Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Medytacja wglądu - drogą do zmiany

Patrzenie w siebie bez konkretnych celów i ocen przypomina zdejmowanie pokrywki z garnka z bulgocącą zupą - nigdy nie wiadomo, co wypłynie na powierzchnię.

Każdy z nas ma osobo­wość główną, czyli przewodnią, która jest silniejsza i bar­dziej spójna od towarzyszących jej osobowości składo­wych.

Jak się okazuje, główne typy osobowości, nie są bezładne i przy­padkowe; wydają się dzielić na dziewięć podstawowych grup. Jeśli tak jest rzeczywiście, znajomość typów osobo­wości może stać się bezcennym kluczem umożliwiającym ci dopasowanie do siebie wielu wzorców warunkujących, któ­re odkryjesz podczas medytacji wglądu.
Muszę jednak zaznaczyć, że samo rozumowe poznanie typów osobowości nie wystarczy do tego, by osiągnąć prawdziwą zmianę. Wciąż bowiem będziesz się identyfiko­wał ze swym wzorcem, nawet jeśli okaże się destruktywny. Uwolnienie się od schematów osobowości, lub jakiejkol­wiek innej formy uwarunkowania, jest zadaniem Vipassany albo innej, zbliżonej praktyki. Wiedza zawsze jest tylko narzędziem.

Dzie­więć typów osobowości zawiera wzorce, które zwykle wpływają na wszystkie nasze poważniejsze decyzje i na wiele błahszych, jak chociażby styl ubierania się. Istnieją jeszcze inne formy naszych głównych uwarunko­wań nie objętych osobowością, takie jak: wzorzec rodziciel­ski, rasowy, ideologiczny. Zazwyczaj nie są one jednak tak głębokie i tak silne jak wzorce osobowości.

Zgodnie z Enneagramem, złożone wzorce osobowości skupiają się wokół jednego - fałszywego - spojrzenia na życie. Spojrzenie to, reprezentowane przez jeden z dziewię­ciu punktów na okręgu, jest tak mocno w nas zakorzenio­ne, że wydaje się nam uniwersalne. Innymi słowy, mylimy jeden punkt na okręgu (indywidualność) z całym okręgiem (całość). Nie widzimy swoich ograniczeń. Tkwimy w sid­łach dwoistości, opisanej przeze mnie wcześniej: postrzega­my swą indywidualność, a nie pełnię i jedność.

Medytacja wglądu to proces uwalniania się od wszelkich schematów i uwarunkowań, niezależnie od ich źródła i na­tężenia.

Enneagram jest mapą, przewodnikiem po głównych wzorcach osobowościowych, z którymi możesz się zetknąć podczas swej podróży przez życie. Posługiwanie się tą mapą jest niezwykle pomocne, lecz nie zastąpi samej po­dróży, którą musisz przebyć uważnie stawiając krok po kroku.

Wystrzegaj się ślepego klasyfikowania i „szufladko­wania" siebie i innych ludzi; traktuj Enneagram jako pomoc w ćwiczeniach czujności, a nie jako ich substytut. Nigdy nie wykorzystuj go do manipulowania innymi, gdyż wyrządziłoby to krzywdę zarówno im, jak i tobie.

Uraza, jaką odczuwają niektórzy ludzie „zaszufladkowani" przez typologię osobowości, jest zwykłą reakcją ich ego. „Ja" uwielbia myśleć, że jest wolne, wyjątkowe i niepowtarzalne. Jeśli jednak można przewidzieć twe zachowanie, oznacza to, że i ciebie łatwo przejrzeć. Twe reakcje są schematyczne i wbrew twojemu mniemaniu twe działanie wcale nie jest wyrazem wolnej woli.

Uznanie faktu, iż faktycznie nie jesteś wolny, może rozświetlić ci drogę do prawdziwej zmiany. Nie możesz się zmienić, dopóki nie uświadomisz sobie konieczności swej zmiany. Osobowość to nośnik relacji. Nie jest on bardziej ograniczający czy „szufladkujący" niż twój fizyczny noś­nik - ciało. Zarówno osobowość jak i ciało są narzędziami, to my mamy z nich korzystać, nie - odwrotnie.

Autor - James Andy
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Medytacja wglądu - drogą do zmiany

MEDYTACJA WGLĄDU (VIPASSANA)

Pod nazwą medytacji kryje się wiele różnorakich praktyk. Niektóre z nich to niewiele więcej niż zwykłe marzenia i fantazje. Większość jednak można określić za pomocą definicji słownikowej, która tłumaczy medytację jako „oso­biste doświadczenie religijne, polegające na skupieniu umy­słu na kontemplacji prawdy religijnej, tajemnicy lub przed­miotu czci, w celu przepełnienia duszy miłością Boga i świętością życia."

Moja definicja medytacji, nieco mniej popularna, to „poświęcenie czemuś bacznej uwagi; obserwowanie z wiel­kim zainteresowaniem i oddaniem." Definicja ta sugeruje bezpośredniość, witalność, prostotę i zaciekawienie bez oczekiwania na dobroczynne efekty obserwacji; w podobny sposób patrzy, na przykład, dziecko po raz pierwszy przy­glądając się płatkowi śniegu.

W medytacji wglądu przedmiotem naszej uwagi nie jest określona osoba, wierzenie, cecha, cel ani problem, ale wszystko to, co ma miejsce w danym momencie.

Polega ona nie na kontrolowaniu czy ulepszaniu trwającej chwi­li, ale na całkowitym zjednoczeniu się z nią, niezależnie od tego, czy wydaje się nam ona akurat przyjemna, czy też nie. Twoje postrzeganie jest dzięki temu zawsze ży­we i dynamiczne, odpowiadające nieprzewidywalnemu wi­rowi życia.

Vipassana znaczy „widzieć na wiele sposobów; widzieć poprzez dogłębne przeniknięcie; widzieć mądrością intu­icyjną." Kiedy w ten sposób wejrzysz w każdy kolejny moment, zobaczysz nie tylko przedmiot, ale również pod­miot. Znajdziesz drogę prowadzącą do bezpośredniego, nie pozostawiającego wyboru „wglądu" oraz „mądrości", czyli „pełnej wiedzy". Ten sposób patrzenia - wgląd - na­leży oddzielić od intelektualnej dedukcji oraz takich za­maskowanych form nieokiełznanego warunkowania jak instynkt czy intuicja.

Wgląd rozumiany jako totalna, dogłębna wiedza, pro­wadzi do pełnego działania. Niektórzy nazywają je „działa­niem pozbawionym wyboru", gdyż nie towarzyszą mu nigdy zwątpienie ani konflikty.

Kiedy „widzisz", możesz podjąć działanie zgodne z tym, co widzisz, z całym twoim jestestwem, a kiedy wszystkie poziomy twego jestestwa działają harmonijnie, rodzi się w tobie wielka moc, i to bez udziału jakiejkolwiek siły poszukującej. Znika przepaść między myślą a czynem; znikają wszystkie zgromadzone w tobie „dane", wewnętrzne (np. tłumione emocje i żale) i zewnętrzne (to, co nie zostało zrobione). Skupiasz się na każdej nowej chwili, postrzegasz ją i podchodzisz do niej zawsze na świeżo - na nowo.

Autor - James Andy
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Medytacja wglądu - drogą do zmiany

„Jedna myśl i jeden cel wypełnia moje życie i nadaje mu sens - zgłębić tajemnicę osobowości. Jest to główny punkt zaczepienia, dzięki któremu wszystko można wyjaśnić."
Carl G. Jung


Wszystko to są oczywiście bardzo ogólne zarysy dziewięciu typów osobowości. Jeśli jednak zrozumiesz podstawy dy­namiki każdego z tych typów, będziesz mógł zrozumieć również nieskończoną ilość ich odmian, a także sposób, w jaki wiążą się z innymi formami warunkowania.

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 1

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 2

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 3

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 4

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 5

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 6

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 7

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 8

VIPASSANA - OSOBOWOŚĆ # 9

Uwolnienie od uwarunkowań wynikających z osobo­wości, oraz wszystkich innych, stanowi zadanie dla medy­tacji wglądu czy dowolnej, zbliżonej do niej praktyki. Enneagram może w tym procesie okazać się pomocny, gdyż jeśli uznasz swoje działanie jako element stałego wzoru, będziesz wiedział, że masz do czynienia z warunko­waniem. Im bardziej pozostaniesz uwarunkowany, sche­matyczny i sztywny, tym mniej bezpośrednia i żywa będzie twoja reakcja na życie.

Autor - James AndyAneta S. edytował(a) ten post dnia 01.05.10 o godzinie 21:59

Następna dyskusja:

Medytacja wglądu.




Wyślij zaproszenie do