Karolina K.

Karolina K. historyk sztuki,
menadżer kultury

Temat: "Z IRANU DO POLSKI PODRÓŻ MUZYCZNA", koncert 22.09.

MAZOWIECKIE CENRTUM KULTURY I SZTUKI, BURMISTRZ MIASTA, PARAFIA PW.ŚW.MCHAŁA ARCHANIOŁA, NOWODWORSKI OŚRODEK KULTURY

Z A P R A S Z A J Ą

na niezwykłe wydarzenie muzyczne - muzyczny dialog kultur

22 września 2007r. godz: 19.00

Stary kościół pw. św. Michała Archanioła

W programie tradycyjne utwory irańskie, utwory anonimowych kompozytorów
włoskich (XIVw), anonimowych kompozytorów polskich (XV-XVIIw), pieśni
kościoła katolickego, utwory Rossa Daly i wspólne polsko-irańskie
improwizacje oparte na ludowych melodiach, i dwa utwory F.Chopina pierwszy
raz w Polsce zagrane na tradycyjnych irańskich i polskich instrumentach
muzycznych.

Wystąpią:

Zespół "Didar" w składzie

Mohammad Rasouli-flety trzcinowe (irańskie )

Roozbeh Asadian -śpiew kamancheh, getchak ( fidele), tombak( bębny), surna
( szałamaja irańska)

Shahbaz Shahin Pour-śpiew, santoor (cymbały irańskie)

oraz

Maria Pomianowska -śpiew, polskie fidele kolanowe, kier. artystyczne

Bartłomiej Pałyga-śpiew, bas


Kontynent Eurazji przez wieki przecinały różnorodne szlaki handlowe, będące
również drogami przenoszenia informacji na temat odległych od siebie kultur
współistniejących na tym kontynencie.

Wieloma drogami setki lat docierała do Europy w tym Polski wiedza na temat
sztuki, muzyki,obyczajów Bliskiego Wschodu, zarówno w okresach nasilonych
konfliktów zbrojnych jak i w czasach względnego pokoju.

Kontakty persko-europejskie sięgają według udokumentowanych źródeł już wieku
VIII n.e.

Od roku 1453 -zdobycia przez Turków Konstantynopola wielokrotnie władcy
Europy i Persji kontaktowali się ze sobą w sprawie wspólnego zagrożenia-
potęgi tureckiej.

Od XIV wieku kontakty Europy z Persją poszerzają się przez dominikanów,
franciszkanów, jezuitów.

Ciekawą odmianą relacji pomiędzy kultura polską a perską jest rozwój
sarmatyzmu.

Sarmatyzm stanowił zjawisko wyjątkowe, ponieważ łączył w sobie tradycje
Zachodu, Wschodu i te rodzime.

W czasach Safawidów (XVI-XIII w.)Persja wielokrotnie opisywana była przez
europejskich podróżników i kupców. Na dworze władców perskich coraz częściej
przebywali doradcy z Europy -w tym pierwszy Polak - jezuita Tadeusz
Krusiński ,pierwszy europejski badacz historii Persji.

Od wieku XVIII wiele rodów magnackich zainteresowanych było sztuką i muzyką
turecką i perską, pośród nich ; Czartoryscy, Radziwiłłowie, Potoccy,
Krasińscy, Sanguszkowie.

Wiedzę na temat egzotycznych instrumentów perskich które w efekcie dały
początek większości instrumentów muzycznych Europy, rozpowszechniali
wędrowni muzycy przybywający z Bliskiego Wschodu oraz zarabizowanej
Hiszpanii. Wśród tych instrumentów zaprezentujemy państwu cymbały praprzodka
fortepianu, instrumentu podstawowego w twórczości Fryderyka Chopina.Poza tym
kamancheh- praprzodka instrumentów smyczkowych, który podobnie jak cymbały
narodził sie w dalekiej Persji.Poprzez zestawienie ludowych instrumentów
polskich z tradycyjnym instrumentarium perskim zapraszamy państwa na podróż
w przestrzeni i czasie.

Od wspaniałej tradycyjnej muzyki perskiej przez ludowe rytmy i melodie
Kurdystanu Zagramy Estampidy sefardyjskich Żydów, unikalne utwory
europejskich kompozytorów zafascynowanych muzyką Bliskiego Wschodu aż po
dawne pieśni i tańce polskie w których słychać echo czasów gdy Tatarzy i
Turcy podbijali naszych wschodnich sąsiadów przynosząc ze sobą rytmy
,opowieści i melodie Bliskiego Wschodu.

Podróż muzyczna opowie też o czasie ukształtowania się wizerunku polskiego
'idiomu" w muzyce rozwiniętego na bazie unikalnych wielokulturowych wątków
aby dotrzeć do muzyki samego F.Chopina w którego twórczości słychać echo
naszych barwnych dziejów.