Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: pojazd elektryczny

teoretyzujac - mam silnik (12v, 2000w), mam komplet akumulatorow, poprowadze kabelki miedzy aku i silnikiem i pieknie, silnik sie kreci; klopot w tym ze takie rozwiazanie jest malo efektywne z punktu widzenia pojazdu - nie ma mozliwosci regulowania predkosci obrotowej silnikia.

w elektronice mamy potencjometry, ale podejrzewam ze potencjometr przenoszacy natezenia wlasciwe dla mocy/natezen dla auta nie istnieje; w sieci znalazlem informacje o laczeniu potencjometrow z kontrolerami (?), ale moj prostu rozumek tego nie ogarnal; ktos jest w stanie naswietlic/podpowiedziec/moze wskazac konkretne urzadzenia ktore by dzialaly w sposob pozadany? mam galke ktora krace w prawo i silnik przyspiesza, w lewo i zwalnia? no i akceptujace natezenia rzedu 300A

konto usunięte

Temat: pojazd elektryczny

Na pewno nie potencjometr. Abo coś w tym stylu. To jest element rezystancyjny więc to co nie pójdzie w silnik przyczyni się do ocieplenia klimatu.

HINT: falownik. Silnikiem prądu stałego niewiele w samochodzie zdziałasz.

Temat: pojazd elektryczny

może kluczem jest "komplet akumulatorow", zaczynamy od jednego dołączamy kolejne. trochę skokowo ale coś tam reguluje.
Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: pojazd elektryczny

obawiam sie ze nie do konca - o ile wiem falownik jest dla silnikow na prad zmienny, ja mam silnik na prad staly..
Jacek Stelmach

Jacek Stelmach główny inżynier, ETA
Gliwice

Temat: pojazd elektryczny

Z całym szacunkiem dla pomysłu - 2 kW zasilane 12 V DC, to proszenie się o kłopoty, bo:

- ogromne straty mocy na kablach połączeniowych (grube, małe odległości, dbałość o dobrą jakość połączeń,
- bateria akumulatorów wytrzymująca bezkarnie kilkaset amperów ciągłego poboru będzie ciężka i nieporęczna,
- niepotrzebne problemy z przełączaniem tak znacznych prądów na indukcyjności silnika (przepięcia).

Ale jest to możliwe, poprzez regulację wypełnienia (czyli mamy przebieg prostokątny o np. stałej częstotliwości i regulowanym stosunku ON/OFF). Dla tego typu prądów i napięć najwygodniejszy układ wykonawczy na tranzystorach IGBT - co zapewni stosunkowo niewielkie straty mocy. Kierunek można zmieniać np. tworząc układ mostkowy. Słowa kluczowe: mostkowy klucz tranzystorowy, tranzystory IGBT, modulacja PWM. Nie podaję gotowych stron, bo wyglądałoby na kryptoreklamę :). Powodzenia.
Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: pojazd elektryczny

Jacek Stelmach:
Z całym szacunkiem dla pomysłu - 2 kW zasilane 12 V DC, to proszenie się o kłopoty, bo:
bedzie z 48 lub 96
Ale jest to możliwe, poprzez regulację wypełnienia (czyli mamy przebieg prostokątny o np. stałej częstotliwości i regulowanym stosunku ON/OFF). Dla tego typu prądów i napięć najwygodniejszy układ wykonawczy na tranzystorach IGBT - co zapewni stosunkowo niewielkie straty mocy. Kierunek można zmieniać np. tworząc układ mostkowy. Słowa kluczowe: mostkowy klucz tranzystorowy, tranzystory IGBT, modulacja PWM. Nie podaję gotowych stron, bo wyglądałoby na kryptoreklamę :). Powodzenia.
no.. ale tu znow mamy zmienny, a silnik/zasilanie mam z pradem stalym - wniosek z tego ze nie istnieje uklad sterowania predkoscia obrotowa dla silnikow na prad staly?.
Jacek Stelmach

Jacek Stelmach główny inżynier, ETA
Gliwice

Temat: pojazd elektryczny

Nie Kolego. To będzie zasilanie napięciem stałym (bo nie zmienia się biegunowość). I tak się własnie najczęsciej realizuje sterowanie silnikiem stałym (przez zmianę współczynnika wypełnienia). Inna możliwość (dość archaiczna) - to potencjometr o dużej mocy - tak kiedyś sterowano napędem tramwaju.
A jesli będzie to zasilanie z 96 V DC, to już zaczyna być sensowne. Bo to ok. 20 A (też DC).

Następna dyskusja:

Pojazd elektryczny PO-EL




Wyślij zaproszenie do