Temat: Wzorce komunikacji sprzyjające wysokiej satysfakcji w...

Satysfakcjonujące bliskie relacje dla wielu z nas są jedną z najważniejszych rzeczy w życiu. W wielu przypadkach, jeśli coś szwankuje w naszym bliskim związku, stajemy się mniej wydajni i efektywni w pracy. Z tego powodu poznanie skutecznych sposobów zadbania o wysoką jakość bliskiego związku jest formą "higieny psychicznej" niezbędnej do tego, abyśmy mogli odnosić sukcesy także w innych sferach naszego życia.

Badania naukowe oraz doświadczenia psychologów-praktyków zajmujących się terapią i poradnictwem małżeńskim umożliwiły sformułowanie kilku prostych dyrektyw, które pomagają zadbać o satysfakcję w bliskim związku. Dyrektywy te dotyczą wzorców komunikacji między bliskimi sobie osobami.

A oto zestaw 7 kluczowych dyrektyw - wzorców komunikacji:

1. kiedy partner prosi cię o zrobienie czegoś, powiedz raczej, co chcesz lub co możesz zrobić, niż czego nie chcesz albo nie możesz zrobić

2. jeżeli partner pomaga ci w wykonywaniu twoich obowiązków doceń to, nawet jeśli nie do końca podoba ci się ich wykonanie; jeżeli często zdarza się, że partner źle wykonuje jakieś zadania, powiedz mu o tym w odpowiednim czasie (tj. wtedy, kiedy jest gotowy na przyjęcie "korekcyjnej" informacji)

3. zawsze witaj się i żegnaj w czuły sposób

4. unikaj analizowania zachowania partnera, udając, że chcesz mu pomóc, kiedy w rzeczywistości tylko go krytykujesz (unikamy więc analiz w stylu "Twoje zachowanie świadczy tym, że jesteś bałaganiarzem")

5. zawsze mów za siebie, a nie za partnera (zamiast "Uważamy, że...", mówimy "Ja uważam, że..., a ty kochanie, co o tym sądzisz?")

6. jeżeli masz zdanie na jakiś temat, to powiedz je wprost, zamiast owijać w bawełnę i oczekiwać, że partner zgadnie, o co ci chodzi (dyrektywa ta stosuje się przede wszystkim do kobiet, które bardzo często angażują się w "komunikację pośrednią" - wysyłanie kluczowych komunikatów "między wierszami" - niestety większość mężczyzn nie opanowała na wystarczającym poziomie sztuki czytania między wierszami :)

7. jeżeli nie masz do powiedzenia nic miłego, to lepiej nic nie mów (być może kluczowa dyrektywa)

źródło: Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

Zapraszam Państwa do dyskusji. Jak Państwo zapatrują się na powyższe dyrektywy? Jakie wnioski nasuwają się Państwu w związku z ich lekturą?

PS. Jak Państwo zauważyli opisując dyrektywy podałem także źródło, w którym można przeczytać o nich bezpośrednio. Niech się to stanie dobrą praktyką na tym forum, że wnosząc do dyskusji jakieś merytoryczne treści, podajemy jednocześnie źródła, z których je zaczerpnęliśmy. Praktyka oparta na dowodach wymaga dostępu do zweryfikowanej wiedzy - stąd tak duże znaczenie ma zasygnalizowanie, że nasza wiedza pochodzi z zaufanych źródeł.

Pozdrawiam

Paweł Smółka
Grzegorz Maszkowski

Grzegorz Maszkowski Międzynarodowy
Trener Zarządzania,
Trener On-the-job
Sprz...

Temat: Wzorce komunikacji sprzyjające wysokiej satysfakcji w...

Witam!

Dyrektywy brzmią ciekawie, choć sama nazwa "dyrektywy" brzmi dla mnie trochę niepożądanie. Kojarzy mi się z przymusem, nakazem, słowem "musieć". Trudno komukolwiek nakazywać, by komunikował się w ten sposób. To powinno - moim zdaniem - wypływać z człowieka ze środka, być spójne z jego przekonaniami.

Pozdrawiam :)

Grzegorz

Temat: Wzorce komunikacji sprzyjające wysokiej satysfakcji w...

Witam,

owe siedem "dyrektyw" to owoc ponad 20 lat badań - są nie tylko ciekawe, ale przede wszystkim niezwykle praktyczne :)

Samo słowo "dyrektywa" zostało przeze mnie świadomie zastosowane - jeśli nam na kimś autentycznie zależy, to znajdzie się także wewnętrzna motywacja, aby wdrożyć we wspólne życie opisane "dyrektywy".

Pozdrawiam

Paweł SmółkaPaweł Smółka edytował(a) ten post dnia 25.11.07 o godzinie 15:37



Wyślij zaproszenie do