Łukasz Marciniak

Łukasz Marciniak Human Awareness &
Excellence

Temat: Diagnoza potrzeb rozwojowych - podejścia i metody

W dyskusjach na temat coachingu stosunkowo mało czasu poświęca się etapowi wyjściowemu, czyli ustaleniu potrzeb rozwojowych.

Zetknąłem się z podejściami skrajnie odmiennymi, od samego wysłuchania coachowanego (coachee) i zajęcia się jej/jego deklarowanymi potrzebami (co sam/a chce zmienić), aż po poszukiwanie wskazówek co do potrzeb rozwojowych w środowisku pracy (u przełożonego, podwładnych, kolegów i koleżanek etc).
Także sposoby identyfikowania potrzeb rozwojowych są różnorodne - od 'wyczucia sprawy' czyli zdania się na własną intuicję coacha, aż po wyrafinowane metody badawcze (testy, kwestionariusze, wywiady i obserwacje badawcze) oraz techniki analityczne umożliwiające wnioskowanie z danych o kompetencjach które powinny być rozwijane w ramach coachingu.

Osobiście preferuję właśnie to podejście metodologiczne, wykorzystujące tzw. triangulację danych, czyli porównywanie róznorodnych informacji. Dlatego uwzględniam zarówno dane z kwestionariuszy oceny (np. 360 stopni), narzędzi feedbackowych czy diagnostycznych, a także wywiady ze współpracownikami, obserwacje, które następnie poddaję analizie.
Ale ogromne znaczenie ma zawsze rozmowa z coachee...

A jakie są Państwa podejścia i metody, w jaki sposób określacie potrzeby rozwojowe nad którymi pracujecie z klientami?

Pozdrawiam
Łukasz T Marciniak

Temat: Diagnoza potrzeb rozwojowych - podejścia i metody

Diagnoza potrzeb rozwojowych to jeden z najbardziej istotnych wątków w praktyce coachingu i innych form wspierania rozwoju. Cieszę się więc z tego postu. Mam nadzieję, że będzie on zaczynem rzeczowej i praktycznej dyskusji na temat "technikaliów" coachingu opartego na dowodach.

Mogę się podzielić własnym doświadczeniem w tej sprawie. Zawsze proponuję swoim Klientom, nim zaangażują się w cykl spotkań, udział w tzw. sesji wprowadzającej, która opiera się na wywiadzie strukturyzowanym. Sesja wprowadzająca może zaś mieć swoją kontynuację w postaci rozbudowanej sesji badawczej ukierunkowanej na pogłębioną analizę predyspozycji oraz aktualnie posiadanych kompetencji. Tutaj, w zależności od potrzeb, korzystam z testów psychometrycznych, ponownie z wywiadów strukturyzowanych (biograficznych i behawioralnych), oraz, niekiedy, także z technik bazujących na obserwacji (testy zadaniowe polegające na odegraniu roli w trakcie sesji) i pozyskiwaniu informacji od otoczenia społecznego danej osoby (metody ankietowe nawiązujące w swej filozofii do metodologii oceny wieloźródłowej oraz techniki Reflected Best Self). Proszę zauważyć, że wymieniam te metody w kontekście pracy nad doskonaleniem umiejętności interpersonalnych. Specyfika rozwoju różnych kompetencji może wymagać zastosowania odmiennych metod pomiaru lub innego rozłożenia akcentów.

Celem sesji wprowadzającej lub sesji badawczej jest sprecyzowanie celu treningowego/rozwojowego oraz ustalenie optymalnej strategii jego realizacji. Niekiedy wnioski z sesji wprowadzającej/badawczej służą tylko i wyłącznie rozpoczęciu współpracy, która następnie rozwija się w kierunku wybranym przez Klienta na podstawie jego bieżących potrzeb.

Pozdrawiam

Paweł Smółka



Wyślij zaproszenie do