Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
A, jeszcze o cenach. Aktualnie, w instalacjach przemysłowych cena instalacji w 2011 wynosiła 3.40 USD za KW i spada w tempie 10-15% rocznie:

3.4$ za KW za kW czy z W?
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
O, Lomborg. Jakżeby inaczej... Unika jak moze odwolan do porzadnych naukowych opracowań.

E tam. Nadzieja umiera ostatnia ;)

"Germany Pays Billions to Delay Global Warming for 37 Hours"

http://www.foxbusiness.com/on-air/stossel/index.html#h...

Albo to ;)
"Niemcy: zielona rewolucja okazała się za droga. Ekologia okazuje się bardzo droga. Tak droga, że Niemcy zaczynają kraść drzewa z lasów, by palić nimi w piecach."

http://forsal.pl/artykuly/693741,niemcy_zielona_rewolu...

edit: zawsze mnie to wkurzało, że w środku zimy w Szwecji jest czyste powietrze, a w Polsce jakaś taka mgła i zapachy ;) Teraz w Niemczech będzie podobnie, piece CO na drewno stają się coraz bardziej popularne. Do tego doprowadzają zielone technologie? Jak dla mnie jedyną zieloną przyszłością są elektrownie jądrowe, przydomowe turbiny wiatrowe, kolektory słoneczne do podgrzewania ciepłej wody oraz pompy ciepła. Fotowaltaice na razie powiedziałbym do widzenia, technologia jest za droga.Kosma S. edytował(a) ten post dnia 30.03.13 o godzinie 13:58
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.e...
Nie mam dostępu niestety. UAM nie prenumeruje :(
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Kosma S.:
Szymon Malinowski:
O, Lomborg. Jakżeby inaczej... Unika jak moze odwolan do porzadnych naukowych opracowań.

E tam. Nadzieja umiera ostatnia ;)

"Germany Pays Billions to Delay Global Warming for 37 Hours"

http://www.foxbusiness.com/on-air/stossel/index.html#h...

Albo to ;)
"Niemcy: zielona rewolucja okazała się za droga. Ekologia okazuje się bardzo droga. Tak droga, że Niemcy zaczynają kraść drzewa z lasów, by palić nimi w piecach."

http://forsal.pl/artykuly/693741,niemcy_zielona_rewolu...

A jakiś tekst naukowy?
Bo takich tekstów z poważniejszych źródeł niż fox czy forsa.pl przedstawiających zupełnie inne dane i punkt widzenia mogę podlinkować dziesiątki:
http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/deutsc...
http://www.forbes.com/fdc/welcome_mjx.shtml
http://www.economist.com/blogs/babbage/2012/07/solar-e...
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/12/d...
http://www.economist.com/news/21566414-alternative-ene....
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Kosma S.:
Szymon Malinowski:
A, jeszcze o cenach. Aktualnie, w instalacjach przemysłowych cena instalacji w 2011 wynosiła 3.40 USD za KW i spada w tempie 10-15% rocznie:

3.4$ za KW za kW czy z W?
Za W mocy zainstalowanej. Według The Economist w 2013 kwota spadnie do 0.74USD/W mocy zainstalowanej.

P.s. Jak pan widzi ceny paliw kopalnych w perspektywie 20 lat?
Adam B.

Adam B. "Never attribute to
malice that which is
adequately expla...

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

To też jest nie fair żeby porównywać kopaliny z innymi źródłami, bo to o czym Kosma nie wspominasz to fakt że kopaliny mają ogromne subsydia. Renewables ciężko się bilansują, bo energi jest subsydiowana przez państwa które promują kopaliny. W Polsce system emerytalny i różnej maści pomoc publiczna dla kopalni powoduje że 1 kWh kosztuje dużo mniej niż gdyby wolnorynkowo trzeba było wycenić wszystkie koszta związane z wydobyciem i zanieczyszczeniem środowiska.

W USA potężne ulgi podatkowe dla Exxona i innych też robią swoje, w innych krajach to samo. Twierdzenie że solary nie mają sensu bo się nie zwracają jest w takiej sytuacji po prostu nie fair.

http://priceofoil.org/wp-content/uploads/2012/05/FIN.U...

Tak samo z produkcją żywności, USA tak subsydiują swoją produkcję, że przestaje ona się opłacać w Europie. No ale to raczej ulegnie zmianie bo w 2012 45 % powierzchni USA miało suszę stulecia, a będzie raczej gorzej....

Andrzej Sawa

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Adam B.:
To też jest nie fair żeby porównywać kopaliny z innymi źródłami, bo to o czym Kosma nie wspominasz to fakt że kopaliny mają ogromne subsydia. Renewables ciężko się bilansują, bo energi jest subsydiowana przez państwa które promują kopaliny. W Polsce system emerytalny i różnej maści pomoc publiczna dla kopalni powoduje że 1 kWh kosztuje dużo mniej niż gdyby wolnorynkowo trzeba było wycenić wszystkie koszta związane z wydobyciem i zanieczyszczeniem środowiska.

W USA potężne ulgi podatkowe dla Exxona i innych też robią swoje, w innych krajach to samo. Twierdzenie że solary nie mają sensu bo się nie zwracają jest w takiej sytuacji po prostu nie fair.

http://priceofoil.org/wp-content/uploads/2012/05/FIN.U...

Tak samo z produkcją żywności, USA tak subsydiują swoją produkcję, że przestaje ona się opłacać w Europie. No ale to raczej ulegnie zmianie bo w 2012 45 % powierzchni USA miało suszę stulecia, a będzie raczej gorzej....

Zgoda, ale znowu: nie przerzucajmy się agitkami. Są całkiem ciekawe dane na ten temat zbierane przez poważne organizacje finansowe:
http://www.imf.org/external/np/pp/eng/2013/012813.pdf
Komentarz na ten temat:
http://www.washingtonpost.com/opinions/stop-the-fossil...
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Jeszcze inne powazne źrodło
http://www.worldenergyoutlook.org/resources/energysubs...
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
Jeszcze inne powazne źrodło

To znaczy jak mam to rozumieć?
"Changes in international fuel prices are chiefly responsible for differences in subsidy costs from year to year. The increase in the global amount of subsidy in 2011 closely tracked the sharp rise in international fuel prices."

Kto subsydiuje ceny paliw? Chyba kierowcy bo zgadzałoby się to ze wzrostem cen ;)
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

I znowu pisze jako "obywatel Malinowski" :).
Warto czytać całość i zastanawiac sie nad mechanizmami. Inaczej wygladaja subsydia w paliwo z perspektywy kierowcy w Polsce, a inaczej całego rynku światowego. Wygląda to tak: kraje - producenci (Rosja, Wenezuela, Iran, wiele innych) subsydiują paliwa u siebie, a mają z czego bo wpływa do nich więcej kasy z powodu wzrostu cen na rynkach światowych. Ich rynki są POZA rynkiem światowym.
Albo np. rzadowe subsydia do poszukiwań i wydobycia; przykład - Norwegia: http://www.eia.gov/countries/cab.cfm?fips=NO
:The Norwegian government's subsidy of oil and gas exploration, introduced in 2005, refunds 78 percent of the exploration costs to the companies. In addition, taxes from onshore oil activities and from liquefied natural gas (LNG) shipped overseas were reduced, which has attracted additional international investment. "
Inne kraje, gdzie panuje zamordyzm robią to samo w imię zachowania spokoju społecznego. W efekcie okazuje sie, ze znaczna część energii z paliw kopalnych jest silnie subsydiowana.
Ciekawie prześledzić ten mechanizm u nas: jesteśmy producentem węgla. Pytanie za 100 punktów: na czym polegają subsydia do wydobycia i wykorzystania węgla u nas? Jaka byłaby cena rynkowa węgla gdyby nie przywileje, emerytury, deputaty, zniżki, umorzenia? Gdyby np. w okresie dekoniunktury upadło więcej kopalni?
Albo inny mechanizm: mieszanie "taniego" krajowego gazu z "drogim" sprowadzanym dla utrzymania takiej czy innej ceny. Albo olej opałowy, olej do maszyn rolniczych i do samochodów.

W sumie i globalny, i lokalne rynki energii i paliw kopalnych maja niewiele wspólnego z rynkiem.
Albo olej opałowy, olej do maszyn rolniczych i do samochodów.
Co ciekawe, nie mogą mieć, bo rynek, w perspektywie kilkudziesięcioletniej - a taka jest perspektywa rzeczywistych (materialnych) inwestycji w energię po prostu nie ma szansy dobrze działać.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
I znowu pisze jako "obywatel Malinowski" :).

Chodzi mi o to, że jest to podejście wybiórcze Panie obywatelu "Malinowski". Równie dobrze możemy powiedzieć, że subsydiowana jest żywność, cukier, chleb, woda, a nawet koszt odprowadzania deszczówki.
Obawiałbym się o innego rodzaju problemu, skoro już rozmawiamy o fizyce polityki. Subsydiowanie ma zupełnie nowy wymiar w krajach takich jak USA. FED drukuje pieniądze, a USA subsydiują zakupy na giełdach towarowych, zamiatając inflację pod dywan. Nie wiem czy podobnie nie jest w Japonii i UK. Tyle w kwestiach subsydiowania paliw kopalnych.

Z panelami słonecznymi czy turbinami wiatrowymi nie da się tego samego zrobić (w ten sam sposób). Turbin czy paneli nie kupimy wprost na giełdzie tylko u producenta. Pomimo tych różnic wszędzie chodzi o to samo: wzrost gospodarki lub też potencjalny jej wzrost w bliżej nieokreślonej przyszłości. Nie chodzi o dobro przyrody czy klimatu, przynajmniej ja tego nie kupuję.Kosma S. edytował(a) ten post dnia 02.04.13 o godzinie 12:45

Andrzej Sawa

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Dlatego warto przynajmniej przy podejmowaniu decyzji wykorzystać także wiedzę pozaekonomiczną, i wybrać bezpieczne rozwiązanie. Zresztą nawet Lomborg uważa że taka powinna być strategia (w tym miejscu i ja pozwolę sobie na agitkę ;):
http://www.climatesciencewatch.org/2013/01/25/in-wall-...

Moim zdaniem, co już wielokrotnie pisałem, bezpiecznie jest w Polsce na razie inwestować głþwnie w oszczędność energii i doskonalić nowe technologie pozyskiwania i wykorzystywania energii odnawialnych. Tak sobie patrze na nasz kraj w perspektywie intensywnych inwestycji w energetykę węglową:
http://energetyka.wnp.pl/tylko-polska-chce-w-ue-budowa...
http://www.ekonomia24.pl/artykul/979324.html
i jakoś nie zauważam że jest to perspektywa optymistyczną.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:
Moim zdaniem, co już wielokrotnie pisałem, bezpiecznie jest w Polsce na razie inwestować głþwnie w oszczędność energii i doskonalić nowe technologie pozyskiwania i wykorzystywania energii odnawialnych.

W sumie tak, zgadzam się.

Słów kilka o inwestycjach w en. węglową. Dlaczego nie? Chyba nie mam innego wyjścia przy naszych możliwościach finansowych.
Inwestycje w energetykę jądrową i owszem ale pod warunkiem, że RP zainwestuje w polskich naukowców oraz na wytworzenie polskiej technologii. Skoro to ma kosztować lekką ręką 100 mld złotych to nie widzę przyczyn dla których mielibyśmy te pieniądze zostawić np. we Francji. 10 lat badań i 5 lat budowania i plusy dla gospodarki, nauki i techniki niewspółmierne.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Pozwolę sobie zacytować ;)

"- Dawniej pokryta lodem Arktyka była biała, dzięki czemu odbijała większość promieni słonecznych, jakie do niej docierały. Obecnie latem miejsce białego lodu w coraz większym stopniu zajmuje ciemna powierzchnia oceanu, który nie odbija promieniowania słońca, tylko je pochłania. W efekcie wody Arktyki nagrzewają się, co zmienia kontrast temperatur wody pomiędzy biegunem a równikiem. Ponieważ od tego kontrastu zależy sposób transportu ciepła, topnienie lodu na biegunie północnym odbija się na klimacie całej półkuli, a szczególnie na obszarach wokół Północnego Atlantyku - wyjaśnia fizyk atmosfery, prof. Szymon Malinowski."

http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje/ciekawoski,49/zima...

Dobra wiadomość, Arktyka wciąż jest biała! O ile dobrze rozumiem średnia powierzchnia lodu w miesiącu marcu z lat 1979-2000 to 15,86 milionów km2 podczas gdy 15 marca 2013 roku powierzchnia pokrywy lodowej na biegunie północnym wynosiła (z grubsza) 15,13 milionów km2. Naprawdę ładnie to się czyta i nawet układa się w jakąś całość ale diabeł tkwi w zbyt wielu szczegółach aby ubierać klimat w aż taki determinizm ;) Czy obywatel "Malinowski" nie uważa, że to trochę zbyt daleko posunięte uogólnienia, w dodatku "na topie"?

Teraz to:

Obrazek

Nie mam nic przeciwko regresji liniowej ale...do prostej można nawet dopasować szum. Zgadzam się, że tak reprezentując dane wygląda to przekonująco. Tym niemniej patrząc na punkty pomiarowe można zauważyć, że minimum powierzchni pokrywy lodowej było w 2006 roku. Odtąd spokojnie można narysować w latach 2006-2013 kolejną krzywą, ale tym razem rosnącą.

Obrazek


http://nsidc.org/data/seaice_index/Kosma S. edytował(a) ten post dnia 02.04.13 o godzinie 18:58

konto usunięte

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

I co Pan na to Profesorze?
Adam B.

Adam B. "Never attribute to
malice that which is
adequately expla...

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Kosma S.:
Tym niemniej patrząc na punkty pomiarowe można zauważyć, że minimum powierzchni pokrywy lodowej było w 2006 roku. Odtąd spokojnie można narysować w latach 2006-2013 kolejną krzywą, ale tym razem rosnącą.

Wcisnę się poza kolejką ale powiem że powierzchnia to nie wszystko. Jest jeszcze grubość lodu, która jest bardzo niska kiedy wieloletni lód znika i pojawia się roczny na jego miejsce. Jak zmierzysz objętość to masz potem coś takiego:


Obrazek


Źródło: http://psc.apl.washington.edu/wordpress/research/proje...
Szymon Malinowski

Szymon Malinowski profesor,
Uniwersytet
Warszawski Wydział
Fizyki

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Kosma S.:
Szymon Malinowski:
Moim zdaniem, co już wielokrotnie pisałem, bezpiecznie jest w Polsce na razie inwestować głþwnie w oszczędność energii i doskonalić nowe technologie pozyskiwania i wykorzystywania energii odnawialnych.

W sumie tak, zgadzam się.

Słów kilka o inwestycjach w en. węglową. Dlaczego nie? Chyba nie mam innego wyjścia przy naszych możliwościach finansowych.

Zgoda jesli idzie o możliwości, tylko jaka jest szansa na zwrot, liczony np. z kosztami emerytur gorniczych? Chcialbym zobaczyc gdzies rachunek zakladajacy realistyczny wzrost cen wydobycia i uwzgledniajacy np. emerytury górnicze.
Brunatny jest ale to już nie te czasy gdzie można za bez protestów wysiedlić wsie i miasta. Może i stac nas na te inwestycje, ale czy nie utopimy tej kasy?
Inwestycje w energetykę jądrową i owszem ale pod warunkiem, że RP zainwestuje w polskich naukowców oraz na wytworzenie polskiej technologii.
Skoro to ma kosztować lekką ręką 100 mld złotych to nie widzę przyczyn dla których mielibyśmy te pieniądze zostawić np. we Francji. 10 lat badań i 5 lat budowania i plusy dla gospodarki, nauki i techniki niewspółmierne.

Na to juz chyba za późno. Znam opinie wielu kolegów z NCBJ. Ostatni operator reaktora jadrowego w Swierku z praktyczną wiedzą ma juz ponad 75 lat. Po Żarnowcu, kształconych ( w technologii rosyjskiej, ale z wiedza praktyczną) fachowcach zostala pustynia. Na moim Wydziale (i Wydziale Chemii) otwarto kierunek "Energetyka i Chemia Jądrowa". Sama teoria, zero praktyki. Musimy uczyc sie od zera od innych, uczenie sie samemu jest mało efektywne. Ćwierć wieku nauki na kroplówce + ćwierc wieku braku matury z matematyki spowodowało niewiarygodne spustoszenia.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Globalne ocieplenie klimatu - co jest przyczyną ?

Szymon Malinowski:

Sama teoria, zero praktyki. Musimy uczyc sie od zera od innych, uczenie sie samemu jest mało efektywne. Ćwierć wieku nauki na kroplówce + ćwierc wieku braku matury z matematyki spowodowało niewiarygodne spustoszenia.

O przepraszam. W 93 roku zdawałem maturę z matematyki ;) Dopiero kilka lat później coś się zaczęło psuć.

W kwestiach energetyki jądrowej. Od czegoś trzeba zacząć. Może trzeba kupić reaktor tzw. "badawczy" taki jak TRIGA? http://www.ga-esi.com/triga/
Uwielbiam oglądać promieniowanie Czerenkowa:
https://www.youtube.com/watch?v=mgNwtepP-6M
Reaktor TRIGA w Teksasie kosztował ok 6 mln $. Ile dzisiaj taki reaktor kosztuje, nie wiem.

Następna dyskusja:

CZYM JEST INFORMACJA?




Wyślij zaproszenie do