrzej Z.:
Michał B.:
świetny aparat.
Zauważyłem właśnie... :)Andrzej Z. edytował(a) ten post dnia 07.08.10 o godzinie 14:18
Tak to jest okazja i zakupiłem ją. Oczywiście jesli sobie życzysz bez problemu za ta kwotę odsprzedam Ci. Daj znać na priv.
Łukasz
Parzuchowski
fotograf -
parzuchowscy.com
Temat: Analog średnioformatowy
święta racja...Michał B.:
Andrzej Z.:Moje zainteresowania fotograficzne togłównie krajobraz, przyroda, architektura i street foto (chociaż do tego lepiej używać cyfrówki).
przepraszam Cię, ale raczej nie widzę sensu bys do tego zakresu kupował średni format.
Do krajobrazu, przyrody - zupełnie się nie nadaje, do architektury polecam holgę a street foto - dużo trzeba ćwiczyć by tak szybko ustawiać aparat.
Inny aspekt to droga eksploatacja. Póki nie masz zniżek w fotolabie, własnego skaneru itp. jeden film (12) klatek może Cie kosztować z filmem 80 zł.
Ja fotografuję tylko średnim formatem i troszkę mam doświadczenia. Więc służę radą.
http://michal-buddabar.blogspot.com
http://buddabar.euMichał B. edytował(a) ten post dnia 03.08.10 o godzinie 14:39
Andrzej
Z.
Administrator
NetWare
Temat: Analog średnioformatowy
Michał B.:
Andrzej Z.:
Michał B.:
świetny aparat.
Zauważyłem właśnie... :)
Tak to jest okazja i zakupiłem ją. Oczywiście jesli sobie życzysz bez problemu za ta kwotę odsprzedam Ci. Daj znać na priv.
Cały czas jeszcze jestem za kwadratem :) Od 3x2 mam Nikona :)
(pochwal się fotami koniecznie!!!)Andrzej Z. edytował(a) ten post dnia 08.08.10 o godzinie 17:00
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Gdzie kupujecie klisze? BW? Gdzie wywołujecie?Mam Pentacona Sixa i obiektywy. Leżą...
A może da się je przykręcić za pomocą jakiegoś bagnetu do lustrzanek cyfrowych canona? Ale to drugi temat.
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Jacek K.:Da się (200zł). Da się nawet zrobić z nich tilt albo shift (500zł).
A może da się je przykręcić za pomocą jakiegoś bagnetu do lustrzanek cyfrowych canona?
Są takie na pewnym portalu, w foto-> akcesoria -> tuleje i redukcje :)
Ireneusz
Adamczyk
Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną
Temat: Analog średnioformatowy
Michał B.:
Andrzej Z.:Moje zainteresowania fotograficzne togłównie krajobraz, przyroda, architektura i street foto (chociaż do tego lepiej używać cyfrówki).
przepraszam Cię, ale raczej nie widzę sensu bys do tego zakresu kupował średni format.
Do krajobrazu, przyrody - zupełnie się nie nadaje, do architektury polecam holgę a street foto - dużo trzeba ćwiczyć by tak szybko ustawiać aparat.
Inny aspekt to droga eksploatacja. Póki nie masz zniżek w fotolabie, własnego skaneru itp. jeden film (12) klatek może Cie kosztować z filmem 80 zł.
Ja fotografuję tylko średnim formatem i troszkę mam doświadczenia. Więc służę radą.
http://michal-buddabar.blogspot.com
http://buddabar.euMichał B. edytował(a) ten post dnia 03.08.10 o godzinie 14:39
Przepraszam Cię, ale do krajobrazu i architektury jak najbardziej się nadaje :) Z przyrodą trudno powiedzieć - nie wiem, o jaki aspekt chodzi - ale zajefajne makro z RZ67 też widziałem.
Fotografuję prawie wyłącznie RZ 67, więc trochę doświadczenia mam :)
Pentacon Six - zależy od egzemplarza. Mój miał niestety powszechną wadę naciągu filmu: tzn. nie naciągał do końca i klatki nachodziły na siebie. Ale Flektogon 4/50 to niezły obiektyw jest :) (przynajmniej mój egzemplarz bił na głowę 2.8/80 i 2.8/180 jakością).
Mamiyę 7 miałem. Obiektyw 43 mm to najwyższa klasa światowa. Nie wierzyłem, że obiektyw może dawać taką jakość! Zresztą 80 i 150 mm też są bardzo dobre (wg. MTF nawet lepsze!) Bardzo poręczny aparat - idealny do zdjęć plenerowych kiedy w plecaku mało miejsca. Trzeba się tylko przyzwyczaić do ostrzenia wziernikowego i do ściągania dekla z obiektywu przed zrobieniem zdjęcia :) Przy odrobinie wprawy 1/15 s czy nawet 1/8 s z ręki to żaden problem w tym aparacie.
Osobiście teraz bym już nie wchodził w średni format analogowy. Podobne rezultaty (do pewnego stopnia) są do osiągnięcia Canonem 5D Mk II (21 Mpix). Skanowanie zawsze pogarsza jakość, a o procesie R3 dla slajdów już nawet w Profilabie zapomnieli... Ja powiększam zwykle do 40x50 cm i to już z 20 Mpix daje się ładnie osiągnąć. Fakt, że robiłem fototapetę 120x200 cm ze skanu 6x7 i pojedyncze nity na wieży Eiffla można policzyć...
Sam się zastanawiam, co zrobić z tą moją RZ. Mam do niej prawie wszystkie sensowne obiektywy (37 Fisheye, 65, 110, 180 i 180 Soft Focus, 210 APO i 350 APO) + masę osprzętu. Na ściankę cyfrową w pełni 6x7 to się chyba nie doczekam - a nawet jeśli to pewnie ze 100 tyś USD będzie kosztować ;)) Z kolei ścianka 6x4.5 to problem cropa i szerokiego kąta... (o $$$ nie wspominając...).
Sensownym wyjściem jest format 6x4.5 (Mamiya AFD) ze ścianką cyfrową. Tylko to koszt bardzo duży. Może więc zacząć od jakiejś Mamiyi 645, do której jak ceny spadną można będzie kupić ściankę cyfrową? Unikałbym MF nierozwojowego - np. Pentax. Chyba, że ma on być z definicji nierozwojowy...
Podsumowując - zastanów się, po co Ci średni format? Ja 20 lat temu wybrałem go, bo powiększenia 50x60 cm z małego obrazka były tragiczne (dalej zresztą są tragiczne z analoga 35 mm). Stąd Pentacon Six 6x6 a potem Mamiya RZ 6x7 cm. Ale czasy się zmieniają i analog odchodzi w przeszłość...
Michał
B.
fotograf
www.buddabar.eu
Temat: Analog średnioformatowy
Ireneusz Adamczyk:
Przepraszam Cię, ale do krajobrazu i architektury jak najbardziej się nadaje :) Z przyrodą trudno powiedzieć - nie wiem, o jaki aspekt chodzi - ale zajefajne makro z RZ67 też widziałem.
Ja się nie gniewam :) - No wszystko fajnie ale RZ67 to prostokatny kadr i założenia producenta jest to sprzęt studyjny Druga sprawa poprzez gabaryty mało praktyczny w podróży. A swoją drogą bardzo ciekawy jestem Twoich zdjęć bo zestaw masz zacny. Masz może jakis link? PozdrawiamMichał B. edytował(a) ten post dnia 22.08.10 o godzinie 23:04
Ireneusz
Adamczyk
Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną
Temat: Analog średnioformatowy
http://www.goldenline.pl/forum/1165718/najnowsze-zdjec...Pierwsze dwa zdjęcia to 37 mm Fisheye. Trzecie to 350 APO - mocno przycięty (ok 1/3 kadru wykorzystana). W obu przypadkach Provia 100F w nominalnej czułości.Ireneusz Adamczyk edytował(a) ten post dnia 01.11.10 o godzinie 10:59
Robert P. freelancer
Temat: Analog średnioformatowy
Mamiye 645 zdecydowanie odradzam, używałem przez kilka lat, trzy obiektywy w tym szkiełko z shiftem do architektury w połączeniu z Velvią i Provią. Początkowy entuzjazm stygł coraz bardziej... Obiektywy marne, pomiar też taki sobie, nigdy jakością nie udało mi się przebić poczciwego dwuobiektywowego Rollei'a (2.8). W końcu zakupiłem Rollei'a 6008 Integral z kilkoma szkłami - i to było jakościowe objawienie (mam go do dzisiaj, choć podobnie jak Sinara, trzymam tylko z sentymentu). Obiektywy bez mała idealne, mechanika nie do zajechania, standardowa kaseta 6x6, dokupiłem też 6x4.5 i polaroida, do tego flashmeter (przydaje się do pracy w studio). Myślę, że przy dzisiejszych cenach i wyborze takiego sprzętu (Niemcy), to żaden zbytek, a zwyczajne postawienie na jakość i niezawodność. Alternatywnie można rozważyć Hassela, ale nie z uwago na optykę, która na pewno nie jest lepsza niż w rollei'u, tylko na większą dostępność osprzętu na naszym rynku (przede wszystkim mam na myśli backi cyfrowe, a raczej dostępne do nich adaptery).Co do filmów, to wciąż są dostępne na Giełdzie, a wołanie na śląsku wychodzi o połowę taniej niż na Dzikiej. Też Q-lab Kodaka.
Pozdrawiam, Robert
Andrzej Z.:
Michał B.:
Andrzej Z.:
Michał B.:
świetny aparat.
Zauważyłem właśnie... :)
Tak to jest okazja i zakupiłem ją. Oczywiście jesli sobie życzysz bez problemu za ta kwotę odsprzedam Ci. Daj znać na priv.
Cały czas jeszcze jestem za kwadratem :) Od 3x2 mam Nikona :)
(pochwal się fotami koniecznie!!!)Andrzej Z. edytował(a) ten post dnia 08.08.10 o godzinie 17:00
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Andrzej Z.:Kiedyś mój kolega miał Kieva,wszystkie zdjęcia były prześwietlone właśnie przez nieszczelność,ktoś poradził mu go dać do serwisu do zaczernienia,po tym problem zniknął.Sam mam dwa Pentacony a ich wadą jest,że raz na rok trzeba oddać do serwisu aby ustawili czasy.Z tym problemem też u niektórych fotografów się spotkałem posiadającym Sixa.Marek K. edytował(a) ten post dnia 26.10.10 o godzinie 00:00
Andrzej Staszok:
jezeli chodzi o Kievy to byl przy nich klopot z kasetami (nieszczelnosci) , zdazalo sie , ze zaswietlaly czesciowo material
To reguła czy kwestia egzemplarza?
Andrzej
Z.
Administrator
NetWare
Temat: Analog średnioformatowy
Jacek K.:
Gdzie kupujecie klisze? BW?
http://www.czarno-biale.pl
Tak na przykład.
Gdzie wywołujecie?
Zamierzam sam wołać negatywy. Potem skaner i ewentualnie druk.
Mam Pentacona Sixa i obiektywy. Leżą...
Bardzo źle. Używać trzeba.
A może da się je przykręcić za pomocą jakiegoś bagnetu do lustrzanek cyfrowych canona? Ale to drugi temat.
Bez problemu nie tylko w Canonie ale i w cierpiącym na małą średnicę otworu Nikonie. Bez optyki korygującej.
Kupiłem MF.
RB67 Pro SD + K/L 90/3,5.
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Kamil W.:tylko po co?
Jacek K.:Da się (200zł). Da się nawet zrobić z nich tilt albo shift (500zł).
A może da się je przykręcić za pomocą jakiegoś bagnetu do lustrzanek cyfrowych canona?
Są takie na pewnym portalu, w foto-> akcesoria -> tuleje i redukcje :)
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Piotr P.:Pytał czy się da, nie czy jest sens ;))))))))
tylko po co?
Andrzej
Z.
Administrator
NetWare
Temat: Analog średnioformatowy
Piotr P.:
Kamil W.:tylko po co?
Jacek K.:Da się (200zł). Da się nawet zrobić z nich tilt albo shift (500zł).
A może da się je przykręcić za pomocą jakiegoś bagnetu do lustrzanek cyfrowych canona?
Są takie na pewnym portalu, w foto-> akcesoria -> tuleje i redukcje :)
Żeby nie przepłacać szkieł systemowych choćby. Ile kosztuje canonowski odpowiednik Flektogona 50/4 z adapterem tilt bądź shift?
konto usunięte
Temat: Analog średnioformatowy
Andrzej Z.:ale to są inne szkła i projektowane na inne warunki - w tym wymaganą rozdzielczość.
Żeby nie przepłacać szkieł systemowych choćby. Ile kosztuje canonowski odpowiednik Flektogona 50/4 z adapterem tilt bądź shift?
i nie ma co porównywac ceny - nigdy takim zestawem nie zrobisz jakości firmowej - zwłaszcza w profesjonalnych zastosowaniach.Piotr P. edytował(a) ten post dnia 06.05.11 o godzinie 18:06
Andrzej
Z.
Administrator
NetWare
Temat: Analog średnioformatowy
Piotr P.:
Andrzej Z.:ale to są inne szkła i projektowane na inne warunki - w tym wymaganą rozdzielczość.
Żeby nie przepłacać szkieł systemowych choćby. Ile kosztuje canonowski odpowiednik Flektogona 50/4 z adapterem tilt bądź shift?
i nie ma co porównywac ceny - nigdy takim zestawem nie zrobisz jakości firmowej - zwłaszcza w profesjonalnych zastosowaniach.
A co rozumiemy przez "profesjonalne zastosowania"? Bo mnie ten termin kojarzy się bardziej z Photoshopem niż z Photografią :)
Poza tym kto powiedział, że nie można zarobić na fotografii otworkowej na przykład?
Następna dyskusja: