Temat: Sensowna krytyka UCD - polecam
Zastanawiałem się i wyszło mi, że zgadzając się z Maćkiem, zgadzam się także z Petersenem :)
Deprecjonowanie badań na etapie projektu dlatego, że nie ma wówczas produktu, wydaje mi się nieodpowiedzialne. Rzeczywistość pokazuje, że te badania po prostu mają przełożenie na rezultat. Z drugiej strony - i tu zgoda z Petersenem - kompleksowa weryfikacja produktu w kontekście wniosków z etapu projektowania powinna być stałym elementem każdego projektu internetowego (podkreślam "kompleksowa" - badania, testy, wnioski, konsekwencje - a nie tylko monitorowanie i support, jak u Maćka).
Przed wdrożeniem, realizując cały proces UCD, można popełnić kupę gaf:
- błędy na etapie projektowania - wyciąganie złych wniosków z zachowań użytkowników, albo wręcz budowanie złych założeń co do użytkowników (a w konsekwencji nieadekwatnych person).
- zastosowanie nieadekwatnych prototypów do badań
- zmiany na etapie wdrażania - kompromisy generalnie mają większą siłę niż wnioski z badań, a w konsekwencji mogą wpłynąć na wdrażanie crapowych rozwiązań
- ideologiczne spory - rozwiązywanie problemów, które dotyczą wyłącznie projektu (a nie produktu) lub pewnych filozofii, może prowadzić do wypaczenia produktu końcowego
- brak wyobraźni - który może spowodować całkowite pominięcie pewnych problematycznych obszarów i niezbadanie ich
A nawet jeśli nie ma gaf, zdarza się pewien odsetek produktów obarczony "efektem niespodzianki" - kiedy produkt z powodu swoich innych walorów jest używany w inny sposób i wywołuje inne reakcje niż mogłoby się wydawać lub mogłoby wynikać z badań (tak jak u Petersena - intuicyjny sposób robienia "czegoś" okazuje się nie być intuicyjnym sposobem robienia "tego" - nasza-klasa?). I żeby usprawnić taki produkt trzeba przeprowadzić nowe badania, już na etapie gotowego produktu.
Takie podejście - a więc dodatkowy krok polegający na testowaniu "po", a nie tylko "przed" - ma też tę dodatkową zaletę, że w odróżnieniu od badania przed wdrożeniem, można skomunikować ze sobą badania jakościowe z ilościowymi.
Ale wydaje mi się, że nie da się utrzymać tezy Petersena, że testowanie użytkowników nijak ma się do testowania klientów.
Adam Plona edytował(a) ten post dnia 27.11.09 o godzinie 12:58