Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Enneagram w biznesie

Menedżerze, sprawdź swój numer

„Ennea” to po grecku
„dziewięć”. Stąd nazwa enneacoaching, bo ta metoda wyróżnia
dziewięć typów przywództwa. Według jej twórców i
propagatorów, ma ułatwiać tworzenie indywidualnych programów
rozwoju menedżerów.

Enneacoaching to zespół narzędzi pomocnych w skutecznej
komunikacji, budowaniu zespołu, a także kreowaniu przywództwa.
Jego podstawy zaprezentował „Puls Biznesu”. Gazeta pisze, że
od lat korzystają z niego CIA, Bank Rezerw Federalnych USA, Silikon
Graphics, Walt Disney Company, Motorola czy Mariett. W Polsce
metodę tę popularyzuje firma szkoleniowa Timtraining.pl.

Podstawę enneacoachingu stanowi opis dziewięciu typów
osobowości. To, do którego należymy, ustala się na podstawie
badań psychologicznych.

Mirosław Słowikowski, współwłaściciel Timtraining.pl,
podkreśla w „PB”, że człowiek jest zbyt złożoną i zmienną
strukturą, aby można go było w prosty, jeśli nie prostacki,
sposób zaszufladkować. Przyrównuje typologię stosowaną w
enneacoachingu do mapy, która też nie odzwierciedla dokładnie
terenu. Jak ostateczny celem tej metody Mirosław Słowikowski
wskazuje zbudowanie samoświadomości, która stanowi punkt wyjścia
do zmiany postaw, stylu zarządzania i sposobu komunikowania się.
Przekonuje, że aby być skutecznym menedżerem, trzeba wiedzieć,
gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy oraz z jakimi ludźmi podejmujemy
marsz.

Mirosław Słowikowski wyjaśnia, że enneacoaching pokazuje, iż te
same cechy w niektórych sytuacjach pomagają odnieść sukces, a w
innych skazują na klęskę, np. choć bez ambicji w biznesie ani
rusz, to podczas uczestnictwa we wspólnym projekcie trzeba
poskromić swoje ego. Tłumaczy, że nasze predyspozycje określają
takie czynniki, jak intelekt, emocje i działanie. Powinniśmy zatem
wiedzieć, w czym jesteśmy najlepsi. Twierdzi, że nie ma sensu
postępować wbrew własnej naturze, ale nie znaczy to, iż nie
można w sobie czegoś zmienić i poprawić, a enneacoaching
ułatwia – według niego – pracę nad sobą.

Z kolei Tomasz Curlej z Timtraing.pl podkreśla, że o tym, do
którego z dziewięciu typów menedżerów należymy, decydują
nasze indywidualne cechy. I zachęca do ich poznania, bo – jak
mówi w „PB” – skutecznym liderem jest tylko ten, kogo cechuje
samoświadomość.

Oto podane przez „PB” podstawowe informacje o dziewięciu typach
menedżerów według enneacoachingu.

Jedynka

Jesteś zorganizowany i umiesz planować, ale zbytnia dokładność
zabiera ci czas i hamuje rozwój? To jesteś jedynką, czyli
praktykiem perfekcjonizmu. Zajdziesz daleko, o ile skończysz z
pedanterią i postawą „wszystko zrobię sam”. Inaczej czekają
cię niepowodzenia, które obniżą twoje poczucie wartości.
Będziesz tłumił gniew, ale w końcu wybuchniesz, co nie
przysporzy ci sojuszników.

Dwójka

Budujesz znakomitą atmosferę w grupie, a jednocześnie masz
kłopoty z podejmowaniem trudnych decyzji (np. o zwolnieniu
pracownika)? Jesteś dwójką, a więc opiekunem zespołu. Choć
jesteś odpowiedzialny, twoje szanse na awans są nikłe. Chyba że
w końcu uznasz, iż cele biznesowe są ważniejsze niż miły
nastrój. Jeśli pozostaniesz miękki, w kryzysie porzucą cię
nawet najwięksi zwolennicy.

Trójka

Jedni nazywają cię urodzonym zwycięzcą, a inni zarzucają
przerost ambicji? Znaczy, że należysz do trójek, czyli stojących
na podium. Nie umiesz się przyznać do porażki, za to sukcesy
przypisujesz wyłącznie sobie. Koncentracja na karierze stopniowo
rujnuje twoje życie osobiste i zdrowie. Wygrasz, jeśli zrozumiesz,
że oprócz wiary w siebie trzeba mieć odrobinę pokory.

Czwórka

Uchodzisz za wizjonera, a inni skoczyliby za tobą w ogień, a więc
jesteś czwórką, czyli mistrzem indywidualizmu. Tryskasz
pomysłami, masz fantazję, ale to huśtawka uczuć. Twoja euforia w
mgnieniu oka zamienia się w przygnębienie. Wtedy wycofujesz się z
działania. Przenosiłbyś góry, gdybyś umiał trzymać na wodzy
emocje, a krytykę przyjmował z godnością.

Piątka

Od rozmów ze swoim zespołem wolisz zgłębianie przepisów
podatkowych i wyników sprzedaży? To typowe dla piątki, czyli
miłośnika wiedzy. Przekonany o swej nieomylności, nie widzisz
sensu dyskusji nad różnymi punktami widzenia. Gdy doświadczenie
biznesowe nie potwierdza twych teorii, tym gorzej dla
doświadczenia. Wówczas z przypisywanego ci racjonalizmu pozostają
zupełnie irracjonalne koncepcje.

Szóstka

Wyróżniasz się odpowiedzialnością, życzliwością i
zdolnościami analitycznymi, ale nie grzeszysz odwagą? Witaj w
klubie szóstek, czyli lojalnych sceptyków. Byłbyś przywódcą
doskonałym, gdybyś nie bał się podejmować wyzwań i nie
zarażał innych asekuranctwem. W sytuacjach podbramkowych tracisz
zaufanie do samego siebie i stajesz się podejrzliwy wobec
otoczenia. Przestań węszyć wszędzie postęp, a odzyskasz
sympatię i zaufanie podwładnych.

Siódemka

Masz po sto pomysłów na minutę i błyskawicznie podejmujesz
decyzje, a jednocześnie dezerterujesz w obliczu trudności. To
oznacza, że jesteś siódemką, a więc radosnym optymistą.
Mierzysz siły na zamiary. Nie umiesz realistycznie ocenić
zagrożeń. W sytuacji patowej twoja euforia znika, a jej miejsce
zajmują impulsywność, nadwrażliwość na krytykę, arogancja, a
nawet agresja.

Ósemka

Od bezkompromisowości i wrażliwości na cudzą krzywdę do
narzucania innym swoich poglądów i racji droga jest, niestety,
niedaleka. Jeśli to właśnie ty masz z tym problem, to znaczy, że
jesteś ósemką, charakteryzowaną jako prawy i sprawiedliwy.
Swoją naturalną charyzmą mógłbyś wzbudzać u podwładnych
szacunek, ale wymuszasz go siłą i patologicznymi zachowaniami,
które mają zastraszyć partnera.

Dziewiątka

Zrezygnujesz z realizacji celów biznesowych, byle zażegnać
konflikt? Jesteś dziewiątką — łagodny i niezależny. Bywa, że
odpowiedzialność spychasz na innych. Zewnętrznie uległy, w
środku jesteś uparty. Mów wprost, co ci leży na sercu, a sukcesy
nie każą na siebie długo czekać.

Podobno działa

„Puls Biznesu” zamieszcza też opinię Sylwii Ciszkowskiej,
specjalistki ds. HR w globalnej instytucji finansowej, w której
wykorzystuje się enneacoaching podczas szkoleń z zakresu budowania
zespołu. Wskazuje ona, że menedżerowie pod wpływem tej metody
zaczynają się zastanawiać nad sobą, starają się też
dostrzegać mocne i słabsze strony swoich kolegów.

Wyjaśnia, że efektywna komunikacja zaczyna się od poznania siebie
i innych i wskazuje na przykład, gdy ktoś chciał zmotywować
podwładnego, odwołując się do emocji, a okazało się, iż ten
jest racjonalną piątką, opierającą się na konkretach i
analizie. Poprzez uczucia szybciej można dotrzeć do
indywidualistów i wizjonerów, a więc czwórek. Sylwia Ciszkowska
twierdzi, że uczestnicy warsztatów lepiej funkcjonują także poza
firmą, bo – jak mówią – stają się wrażliwsi i otwarci na
innych, łatwiej im znaleźć wspólny język z mężem lub żoną,
dzieckiem, sąsiadem czy z kolegą – pisze „Puls Biznesu”.

Źródło:
http://www.qpracy.pl/page,,Menedzerze-sprawdz-swoj-num...
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Enneagram w biznesie

Co Enneacoaching może wnieść do organizacji?

Enneacoaching fakt, że ludzie są różni, ujmuje w zestaw praktycznych wskazówek do wykorzystania w biznesie, wskazując optymalny sposób postępowania z każdym z 9 typów. Fakt ten należy brać pod uwagę w każdym obszarze funkcjonowania organizacji aby zapewnić jej jak najwyższą efektywność. Enneacoaching pomaga zrozumieć, że istnieje 9 różnych punktów widzenia, systemów wartości, rodzajów komunikowania się, sposobów rozwiązywania problemów…itd, a wszystkie są jednakowo wartościowe i potrzebne dla zapewnienia zrównoważonego środowiska pracy.

Czym typologia stosowana w Enneacoaching różni się od systemu Myers-Briggs?

MBTI jest użytecznym narzędziem wskazującym na procesy myślowe: pokazuje jak dana osoba podchodzi do rozwiązywania problemów. Enneacoaching idzie o krok dalej – wskazuje na głębsze motywacje, wyjaśniając dlaczego przyjmuje ona taką a nie inną postawę, co nią kieruje, w jaki sposób realizuje cele, jak reaguje w sytuacjach stresowych, jak radzi sobie z konfliktami i w końcu jak najlepiej porozumiewać się z każdym z typów osobowości. Pomaga menedżerom rozpoznać kiedy potencjał danej osoby jest hamowany i w jaki sposób zmotywować ją do jak najlepszego działania. Krótko mówiąc Enneacoaching proponuje bardziej kompletne i głębsze podejście do czynnika ludzkiego w zarządzaniu niż jakikolwiek inny system opisujący osobowościowe predyspozycje.

W których konkretnie dziedzinach można stosować Enneacoaching ?

Enneacoaching jest narzędziem poprawiającym komunikację na każdym szczeblu wewnątrz organizacji i poza nią. Pomaga utrzymać wartościowych pracowników poprzez zwiększenie ich zadowolenia z pracy i zaangażowania. Jest stosowany w procesie rekrutacji do oceny osobowościowych predyspozycji kandydata w stosunku do stanowiska i kultury organizacji. Umożliwia optymalne wykorzystanie potencjału każdego członka organizacji. Jest szczególnie przydatny przy budowaniu i motywowaniu zespołu, rozwiązywaniu konfliktów, negocjacjach i rozwijaniu zdolności przywódczych.

Które firmy stosują w praktyce Enneacoaching ?

Procter & Gamble, General Motors, Sony, General Mills, Toyota, Young & Rubicam, Motorola, Hewlett Packard, Kodak, Coca Cola (Mexico), Adobe, Amoco, AT&T, Avon Products, Boeing Corporation, The DuPont Company, e-Bay, Prudential Insurance (Japan), General Mills Corporation, Alitalia Airlines, KLM Airlines, International Weight Watchers, Reebok Health Clubs, Prudential Insurance, American Press Institute, Aventis, Conoco-Philips, Marriott, Walt Disney Company, CIA, Bank Rezerw Federalnych USA

Źródło: http://timtraining.pl/faq.html
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Enneagram w biznesie

Polecane lektury (zostana wpisane jeszcze dodatkowo w watku temu poswieconym, ale mysle, ze zamieszczenie ich tutaj bedzie pozyteczne)


Obrazek



Obrazek
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: Enneagram w biznesie

Firmy szkoleniowe korzystające z enneagramu jako narzedzia rozwoju pracowniczego:

TiM Training
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

konto usunięte

Temat: Enneagram w biznesie

Proponuję zamieszczać porady dla poszczególnych typów, jak usprawnić pracę. :)

Ja u siebie (7, załóżmy) stosuję z powodzeniem np.:

1. Podstawowy problem - organizacja czasu.
- rozbijaj zadania na małe odcinki (po 30-45 minut max) i wykonuj je po kolei
- stosuj macierz Eisenhowera
- najpierw wykonuj te zadania, które są najmniej interesujące (jeśli masz wybór) z najpilniejszych oczywiście
- czas jaki przewidujesz na wykonanie projektu pomnóż przez dwa albo trzy (jeśli myślisz, że zrobisz w 3 dni - załóż sobie tydzień)
- proś klienta/pracodawcę o wcześniejsze terminy i najlepiej niech nie informuje, że to termin wcześniejszy
- trzy punkty powyżej stosuj aż się nauczysz ile co zajmuje Ci czasu
- wykonując zadanie odizoluj się: wyłącz gg, przeglądarkę, telefon itd. i skup się te 30 min na zadaniu. Potem wiedz, że masz wolne - i wtedy robisz resztę. Pamiętaj przygotowywanie się do pracy (kawa, muzyka, ciasteczka itd.) nie należą do czasu pracy.
- trenuj, trenuj, trenuj aż się nauczysz zarządzać czasem i tzw. zasobami

Ja jeszcze nad tym pracuję, ale już są efekty.

- aha i najtrudniejsze: rób od razu. Nie ma "jeszcze pięć minut mamo!"

Nie umiem tego przeskoczyć. :]Krystyna J. edytował(a) ten post dnia 20.05.10 o godzinie 19:43



Wyślij zaproszenie do