Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Zastanawiam się ostatnio nad tym, gdzie przenosić użytkownika po kliknięciu w element wyloguj (serwis otwarty dla użytkowników / dopiero wykonanie akcji wymaga logowania lub rejestracji).

W głowie mam dwa rozwiązania:

1. Za każdym razem na stronę główną serwisu.
2. Na stronę, na której kliknął on w element wyloguj. Jeśli jednak była to strona, do której wymagane są uprawnienia zalogowanego użytkownika (np. moje konto), użytkownik przenoszony jest na stronę główną serwisu.

Pierwsze rozwiązanie wydaje mi się najbardziej spójne. Jednak zastanawiam się nad tym drugim.

Macie może jakieś swoje przemyślenia związane z tym tematem?
Może ktoś to badał i jest w stanie podzielić się swoimi wnioskami?

Zdaję sobie sprawę że to rozwiązanie może być bardzo zależne od rodzaju serwisu, w jakim je stosujemy, ale może macie inne zdanie na ten temat? Z chęcią je poznam :)
Robert B.

Robert B. Web Development
Manager

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Jeśli ktoś klika wyloguj (ile osób to robi), to wydaje mi się, że warto poświęcić jedną stronę i poinformować o tym, że wylogowywanie zakończyło się sukcesem i tam pozwolić zalogować się ponownie lub dać duży link na stronę główną (ewentualnie dodatkowe miejsce na reklamę ? :-) )

Wydaje mi się, że jeśli ktoś kliknął na wyloguj, to 'dba o swoją prywatność' i taki jasny komunikat jest mile widziany.

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

podobnie jak Robert uważam, że warto stworzyć specjalną 'exit page', która może być dodatkowo personalizowana, a można ją też wykorzystywać marketingowo [ poczta o2 ma coś takiego ], gdyż oprócz linków do strony głównej/logowania można pokazać jakieś ciekawostki, oferty promocyjne, etc.

kiedyś na o2 serwowano na wyjściu spersonalizowane reklamy - nazwa użytkownika pojawiała się na koszulce piłkarskiej w pliku wideo, czy fleshu - całkiem ciekawe


Obrazek
Mirek Połyniak edytował(a) ten post dnia 09.12.09 o godzinie 13:12
Adam Plona

Adam Plona Dyrektor
Departamentu Rozwoju
Produktu, Wirtualna
Polska

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Krzysztof Piwowar:
Zdaję sobie sprawę że to rozwiązanie może być bardzo zależne od rodzaju serwisu, w jakim je stosujemy (...)

Właściwie - całkowicie zależne. Chyba nie ma sensu tworzyć tutaj standardów.

Inaczej powinno się coś takiego zachowywać np. na forum, a inaczej w bankowym serwisie transakcyjnym. Jeszcze inaczej w przypadku poczty elektronicznej (Mirek, zamiast komunikatu, lepiej pokazać dziury do logowania, które są intuicyjnym komunikatem o wylogowaniu, a jednocześnie obsługują prawdopodobnie jedną z częstych przyczyn klikania w "Wyloguj" - chęć zalogowania się do innego konta).

Więc dopóki nie napiszesz, co to za serwis, i gdzie to wyloguj, to będziemy błądzić we mgle :)

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Adam Plona:
Krzysztof Piwowar:
Zdaję sobie sprawę że to rozwiązanie może być bardzo zależne od rodzaju serwisu, w jakim je stosujemy (...)

Właściwie - całkowicie zależne. Chyba nie ma sensu tworzyć tutaj standardów.

Fakt wylogowania się jest dość istotny i powinien być jasno zakomunikowany użytkownikowi, niezależnie od typu serwisu. Co powinno być na stronie wyjściowej to inna sprawa.
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Adam Plona:
Więc dopóki nie napiszesz, co to za serwis, i gdzie to wyloguj, to będziemy błądzić we mgle :)

To dla uproszczenia przyjmijmy taki scenariusz:

Serwis jest bazą przepisów kulinarnych. Oprócz przepisów ma także zdjęcia, filmy, które są dodawane przez użytkowników. Jest także forum. Serwis jest otwarty (można go przeglądać), jednak do wykonania czynności w postaci: dodania komentarza, oceny, wpisu na forum, dodania przepisu, wymagane jest logowanie.

Wszystkie obszary serwisu są osadzone w jednym layoucie (także forum).

Konto użytkownika nie jest typem strony startowej, tylko zawiera informacje co gdzie dodaliśmy + poczta wewnętrzna + znajomi.

Użytkownicy nie mają wielu kont.

To co mnie interesuje, to - tak jak pisałem wcześniej - gdzie powinien użytkownik wylądować po wylogowaniu i dlaczego oczywiście :]

To co mnie nie interesuje, to to, czy będzie widoczny komunikat o wylogowaniu i w jaki sposób go zrobić, oraz inne nie związane z tematem rzeczy ;)

Z chęcią poznam wasze opinie, sugestie i uwagi.
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Krzysztof Piwowar:
To co mnie interesuje, to - tak jak pisałem wcześniej - gdzie powinien użytkownik wylądować po wylogowaniu i dlaczego oczywiście :]


tam, gdzie byl przed wylogowaniem, przy zalozeniu, ze widac tam wciaz jakis content, tyle, ze pewne funkcje sa neidostepne (o czym trzeba jasno poinformowac, uzytkownicy forow sa chyba przyzwyczajeni do standardowej formulki "ni ejestes zalogowany, nie mozesz dodawac komentarzy, blabia..... zaloguj sie.... utworz konto".
Uzytkownik mogl trafic na ta konkretna strone po ilus tam krokach ktorych niekoniecznie bedzie pamietal, wiec bedzie je musial odtwarzac od nowa jak go nagle wywalisz na inna strone.
Adam Plona

Adam Plona Dyrektor
Departamentu Rozwoju
Produktu, Wirtualna
Polska

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Jak wyżej. Tam gdzie był, powinien zostać. Jeśli to miejsce tylko dla zalogowanych, trzeba mu dać dziury do logowania. Oczywiście na takim ekranie można sprzedać jakiś kontent z innych miejsc serwisu. To jest logiczne, intuicyjne, no i łatwe z punktu widzenia nawigacji.

Anyway - na pewno nie wyrzucać na jakaś stronę przejściową.
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Adam Plona:
trzeba mu dać dziury do logowania.

Wybacz, że zachowam się teraz jak osoba niedoinformowana ;), ale intryguje mnie termin "dziury do logowania".

Co Adamie przez to rozumiesz?
Adam Plona

Adam Plona Dyrektor
Departamentu Rozwoju
Produktu, Wirtualna
Polska

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

:))
Inputy do podania loginu i hasła :)
Takie dwie białe dziury, no.
Wojciech Skotnicki

Wojciech Skotnicki SEO / SEM dla
sklepów
internetowych

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Adam Plona:
Takie dwie białe dziury, no.

A musza byc biale? :)
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Wojciech Skotnicki:

A musza byc biale? :)

teoretycznie nie musza ale uzytkownik bedzie intuicyjnie szukal dwoch bialych :) ich kolor (czy tez brak) funkcjonuje troche jak czerwony kolor najwazniejszego guziczka w jakims urzadzeniu. No niby moze byc inny, ale nizcego to nie ulatwi a moze wprowadzic konfuzje.
Bogna Ś.

Bogna Ś. konsultant /
projektant usability

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Też się nad tym zastanawiałam. I w większości sytuacji jestem za wyjściem do SG:

a. wylogowanie jest ewidentnym sygnałem, że użytkownik zakończył jakąś ścieżkę, proces. To jest moment, w którym pojawia się pytanie CO DALEJ? - możliwe są dwie akcje albo użytkownik chce opuścić serwis, albo rozpocznie kolejną ścieżkę. Pozostawienie go na dotychczasowej stronie może spowodować, że częściej wybierze opuszczenie serwisu. Strona główna jest najlepszym punktem wyjścia do kolejnych ścieżek, więc moim zdaniem zwiększa szansę, że zatrzymamy użytkownika.

b. odesłanie do strony głównej jest też widocznym sygnałem dla użytkownika (że jakiś proces został zakończony). To nie musi być dla niego tak "techniczne" rozumowanie, ale na pewno pomoże mu wychwycić analogię do innych znanych mu sytuacji, które kończą się powrotem do "punktu wyjścia": zamknięcie aplikacji, okna, reset ustawień itp.

Są sytuacje wyjątkowe - choćby wygaśnięcie sesji - ale w większości przypadków wyjście do SG wydaje mi się najbardziej intuicyjne.Bogna Śpiewak edytował(a) ten post dnia 09.12.09 o godzinie 22:36

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Krzysztof Piwowar:
Zastanawiam się ostatnio nad tym, gdzie przenosić użytkownika po kliknięciu w element wyloguj

Ja na ten przykład optowałbym za przeniesieniem mnie prosto pod kołdrę :)
Bogna Ś.

Bogna Ś. konsultant /
projektant usability

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Ania P.:
Wojciech Skotnicki:

A musza byc biale? :)

teoretycznie nie musza ale uzytkownik bedzie intuicyjnie szukal dwoch bialych :) ich kolor (czy tez brak) funkcjonuje troche jak czerwony kolor najwazniejszego guziczka w jakims urzadzeniu. No niby moze byc inny, ale nizcego to nie ulatwi a moze wprowadzic konfuzje.
Dla mnie dziura jest czarna, a biała kartka zwłaszcza ta niezapisana tabula rasa 8-[ I co wtedy? Też jestem użytkownik. Opieranie się na symbolice kolorów to grząska sprawa..

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Czarne dziury, kołdry... nie nadążam za Wami :)
Nie jestem przekonana o słuszności przeniesienia użytkownika po wylogowaniu na stronę główną. Po co? Dlaczego?
Nie sądzę aby strona główna zachęciła go do dalszego korzystania.
Takie argumenty mnie nie przekonują.
Skoro wylogowuję się to wychodzę.
Robert B.

Robert B. Web Development
Manager

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Justyna Kwaśniewska:
Skoro wylogowuję się to wychodzę.

No właśnie. Dla tego, wg. mnie, warto zainwestować w stronę wyjścia: to ostatnia szansa na komunikację z użytkownikiem, a na stronie głównej jest albo za dużo informacji, albo jest użytkownikowi już znana i uzna on, że nic ciekawego tam już nie ma.

Użytkownik wylogował się => skończył robić rzecz A i jeszcze nie zaczął robić rzeczy B. Wg. mnie to dobry moment, żeby go czymś zachęcić, zwrócić uwagę na nowości w portalu, itd. Dla mnie jest to podobno kwestia jak "fat footer" - skoro już ktoś dotarł do 'końca' strony, to warto umieścić tam wartościowe informacje.

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Robert Boguszewski:

Wg. mnie to dobry moment, żeby go
czymś zachęcić, zwrócić uwagę na nowości w portalu, itd. Dla mnie jest to podobno kwestia jak "fat footer" - skoro już ktoś dotarł do 'końca' strony, to warto umieścić tam wartościowe informacje.

Ok, a jak często zdarza Ci się wyjść bez wylogowania?
W dalszym ciągu twierdzę, że karta z info o wylogowaniu jest końcem pobytu użytkownika. Ile osób po zakończeniu pracy na swoim kompie wylogowuje się?
Na wszelkie ważne informacje, oferty, newsy jest miejsce na głównej stronie.
Robert Drózd

Robert Drózd WebAudit / Świat
Czytników

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

To jest szersza kwestia tego, jacy ludzie się wylogowują i w jakich sytuacjach. Bo odnoszę wrażenie, że wylogowanie jest albo pewnym zwyczajem (niektórzy zawsze na wszelki wypadek się wylogowują), albo czymś wyjątkowym, zależnym od sytuacji (np. gdy siedzę przy publicznym komputerze, albo strona jest maksymalnie ważna).

Na pewno warto stronę wylogowania wykorzystać do przekazania jakichś informacji, szczególnie jeśli mamy system transakcyjny, w którym człowiek coś załatwia i wychodzi.

SG to najprostsze rozwiązanie, ale nie korzystamy z tego, że user zrobił co miał zrobić, teraz ma umysł czysty jak biała karta i możemy mu przy okazji coś powiedzieć. :)

@Justyna: a z banku się wylogowujesz, czy czekasz aż wyczerpie się sesja?:) BTW. Mbank ma to całkiem ładnie zrobione: http://info.mbank.com.pl/logout.html?lang=P - jakoś się przyzwyczaiłem do klikania w aktualności.

konto usunięte

Temat: Gdzie przenosić użytkownika po wylogowaniu?

Robert Drózd:
@Justyna: a z banku się wylogowujesz, czy czekasz aż wyczerpie się sesja?:)

Banki to wyjątek.
Nie porównywałabym tego z innymi serwisami np społecznościowymi. Jeśli korzystam ze swojego prywatnego komputera nie wylogowuję się.
ale...
Z publicznych owszem, wtedy czas przebywania w sieci jest dużo krótszy. Potrzebujesz informacji, korzystasz z komputera, zbierasz informacje, kończysz, wylogowujesz się, odchodzisz...
W domu pomijasz wylogowywanie się - bo po co?
Ciekawa jestem ile osób po wylogowaniu się z konta mBank przechodzi do informacji?Justyna Kwaśniewska edytował(a) ten post dnia 10.12.09 o godzinie 16:48

Następna dyskusja:

"Gdzie i jak najlepiej rekl...




Wyślij zaproszenie do