Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: Typologia lizusów firmowych
Każdy pracownik jest świadomy, że jego kariera w firmie zależy w dużej mierze od relacji z szefem, dlatego stara się pokazać przełożonemu, że dobrze wykonuje swoją pracę i zaskarbić jego uznanie. Część pracowników pragnie jednak podlizać się przełożonemu za wszelką cenę, dlatego nie zważając na konsekwencje, stosuje rozmaite techniki schlebiania i nadskakiwania szefowi, wykorzystując przy tym jego próżność. Ze względu na zachowanie i metody działania można wyróżnić następujące typów lizusów:perfekcjonista;
to typ zawsze gotowy do ciężkiej pracy i nadobowiązkowy;
# za wszelką cenę dąży do realizowania nierealistycznych projektów, nie deleguje zadań innym, zawsze sam perfekcyjnie wykonuje powierzone mu obowiązki;
# szefowie zwykle cenią tego typu osoby, bo są one zdolne do wielkich poświęceń na rzecz firmy i przynoszą duże zyski;
# jednak sami perfekcjoniści płacą za takie podlizywanie się wysoką cenę - praca non stop odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym, dlatego po pewnym czasie, czują się wyczerpani, ciągle zmęczeni, nerwowi, wypaleni i zaczynaj pracować poniżej swoich możliwości;
super kreatywny;
to typ, który zawsze tryska energią i nowymi pomysłami, stale coś wymyśla i zawsze pierwszy biegnie z nowym pomysłem i projektem;
# osoby takie są przekonane, że w tylko w ten sposób mogą zdobyć uznanie i wymarzony awans, jednak szefowie nie zawsze doceniają takich pracowników;
# gdy w firmie panuje ogólny stan stabilności zwykle nie ma miejsca dla tego typu lizusów, jeśli jednak firma jest w trakcie zmian lub promuje innowacyjne rozwiązania to takie typy mogą znaleźć aprobatę szefa;
# koszty jakie mogą płacić typy super kreatywne to wypalenie pomysłów oraz ciągła presja ze strony szefa, że to oni powinni wymyślać nowe pomysły, bo tylko oni to potrafią;
pokorny;
to typ, który działa w myśl zasady: "Zrobię dokładnie to, co mi zlecą":
# są to osoby bez wygórowanych ambicji, zgodne i usłużne wobec przełożonego;
# zwykle nie umieją odmawiać i w efekcie biorą na swoje barki coraz więcej obowiązków, w tym także zadania zrzucane na nich przez kolegów z zespołu;
# często szefowie lubią pokornych pracowników, bo ci nigdy się im się nie sprzeciwiają, nie kwestionują ich decyzji oraz nie zagrażają ich pozycji;
# koszty jakie płacą typy pokorne to często złość na siebie samego, wyrzuty sumienia, spowodowane nieumiejętnością odmawiania oraz poczucie ciągłego wykorzystywania:
manipulator;
to typ, który wręcz po mistrzowsku opanował sztukę manipulowania szefem, by osiągnąć zamierzone korzyści - przynosi prezenty, jest zdolny do intensywnej pracy, ale też wykorzystuje innych by robili pracę za niego, a szefowi mówi, że to on sam jest autorem tak wspaniałego projektu;
# to osoby, które próbują się wkupić w łaski szefa, po to by go jak najlepiej poznać i jeśli to możliwe pozbawić stanowiska;
# często też rozsiewają plotki wśród zespołu na temat niekompetencji szefa i podważają jego autorytet - robią to jednak tak sprytnie, że ciężko jest odkryć ich prawdziwe zamiary, a przy próbie bezpośredniej konfrontacji zawsze znajdują wygodne dla siebie wytłumaczenie:
# szefowie nie od razu potrafią rozszyfrować tego typu podlizywanie i często nabierają się na sprytne manipulacje i komplementy;
# koszty jakie płaci manipulator to niechęć kolegów oraz możliwość pożegnania się z pracą, jeśli szef odkryje jego prawdziwe zamiary;
wazeliniarz;
to typ, który prawi osobiste komplementy przełożonym, wychodzi z inicjatywą prezentów imieninowych czy jubileuszowych, stara się krążyć wokół szefa i donosi na innych pracowników:
# większość przełożonych nie lubi takich lizusów i reaguje na osobiste komplementy wręcz alergicznie, jednak niektórzy szefowie (zwykle niepewni siebie i pragnący ciągłego potwierdzenia swoich dokonań) faworyzują wazeliniarzy i uwielbiają ich zachwyty pod swoim adresem;
# koszty jakie płacą wazeliniarze to przede wszystkim niechęć, a czasem wręcz wrogość kolegów z pracy;