Temat: Coaching psychology: coaching psychologiczny oraz...

Witam serdecznie,

chciałbym Państwa pokrótce zaznajomić z nurtem "coaching psychology". Jest to nurt coachingu, który z definicji bazuje na podejściu opartym na dowodach, w tym przypadku kluczową rolę w praktyce odgrywa korzystanie z nowoczesnej, zweryfikowanej wiedzy psychologicznej.

Terminy "coaching psychology" oraz "coaching psychologist" jak dotąd nie doczekały się jeszcze powszechnie aprobowanych polskich odpowiedników. Na tym forum będę stosował i promował takie terminy jak "coaching psychologiczny" oraz "psycholog-coach". Te terminy odzwierciedlają bowiem istotę tego, co kryje się pod ich anglojęzycznymi pierwowzorami.

Przybliżając Państwu coaching psychologiczny oraz rolę psychologa-coacha zacytuję w oryginale najbardziej aktualną monografię z tego zakresu pod redakcją Stephena Palmera i Alison Whybrow zatytułowaną "Handbook of Coaching Psychology. A guide for practitioners" wydaną 3 grudnia 2007 przez Routledge.

"The key differences between definitions of coaching and coaching psychology is that the latter include the application of psychological theory."

"In too many cases coaches have not fully understood the performance-related psychological principles on which coaching is based. Without this understanding they may go through the motions of coaching, or use the behaviours associated with coaching, such as questioning, but fail to achieve the intented results."

"Coaching psychology is an applied positive psychology, draws on and develops established psychological approaches, and can be understood as being the systematic application of behavioural science to the enhancement of life experience, work performance and wellbeing for individuals, groups and organisations who do nat have clinically significant mental health issues or abnormal levels of distress.

"Coaching psychologists work with well-functioning clients, using theoretically grounded and scientifically validated techniques to help them to reach goals in their personal and business lives. (...) Coaching psychologist are looking for empirically validated ways to facilitate the growth and development of their clients."

Rob Robson, psycholog-coach z Wielkiej Brytanii specjalizujący się w pracy ze sportowcami, tak opisuje cechy charakterystyczne psychologa-coacha:

1. ma wysokie umiejętności diagnostyczno-komunikacyjne pozwalające nawiązać owocny kontakt z Klientem, precyzyjnie rozpoznać jego potrzeby rozwojowe oraz sprawnie prowadzić sesje coachingu; jednocześnie owe umiejętności muszą iść w parze z profesjonalną wiedzą i znajomością wyników badań, które pozwalają krytycznie ocenić wykorzystanie umiejętności coachingowych w pracy z Klientem (vide: refleksyjna praktyka)

2. prowadzi sesje coachingu w ustrukturyzowany sposób, który umożliwia Klientowi uzyskanie cennego wglądu (np. w jego zdolności, możliwości itp.) pomocnego w realizacji jego zamierzeń

3. potrafi nie tylko wykorzystywać narzędzia opisywane w literaturze lub proponowane przez innych praktyków, ale także tworzyć własne, autorskie interwencje, które są oparte na wiedzy psychologicznej i zgodne z wynikami badań naukowych, oraz które jednocześnie są dopasowane do specyficznych warunków, w których na co dzień działa Klient oraz jego profilu osobowości, wartości i celów

4. stosuje w swej praktyce standardy etyczne związane z działalnością profesjonalnego psychologa, co oznacza zazwyczaj także przynależność do danego krajowego towarzystwa psychologicznego i podleganie jego sądowi koleżeńskiemu za nieetyczne zachowania i niestosowanie się do dobrych praktyk (w Polsce takim towarzystwem jest np. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, zaś standardy etyczne obowiązujące członków PTP opisane są w Kodeksie Etyczno-Zawodowym Psychologa; dla psychologa-coacha szczególnie istotne mogą być następujące punkty Kodeksu: 1-13 [zasady ogólne] oraz 14-28 [psycholog jako praktyk])

Pozdrawiam

Paweł Smółka