Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Czy może mi ktoś odpowiedzieć na pytanie, co Biblia mówi na temat duszy czyśćcowej?

Nie znalazłem nic na ten temat.
Bolesław G.

Bolesław G. Składaj z nami
Origami :)

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

W dwunastym rozdziale Drugiej Księdze Machabejskiej jest opisana sytuacja, kiedy ginie grupa ludzi popełniająca grzech (przywłaszczenie rzeczy poświęconych pogańskim bóstwom) i oto jak reaguje na to Juda Machabeusz:

42. a potem oddali się modlitwie i błagali, aby popełniony grzech został całkowicie wymazany. Mężny Juda upomniał lud, aby strzegli samych siebie i byli bez grzechu mają przed oczyma to, co się stało na skutek grzechu tych, który zginęli.
43. Uczyniwszy zaś składkę pomiędzy ludźmi, posłał do Jerozolimy około dwu tysięcy srebrnych drachm, aby złożono ofiarę za grzech. Bardzo pięknie i szlachetnie uczynił, myślał bowiem o zmartwychwstaniu.
44. Gdyby bowiem nie był przekonany, że ci zabici zmartwychwstaną, to modlitwa za zmarłych byłaby czymś zbędnym i niedorzecznym,
45. lecz jeśli uważał, że dla tych, którzy pobożnie zasnęli, jest przygotowana najwspanialsza nagroda - była to myśl święta i pobożna. Dlatego właśnie sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby zostali uwolnieni od grzechu.
2 Mch 12:42-45(BT)


W powyższym fragmencie jest wyrażona wiara w życie pośmiertne, zmartwychwstanie oraz w to, że nasza modlitwa ma zmarłych ma znaczenie, nie jest "czymś zbędnym i niedorzecznym". Jest to zalążek wiary w istnienie czyśćca, "jako karze wprawdzie pośmiertnej, lecz mającej koniec".

Pewną aluzją do istnienia czyśćca jest następujący fragment Pierwszego Listu do Koryntian:

11. Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego, jak ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus.
12. I tak jak ktoś na tym fundamencie buduje: ze złota, ze srebra, z drogich kamieni, z drzewa, z trawy lub ze słomy,
13. tak też jawne się stanie dzieło każdego: odsłoni je dzień /Pański/; okaże się bowiem w ogniu, który je wypróbuje, jakie jest.
14. Ten, którego dzieło wzniesione na fundamencie przetrwa, otrzyma zapłatę;
15. ten zaś, którego dzieło spłonie, poniesie szkodę: sam wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogień.
1 Kor 3:11-15(BT)


Czyściec jest właśnie tym oczyszczającym "ogniem".Bolesław G. edytował(a) ten post dnia 06.06.10 o godzinie 13:14
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Dziękuję za odpowiedź, ale nie widzę tutaj informacji o życiu po śmierci ani o czyśćcu.

Ewangelie natomiast mówią wyraźnie, że: dusza po śmierci nic nie czuje, nie ma myśli, a człowiek pogrążony jest we śnie. Czeka na sąd, ja to tak rozumiem.

Jezus sam powiedział, że osoby zmarłe śpią i obudzą się w dzień Jego ponownego przyjścia.

„To powiedział, a potem rzekł do nich: Łazarz, nasz przyjaciel, zasnął; ale idę zbudzić go ze snu. Tedy rzekli uczniowie do niego: Panie! Jeśli zasnął, zdrów będzie. Ale Jezus mówił o jego śmierci; oni zaś myśleli, że mówił o zwykłym śnie. Wtedy to rzekł im Jezus wyraźnie: Łazarz umarł.” JAN 11,11-14

Biblia mówi: „A wielu z tych, którzy śpią w prochu ziemi, obudzą się, jedni do żywota wiecznego, a drudzy na hańbę i wieczne potępienie.” DAN. 12,2

Czy gdyby Jezus mówił o czyśćcu nie mielibyśmy Jego słów na ten temat?Paweł Wałyński edytował(a) ten post dnia 08.06.10 o godzinie 22:24
Bolesław G.

Bolesław G. Składaj z nami
Origami :)

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Nie wiem, w jakim znaczeniu jest w Ewangeliach użyte sformułowanie przetłumaczone jako "sen", może trzeba by sięgać bezpośrednio do oryginału, żeby wyjaśnić tą sprawę?

Natomiast ten sam Jezus mówi opowieść o innym Łazarzu:
Łk 16:19-26
19. żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień świetnie się bawił.
20. U bramy jego pałacu leżał żebrak okryty wrzodami, imieniem Łazarz.
21. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza; nadto i psy przychodziły i lizały jego wrzody.
22. Umarł żebrak, i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany.
23. Gdy w Otchłani, pogrążony w mękach, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie.
24. I zawołał: Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i poślij Łazarza; niech koniec swego palca umoczy w wodzie i ochłodzi mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu.
25. Lecz Abraham odrzekł: Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz przeciwnie, niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz.
26. A prócz tego między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd do nas się przedostać.
(BT)

Widać że bohaterowie tej opowieści nie tylko nie śpią, ale czują bardzo mocno cierpienie "w Otchłani" i szczęście w Niebie "na łonie Abrahama".
Widać tu przepaść między niebem a piekłem, a o czyśćcu tu co prawda mowy nie ma, ale można przyjąć, że jest podobne do piekła, tylko że pobyt tam jest czasowy i jest możliwość komunikacji między niebem i czyśćcem i ulżenia w cierpieniach dusz czyśćcowych. O tym mówią liczne objawienia prywatne.
Bolesław G.

Bolesław G. Składaj z nami
Origami :)

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Przemyślałem sobie, co należałoby sądzić o sformułowaniu, że "śmierć jest snem". Otóż sen dotyczy ciała i podobnie jak nasze ciało co noc staje się nieaktywne czekając na ranne przebudzenie, tak i po śmierci ciało czeka na poranek Zmartwychwstania.
Bodajże Kochanowski napisał "śnie, który uczysz umierać człowieka i pokazujesz smak przyszłego wieka..."Bolesław G. edytował(a) ten post dnia 11.06.10 o godzinie 10:21
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Widać tu przepaść między niebem a piekłem, a o czyśćcu tu co prawda mowy nie ma, ale można przyjąć, że jest podobne do piekła, tylko że pobyt tam jest czasowy i jest możliwość komunikacji między niebem i czyśćcem i ulżenia w cierpieniach dusz czyśćcowych. O tym mówią liczne objawienia prywatne.


"Można przyjąć"? Chyba nie można interpretować sobie Bibli w taki sposób... czy "można przyjąć", że skoro jezus zamienił wodę w wino ..spowodował że ludzie w kanie mogli się rozpić i pogrążyć w grzechu...chyba nie!

ale niesie to kolejne pytanie. Czy ta otchłań to nie jest przypadkiem wizją dniu sądu? No bo jeśli po fizycznej śmierci jesteśmy od razu w piekle albo niebie to po co ma być sąd dopiero potem.... coś tu nie gra.

Objawienia prywatne, chyba nie powinny być dla chrześcijanina źródłem wiary, Biblia mówi że sam szatan potrafi przyjść jako "anioł światłości" - czy jest możliwe, aby sam szatan lub demon mógł przez takie objawienie mówić rzeczy zwodnicze? Myślę że tak, w końcu Jezus przestrzegał przed tym.
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Natomiast ten sam Jezus mówi opowieść o innym Łazarzu:


czy to by znaczyło, że Jezus sam sobie zaprzecza, wydaje mi się że ta przypowieść jest zbyt płytko interpretowana, trzeba to odnieść do innych jego słów
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Widać tu przepaść między niebem a piekłem, a o czyśćcu tu co prawda mowy nie ma, ale można przyjąć, że jest podobne do piekła, tylko że pobyt tam jest czasowy


...no to skoro nie ma mowy o czyśćcu to skąd się ono wzięło?

...czy na pewno pobyt w piekle jest czasowy? Nie znalazłem w Biblii słowa o tym. Wydaje mi się, że śmierć i nicość duchowa jest ostatecznym rozrachunkiem
Bolesław G.

Bolesław G. Składaj z nami
Origami :)

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
Widać tu przepaść między niebem a piekłem, a o czyśćcu tu co prawda mowy nie ma, ale można przyjąć, że jest podobne do piekła, tylko że pobyt tam jest czasowy


...no to skoro nie ma mowy o czyśćcu to skąd się ono wzięło?

...czy na pewno pobyt w piekle jest czasowy? Nie znalazłem w Biblii słowa o tym. Wydaje mi się, że śmierć i nicość duchowa jest ostatecznym rozrachunkiem

pisząc "pobyt tam jest czasowy", miałem na myśli oczywiście czyściec.

Jeszcze poddam dyskusji takie zagadnienie:
Jak myślisz, co robił Jezus przez 3 dni pomiędzy śmiercią a Zmartwychwstaniem?
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Jeszcze poddam dyskusji takie zagadnienie:
Jak myślisz, co robił Jezus przez 3 dni pomiędzy śmiercią a Zmartwychwstaniem?

chętnie odpowiem na to pytanie, ale prosiłbym odpowiedź na moje wcześniejsze?

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

W Biblii nie ma przesłanek o czyśćcu. Św. Jan pod koniec Ewangelii wspomniał, ze ma jeszcze wiele do powiedzenia, ale świat nie pomieściłby tylu ksiąg, więc moze chciał napisać o czyśćcu?

Za: http://www.egzorcyzmy.katolik.pl/index.php/czysciec-cz...

Alegoria trzech dni ciemności i otchłani, z której można wyjść do nieba:

Mt 12:40
Albowiem jak Jonasz był trzy dni i trzy noce we wnętrznościach wielkiej ryby, tak Syn Człowieczy będzie trzy dni i trzy noce w łonie ziemi.

Św. Augustyn mówił, że: "męki czyśćca są większe niż męki męczenników”, zaś św. Cyryl Aleksandryjski, że: "wszystkie męki, jakie świat może wymyślić, są balsamem w porównaniu do najmniejszej męki czyśćca”.

Warto też wspomnieć o objawieniach np. Pan Jezus podał do odmawiania św. Faustynie Kowalskiej modlitwe za dusze czyśćcowe: „Dziś sprowadź mi dusze, które są w więzieniu czyśćcowym i zanurz je w przepaści Miłosierdzia ..."
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

W Biblii nie ma przesłanek o czyśćcu.

Właśnie to też sobie uświadomiłem, nie ma nic na ten temat, pytam więc ponownie skąd nauka o czyśćcu, bo ja nie potrafię odnaleźć biblijnego źródła
Św. Jan pod koniec Ewangelii wspomniał, ze ma jeszcze wiele do powiedzenia, ale świat nie pomieściłby tylu ksiąg, więc moze chciał napisać o czyśćcu?

a może to, a może tamto? Sądzę, że domyślanie się rzeczy których nigdzie nie ma, jest nie na miejscu ...zwłaszcza w kontekście Pisma Świętego
Św. Augustyn mówił, że: "męki czyśćca są większe niż męki męczenników”, zaś św. Cyryl Aleksandryjski, że: "wszystkie męki, jakie świat może wymyślić, są balsamem w porównaniu do najmniejszej męki czyśćca”.

Musimy sobie jedno wytłumaczyć, w co wierzysz w to co Bóg mówi czy to co człowiek? Być może Augustyn mówił pod natchnieniem ducha świętego, ale Apostołowie w Ewangeliach nigdy nie głosili istnienia czyśćca, a przecież oni byli natchnieni Duchem Świętym. Ja wybieram Boga, ani jedno kłamstwo nie padło z "Jego ust"...
Warto też wspomnieć o objawieniach np. Pan Jezus podał do odmawiania św. Faustynie Kowalskiej modlitwe za dusze czyśćcowe: „Dziś sprowadź mi dusze, które są w więzieniu czyśćcowym i zanurz je w przepaści Miłosierdzia ..."

Mam do Ciebie pytanie, z początku tej odpowiedzi, jeśli nauka o czyśćcu nie jest biblijna to kiedy po raz pierwszy się pojawiła? Jak znajdziemy odpowiedź na to pytanie , sądzę że znajdziemy odpowiedź na inne. Ja również spróbuję poszukać
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

i jeszcze jeden cytat z Biblii:

„Wiedzą bowiem żywi, że muszą umrzeć, lecz umarli nic nie wiedzą i już nie ma dla nich żadnej zapłaty, gdyż ich imię idzie w zapomnienie. Zarówno ich miłość, jak ich nienawiść, a także ich gorliwość dawno minęły; i nigdy już nie mają udziału w niczym z tego, co się dzieje pod słońcem.
KAZNODZIEI 9: 5-6.

to według mnie jest dowód na to że cokolwiek przychodzi jako duchy bliskich to demony, a nie jakaś część zmarłych.

jeszcze jedno, czy nikt wcześniej nie zwrócił uwagi na to że krzyż w logotypie grupy jest do góry nogami, czy pojawiło się to przez niedopatrzenie czy jest to celowe?Paweł Wałyński edytował(a) ten post dnia 15.06.10 o godzinie 23:25

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
jeszcze jedno, czy nikt wcześniej nie zwrócił uwagi na to że krzyż w logotypie grupy jest do góry nogami, czy pojawiło się to przez niedopatrzenie czy jest to celowe?


Hm, dla mnie krzyż nie jest do góry nogami tylko jest położony jakby nad ziemią. A poniżej np. jest położony na ziemi:


Obrazek
Magdalena Myczko edytował(a) ten post dnia 16.06.10 o godzinie 10:31

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
Św. Augustyn mówił, że: "męki czyśćca są większe niż męki męczenników”, zaś św. Cyryl Aleksandryjski, że: "wszystkie męki, jakie świat może wymyślić, są balsamem w porównaniu do najmniejszej męki czyśćca”.

Musimy sobie jedno wytłumaczyć, w co wierzysz w to co Bóg mówi czy to co człowiek? Być może Augustyn mówił pod natchnieniem ducha świętego,

Zauważ, że Augustyn został Świętym, więc musiał mówić pod natchnieniem Ducha Świętego.
ale Apostołowie w Ewangeliach nigdy nie głosili istnienia czyśćca, a przecież oni byli natchnieni Duchem Świętym. Ja wybieram Boga, ani jedno kłamstwo nie padło z "Jego ust"...

Tak samo: nie ma ani jednego kłamstwa w Ewangeliach.

W ST Bóg przemawiał do proroków i przez proroków. W NT Bóg przemawiał przez Jezusa. Dzisiaj Bóg przemawia przez Świętych.

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
i jeszcze jeden cytat z Biblii:

„Wiedzą bowiem żywi, że muszą umrzeć, lecz umarli nic nie wiedzą i już nie ma dla nich żadnej zapłaty, gdyż ich imię idzie w zapomnienie. Zarówno ich miłość, jak ich nienawiść, a także ich gorliwość dawno minęły; i nigdy już nie mają udziału w niczym z tego, co się dzieje pod słońcem.
KAZNODZIEI 9: 5-6.

to według mnie jest dowód na to że cokolwiek przychodzi jako duchy bliskich to demony, a nie jakaś część zmarłych.

Za:http://ktozjakbog.religia.net/index2.php?option=com_co...

OBJAWIENIE BIBLIJNE potwierdza możliwość pojawiania się dusz (lub duchów) zmarłych – żywym.

Biblia opowiada o KRÓLU SAULU, który w obliczu czekającej go bitwy ze znacznie potężniejszymi Filistynami „radził się (...) Pana, lecz Pan mu nie odpowiadał ani przez sny, ani przez urim (dosł. «światło i doskonałość» – święte losy, przechowywane w pektorale arcykapłana, por. Wj 28, 15 - 30), ani przez proroków. Zwrócił się więc Saul do swych sług: «Poszukajcie mi kobiety wywołującej duchy, chciałbym pójść i jej się poradzić»”. Obrzęd wywołania ducha nie jest więc dostępny każdemu człowiekowi, lecz może nim kierować jedynie „specjalna” osoba. Działanie Saula było wbrew prawodawstwu Mojżesza, które zabraniało wywoływania zmarłych. Słudzy odpowiedzieli mu: „Jest w Endor kobieta, która wywołuje duchy” (1 Sm 28, 6 - 7). Gdy wróżka z Endor wywołała ducha, Saul nie widział go. Pytał niecierpliwie kobietę: „Co widzisz?” Biblia opowiada dalej: „Kobieta odpowiedziała Saulowi: «Widzę istotę pozaziemską, wyłaniającą się z ziemi». Król zapytał: «Jak wygląda?» Odpowiedziała: «Wychodzi starzec, a jest on okryty płaszczem». Saul poznał, że to Samuel, i upadł przed nim twarzą na ziemię, i oddał mu pokłon. Samuel rzekł do Saula: «Dlaczego nie dajesz mi spokoju i wywołujesz mnie?» Saul odrzekł: «Znajduję się w wielkim ucisku, bo Filistyni walczą ze mną, a Bóg mię opuścił i nie daje mi odpowiedzi ani przez proroków, ani przez sen; dlatego ciebie wezwałem, abyś mi wskazał, jak mam postąpić» (1 Sm 28, 13 - 15). Praktyki Saula zostały zdecydowanie potępione. Przegrana bitwa z Filistynami, śmierć jego i jego synów oraz przejęcie władzy królewskiej przez Dawida tłumaczono jako karę za niewierności, „które popełnił wobec Pana, przeciw Słowu Pańskiemu, którego nie strzegł. Zasięgał on nawet rady u wróżbiarki, a nie radził się Pana” (1 Krn 10, 13 - 14).

Innym biblijnym przykładem na pojawienie się istot zmarłych jest PRZEMIENIENIE JEZUSA NA GÓRZE TABOR: „Tam przemienił się wobec nich: twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło. A oto im się ukazali Mojżesz i Eliasz, którzy rozmawiali z Nim” (Mt 17, 2 - 3). Jeżeli Mojżesz i Eliasz nie żyli już od kilku wieków, to w takim razie Apostołom mogły się ukazać tylko duchy tych patriarchów pod ludzkimi postaciami. Chrystus celowo objawił chwałę oczekujących swego zmartwychwstania, aby pouczyć, że jest także Panem „tamtego świata.”

Chrystus w PRZYPOWIEŒCI O BOGACZU I ŁAZARZU mówi o bezskuteczności ingerencji świata umarłych w świat żywych. „Umarł żebrak, i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany”. Bogacz, „pogrążony w mękach, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie”. Gdy prośba o ulżenie mu w jego osobistych mękach okazała się bezskuteczna, bogacz zwrócił się do Abrahama z prośbą dotyczącą żywych: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go (Łazarza) do domu mego ojca! Mam bowiem pięciu braci: niech ich przestrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Odpowiedź Abrahama była jednoznaczna: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” Bogacz jednak nadal nalegał: „Nie, ojcze Abrahamie(...), lecz gdyby kto z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Prośba o ukazanie się umarłego żyjącym, nawet w celu ich nawrócenia, została odrzucona, gdyż „jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby kto z umarłych powstał, nie uwierzą” (zob. Łk 16, 19 - 31).

Pouczając naród wybrany, na temat potępionych kultów, Biblia uczy: „Nie znajdzie się pośród ciebie nikt, kto by (...) pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych. Obrzydliwy jest bowiem dla Pana każdy, kto to czyni” (Pwt 18, 10 - 12). Przewidziano także surowe kary dla łamiących ów zakaz: „Jeżeli jaki mężczyzna albo jaka kobieta będą wywoływać duchy albo wróżyć, będą ukarani śmiercią. Kamieniami zabijecie ich. Sami ściągnęli śmierć na siebie” (Kpł 20, 27).

Biblia dowodzi, że duchy ludzi zmarłych mogą w szczególnych przypadkach objawiać się żyjącym.

Jednakże KOŚCIÓŁ KATOLICKI, zgodnie z nauką Pisma Œwiętego, jednoznacznie potępia spirytyzm. Najstarszy, znany dziś, dokument Kościoła na ten temat pochodzi od papieża Aleksandra IV, z 1258. r. Œw. Tomasz z Akwinu podjął w „Sumie teologicznej” zagadnienie pojawiania się zmarłych ludziom żyjącym. Jego zdaniem jest to możliwe dzięki szczególnemu zezwoleniu Boga i dokonuje się przez działanie bądź aniołów lub demonów, bądź przez same dusze, które objawiają się w ciałach pozornych. Pisał on: „Dusze zmarłych mogą się troszczyć o sprawy żyjących, chociaż nie znają ich stanu, podobnie jak my troszczymy się o zmarłych, spiesząc im z pomocą, chociaż nie znamy ich stanu. Mogą też one znać sprawy żyjących nie przez siebie, ale przez dusze tych, co stąd do nich przychodzą, albo też przez aniołów lub szatanów, czy też przez objawienie Ducha Bożego” (Suma teologiczna, I, 89, 8). Akwinata słusznie uzasadniał, że dusza ludzka jest bytem niematerialnym, zatem po śmierci nie może się ukazać w sposób widzialny. A więc człowiek żyjący może jedynie ujrzeć nie tyle ducha, ile skutek jego działania właśnie w formie ciała pozornego. Nie wyjaśniał jednak bliżej czym jest owo ciało pozorne. Według współczesnych teologów ciało pozorne, pod którym byt duchowy pojawia się ludzkim zmysłom, jest skutkiem jego oddziaływania na ludzką wyobraźnię, w której wytwarza „obraz” samego siebie. „Obraz” ten nasza świadomość projektuje na zewnątrz, wskutek czego możemy widzieć tę osobę w rzeczywistości. Jest to widzenie rzeczywiste, tylko inne niż optyczne.

Podobne wyjaśnienie „widzenia” umarłych przedstawiła mistyczka Stefania Horak. Opisuje ona wizje świętych, którzy się jej objawiali w sposób zmysłowy. Jedną z nich, św. Magdalenę Zofię Barat (1779 - 1865), zapytała, jak się to dzieje, że będąc istotą duchową, objawia się jej tak realnie. Otrzymała odpowiedź: „Mogłaś była tylko słyszeć mój głos. Mogłam była przychodzić do ciebie we śnie, jak to nieraz czynię, albo mogłam ci była tylko dyktować zlecenie. Pan Jezus jednak pozwolił mi przychodzić do ciebie tak, jak mnie widzisz. Abyś mnie mogła rozeznać zmysłami. Chwytam w powietrzu atomy materii, potrzebne do utworzenia mego kształtu, a potem – gdy odchodzę – rozpraszam je na powrót. Mogłabym ci się pokazać małym dzieckiem, młodą dziewczynką, dorosłą lub staruszką. Nam wszystko z woli Boga możliwe. Ani czas, ani przestrzeń dla nas nie istnieją” (S. Horak, Œwięta Pani, Warszawa 1939, s. 96).

Od połowy XIX wieku Kościół potępił „spirytyzm nowożytny”, gdyż – jak to wyjaśniał Katechizm Piusa X – jest on „zabobonem”, a „często nie jest wolny od interwencji diabelskiej”. Ze zmarłymi może być tylko łączność modlitewna – „wzajemne udzielanie sobie dóbr duchowych”, przypomina także II Sobór Watykański. Ponadto komisja doktrynalna Soboru wyraźnie zabroniła „prowokowania za pomocą ludzkich środków doświadczalnego kontaktu z duchami lub duszami ludzi zmarłych w celu otrzymania od nich informacji” (LG, 49).

Analogiczne stanowisko zajmuje większość teologów protestanckich, chociaż ich stosunek do mediumizmu psychicznego jest bardziej liberalny niż w Kościele Katolickim. Znane są przypadki udziału pastorów nie tylko w badaniach tych zjawisk, lecz również w ruchu spirytystycznym.

Zdecydowanie przeciw praktykom spirytystycznym wypowiadają się przedstawiciele Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, Zielonoświątkowcy, Œświadkowie Jehowy, opierając swe poglądy na Biblii. J. Decaris, adwentysta, pisze: „Skąd bierze się w czasie seansu głos podobny do głosu naszych zmarłych oraz kto odpowiada na pytania, które zadajemy? Odpowiedź jest prosta. U podstaw tych wszystkich zjawisk znajdujemy wielkiego mistyfikatora, tego, który – poczynając od raju – maskuje się, żeby zwodzić człowieka. W spirytyzmie przybiera on postać ukochanych zmarłych, imituje ich głos, gesty, pismo itp.”
Dalekowschodnie religie traktują zjawiska spirytystyczne jako przejawy działalności demonów, rzadziej jako uświadamianie sobie poprzednich wcieleń. Buddyzm, odrzucając możliwość istnienia duszy po śmierci – pojmowanej jako indywidualna osobowość – tym samym wyklucza możliwość kontaktu z duszami.

Nowy Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina wierzącym: „Należy odrzucić wszystkie formy wróżbiarstwa: odwoływanie się do Szatana lub demonów, przywoływanie zmarłych lub inne praktyki mające rzekomo odsłaniać przyszłość” (p. 2116). „Spirytyzm często pociąga za sobą praktyki wróżbiarskie lub magiczne. Dlatego Kościół upomina wiernych, by wystrzegali się ich” (p. 2117).

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
Widać tu przepaść między niebem a piekłem, a o czyśćcu tu co prawda mowy nie ma, ale można przyjąć, że jest podobne do piekła, tylko że pobyt tam jest czasowy


...no to skoro nie ma mowy o czyśćcu to skąd się ono wzięło?

...czy na pewno pobyt w piekle jest czasowy? Nie znalazłem w Biblii słowa o tym. Wydaje mi się, że śmierć i nicość duchowa jest ostatecznym rozrachunkiem


Myślę, że tutaj znajdziesz odpowiedź:
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TD/wam_2009_niebo...
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Hm, dla mnie krzyż nie jest do góry nogami tylko jest położony jakby nad ziemią. A poniżej np. jest położony na ziemi:

Przecież wyraźnie widać że nie jest to pozycja równoległa do horyzontu, ale ok, nie moje forum. Sfastyka też jest podobno tylko symbolem słońca...
Paweł Wałyński

Paweł Wałyński Właściciel,
Medisystem

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

OBJAWIENIE BIBLIJNE potwierdza możliwość pojawiania się dusz (lub duchów) zmarłych – żywym.


tak słyszałem o tym, ....to się nazywa spirytyzm... oczywiście że Biblia potwierdza pojawiania - ona nawet przed nimi przestrzega jako działania demonów podszywających się pod bliskich, świętych itd. aby zwodzić ludzi

konto usunięte

Temat: Co Biblia mówi o duszach czyśćcowych?

Paweł Wałyński:
OBJAWIENIE BIBLIJNE potwierdza możliwość pojawiania się dusz (lub duchów) zmarłych – żywym.


tak słyszałem o tym, ....to się nazywa spirytyzm...

Nie, to nie nazywa się spirytyzm. Objawienie Biblijne nie jest spirytyzmem.

oczywiście że Biblia potwierdza pojawiania - ona nawet przed nimi przestrzega jako działania demonów podszywających się pod bliskich, świętych itd. aby zwodzić ludzi

Biblia przestrzega przed wywoływaniem duchów (seanse spirytystyczne), ale nie przestrzega przed objawieniami ponieważ objawienia nie są wywoływaniem duchów.



Wyślij zaproszenie do