Łukasz
Marciniak
Human Awareness &
Excellence
Temat: Diagnoza potrzeb rozwojowych - podejścia i metody
W dyskusjach na temat coachingu stosunkowo mało czasu poświęca się etapowi wyjściowemu, czyli ustaleniu potrzeb rozwojowych.Zetknąłem się z podejściami skrajnie odmiennymi, od samego wysłuchania coachowanego (coachee) i zajęcia się jej/jego deklarowanymi potrzebami (co sam/a chce zmienić), aż po poszukiwanie wskazówek co do potrzeb rozwojowych w środowisku pracy (u przełożonego, podwładnych, kolegów i koleżanek etc).
Także sposoby identyfikowania potrzeb rozwojowych są różnorodne - od 'wyczucia sprawy' czyli zdania się na własną intuicję coacha, aż po wyrafinowane metody badawcze (testy, kwestionariusze, wywiady i obserwacje badawcze) oraz techniki analityczne umożliwiające wnioskowanie z danych o kompetencjach które powinny być rozwijane w ramach coachingu.
Osobiście preferuję właśnie to podejście metodologiczne, wykorzystujące tzw. triangulację danych, czyli porównywanie róznorodnych informacji. Dlatego uwzględniam zarówno dane z kwestionariuszy oceny (np. 360 stopni), narzędzi feedbackowych czy diagnostycznych, a także wywiady ze współpracownikami, obserwacje, które następnie poddaję analizie.
Ale ogromne znaczenie ma zawsze rozmowa z coachee...
A jakie są Państwa podejścia i metody, w jaki sposób określacie potrzeby rozwojowe nad którymi pracujecie z klientami?
Pozdrawiam
Łukasz T Marciniak