Temat: CAE czy CPE?
CAE - to 2/3 drogi od FCE (matura rozszerzona) do CPE.
Nowy format, ale tez i poziom trudności, egzaminu CAE jaki obowiązuje od grudnia 2008 jest bliższy CPE.
CAE to taki 'first plus pro'. CPE to poziom biegłości.
Proszę porównać 'opisy funkcjonalne' CAE i CPE poniżej.
BIEGŁOŚĆ C1-POZIOM CAE (CERTIFICATE IN ADVANCED ENGLISH)
P i s a n i e: Umiem wyrazić swoje myśli w jasnym, dobrze skonstruowanym tekście przedstawiając w pewnym rozwinięciu punktu widzenia. Potrafię pisemnie w szczegółowy sposób przedstawić skomplikowane tematy w postaci eseju lub raportu podkreślając najbardziej istotne według mnie punkty. Umiem tworzyć rozmaite teksty w stylu odpowiednim dla czytelnika, do którego są adresowane.
W y p o w i e d ź: Mogę przedstawić jasne, szczegółowe opinie na skomplikowane tematy, zawierające szereg podrzędnych kwestii, rozwijając określone punkty i kończąc stosowną konkluzją.
M ó w i e n i e i i n t e r a k c j a: Umiem wypowiadać się płynnie i spontanicznie bez widocznego wysiłku w szukaniu sformułowań. Używam języka w sposób elastyczny i efektywny w celach towarzyskich jak i zawodowych. Umiem precyzyjnie formułować idee i opinie oraz umiejętnie nawiązywać do wypowiedzi innych rozmówców.
C z y t a n i e : Rozumiem długie i skomplikowane teksty dotyczące faktów i teksty literackie. Odróżniam niuanse stylu. Rozumiem specjalistyczne artykuły i instrukcje techniczne, nawet gdy nie są związane z moją specjalnością.
S ł u c h a n i e: Rozumiem długie wypowiedzi nawet o niejasnej strukturze i gdy związki są tylko sugerowane a nie wyraźnie sygnalizowane. Bez większego wysiłku rozumiem programy i filmy telewizyjne.
MISTRZOSTWO C2-POZIOM CPE (CERTIFICATE OF PROFICIENCY IN ENGLISH)
P i s a n i e: Umiem napisać jasny, płynny tekst w odpowiednim stylu. Umiem pisać złożone listy, raporty i artykuły przedstawiające daną kwestię w spójny i logiczny sposób, który pomaga odbiorcy dostrzec i zapamiętać istotne punkty. Umiem pisać podsumowania i analizy dzieł fachowych i literackich.
W y p o w i e d ź: Umiem przedstawiać jasny, pełny opis lub linię argumentacyjną w stylu odpowiednim do kontekstu i o efektywnej strukturze logicznej, która pomaga odbiorcy dostrzec i zapamiętać istotne punkty.
M ó w i e n i e i i n t e r a k c j a: Bez wysiłku uczestniczę w każdej rozmowie czy dyskusji i posiadam dobrą znajomość wyrażeń idiomatycznych i kolokwializmów. Mogę się płynnie wypowiadać i przekazywać subtelne niuanse znaczeniowe. Jeśli napotykam jakiś problem, mogę się cofnąć i obejść trudność tak gładko, że inne osoby ledwo to zauważą.
C z y t a n i e: Z łatwością czytam praktycznie wszystkie formy języka pisanego, w tym abstrakcyjne, skomplikowane strukturalnie lub językowo złożone teksty, takie jak instrukcje obsługi, specjalistyczne artykuły i dzieła literackie.
S ł u c h a n i e: Nie mam kłopotów z zrozumieniem wszelkich odmian języka mówionego, zarówno na żywo jak i w przekazie, nawet przy szybkiej mowie z akcentem, pod warunkiem, że mam trochę czasu na osłuchanie się z miejscową wymową.