konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Miałem na myśli że doświadczyć się nie da, bazując jedynie na wyjaśnieniach intelektualnych.
Dziękuje z wyjaśnienie:-)
Tego /o czym rozmawiamy/ w ogóle nie da się doświadczyć. Jeżeli jest to doświadczenie, to nie jest to tym. Niemniej jednak, można to w karby filozofii ująć, ot choćby po to, by mieć pojecie o tym, nim wkroczy się w ten wymiar, lub /gdy sie w nim już spoczywa/ chce się go jakoś zaprezentować w sposób zrozumiały.Radek D. edytował(a) ten post dnia 01.12.07 o godzinie 15:41

konto usunięte

Temat: Babilon

W pewien sposób jest to doświadczeniem. Gdyż można rozpoznać ten stan, obecny w każdym innym doświadczeniu.
Choć też nie jest doświadczeniem rozumianym w potocznym znaczeniu, jest poza uczuciem czy wrażeniem.
Nie potrafię tego wyjaśnić słowami:-)Marcin B edytował(a) ten post dnia 01.12.07 o godzinie 18:13
Bartosz Kazibudzki

Bartosz Kazibudzki ScalenieDuszy.pl

Temat: Babilon

>Bonpo bazując na podejściu do nauk szkoły gelugpa

to przed gelugpami nie było szkół dialektycznych Y-B ?

>Rigpa jest stanem weryfikowalnym, określonym i /co istotne/ nietrwałym

a to nie jest tak że nietrwałość dopiero wychodzi z rigpy ?

konto usunięte

Temat: Babilon

Bartosz Kazibudzki:
>Bonpo bazując na podejściu do nauk szkoły gelugpa

to przed gelugpami nie było szkół dialektycznych Y-B ?

Nie. System szkół dialektycznych bonpo przejęli od gelugpów.

>Rigpa jest stanem weryfikowalnym, określonym i /co istotne/ nietrwałym

a to nie jest tak że nietrwałość dopiero wychodzi z rigpy ?

To nie jest tak, bo podstawą jest yerme. Aspektem yerme jest rigpa, która jest nietrwała.

konto usunięte

Temat: Babilon

Radek D.:
To nie jest tak, bo podstawą jest yerme. Aspektem yerme jest rigpa, która jest nietrwała.

?? Zawsze sądziłem że Rigpa to synonim natury umysłu. Może tłumaczysz to inaczej z powodu innej terminologii stosowanej w bon i u Namkhaia Norbu Rinpocze?

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
?? Zawsze sądziłem że Rigpa to synonim natury umysłu. Może tłumaczysz to inaczej z powodu innej terminologii stosowanej w bon i u Namkhaia Norbu Rinpocze?
Rigpa /dosłownie: wiedza/, to stan nagiej natychmiastowej uwagi /obecności/ poza osądem i bywa też określana jako przejrzystość. Mamy jeszcze pustkę, jako podstawę wszystkiego /kunszi/. Pustka jest nierozdzielna z przejrzystością i to jest naturą umysłu - owa ''niedwoistość''.
To, że Rigpa jest aspektem natury umysłu, Namkhai Norbu Rinpocze wyjaśnia w ''Dzogczen stan doskonałości samej w sobie''.
Z drugiej strony, bywa, że nauczyciele używają terminów kunszi i rigpa, jako oznaczenia naturalnego stanu.Radek D. edytował(a) ten post dnia 03.12.07 o godzinie 03:22

konto usunięte

Temat: Babilon

Mam tę pozycję więc poszukam. Może coś przeoczyłem.
Z tych wykładów co ja pamiętam, Rinpocze aspekt pustki umysłu, a dokładniej pierwotnej czystości, nazywa kadak, a przejrzystości lhundrup.
Jako że te dwa aspekty są nieoddzielne (np jak charakterystyka wody:jest mokra + przejrzysta), a rozbicie jedynie akademickie więc wiedza tego zwie się rigpą, a niewiedza marigpą.

Według mnie spoczywanie w rigpie, to spoczywanie w naturalnym stanie, naturze umysłu, nagim stanie czystej obecności.

http://www.dzogczen.pl/f_dzogczen.htmlMarcin B edytował(a) ten post dnia 03.12.07 o godzinie 08:43

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Mam tę pozycję więc poszukam. Może coś przeoczyłem.
Z tych wykładów co ja pamiętam, Rinpocze aspekt pustki umysłu, a dokładniej pierwotnej czystości, nazywa kadak, a przejrzystości lhundrup.
To są ich właściwości. Właściwością kunszi jest to, iż jest niesplamiona, czysta od zawsze /kadak/. Natomiast właściwością rigpy jest to, iż jest spontanicznie doskonała, samodoskonała /lhundrup/.
Według mnie spoczywanie w rigpie, to spoczywanie w naturalnym stanie, naturze umysłu, nagim stanie czystej obecności.
Jeżeli nie ma w tym wymiaru pustki, to nie jest to. Tak sam gdy spoczywa się w wymiarze pustki a nie ma w nim nagiej obecności, to też nie jest to.

Podział jest tak jak napisałeś akademicki, niemniej jednak służy też temu, by jednoznacznie określić, czym jest naturalny stan.

Namkhai Norbu Rinpocze napisał:
''Gdy mistrz udziela wprowadzenia, Esencja, Natura i energia nazywane są ''trzema ciałami Podstawy''. W kontekście ścieżki odpowiadają one trzem aspektom, czyli trzem charakterystycznym stanom natury umysłu: stanowi spokoju /gNas Pa/, stanowi ruchu ('gJu Ba) oraz stanowi obecności (Rig Pa)''

To pierwszy z brzegu cytat odnoszący się do tego czym jest rigpa, a zaczerpnięty z: ''Dzogczen stan doskonałości samej w sobie''.

konto usunięte

Temat: Babilon

Tylko trzeci stan, rigpy- bezpośredniej nagiej i niedualnej świadomości, możemy rozpoznać jedynie dzięki przekazowi od mistrza.

Obecność ta jest taka sama i w stanie spokoju i stanie ruchu, czyli aktywności umysłu. Więc jest niezmienna.

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Obecność ta jest taka sama i w stanie spokoju i stanie ruchu, czyli aktywności umysłu. Więc jest niezmienna.
Tak jest w kontekście ścieżki.
Stan spokoju jest wymiarem esencji, stan obecności jest wymiarem natury, a stan ruchu wymiarem energii.
Esencja jest zmienna, czy niezmienna?

konto usunięte

Temat: Babilon

Jeśli rozumiemy stan spokoju jako doświadczenie, to jest zmienne.
Jeśli jako czystą podstawę, to jest niezmienna.

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Jeśli rozumiemy stan spokoju jako doświadczenie, to jest zmienne.
Jeśli jako czystą podstawę, to jest niezmienna.
A no właśnie :-) I dalej, czy czysta podstawa, to bezpośrednia niedualna uwaga?

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Radek D.:
To nie jest tak, bo podstawą jest yerme. Aspektem yerme jest rigpa, która jest nietrwała.

?? Zawsze sądziłem że Rigpa to synonim natury umysłu. Może tłumaczysz to inaczej z powodu innej terminologii stosowanej w bon i u Namkhaia Norbu Rinpocze?
Znalazłem w ''Cyklu dnia i Nocy'' wyjaśnienie N.N.R. odnośnie stanu samantabhadry, z którego jasno wynika, iż N.N.R. używa pojęcia rigpa jako synonimu naturalnego stanu.
W bon używa się jako synonimu naturalnego stanu głównie kunszi.

Reasumując - zrewidowałem dzięki Tobie swą teoretyczną wiedzę na ten temat - dziękuję :-)

konto usunięte

Temat: Babilon

Radek D.:
A no właśnie :-) I dalej, czy czysta podstawa, to bezpośrednia niedualna uwaga?

Rigpa to bezposrednia wiedza tej podstawy.

konto usunięte

Temat: Babilon

Radek D.:
Marcin B:
Radek D.:
To nie jest tak, bo podstawą jest yerme. Aspektem yerme jest rigpa, która jest nietrwała.

?? Zawsze sądziłem że Rigpa to synonim natury umysłu. Może tłumaczysz to inaczej z powodu innej terminologii stosowanej w bon i u Namkhaia Norbu Rinpocze?
Znalazłem w ''Cyklu dnia i Nocy'' wyjaśnienie N.N.R. odnośnie stanu samantabhadry, z którego jasno wynika, iż N.N.R. używa pojęcia rigpa jako synonimu naturalnego stanu.
W bon używa się jako synonimu naturalnego stanu głównie kunszi.

Reasumując - zrewidowałem dzięki Tobie swą teoretyczną wiedzę na ten temat - dziękuję :-)


To dobrze, bo już zaczynałem się gubić:-)

konto usunięte

Temat: Babilon

Marcin B:
Radek D.:
A no właśnie :-) I dalej, czy czysta podstawa, to bezpośrednia niedualna uwaga?

Rigpa to bezposrednia wiedza tej podstawy.
Tak więc mamy kunszi, oraz rigpę. Podział jest rzecz jasna akademicki .



Wyślij zaproszenie do